Jump to content

Måla chassi innan SFRO 1??


ZoLo John

Recommended Posts

Tjena!

Eftersom jag är student så kommer mitt bygge bli ganska långdraget p.g.a. begränsad budget o.s.v. Jag tror det kommer dröja ett tag från att jag svetsar chassit till att göra SFRO 1. Och då kommer ju chassit rosta om jag inte kan få på nån färg. Kan man måla chassit innan SFRO 1? Är det möjligt eller är det bara slöseri, eller får man helt enkelt inte göra det?

Link to comment
Share on other sites

jag har målat hammarlack på zinkfärg utan problem men zinkfärgen behöver några dagar på sig innan övermålning. det brukar stå på burkarna.

Link to comment
Share on other sites

Varför bara inte spruta på någon rostskyddande olja tex någon dinitrolsort. Kan tvättas bort senare och man kan garantera att du kommer på något mer fäste eller så som behöver svetsas dit dagen efter att du grundmålat chassit.

Hammarlack kan man måla på allt men inget på hammarlack....

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Jag resonerade med Gustaf R om målning innan SFRO1 för jag vill kunna flytta om ramar och dessa skall kunna stå utomhus till och från men ändå vara någorlunda väderskyddade (läs rostskyddade). Det var ok om jag bara använde en "tunn grundfärg". Det är helt ok för min del tror den kommer bli grön, blaskigt grön för att vara exakt. Den blaskiga gröna färgen har en fördel till det är när ramen skall blästras syns det lätt var den är respektive inte är färdigblästrad. Där jag blästrat tidigare hos en Cummins elller om det nu var en Detroit diesel så blir ramen matt grå. Biltemas grundfärg är just matt grå därför kommer jag inte köra med den färgen, först utan en utspädd grön färg som jag råkade ha hemma (också från Biltema i och för sig).

Som alltid bör du kolla med SFRO besiktaren så du säkert vet vad som gäller just ditt bygge.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Borsta rent svetsarna med stålborste eller roterande stålborste så det blåa försvinner, så rostar inte svetsarna alls lika mycket. Min har inte rostat på 18 månader hittills.Är garaget ibland litefuktigt eller att du inte förvarar ramen utomhus räcker det att fukta en trasa med lite 5-56,WD40 eller liknande och stryka på rören.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...