Jump to content

Mittmotorbygge


Zoophoria

Recommended Posts

Jag vet inte om detta är rätt forum, eller om bara om det bara är super seven bilar som det snackas om här. Hursomhelst så går jag i bygg funderingar. Eller funderingar vet jag inte om man kan kalla det.. jag tänker på det nästan jämt, jag bara måste göra det en dag.

Jo, jag vill bygga en mittmotor bil, helt från grunden med eget chassi och kaross. Jag vill använda mc motor typ fireblade, r1:a eller nått sånt. Men det jag inte vet är om det är möjligt, att besiktiga alltså. Tanken är att bygget skall likna radicalbilarna ungefär. Men min första fråga är väl om detta är rätt forum att fråga på, jag har säkert 100 frågor om olika saker.

Link to comment
Share on other sites

det ska nog inte vara några problem att besiktiga. ett bra tips är att köpa rfso byghandbok där står den mästa infon du behöver om amatörbygda fordon.

dom flesta på det här forumet byger eller planerar att bygga just 7:or. men det fins även nån som bygger saab sonet kopia mm så jag skulle tro att du är varmt välkommen med dinna frågor. :)

Link to comment
Share on other sites

gå in på denna sida www.roadster.se går du mer lite på sidan finns en bil som heter xr2 som finns garreggad i england.

den skulle nog vara möjlig att regga i sverige om man bygger den som amatörbyggt fordon.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat ganska mycket på utländska sidor, på mk engineerings banshee, westfields xtr2, Radical. Problemet är väl att dom e lite väl dyra för mig. Min ekonomi är ganska begränsad. Frågorna jag har gäller först och främst matrial val, vad för matrial till chassit rekommenderas, jag har sfro:s bygghandbok men tänkte att det kan va kul å höra vad ni har för erfarenheter.

Jag har tänkt bygga ramen av fyrkantsprofil, tänkte först ett röramsbygge, men kom fram till att det blir lättare att svetsa ramen i fyrkantsprofil.

Vad för dimension och grovlek brukar anvädas?

Sen tänkte jag använde en lsd från en befintlig bil och modifiera den till kedjedrift, nån som har erfarenhet av sådant?

Mina frågor är många men jag får väl nöja mig där så länge :)

Link to comment
Share on other sites

Vad du skall ha för mått på fyrkantprofilerna beror mycket på hur ramen kommer att se ut, om man triangulerar tillräckligt så skulle man nästan kunna bygga en ram av sugrör =)

de flesta som bygger här på forumet använder nog 25x25x2mm fyrkantprofil.

Varför skulle du vilja ha kedjedrift? Jag personligen tycker att kardandrift är mycket enklare och håller bättre.

Alla byggen jag sett med mc-motor har haft kardandrift.

Link to comment
Share on other sites

Anledning till att jag vill ha kedjedrift är för viktfördelningens och att det blir simpelt att byta utväxling på den. typ så här http://www.roadster.se/Bilder/XTR2-22.jpg

Jag har funderat även på att andvända en vanlig bakaxelklump och montera motorn längsgående, men motorn hamnar ju så långt åt vänster då och där sitter ju även jag å är tung.. heh.. så blir den konstruktionen lite längre, men borde väl egentligen inte vara nått problem.

Kanske är bättre trots allt, vad tror ni?, tänker mest på viktfördelning.

Link to comment
Share on other sites

Om du har frågor så ring den besiktningsman som du ska ha.

Killen/gubbensom ska besiktiga min bil ville egentligen ha 25*25*3 i mitt bygge men eftersom ramen var klar och jag skulle ha en pinto med bara 100hk så gick det bra ändå...

Kan nog vara bra att höra vad han vill ha för dimension specielt när du kommer göra en ram som bara du har:)

Vad finns det för nakdelar med kedjedrift? Ser egentligen bara fördelar.

Lättare, man kan få nästan vilken utväxling man vill, inet som man behöver oroa sej för att det ska vara obalans i.

Link to comment
Share on other sites

Marcus a: Enda uppenbara nackdelarna med kedja borde väl vara att den blir längre med tiden och att en brusten kedja kan vispa runt rätt bra. Å andra sidan är en söndervriden drivaxel inte att leka med heller.

Sarebro: Den var det!

Link to comment
Share on other sites

det ska nog inte vara några problem att besiktiga. ett bra tips är att köpa rfso byghandbok där står den mästa infon du behöver om amatörbygda fordon.

dom flesta på det här forumet byger eller planerar att bygga just 7:or. men det fins även nån som bygger saab sonet kopia mm så jag skulle tro att du är varmt välkommen med dinna frågor. :)

Rättning......bygger ingen Sonett kopia utan en

"Super" sonett = seven med saab turbo ;)

Link to comment
Share on other sites

det ska nog inte vara några problem att besiktiga. ett bra tips är att köpa rfso byghandbok där står den mästa infon du behöver om amatörbygda fordon.

dom flesta på det här forumet byger eller planerar att bygga just 7:or. men det fins även nån som bygger saab sonet kopia mm så jag skulle tro att du är varmt välkommen med dinna frågor. :)

Rättning......bygger ingen Sonett kopia utan en

"Super" sonett = seven med saab turbo ;)

Eller en Sonett 7 enligt samma koncept fast med ett annat namn :D

Link to comment
Share on other sites

det ska nog inte vara några problem att besiktiga. ett bra tips är att köpa rfso byghandbok där står den mästa infon du behöver om amatörbygda fordon.

dom flesta på det här forumet byger eller planerar att bygga just 7:or. men det fins även nån som bygger saab sonet kopia mm så jag skulle tro att du är varmt välkommen med dinna frågor. :)

Rättning......bygger ingen Sonett kopia utan en

"Super" sonett = seven med saab turbo ;)

Eller en Sonett 7 enligt samma koncept fast med ett annat namn :D

hmmm , vi kanske borde standardisera oss :D :D

Super "sonett" Seven

Super "sonett" 7

7 sonett

Super Aero ??

Aero 7

Super Viggen

........

.. tror jag precis förstörde denna tråd........... :whistling:

............

Link to comment
Share on other sites

det ska nog inte vara några problem att besiktiga. ett bra tips är att köpa rfso byghandbok där står den mästa infon du behöver om amatörbygda fordon.

dom flesta på det här forumet byger eller planerar att bygga just 7:or. men det fins även nån som bygger saab sonet kopia mm så jag skulle tro att du är varmt välkommen med dinna frågor. :)

Rättning......bygger ingen Sonett kopia utan en

"Super" sonett = seven med saab turbo ;)

syntax error in 0..... förlåt lupus. :icon_sleep: järnan tog sig nog en tupplur medan jag skrev. :)

Link to comment
Share on other sites

Marcus a: Enda uppenbara nackdelarna med kedja borde väl vara att den blir längre med tiden och att en brusten kedja kan vispa runt rätt bra. Å andra sidan är en söndervriden drivaxel inte att leka med heller.

Sarebro: Den var det!

Det kan ju inte vara samma kraft i en kedja som går av som i en axel som går av. Å andra sidan så är det mycket större chans att kedjan går av, men det är också lättare att "bygga in" en kedja i någon slags låda av något tjokarfe matterial för att inte få allt för otrevliga sår:)

Tror att kedjedrift är att föredra när manändå använder mc motor:)

Link to comment
Share on other sites

Blir nog kedjedrift, trots allt det jag först tänkte mig och fördelarna verkar är ju trots allt stora, lätt vikt, lätt att ändra utväxling, "rätt viktfördelning" m.m..

Det med att kedjan skulle gå av skrämmer mig inte så mycket, får hålla noga koll på den och byta innan den blir allt för sliten, trots allt är ju radical bilarna kedjedrivna så.. Var förresten på Falkenberg i söndags å kollade på tävlingarna där, fasen va snabba radical är men roligast att titta på var nog historic, härligt å se Alfa giulia gt, camaro och bmw 3,0 csl å alla dom andra på lite lätt ställ i kurvorna.(bilder finns) mmm myyyysss :D

jaja, för att återgå till ämnet, läste nått inlägg har om dax "camber compensation" och där fanns en länk till några bilder ur en katalog eller liknande där man kunde se hur det var konstruerat, kanske något att fundera på till bygget ju :) Men givetvis missade jag att spara länken, nån som har den länken? letat å sökt men inte hittat den igen ju.. :/

Sen en fråga till, jag hade funderat på att använda beg. mc stötdämpare från någon sport hoj på bygget, vad tror ni om det? anledningen att använda detta skulle vara för att hålla nere budgeten. Är jag helt ute och seglar när jag funderar i dessa banor?

Link to comment
Share on other sites

jaja, för att återgå till ämnet, läste nått inlägg har om dax "camber compensation" och där fanns en länk till några bilder ur en katalog eller liknande där man kunde se hur det var konstruerat, kanske något att fundera på till bygget ju :)  Men givetvis missade jag att spara länken, nån som har den länken?  letat å sökt men inte hittat den igen ju.. :/

Nämns litet på ovan nämnda engelska forum. Det ska visst vara krångligt och överkurs för locost-byggen tror jag allmänna uppfattningen var.

Link to comment
Share on other sites

Blir nog kedjedrift, trots allt det jag först tänkte mig och fördelarna verkar är ju trots allt stora, lätt vikt, lätt att ändra utväxling, "rätt viktfördelning" m.m..

Det med att kedjan skulle gå av skrämmer mig inte så mycket, får hålla noga koll på den och byta innan den blir allt för sliten, trots allt är ju radical bilarna kedjedrivna så..  Var förresten på Falkenberg i söndags å kollade på tävlingarna där, fasen va snabba radical är men roligast att titta på var nog historic, härligt å se Alfa giulia gt, camaro och bmw 3,0 csl å alla dom andra på lite lätt ställ i kurvorna.(bilder finns) mmm myyyysss :D 

jaja, för att återgå till ämnet, läste nått inlägg har om dax "camber compensation" och där fanns en länk till några bilder ur en katalog eller liknande där man kunde se hur det var konstruerat, kanske något att fundera på till bygget ju :)  Men givetvis missade jag att spara länken, nån som har den länken?  letat å sökt men inte hittat den igen ju.. :/

Sen en fråga till, jag hade funderat på att använda beg. mc stötdämpare från någon sport hoj på bygget, vad tror ni om det? anledningen att använda detta skulle vara för att hålla nere budgeten. Är jag helt ute och seglar när jag funderar i dessa banor?

Har hjälpt en kille förra säsongen i Radical och många har problem med att kedjorna går av på löpande band, verkar som orsaken är rycken som blir vid nerväxling, kedjan" piskar till" på slacksidan.

Vikten på bilarna är ju trots allt ca: 250-300 kg mer än vad hojjarna väger

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Jörgen, vet du vad för kedja radicalbilarna använder? Gissar på nån förstärkt historia?

Till slut så köpte han reginas dyraste kedja och den verkade hålla bättre men den var svindyr, kommer ej ihåg priset.

caper :D

Link to comment
Share on other sites

Hittade ingen email till han som bygger den bara :/, man kanske kunde fått köpa en ritning på hans ram annars, hade ju varit en bra början till mitt eget projekt, nått att utgå från..

Lyckades inte hitta nån jag heller. Annars har han ju ganska bra bilder på ramen man kan inspireras av.

Jag tog hem ramsimuleringsprogrammet han rekomenderade men jag lyckades inte få det att fungera. Floating point exception och grejer... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

hmm, undrar hur dom löst kamdrivningen, iom att kamaxlarna måste bli motroterande i en sådan historia.

Eller måste och måste, i detta fallet är dom det, men det finns ju nån engelsk kille som byggt lite udda maskiner, vet att han blandannat gjort en v12 av två kawasaki 6:or, där lät han helt enkelt en cylinderradens kammar snurra åt fel håll, dock blir det ju en del effekt förlust det viset, men med tanke på att han också använder original vevaxel och använder en stake som är tillräckligt smal så att två får plats på samma vevtapp så är det kanske bara bra om det inte blir nån dundereffekt, men ändå en fräck maskin. Allen Millyard heter han förresten, hittade en artikel om han och bygget.

http://www.motorcyclistonline.com/features/kawv12/

Link to comment
Share on other sites

hmm, nu börjar jag fundera igen, skall man bygga med mc motor eller skall jag bygga med bilmotor, fördelen med mc motor är ju vikten å att man får sekventionell växling på köpet, annar är ju ljudet från 355 som sitter i min camaro härligt, en fin maskin med alla möjliga godbitar i, men ack så tung å klumpig pjäs, dock en smallblock men ändå, om man jämför med en lätt mc motor. Men visst hade det varit fräckt med v8:an bakom ryggen... Sen har jag en 2 liters alfa twinspark motor oxå, eller egentligen två, en i delar också, kanske det vore nått.. åhh, dessa funderingar hela tiden.

Camaron var ett tidigare projekt som aldrig blivit riktigt färidgt, då det egentligen inte var vad jag gillar, den är ju inte kung på väghållning direkt å jag hade problem med min automat som pajja hej villt. Så om nån vill köpa en Camaro 86:a med en kraftfull pjäs så.. ja.. då står det en här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Gammal tråd

Jag är övertygad att om man ska ha en lätt, atmosfärisk, motor på 300 hk så ska man köra med en trimmad wankel. Driftsäkerheten för vässade MC-motorer är ingen höjdare IMHO.

En sån här... :wub:

28709162870.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oj! Det var nog den äldsta tråd jag varit med om som fått nytt liv! :P

Wankel :)

Vi var flera från klubben som såg Christers bil på Gelleråsen....

Kan inte säga annat än att man är imponerad av vad som händer när högerfoten åker ner! :racesmile:

Och vilket ljud. Hårstråna reste sig på armarna varje gång han kom förbi läktaren!

Det var nästan så att man behövde en kalldusch efter! ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag är helt såld! Vill ha en likadan... :wub:

Den låter ju som en trimmad fyrcylindrig motor, ungefär. Vackert! Den har ju 4 tändspolar så det kanske är helt naturligt, jag får studera principen... :huh:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

en wankel, har inte ens varit nära tanken på mina projekttankar. :prop:

Hur mycket dyrare skulle det bli att bygga med wankel?

om man räknar att det skulle finnas 300 driftsäkra arbetare som gärna används på kurviga vägar och banor.

(EDIT)

300 är väll kanske överflöd, men skulle vara kul att veta ungefärlig prisbild. 200 skulle ju annars duga otroligt långt.

Edited by Olzon
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...