Jump to content

nytt bygge med volvo B6304


Recommended Posts

Hej.

Vilken guldgruva detta var.

Undrar om någon byggt med volvo B6304 volvos 3 liters raka sexa?

Den är stor men inte rysligt tung. Anledningen till detta är att jag har en komplett 960 från 97 med motor på under 10000 mil.

Vad tror ni om detta?

Kanske fel kategori, då får moderatorn smälla mig på fingrarna:-)

Hälsningar

Peter

Österlen

Link to comment
Share on other sites

Välkommen i byggattagen. En stadig spis som du planerar för. Bra då har jag nog en till 30x30x3 kompis och 1 ton-klassen. Eller det kanske är en lättmetallmotor förresten som väger mindre en B230.

Strunt samma välkommen att bygga. Texter och bilder på bygge och planering tycker vi om och ser vi fram emot.

Edit Tillägg efter lite Googling: Det är ju ett riktigt konstverk du tänker bygga med. Ser ut för att vara en bra motor i alla fall på en bild jag hittade.

BlockInsida.JPG

Viktskillnaden på en b6304 och en B230, kompletta med allt påbultat, är inte så stor som man tror, B6304 väger 185kg och B230FT väger 165kg, några kilo mindre för B230F. Du kan säkert komma undan med 25x25x3 istället...

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

vet att någon byggt med kusinen 5:an så sök så hittar du nog

(va nog för ganska länge sedan, hade inet han en hemsida oxå)

Sedan är väl den på ca 200 hp så det blir en liten utmaning att få rätt vikt oxå men det är väl lösbart

(lyssna dock i net på CEALM med I-balkar och solida stänger i ramen515.gif )

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

En Volvo femma var med på Gröndal i lördags. En grön Dala7a. Finns på bild i Gröndals tråden.

Förstår inte så viktkänsligt folk det finns....(LUPUS). Det är ju det som säkerställer friktionen mot marken och därigenom framdrivningen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tack för välkomnandet verkar vara glada skitar här inne( jag inkluderat) :-)

Volvos sexa är en underbar motor går jämt och har ett suveränt bottenvrid.

Motorn är helt i aluminium och har inte mycket större vikt än b230.

Ja jag lär troligtvis hamna över 1000kg men who cares:-)

Frågan är om man ska bygga på 25x25 eller 30x30 antar att i båda fallen är det 3mm gods som gäller.

Bromsar blir volvo s60 R (brembo) med 330mm ventilerade skivor runt om. Bakaxel hade jag tänkt 960 mulitlink med diagonal bladfjäder i komposit(sitter original på 960 efter 1995)Fram har jag ideer om antingen 140 spindlar eller något annat.

Denna sida har redan blivit min favorit. Att jag kunnat undgå denna

//Pidde

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tack för välkomnandet verkar vara glada skitar här inne( jag inkluderat) :-)

Volvos sexa är en underbar motor går jämt och har ett suveränt bottenvrid.

Motorn är helt i aluminium och har inte mycket större vikt än b230.

Ja jag lär troligtvis hamna över 1000kg men who cares:-)

Frågan är om man ska bygga på 25x25 eller 30x30 antar att i båda fallen är det 3mm gods som gäller.

Bromsar blir volvo s60 R (brembo) med 330mm ventilerade skivor runt om. Bakaxel hade jag tänkt 960 mulitlink med diagonal bladfjäder i komposit(sitter original på 960 efter 1995)Fram har jag ideer om antingen 140 spindlar eller något annat.

Denna sida har redan blivit min favorit. Att jag kunnat undgå denna

//Pidde

Du borde utan problem kvala in på runt 800+ kilo, min saab spis med vxl väger hiskeliga 220 kg så vikt är nog inga problem turbo mm uppväger nog dina två cylindrar i vikt. med lätt fint extraktor grenrör kan det bli fin sång , Chalmers motor klubb hade en rejs bil med det för säkert 10 år sedan lät GÖTT

330 skivor är överdimensionerat och tungt ( egen fjädrad vikt i förhållande till bil vikt) för våra lätta bilar , skall själv gå ner från 305 till 288 nästa gång. Men utseende mässigt fyller de ju ut en 17" fälg fint det kan jag hålla med om prop.gif

Link to comment
Share on other sites

Som ljuv musik..... ---- Ja jag lär troligtvis hamna över 1000kg men who cares:-) Frågan är om man ska bygga på 25x25 eller 30x30 antar att i båda fallen är det 3mm gods som gäller. ----

Säg så här om materialvalet. Tar du 30x30x3 kommer ingen SFRO-besiktare eller SBP-besiktare att tycka ramnen är underdimensionerad. Tar du 25x25x3 kommer nog ingen heller att klaga men det bästa du kan göra är att ta kontakt med den SFRO-besiktare som du väljer på SFRO och sedan för ett resonemang med honom.

140 spindalr fram är ett bra val. Bromsskivor som jag valde fram var 240 ventilerade med Volvos nya 240 ABS ok för att bara få en oljeingång. Men du kan köpa vanliga ok också sedan tittar du i Kilkennys tråd en bra bit bakåt så finns det en bild på hur du lätt kan sätta ihop två ingångar till en och priset på oken blir så mycket mindre. Då har tex Biltema ok för runt 6-700 kr mot Volvo på 1500 kr styck med en ingång. På ABS oken är det 4,5 till 5,0 mm fräsning också. Finns beskrivet i någon av mina trådar. Tror det är i CealmSeven tråden kan också finnas i CealmSeven V8 tråden.

Link to comment
Share on other sites

Helt klart ett intressant motorval. Jag hade nog utgått från standardmått och bara förlängt motorutrymmet för att få bättre plats för motorn.

Om man ska gå upp i rördimension från "standard" 25x25x2 så borde väl 30x30x2 ge större förbättring i förhållande till vikten än 25x25x3? Det skadar inte att dimensionera upp lite om man ska ha en stor motor, men det ska vara för hållfasthetens skull. Vill du enbart uppnå högre tjänstevikt finns bättre vägar än absurda ramkonstruktioner. Prata med din närmaste SFRO-representant innan du drar igång och fråga vad han anser är lämpligt.

Bladfjädern från 960 kan du nog inte använda om du inte tänker hamna på samma slutvikt som donatorbilen. Coil-overs är inte så dyra, och du kan få fjädring och dämpning anpassat till just din bil.

Link to comment
Share on other sites

Bladfjädern från 960 kan du nog inte använda om du inte tänker hamna på samma slutvikt som donatorbilen

Den går att dela på längden. Tror att tufvesson gjorde det på sitt t6 roadsterbygger för att uppnå korrekt förhållande.

Bromsarna är kanske lite överdimensionerade, men de ligger på hyllan och oken oxå så de blir nog att använda dem.

Jag skulle ju tro att 30x30x2 skulle fungera, men jag ska ta kontakt med någon sfro kunnig person.

Tack för alla positiva kommentarer.

Ni anar inte hur stor skaparglöden är nu :-)

Link to comment
Share on other sites

Sen kan det nog vara en bra idé att placera motorn så långt bak det bara går, min har jag satt skapligt långt bak (b230), men jag har m90 växellådan och den är synnerligen svulstig, tar en del benutrymme. Har man man en mindre låda går det skulle det nog gå att flytta alltsammans en bra bit till, Se min tråd för tips om valsade rör i kardantunneln :)

Link to comment
Share on other sites

Volvo, stort och tungt osv - men den där spisen väcker i all ärlighet ändå ett visst ha-begär...! :)

Det verkar vara gott om rejäla, praktiskt placerade bulthål - något jag inte kan säga om min V6:a (Fårrrd Duratec), som t ex helt saknar möjligheter till motorfäste på vänstersidan... (Det gick ju å andra sidan att lösa ändå, med bonusen att drivlinan gör ramen mer vridstyv, men ändå. :))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har idag varit och plockat av spindlarna på en gammal 140 framaxel jag hade liggandes.

de är riktigt smäckra.

Någon som vet om det passar andra spindelleder/styrleder i dessa än original 140?

Link to comment
Share on other sites

det gör den väl inte? original sitter väl fjädern och trycker på nedre bärarm eller har jag fel? Nä det har jag inte

ev. kan 164:ans passa också.

Link to comment
Share on other sites

Någon som vet om det passar andra spindelleder/styrleder i dessa än original 140?

belastningen på nedre spindelleden ligger på "fel" håll om man fäster coilover i nedre bärarm.

Hur har ni gjort?

I all välmening, så är dina båda frågor redan avhandlade flera gånger här i forumet.

Sök med forumets sökfunktion, och du får bättre svar sammanlagt än du kommer få på frågorna enbart i denna tråden om inte det är någon som är sjukt skrivsugen och gör en komplett avhandling igen på ämnena. Risken för det anser jag vara så liten att den får anses försumbar.

-Sök !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...