Jump to content

Materialspecifikation


Recommended Posts

Efter den lyckade SFRO2 i förra veckan trodde jag allt var klart. Oj, vad jag bedrog mig!

För att få protokollet i original skulle jag skicka in materialspecifikationen från MK. Jag skickade samma som alla andra MK-byggare gjort. Men, nu duger inte den längre.

Fick detta svar: "Det var i klenaste laget med ram dim. Vad som inte stod var dim på bärarmarna. Vänligen komplitera med dessa dim på bärarmsrören.Inner och yttermått+dim stålkvalitet +leveranstillstånd(på rören)"

På min fråga "Vad menas med leveranstillstånd" kom detta: "Först skrivs stålkvaliteten=Tex EN 10305-4 sedan kommer E355 +N där E355 talar om brottgräns.+A eller +N att röret är normaliserat(leveranstillstånd)med en förlängning på ca 25%. står det +BK så betyder det blankdraget med en förlängning på ca 6%= ICKE LÄMPLIGT TILL MC RAMAR OCH BÄRARMAR=för hårt att kallbocka tex.Därför frågar vi efter"leveranstillstånd". OM dessutom bärarmarna är tillverkade av 1,6 mm gods så godtjänner vi dom inte."

Att SFRO är noggranna är jättebra, ingen vill väl råka ut för att bilen brakar ihop mitt i en kurva. Men detta ska kollas vid SFRO1, inte efter att man lagt ned massa tid och pengar och står med en färdig bil som kanske inte kan registreras! :mad:

Nu undrar jag om någon annan här möjligen har ett intyg från MK för en Indy:s bärarmar. Jag har skrivit till MK men inte fått svar.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick samma fråga, jag fick en Materialspec från MK som skilljer sig lite från den vi fick när du, jag, jonte och jocke beställde ramarna.

Jag hittar den inte elektroniskt nu men skall kolla lite mer, om jag inte hittar så scannar jag in och mailar den ikväll till dig.

Jag tror till och med att jag har en med en SFRO stämpel på, kanske kan vara bra att visa att det finns ett antal bilar med likadan ram som gått igenom och funkar bra.

/john

Link to comment
Share on other sites

Det här har jag om det är till någon hjälp-

MK-sportscars

UNIT lO HARRISON DRIVE, Phone: 01909 731187

INDUSTRIAL ESTATE, Fax: 01909 731187

LANGOLD,

WORKSO Email: info@mk-sportscars.co.uk

NOTTINGHAMSHIRE,

SBl 9RL.

CERTIFICATE FOR MATL SPEC USED ON MK INDY. CHAS SJS.

THE CHASSIS MA1N FRAME IS CONSTRUCTED FROM 25X25.mm

SQUARE HOLLOW SECTION WITHA 1.6mmWALL THICKNESS. THE SPEC

FOR THIS MATL IS AS FOLLOWS. 25X25, BS6323 ERWHRPO.

THE ROLLOVER BAR IS CONSTRUCTED FROM CDS TUBE , THE SPEC IS AS FOLLOWS.

BS602 CFS 36ONBK.

THE WISHBONES ARE CONSTRUCTED FROM ERW ES OVAL 31.75X15.8X2mm. THE SPEC IS AS FOLLOWS.

BSEN 10305-3: 2003E220[ERW1KN 1.

THE CHASSIS IS CONSTRUCTED USING THE MATERIALS LISTED ABOVE AND PUT TOGETHER USING A METHOD OF WELD1NG CALLED MIG.

IF ANY MORE INFORMATION IS REQUTRED ON CHASSIS SPECS PLEASE CALL US.

YOURS FAITHFULLY

MANAGING DIRECTOR BARRY LUNN.

Link to comment
Share on other sites

Michael, det är precis vad jag behöver! :)

Kan du mejla en kopia av dokumentet? Om inte, skicka med snigelpost?

Jag PM:ar min adress.

Link to comment
Share on other sites

Jag skall försöka men det formatet jag hade scaningen i gick inte att skicka. Hör gärna av dig på söndag och påminn mig då jag måste lönearbeta relativt intensivt fram till dess. Och mitt minne är jättebra men extremt kort. Vidare så bör nämnas att Mk bygger mer än 300 ramar per år så konstruktionen borde anses som väl utprovad.

Lev väl

Michael W

Edited by Michael
Link to comment
Share on other sites

Sverige är räddat!

Med posten idag kom protokollet från SFRO! :) :) På en liten gul lapp stod det "Har fått bekräftat att bärarmarna är OK". KUL!

Nu är nästa anhalt Transportstyrelsen och ursprungskontrollen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...