Jump to content

montera kulkoppling på ofärdigt bygge?


Recommended Posts

Skolan där jag har bygget ska ev expandera kraftigt och denna veckan ska jag skeppa hem kärran till mitt garage. Jag har rätt många punkter kvar på listan som kräver lite svetsande så det kanske blir att jag får ta bygget över dagen till skolan några enstaka gånger beroende på framtiden. nu till min ide:

att hyra en släpkärra varje gång kostar ju 500 kr per omgång = 1000 kr dagen och innebär en massa krångel. hur skulle det vara om man tog en biltemas kulkoppling http://biltema.se/Bil---MC/Bil-tillbehor/Lasta-och-Dra/Dragkrokskopplingar/Kulkoppling/ och bultade fast på en bit 50x50 mm profil, som man sedan bultade fast ordentligt i chassit så man kan bogsera kärran till skolan i bogseringshastighet? för att objektet man bogserar måste väl inte vara registrerat? så länge man håller sig under 30 km/h är det väl lagligt?

Edited by Rayman
Link to comment
Share on other sites

Tanken är god men lägg in i kalkylen att du tyvärr riskerar böter plus att om något händer kan försäkringsbolaget anse att skadebeloppet skall reduceras.

Efterfordon regler.

Broschyr från "gamla vägverket"

Det du kan göra är att sätta bilen på fyra hjul och dra med tow-bar. Tow-bar räknas däremot som efterfordon trots att bilen normalt är fjädrad. Obs Bruttovikt mot bruttovikt. Vill du veta mer om tow-bar så det rätt ordentligt beskrivet i mina trådar.

Link to comment
Share on other sites

cealm: ja men det är ju inte mycket skillnad mot din tow-bar. varför skulle jag riskera böter? vad jag fattat det som på den länken så borde det vara ok så länge jag inte kör över 30, i mörker eller har för mycket vikt.

krolleg: det vore nog knappast billigare att hyra en svets med gas, tillsatsmaterial osv osv. jag har ändå inget uttag i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Rayman: Du ställde en fråga --- för att objektet man bogserar måste väl inte vara registrerat? så länge man håller sig under 30 km/h är det väl lagligt? ---

och jag svarar i all välvillighet med de regler som gäller. Ledsen, men din mycket goda idé faller inte inom ramen för Tow-bar definitionen. Det blir definitionsmässigt en släpkärra vilket kräver registrering enligt reglerna mm såvida du inte lyckas klassa den som båttrailer = efterfordon.

Hur du gör är helt upp till dig jag har levererat läsbara regler.

Lycka till och hoppas det går bra att transportera din fina bil på det sätt som du bäst själv väljer.

Link to comment
Share on other sites

jo fast en släpkärra är ju till för att transportera gods och då blir det plötsligt andra regler. nu är det i princip så att bogseringslinan har bytts ut mot en stång kopplad till dragkroken. jag får väl ringa polisen och kolla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...