Jump to content

Zetec Silvertop vs Blacktop


Recommended Posts

Hej allihop!

Hur mycket är det som passar mellan Silvertop(ST) och Blacktop(BT) egentligen? Jag vet att BT har solida tryckare, men där slutar också mitt kunnande.Skiljer det något på blocken? Söker man bland trimningsfirmor somm säljer delar verkar de inte skilja mellan motorerna. Saken är den att jag har fått tag på en BT-motor som bara gått ca 20 mil, mad trasig topp (ventilhaveri), och jag har en nyrenoverad ST-topp liggannde. Går dat att montera den på BT:n? Hoppas att någon där ute kan glänsa med sin kunskap och dela med sig till en okunnig gubbe.

Tack på förhand // Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...
On 2010-05-25 at 21:39, Peter Lilja sade:

Hej allihop!

Hur mycket är det som passar mellan Silvertop(ST) och Blacktop(BT) egentligen? Jag vet att BT har solida tryckare, men där slutar också mitt kunnande.Skiljer det något på blocken? Söker man bland trimningsfirmor somm säljer delar verkar de inte skilja mellan motorerna. Saken är den att jag har fått tag på en BT-motor som bara gått ca 20 mil, mad trasig topp (ventilhaveri), och jag har en nyrenoverad ST-topp liggannde. Går dat att montera den på BT:n? Hoppas att någon där ute kan glänsa med sin kunskap och dela med sig till en okunnig gubbe.

Tack på förhand // Peter

Hur är det, går det att montera en topp från Ford Silvertop på ett Blacktop block?
/bengt

 

Link to comment
Share on other sites

Blacktop topp går att montera på en silvertopp tvärtom vet jag inte, är det inte så att man vill åt blacktoppen mekaniska tryckare samt att den har lite bättre kanaler,

Själv åkte jag ,med Silvertopp i min Caterham 227 svänghjulshästar (186 på hjulen) på förgasare, 2 mm större insugsventilr , 1 mm större avgasventiler samt portning av kanalerna, kam ca 290 i duration, smidda kolvar med uttag för större lyft och stakar. Stensäker motor, inga haverier.

 

Bengt Metz

Edited by bemeco
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...