Jump to content

Hur vet jag om ett rör är galvat?


robbanson

Recommended Posts

Hej,

Jag ska bygga en grillställning till ett helt lamm och har ett gamalt rör som ligger och skräpar.

Då jag inte vill förgifta mina gäster undrar jag hur vet jag om röret är galvat eller ej? se bild

Vad tror ni annars om armeringsjärn?

post-279-127676508559_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om du har vit eller gul aska i det närmaste området runt svetsen så är röret galvat. Svart eller brunt sot är normalt

Röret på bilden ser faktiskt ut som ett galvat vattenledningsrör men det är lite suddigt

/Anders

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Vintips till helgrillat lamm är rött vin.

Gärna smakrikt typ Shiraz, Chateau-neuf-du-Pape eller annat fylligt rött.

Sen ska man ta sig en stänkare vid varje vändning av lammet dvs var 15:e minut under 5-6 timmar :lol:

Vi tänkte prova enl detta recept och lägga till citron i marinaden och hickoryspån på elden..

http://receptfavoriter.se/recept/asado-helstekt-helgrillat-lamm.html

mvh

robert

Link to comment
Share on other sites

:D Hoppas det håller men 5-6 timmar över glöden med träställning känns ju rätt riskabelt....tusan vet om jag hade vågat.... Sen tror du verkligen denna håller (utan att veta vad lamm väger) men lite vin i kroppen och nån tar i ställningen så knippar nog denna ihop sig...men svårt att se på bilden

Link to comment
Share on other sites

Slutrapport.

-Det blev faktiskt en liten triangulering inspererad av tältkonstruktioner :-)

-Ställningen blev lite bränd men överlevde och har många lammstackare kvar innan den ger upp....

-Det tog ca 4 timmar för ett lamm på 14 kg och det räkte utan problem till 18 vuxna.

-Vi hade kunnat halvera receptet på marinad, http://receptfavorit...illat-lamm.html

-Det som var kul var att märka skillnaderna på olika köttdelar, racks, file till grytbitar.

-Gästernas kommentarer var grymt gott, själv var jag förskylld och hade lika gärna kunnat käka blodpudding :-(

Summa sumarum så var det en hellyckad midsommar!

mvh

Robert

post-279-12779720355_thumb.jpg

post-279-127797206289_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi började med ved för att få fyr utan att annvända tändvätska. Därefter varvade vi mellan granved, kol och briketter.

Det blev 5 påsar kol, 3 påsar briketter och 1/2 ikeakasse med granved.. Kul var att på midsommardagen vid frukost så var det fortfarande glöd kvar.

/ rob

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...