Jump to content

TSFS 2010:2 och VVFS 2003:22


Recommended Posts

TSFS 2010:2

Utdrag ur TSFS 2010:2

1 kap. Inledande bestämmelser

1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om fordons beskaffenhet och utrustning enligt fordonsförordningen (2002:925), förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening och förordningen (1993:1067) om elektromagnetisk kompatibilitet.

Föreskrifterna gäller

1. fordon som tas i bruk den 1 juli 2010 eller senare,2. vid nationellt typgodkännande av fordon som tillverkas i små serier och vid enskilt godkännande av fordon.

Föreskrifterna ska tillämpas på personbil, buss, lastbil och släpvagn till sådana fordon, utom på

1. amatörbyggt och ombyggt fordon enligt 41 kap. 1 § Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar,

2. rallybil och standardrallybil enligt 42 kap. 1 och 38 §§ Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar samt

3. fordon som enligt 14–16 §§ lagen (2001:558) om vägtrafikregister är undantaget från registreringsplikt.

Bestämmelser om fordon enligt tredje stycket 1–3 finns i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar.

Efter kontroll med Transportstyrelsen 2010-05-14 fick jag svaret att VVFS 2003:22 kommer leva parallellt en tid (kan vara något år) med TSFS 2010:2. Orsaken är att flera andra föreskrifter skall omarbetas och ligger före i kön plus det arbete som Transportstyrelsen har med avregleringen av SBP.

I TSFS 2010:2 görs undantag bland annat för amatörbyggda bilar (se markerat i texten ovan) och hänvisning ges till VVFS 2003:22. Det man kan fundera över är om undanget ovan är "ovillkorligt" dvs amatörbyggt SKALL regleras mot VVFS 2003:22 fram tills VVFS 2003:22 upphör att gälla.

Det jag speciellt tänker på är 5 kap 2§ VVFS 2003:22. Det kaa påverka en del för vissa bilbyggare. Allt beroende på hur SFRO och Transportstyrelsen ställer sig. Men är det så att VVFS 2003:22 är det enda gällande regelverket ett tag till för amatörbyggda bilar då är det kristallklart i alla fall tills något annat sägs.

Regler är regler men tolkning kan ibland vara på annat sätt skall väl tilläggas.

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt, motoreffekt. För mig är det ingen stor fråga för jag kompenserar med "äkta kvarvarande vikt" om jag behöver men jag vet byggare som "väntat på nya reglerna" just pga motoreffekten. Vet en som i höstas med "god vilja" fick sin bil godkänd enligt TFSF 2010:2 som kanske skulle träda i kraft men nu vet vi att det dröjer. För honom blev regbesiktningen i rätt tid det kanske skulle ställt till det om motsvarande reg skett i det här taget.

Link to comment
Share on other sites

För oss som använder allt från V8-bojsänken till mer traditionella 4-5-6 cylindriga motorer så är, om man följer hela (inklusive 41 kap) VVFS 2003:22 som den är skriven, normalt inget problem att hantera effekten mm.

Det är BEC-arna som kan få problem mot VVFS 2003:22. Det märkte jag tydligt vid en reggning tidigare. Det var på håret med "fleräkning" neråt som gjorde att det blev plåtar. Vid bromsning på ackrediterad firma = hade aldrig klarat effekten men "välvilligt motornummer så.....och årsmodell på BEC maskinen......

Men som sagt vi som bygger med bilmotorer som i sig själv väger en del har nog inget större problem. DEt är BEC-byggarna som kan bli ledsna över att det blev undantag för amatörbyggda bilar. Men det kanske "kompenseras" på ett eller annat sätt som i höstas till exempel.

Men som alltid, regler är regler men kan tolkas olika på olika sätt på olika ställen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Går det framåt med TSFS 2010:2, ser det ut att vara påväg eller är transportstyrelsen fortfarande upptagen?

Funderar på att börja bygga men är intresserad av en motor med lite högre effekt än vad som tillåts i dagsläget. Finns det några indikationer på att TSFS 2010:2 när den väl kommer inte har 15kW/100kg som effektbegränsning?

Link to comment
Share on other sites

Senaste tankarna från Transportstyrelsen är att nya regler kan komma kanske till hösten 2011.

Effektbegränsning finns dock kvar, det är fortfarande normalt 15 kW/100 kg tjänstevikt som föreslås i det senaste utkastet (som dock är rätt gammalt nu). Ljuspunkten är ju att vissa fordon med bättre bromsar osv enligt samma förslag skulle kunna få ha max 20 kW/100 kg tjänstevikt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...