Jump to content

Vart letar man motor?


vedde

Recommended Posts

Hej

Nu när jag har bestämt mig för BEC måste jag börja leta motor så när jag skall köpa är jag väl förberedd och insatt i prisläget. De uppenbara är ju:

1. Blocket

2. eBay (.co.uk & .de, men också .com eller vågar man inte från USA?)

3.Bildelsbasen

Men finns det andra ställen man kan leta och kolla på? ALLA förslag mottages gärna.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt 2st Hayabusor från Ebay (USA) och det har gått hur bra som helst. Det finns naturligtvis alltid chans till strul, men det brukar det kunna bli på andra håll också.

Yorkshire Engines i UK har väldigt gott rykte, så dom kan jag nog starkt rekomendera. Sen beror det lite på vad typ av motor du letar efter också.

Link to comment
Share on other sites

Thomas kommenterar att du ska ha med "allt" när du köper insprutsmotor. Det gäller alla motoralternativ. Se till att det är komplett. Startrelä, laddregulator och annat jox är onödigt dyrt att handla löst. Välj beprövat motoralternativ där sumpplåtar och annat som går åt för att BECifiera motorn finns färdigt att handla så du slipper utveckla själv och strula.

Adapter till kardan hittar du på http://www.sprocket-adaptors.co.uk/

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

... och som svar på det du egentligen frågade så har jag handlat två motorer (R1) från blocket och en (busa) från Yorkshire. De svenska hojskrotarna tycker jag verkar dyra. De priser jag sett har varit ganska höga, men framförallt så har motorerna varit rena från startmotor, förgasare/insprut osv.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla tips, jag har också förstått att allt måste vara med då t ex nyckel har med startspärr att göra och det blir dyrt att skaffa nytt.

Jag är ju ute efter en R1 som jag har sett att det finns allt till, sprocket adaptor, sump baffle plate o s v. Verkar vara ett beprövat koncept som ger det jag vill ha.

England verkar lovande då jag talar flytande men tyskland blir svårare då jag inte kan ett ord tyska. Men man kan alltid fråga dem på engelska.

Ni som köpt R1, är det rimligt att anta att man hamnar på ca 12-15' för en komplett motor ca:-05?

Håller med att Svenska skrotar verkar ha en nästan orimlig värdering om man jämför med liknande i Europa/ USA. Klart att de är ju så mycket större än vi så det finns väl lite större utbud där.

Nu har jag många ställen att leta på medan jag sparar pengar till ett dylika inköp.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Vad som är rimligt pris nu vet jag inte, men de R1or jag handlade från blocket gav jag ca 12k för. Den ena nästan ny och den andra uppgavs ha gått ca 300mil innan hojen slog i backen. Dessa var 98 resp 00 tror jag och de inhandlades nångång '02 -'03.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...