Jump to content

Opel c20xe motor omega r25 växellåda.


Myst

Recommended Posts

Hej.

Har läst lite men tänkte ändå fråga om era erfarenheter.

Vad behöver man bygga om...

Tråget ex funkar det eller måste man baffla.

Insuget vad har ni gjort.

Osv..

Lite samlad erfarenhet skulle vara trevligt om denna motor/vxlåda kombo..

Hade Martin

Link to comment
Share on other sites

jag har kapat upp tråget lite och gjort skvalpskott.

Det finns plåtsumpar till omega att använda (C20NE motorns som är samma grundblock)

insuget beror på plats och tycke. jag kör med spjällhus 4 från MC. men många kör originalinsug.

sbd och qed i england har mycket och Ebay och ENEm i sverige och stig kristianssons bil i hörby.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag kör med dessa grejer, jag provade med org. alu.tråg men det funkade inte på bana, all olja hamnar där fram när man bromsar. Jag byggde ett nytt av ett omega-tråg, med sump nästan hela vägen, skvalpskott och 3cm ner markfrigång :thumbsup:

Kör du med det äldre, tunnare svänghjulet (kadett) så måste du bygga en distans till urtrampningslagret för R25:an är gjord för tjockare svänghjul. Lamell tar du från Calibra Turbo (14 splines)

Ett annat tips gäller vevhusventen, jag med flera har haft problem med att den trycker ut sig olja vid bankörning, detta fixas genom att ta loss plåten på insidan av ventilkåpan och borrar en massa små hål i den! Annars rinner oljan ut genom röret vid hårda vänster-kurvor :thumbsdown:

Org. insug funkar på min, men det är lite högt egentligen.

Jag är opel-frälst sedan innan, men detta är en riktigt bra motor, mer motor för pengarna är nog svårt att hitta. Jag kör på E85 och överladdar ca 0,7 bar med orginal komp och kolvar!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...