Jump to content

Bromsbänksdag i Västerås


Jonte

Recommended Posts

Jag fick en fråga från Gustav Ridderstolpe (SFRO) om vi i Locostsweden var intresserade av att testa våra sjuor i en bromsbänk. Han har införskaffat en som klarar 260KW, vilket borde räcka till de flesta sjuor ;)

Gustav skulle återkomma när den var körklar, men det är inom närmsta tiden. Kostnaden hamnar på högst 500:-/h

Om det finns intresse för detta så kan jag snacka med Gustav och vi bestämmer en dag i sommar

Link to comment
Share on other sites

Jo, men vikt/effektförhållandet då? Gustaf ska besikte min bil snart och det kan ju vara ide att ha original tills allt är klart och betalt så att säga. Efteråt är det ju inte hans problem, utan SBP och lagens långa arm.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill gärna men skulle vilja ha min turbo på plats innan. Tror inte Gustaf bryr sig om sånt när man väl är ur hans händer, som sagt är det väl farbror blå och SBP som tar över då.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Synd att det är så lång borta....

Gällande spanska flaggan och andra funderingar, så personligen tror jag att en person som följer SBP och Polisens regler och lagar fullt ut kommer aldrig att införskaffa en bromsbänk/rullande landsväg. Det går liksom inte hand i hand i mitt tankesätt....

Link to comment
Share on other sites

Då verkar det finnas ett litet intresse. Jag kollar med Gustav när vi kan köra.

Jag är också nyfiken, vart kan detta äga rum någonstans?

Nu har Cealm svarat, men det står även i trådtiteln ;)
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag får första inlägget efter Jonas så föreslår jag följande alternativ på dagar.

14 aug efter kl 15:00

15 aug hela dagen

21 aug hela dagen

22 aug hela dagen

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Det var på just denna bänk (när den stod i stockholm) som jag bromsade min zetec :)

Då gav min motor 187 hk. Robban bromsade sedan samma motor i malmö (fast med webrar, jag hade gixxer trottelhus) och kom upp i 193 hk.

Så jag tror den bänken är ganska bra och ger rättvisa värden.

Link to comment
Share on other sites

Det var på just denna bänk (när den stod i stockholm) som jag bromsade min zetec :)

Då gav min motor 187 hk. Robban bromsade sedan samma motor i malmö (fast med webrar, jag hade gixxer trottelhus) och kom upp i 193 hk.

Så jag tror den bänken är ganska bra och ger rättvisa värden.

Är det Zetec hästar?

//Per

Link to comment
Share on other sites

japp, sa jag inte det?

Dom är lite starkare än vanliga hästar. Dom är till och med starkare än dieselhästar.

Syftet var inte att skryta över antalet hästar, det var mer att visa att bänken verkar stämma med andra bänkar, i och med att siffrorna var "lika" mellan bänkarna.

Link to comment
Share on other sites

japp, sa jag inte det?

Dom är lite starkare än vanliga hästar. Dom är till och med starkare än dieselhästar.

Syftet var inte att skryta över antalet hästar, det var mer att visa att bänken verkar stämma med andra bänkar, i och med att siffrorna var "lika" mellan bänkarna.

Jag hade bara 133hk men med lite luftläckage

//Per

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske äntligen får en anledning att byta till Zetec nu när jag hör vilka hiskeliga effektuttag som är möjliga på nollbudget. :D

För inte vet jag om gammelpinton överlever några drag på rullarna. (eller någon av bandagarna framöver om jag lyckas lösa ledighetsproblem)

Link to comment
Share on other sites

Ett av förslagen på bromsbänksdag jag skrev i ett tidigt inlägg utgår numera för mig. Det var visst ett dop då. Trodde dopet var nu på lördag dvs 31 juli för det var då jag skrivit in det i kalendern, men inte.....i och för sig bättre att ligga två veckor plus än minus ..... JAg har tre förslags-alternativ kvar ..... sedan får vi se om något av dem passar för Gustav R. Avvakar spänt när Jonte kontaktat Gustav och fått besked.

Utgår 14 aug efter kl 15:00 Utgår

15 aug hela dagen

21 aug hela dagen

22 aug hela dagen

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Såg helt ok ut för en timme sedan men nu med stillastående V70 och Saab 9000 är det väldigt osäkert. Har inte längre en rullande dragbil till Västerås. Jag får backa på 22 aug. Suck! Men skulle någon av dragbilarna komma igång igen i veckan då kommer saken i annat läge igen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, då räknar jag med att vara där men du får gärna "via tråd eller PM" skicka över en adress / GPS position så jag hittar själv om det skulle bli något stopp på vägen. E18s vajerväg mellen just Köping och Västerås är välkänd för trafikstopp. Syns på alla nerkörda vajerstolpar.

Link to comment
Share on other sites

En bild från en lyckad dag för bromsning. Det behövs lite barlast för att få det hela att fungera :prop:

bb2010.JPG

Enda bilden jag har från dagen, men det kanske kommer någon till från någon annan.

Vi var 3 sjuor som körde, Per och Calle som "bara" mätte sina bilar och jag som även mappade min bil.

Även Micael, Anders, r Anders och P Lilja var där som nyfikna åskådare :)

Kommer inte ihåg de andras siffror. Men jag gick från 75kw till 103.5kw vid 6000rpm under den stund jag höll på. Kurvan fortsatte uppåt så egentligen skulle man satt varvtalet lite högre. Jag ska återvända till Ridderstolpe för att finjustera lite mer senare.

Gustaf sa iaf att vi var välkomna tillbaka fler gånger för en sån här bromsdag.

Link to comment
Share on other sites

Härligt när man hittar effekt så där bara utan att göra nåt i motorn, bara ställa in.

Jag ska i det närmaste iväg med min då den är mappad på väg för att kunna köra med den o köra in motorn innan man kör i bänk.

Link to comment
Share on other sites

Bilder mm kommer under veckan, säger jag som just kom på att jag inte kollat om pixlarna verkligen fastnade på minneskortet. Skulle de inte fastnat får jag väl verbalt beskriva några bilder.

Ett litet intensivt minne var till exempel när utsugsfläkten råkade tippa och suga i sig sten som slängdes runt med en klockren träff på mig strax under nyckelbenet när jag surrade CealmSeven cirka 20 meter bort. Just den del hann jag inte med att ta kort så här är den verbala lång versionen istället.

Kort versionen: Aj, f-n.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En bild från en lyckad dag för bromsning. Det behövs lite barlast för att få det hela att fungera :prop:

bb2010.JPG

Enda bilden jag har från dagen, men det kanske kommer någon till från någon annan.

Vi var 3 sjuor som körde, Per och Calle som "bara" mätte sina bilar och jag som även mappade min bil.

Även Micael, Anders, r Anders och P Lilja var där som nyfikna åskådare :)

Kommer inte ihåg de andras siffror. Men jag gick från 75kw till 103.5kw vid 6000rpm under den stund jag höll på. Kurvan fortsatte uppåt så egentligen skulle man satt varvtalet lite högre. Jag ska återvända till Ridderstolpe för att finjustera lite mer senare.

Gustaf sa iaf att vi var välkomna tillbaka fler gånger för en sån här bromsdag.

82.5 kw på driven

104kw i motorn

21.5 i vrid vid 4580 rpm

//Per

Link to comment
Share on other sites

Vem har sagt att en Super7:a inte är en familjebil? 4 pers var inget problem.

Givetvis alla med säkerhetsbälte och helt utan risk för skada vid färd... som bilden visar. :D

EDIT: Och vem har föresten sagt att hela familjen måste vara i bilen för att det ska kallas familjebil?

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

Givetvis alla med säkerhetsbälte och helt utan risk för skada vid färd... som bilden visar. :D

EDIT: Och vem har föresten sagt att hela familjen måste vara i bilen för att det ska kallas familjebil?

Crusing besättning dock utan burkar för tillfället

//Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...