Jump to content

Recommended Posts

Mig veterligen så behövs det inte idag men då jag har ett kommande avgassystem-bygge och reg-bes planerad till vår/sommar 2011 så har jag legat lågt än så länge. Vore dock bra med info om det finns "risk" för kat-krav vid årsskiftet.

Kan sådana krav komma att gälla med kort varsel samt finns det givna beslutsdatum där nya regler börjar gälla? Dvs om det är halvårsvis så vet man i alla fall vad som gäller 6 mån i förväg :)

Link to comment
Share on other sites

Jag vill påstå att vi redan har reglerna men av olika orsaker hos Transportstyrelsen har det varit full engagerade med annat och inte hunnit med att inbegripa amatörbyggda bilar fullt ut än så vi amatörbilbyggare har fortfarande VVFS 2003:22 som bibel. TSFS 2010:2 blev dock godkänd som sådan redan i februari 2010.

Länk och läsning i tidigare tråd.

TSFS är av karaktären att den kan ges ut vilket datum som helst, finns inga krav på hel- eller halvårskiften. Dessutom är det inte ens en utgivning i vanlig bemärkelse det är bara att ett undantag tas bort för amatörbyggda bilar.

Bra eller dåligt? Annorlunda i alla fall. Det är olika upplägg på gamla och nya reglerna. Nya har så många fler hänvisningar till EU dokument.

Det är bara att läsa och begrunda som enskild amatörbilbyggare och sedan hoppas att SFRO som är en länk in organistionsmässigt till Transportstyrelsen verkar aktivt så bilbyggande på amatörnivå inte försvåras eller blir omöjligt i praktiken.

Att förändringar sker i regler behöver inte betyda med automatik att allt blir omöjligt. men det kan betyda det.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...