Jump to content

Erizor´s Super Seven


Erizor

Recommended Posts

Hejsan är ganska ny här, och har länge letat efter ett chassi som är klar byggt efter som jag känner mig inte helt "mogen" för att bygga ett eget chassi. Så till slut efter 3 månaders letande så fick jag tag i ett gammalt projekt som redan har två trådar på det här forumet :P http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6574&st=0&p=64896entry64896 och http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8375. Det som kommer hända inom väldigt snar framtid är att ramen ska svetsas klart. Köpa stötdämpare, köpa pedalställ, fixa så att styrnigen funkar bra, så det kan bli rullande chassi.

post-3665-128319403626_thumb.jpg

post-3665-128319405571_thumb.jpg

post-3665-128319406819_thumb.jpg

post-3665-128319407761_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Övre bärarmarna sitter upp och ner. Undre bärarmen är "längre framåt", de bildar en pilspets i bilens riktning om du förstår hur jag menar.

Lycka till!

Märkte det efter jag hade fotat :P.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en liten uppdatera om vad som har hänt. Har nästan svetsat klart hela ramen det ända som är kvar nu är att runda till det bakre partiet och svetsa igen alla rör öppningar.

Men jag har stöt på lite problem nu under vägen. Hur ska jag fästa broms oket på sitt fäste? Kan man bara slipa ned lite på broms oket? Samt vilket ok är det som man ska ha om man köper från biltema? Hörde att man skulle behöva borra på något ställe om man köpte fel? Sen så fjädrarna, jag mätt att som ska vara 17" fram och 14" bak. Men det är den längsta länden som de kan vara. Och när man kollar på http://www.rallydesign.co.uk/product_info.php?cPath=133_772_1035&products_id=5309 så finns det något som heter "Open Length". Är det de längsta stötdämparen kan bli eller är det när den är helt obelastad och så kan den fjädra ut X".

MVH

post-3665-128359216184_thumb.jpg

post-3665-128359217813_thumb.jpg

post-3665-128359218688_thumb.jpg

post-3665-128359220251_thumb.jpg

post-3665-128359222129_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är det 140-spindlar och 240-bromsar du har så måste oken fräsas av lite för att centrera. Eller ta vinkelslipen om man känner sig modig och stadig på handen...

Okej. Då ska jag fräsa ned dom typ 4mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sett en bil som tappade höger främre bromsok i slutet på Knutstorps raka. Det gick igenom plåten i hjulhuset och landade på hatthyllan.

Bilen blev bara lite skadad och föraren fick nog mest mardrömmar att dras med.

Min slutsats blev i alla fall att bromsar leker man inte med, däremot finns många andra delar som man kan snåla med i bilbygget.

Få bromsoken frästa utan att där blir/finns nya brottsanvisningar och/eller försvagningar eller ännu bättre köp något som passar från början.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan här kommer en lite update. Äntligen börjar den se ut som en bil och nu närmarig sfro1 med stormsteg. Måste bara fixa en styr stång som passar är det någon som har några tipps var man kan få tag i en som passar ett styrhus/styrsnäcka från en Volvo 240? Tänkte också höra med er vad ni har för fjäder konstanter fram/bak på era bilar och vad dom väger?

post-3665-128424388987_thumb.jpg

post-3665-128424389932_thumb.jpg

post-3665-128424390993_thumb.jpg

Edited by Erizor
Link to comment
Share on other sites

ska du ha de stolarna? det är lätt att "ramla" ur när man inte har sidostöd.

Och ska du byta så tänk på att kanske sitthöjden ändras så rattstången kanske behöver ändras i höjd. men det ser bra ut och blir säkert en bra och trevlig bil.

Link to comment
Share on other sites

ska du ha de stolarna? det är lätt att "ramla" ur när man inte har sidostöd.

Och ska du byta så tänk på att kanske sitthöjden ändras så rattstången kanske behöver ändras i höjd. men det ser bra ut och blir säkert en bra och trevlig bil.

Nej jag ska inte ha dom där stolarna. Dom kommer från en gammal mitsubishi spacewagon:P Och jag hade dom hemma så jag tänkte att man kunde trycka ned dom så jag kan torrbränna lite:P

Hade tänkt att fixa ett par sportstolar när jag får mer tid. Någon som kan rekommendera några stolar?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan skulle behöva lite av eran kunskap! Om vilken fjäder jag ska välja. Bilen kommer kanske väga runt 750-800kg och vilken fjäder konstant bör jag ha? Har letat på http://www.rallydesign.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=1+9%22&x=0&y=0 Men dom har ju 10000 fjädra!!!! och har verkligen ingen aning om viken fjäder konstant man brukar ha så jag ringde till rallydesign, men de sa bara att dom inte hade någon aning om vilken fjäder jag skulle använda. :/ Så nu vädjar jag till er snälla hjälp mig är nästan bara fjädrar som fattas för sfro 1.

Link to comment
Share on other sites

Läst på Dala7 hemsida: "Till Dala7 används stötdämpare som är 14" både fram som bak och har fjädrar på 500 lbs fram samt 200 lbs bak."

Du har nog dina bakdämpare ungefär i samma position på bakaxeln som dala 7, samt 14". Prova med 200 bak då kanske ? Det beror väl på lite vad man väger. Blir nog rätt stor skillnad om du väger 70kg eller 100kg.

Fram blir det ju lite värre ? Du har ju 17" dämpare på din, samt en brantare vinkel på dämparen. Har för mig jag köpte 450fram, de kändes kanske för hårda. (?)

Kanske bara får prova dig fram litegranna. Kanske nån som kan låna ut ?

/Stefan

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan här kommer en lite update. Äntligen börjar den se ut som en bil och nu närmarig sfro1 med stormsteg. Måste bara fixa en styr stång som passar är det någon som har några tipps var man kan få tag i en som passar ett styrhus/styrsnäcka från en Volvo 240? Tänkte också höra med er vad ni har för fjäder konstanter fram/bak på era bilar och vad dom väger?

I tvåförttin sitter det ett par leder och en undre styrstång. Jag tog två sådana och skarvade ihop med en extra led och en lagerbock som stöd på mitten. Det blir väldigt enkelt att dra alltihop runt motorn på det viset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...