Jump to content

någon som har bytt koppling på en S60/V70?


stigge

Recommended Posts

Som sagt, jag måste byta kopplingen i dieselvolvon. Drygt 21000 mil har den klarat men nu orkar den inte nypa åt ordentligt vid segdragning - och ännu värre blir det med släpvagnen hängande där bak.

Jag har inte kollat vad andra verkstäder vill ha för att utföra jobbet och jag tror nog att jag kan fixa det själv. Problemet är att min kropp inte gärna ligger på garagegolvet några längre stunder nuförtiden.

Är det överhuvudtaget möjligt att greja saken utan lyft och specialverktyg?

Haynesmanualen ger vid handen att det hantverksmässiga är ganska simpelt.

Någon med erfarenhet?

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst och kollat lite kring detta för ett eget eventuellt kopplingsbyte och det verkar som att man skall lyfta ner motorn med subram. Det kanske finns andra sätt och då är jag också intresserad av att få veta det.

Link to comment
Share on other sites

Utan lyft är det väldigt jobbigt.Men allt går ju men tar mkt längre tid.Växellådan måste ner. Kolla om ditt bibliotek har Haynes böcker. det har de här i karlskrona.

Link to comment
Share on other sites

Utan lyft är det väldigt jobbigt.

Jag misstänkte det.

Haynesbok har jag. Garage finnes. Verktyg i drivor. Kunnande i hygglig mängd.

Det är nog bättre att jag tar ett antal övertidsskift på jobbet och lämnar in bilen på någon verkstad med humana priser.

Om jag minns rätt var cirka 6000 kronor arbetskostnad, vilket jag tycker låter orimligt. Delarna drygt 5000, vilket också låter mycket jämfört med priset hos exempelvis Meca som tar 3700 med slavcylinder och urtrampningslager.

Kopplingen tillverkas knappast i Volvos kopplingsfabrik...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

6000 kr blir väl runt 6 timmars jobb, de ligger väl runt en 1000 kr i timdebitering. Passa på att byta packboxen till veven när du ändå tar isär, den brukar läcka, köp original packbox så funkar det 20 000 mil till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...