Jump to content

Köpråd super seven


Recommended Posts

Hej allesammans, hittade ett påbörjat projekt på blocket. Jag har lite frågor om ett påbörjat projekt och frågorna är helt enkelt vad ska man kolla på framförallt? Vad behöver jag få med mig vid en eventuell affär så som papper, kvitto som behövs vid SFRO besiktningarna? Är allt redo för att göra en "testkörning" då den är redo för SFRO1?! Vad tycker ni om priset osv.? Kände att jag vill få fram lite information innan jag isåfall ringer och tar en titt på den :icon_oops:

Länk: www.blocket.se/simrishamn/Lo_cost_super_seven_27571633.htm?ca=23_14&w=3

Tack på förhand / Fredrik

Edited by kraschpucken
Link to comment
Share on other sites

Rent spontant. Ramen med tillhörande hjulupphängning är väl ungefär 10-tusen.

Ett kit med stötdämpare är väl minst 4000.

Diverse motorer, växellådor och axlar är väl kanske inte 14-tusen till som jag ser det.

20 borde väl vara mer rimligt som jag ser det. Kanske andra tycker något annat?

Det har funnits ofärdiga projekt till salu från ingenting upp till 75-tusen.

Det jag skulle fråga först är vilken typ av chassi det är.

Det finns flera varianter. Sedan skulle jag ta några kontrollmått för att se om den är rak.

Är ramen halvsned så är det ju inte så rolig. Då är den in princip helt värdelös.

Å andra sidan är de flesta seriösa när de gör en ram så risken kanske är minimal

Jag hade nog lagt till några kronor och satsat på ett Deluxekit från MK eller prutat på grejorna? Det kommer att gå åt mer pengar och delar under resans gång så det är bäst att få så mycket för sina dollares som möjligt.

Vad tycker ni andra?

Edited by Ingenjören
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för svaret. Fått reda på att upphängningarna inte är godkända så då känns det som rent för dyrt pris. Men tack för hjälpen iaf, ni är duktiga att skriva bra och snabba svar här på forumet :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill inte avråda från att köpa ett påbörjat bygge, men man måste kolla allt noga. Det finns ju många skäl till att det är just halvfärdig och inte färdigt.

Är det sen den första bilen man bygger tycker iallfall jag att man skall välja nåt som är "standard" i locostsvängen. Inte för att det är bättre, men för att det finns mer kunskap kring det hela.

Med standard menar jag FORD FORD och åter Ford. Detta utalande kommer säkert många reagera på. Men det är med Fords grejer dom flesta Locostarna är byggda på, världen över. Bygga på Volvo är ganska vanligt i sverige, men attans så ovanligt utomlands.

Bilen i den där annonsen är inte ens 20% färdig. Fram till SFRO 1 går det lätt och enkelt. det är sen bygget börjar. Många, många kvälla i garaget blir det. Så man måste ställa sig frågan om delarna och 10% av byggtiden är värt pengarna.

Frågar nån mig idag om vad jag skulle rekomendera att dom skall bygga, säjer jag alltid Caterham. Då får man en bra och rolig bil som behåller värdet, även om den kanske kosta lite i inköp.

Ska man finåka så kan jag tänka mig att nämna MK-indy också.

Westfiled går bort, men det är mest för att westfield i sverige är idioter (roadster bil). MNR och Tiger försöker komma upp i värdekedjan men dom har långt kvar, även om dom inte själv tycker det :)

Notera att ovan är mina egna åsikter, använd dom som en del i ett beslut eller förkasta dom helt :)

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...