Jump to content

Klistergrus skit


Thomas

Recommended Posts

Igår körde jag mellan Gullaboås och Fjärdsjömåla i Blekinge Smålandsgränsen och på den sträckan har man under några kilometer lagt klisterrullgrus= livsfarligt för MC åkare bl.a. Jo jag tänkte vända om som jag brukar men det hade blivit mycket längre för mig att åka. Jo nu till det hela.Jag höll 20km/h och det här jäkla grusskiten åkte med runt hjulen och upp i luften och in i kupen m.m. när jag var på mitten ung. så åkte en stenjäkel med runt elkylfrläkten rassel en bra stund och tur att inte kylaren sprang läck för den ser inte grann ut ska ni veta.så en stor varning här.

Ska se om Transportstyrelsen ersätter mig. jäkla skit att de bara får lägga ut sånt över huvudtaget med tanke på alla MC olyckor det varit med det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En kamrat skrotade en BMW Z3M på sådant skitgrus, rätt ut i ett stabilt räcke bara, sedan såg bilen ut som den varit med om en bombmatta. :(

Kan dom inte sopa upp mera direkt när dom lägger den?

Link to comment
Share on other sites

Jag bröt ryggraden på sånt där skitgrus med hojen, fanns ingen skylt från det hållet jag kom från och det var bara "lagat" fläckvis och de syntes knappt ens om man stod still och verkligen tittade på eländet.

VV påstod att de hade skyltat och så var det inget med med det.

Skrivet på min Nexus One med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nu tycker väl VV att en slät väg med rullgrus är bättre än en slät väg med potthål. De borde däremot ta till sig av säkerhetsfrågan, uppenbarligen räcker det inte för VV att skylta – folk skadar sig ändå. Hade inte vi någon slags nollvision i det här landet?

Link to comment
Share on other sites

Jasså det blev sån beläggning där. Kasst, då tar det ett tag till innan den vägen är farbar. Jag körde den vägen med sjuan för ett par veckor sedan och då var där bara något som mest liknade makadam. När jag mötte en hoj hälsade vi på varandra i sympati...

Link to comment
Share on other sites

Vanan trogen blev det ett mejl till "Kontakta oss på SVEVIA" denna gång. Inte Transportstyrelsen.

Nyss ringde en trevlig kille därifrån.

Utan att säga om det är bra eller dåligt med klistergrus så gäller normalt detta:

Stor väg alltså normalt tvåsiffriga men även mer trafikerade tresiffriga.

- Sätter ut skyltar med vägarbete, stenskott och normalt nedsättning till 50 km/h

- Klistar underlaget

- Sprider gruset med lastbil

- Vältar

- inom 1 dygn först sopning , 50 skylten bort

- efter 2 sopningen glesas stenskottskyltarna ut

- efter 3 sopningen tas alla skyltar bort

Ju mer trafik på vägen ju snabbare är man klar med sopning 1 till 3 och bortplockning av skyltar men som riktmärke på "större väg" tar det ett antal dagar 3 / 4 kanske någon ytterligare innan "all skyltning" är borta när jobbet är avslutat.

För mindre vägar med lite trafik tar det ofta längre tid innan "vägen är klar" med sopning och alla skyltar borta.

Prismässigheten frågade jag om också och det är en STOR skillnad på detta mot asfaltering mm. Det här är en förstärkning av slitbanan som beräknas hålla i 5 till 8 år innan ytskiktet på vägen måste fräsas upp och läggas om. Lastbilarna som jag sett en del i Arboga trakten är ute och "kvadratmeter reparerar" vägarna alltifrån helt parti på något hundra kvadrat till spår mm.

Det var ett litet sammandrag av svaret jag fick per telefon. Det är bara ett sammandrag av tekniken och ett sammandrag hur man normalt skall göra med skyltar mm. Vad som sedan sker exakt ute i landet det vare sig frågade jag efter eller fick svar på. Beroende på hur många hjul fordonet har så är man mer eller mindre känslig för löstgrus. Jag körde själv den 8 juni på en helt nylagd liten väg och det blev 20 km/h och mängder av grus in i bilen. Så mycket att jag nästan var rädd att SVEVIa ville ha betalt samt att jag skulle få en högre skattevikt. Nu har jag inte varit på den vägen efter 8 juni men kanske borde ta en sväng förbi och se hur det blev en dryg månad senare.

Helt klart är i alla fall en sak och det är ekonomin styr beläggningsarbetet. Det blir fler kilometer slitbana med klistergrus kontra asfalt.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med utförliga svar.

[ironi]Givetvis är det ekonomin som styr och det är ju försäkringsbolagen (försäkringtagarna) som betalar trasiga motorcyklister, motorcyklar och bilar så den kostnaden behöver ju inte Transportstyrelsen bry sig om.[/ironi]

Skrivet på min Nexus One med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

VI på Motromännen lobbar ju hårt för att man skall förbättra vägarna och se till ALL säkerhet. Men vi behöver medlemmar som kan vara med och stötta oss i kampen för alla bilister.

Medlemmar har ett litet erbjudande på klubbsidorna.

Hjälp oss hjälpa er.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Och nu äntligen har trafikverket svarat.

Vilka idioter.

De har prata med entreprenören som säger att han inte har gjort någon försummelse och då får jag ingen ersättning. Och detta beslut kan ej överklagas! Ridå.

Link to comment
Share on other sites

Vems beslut kan ej överklagas ???

Har man gott om tid och pengar så skulle man ju försöka driva ett sådant ärende i rätten bara för att se vad som händer.

Trafikverket är ju partiska i ärendet så kan dom ta ett juridiskt beslut att själva ej kunna bli överklagade? Möjligen inom sina egna väggar, men vad händer i rätten?

Intressant tanke....

Link to comment
Share on other sites

Min bror och hans tjej körde omkull med MC på rullgrus för ett par veckor sedan.

Rejält med grus över hela vägbanan direkt efter en sväng (så som tur var så gick det inte så snabbt), inga skyltar eller varningar.

Han var tillräckligt sansad för att dokumentera vägsträckan med foto, vittne osv...

Han ska göra allt han kan för att VV ska ta sitt ansvar och inte komma undan med att påstå att det var skyltat.

Läser man rundor lite så ser man dock snart att det är sällan som VV betalar ut ersättning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lite ytterligare lök på VV-laxen:

I vintras mötte jag en grusbil på en två-filig 70-landsväg. Han kom så in i helvete fort i nedförsbacke och sanden/gruset som han släppte ut stod som ett moln bakom flaket. Jag tvärnitade men blev ändå bombarderad. Jag stannade direkt men lastbilen bara försvann. (Man kör inte gärna ikapp en grusbil som släpper ut grus...) Ett stort antal stenskott i lacken på huv och tak samt en rejäl ros i framrutan (som senare bildade en spricka) blev det muntra resultatet. Hemma så tog jag ett antal bilder på skadorna som skickades in till VV via mejl samt en fråga hur jag skulle gå vidare.

Fick svar efter två veckor att de pratat med aktuell entreprenör som a) kunder bekräfta att de sandat vägen vid aktuell tid. B) uppgav att de använt rätt kornstorlek på sanden samt c) att de kört betydligt under gällande hastighetsbegränsing. Ren lögn från entreprenören!

Någon ersättning kunder därför inte bli aktuell och beslutet kunde inte överklagas. Ridå, som någon sa...

Man är rätt så maktlös när VV sköter skadeärenden på detta sätt, väl medvetna om att få orkar dra en process för några stenskott eller sprickor i rutan.

//PC

Link to comment
Share on other sites

Ja man skulle gått samman på nåt vis och krävt rättvisa. precis som att vi skulle kräva ersättning bara för att uppta deras tid och att våra skador inte är sanna. Jag tog kort på min kylare och den är inte snygg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...