Jump to content

Oändligt variabel transmisson


Rohan

Recommended Posts

Mycket innovativt! Det är nu man önskar att man haft en CNC-fräs i lägenheten så att man hade kunnat skapa sig en kopia att testa på :P (Iof inte enda gången man är sugen på en CNC maskin)

Link to comment
Share on other sites

Youtube:

Klurigt byggd, det man gör är allstå att bromsa mittenaxlarna olika för att få fram eller back, och bara lite broms för att få steglös upp/nerväxling?

Den är inte så långt ifrån en helt vanlig automatlåda, man kommer alltså få energiförlust/värmeutveckling när man bromsar axlarna, eftersom det kommer en hel del energi via dessa, eller all energin snarare! Man fick väl dessutom inte se den sidan som var åt uppfinnaren till, där bromsarna satt?

Eller så fattade jag helt fel :)

Link to comment
Share on other sites

Killkenny: Det är väl snarare så att man tillför energi genom att rotera de två "bottenstockarna" olika fort?

Som jag fattade så bygger det på att man snarare snurrar dessa axlar än bromsar dem.

Denna rotation får han genom att ha en litern elmotor som sitter monterad på baksidan. Tittar du på filmen ser du en elmotor.

Speakern säger ca 40s in i filmen att där är inga bromsar.

Uppfinnaren säger också att han i en praktisk applikation kan tänka sig både en elmotor eller någon form av "KERS" för att driva axlarna.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Precis, inga bromsar. Som jag förstod det så är det den övre axeln som står för kraftöverföringen. Man skymtar också att man skulle kunna rotera den övre axeln med en lagom kraftig elmotor för att få bensin-el-hybrid. Den nedre axeln roteras sedan med en klen elmotor för att justera utväxlingen. Inte en helt enkel konstruktion att förstå men mycket sinnrik.

Link to comment
Share on other sites

med risk att vara negativ så är principen ganska lik toyotas prius (om jag inte fatta helt fel), man åker hur man än gör på en eller kanske till och med två elmotorer för att kunna kontrollera detta steglöst. Eventuellt får han någon positiv effekt av små storlekar på motor, men som sagt den energin du måste tillföra eller ta bort på andra axeln skall lagras eller skickas vidare direkt och om ration över lådan är jätte hög skall motorerna varva massor, annars kommer de istället behöva vara stora i size för att ta max efekten,

Så jag tror han har något riktigt smart där men redan en variant av kända saker -->v priusen, som i sig är en jättegammal uppfinning i sig, trq split/ speed split över en planet växel.

och den viktigatse frågan är ju hur kommer den att passa i en v8 - bogghie 7:a , blir det för komplicerat cealm

Link to comment
Share on other sites

Fungerar i grunden ungefär likadant som en constand speed enhet som finns i flygplanens constant speed generator.

Fast enda skillnaden är att denna går att backa :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...