Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kilkenny: -- Guldfiskminne... --- En till ?? Backa 5 inlägg inklusive detta.... där finns svaret och det är inte 42.

Ja jag har guldiskminne, eller flera stycken kanske..... :icon_oops: blind också tydligen B)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nix, nu är det allt dags att ta tag i saker och ting på allvar.....

har en lite lista på att-göra saker och det jag börjar med är nog byte av avgassystem och upprensing i elen... bägge blir lite att bita i ;)

Gamla systemet var ett hopkok av lite olika rördimensioner och duktigt skramligt överallt, så nu blir det nya 45mm primärrör mot tidigare 36 och 3-tums collector..... dragningen blir helt annorlunda också. Bl.a. kommer jag slippa kapa isär systemet om jag skulle behöva plocka ur det någon gång ;)

Sen skall elhärvan rensas rejält. Här var det ju uppenbar risk för både driftstopp och kabelbrand ;)

post-3582-0-34040000-1292751387_thumb.jpg

post-3582-0-60635300-1292751395_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Grantoppar" är fantastiska för att fästa kablage. :)

Det finns många olika varianter, här är en länk för att beskriva vad jag pratar om... http://www.hellermanntyton.se/productdetail?PRODUCTID=150-07010

P.S. Funkar klockrent för att montera motorkablage:

- Tryck i grantoppen i något förborrat/gängat hål som inte används, samla kablaget och fäst det med en tiewrap.

- Tips för motorkablage, håll kablaget på kalla sidan.. Kör det på varma sidan och du kan råka ut för oväntade effekter... :blink:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut som mitt elsystem

Bara klamra upp så är det ok.

Nja, det blir lite mer pyssel än så.... det är ett helt knippe med skarvningar till gamla mätare och annat som skall bort. Sen sitter det mesta ihop med biltema flatstift, av vilka dom flesta är så glapp att det är ett under att dom inte ramlat av tidigare.. :)

Sen är det väl tänkt att det inte skall vara mer än Dash2'an som instrument, så det blir lite pyssel där också med anpassning av givare osv....

Tänk om man kunde hitta en "blinkersspak" med alla funktioner (blink, hel/halv, ljus av/på, parkljus, tuta...) som är hyggligt smidig ;)

Sen hade jag väl tänkt att byta hela panelen, alternativt måla eller klä den.... alu är snyggt, men det bländar rätt bra med solen i ryggen ;)

"Grantoppar" är fantastiska för att fästa kablage. :)

Det finns många olika varianter, här är en länk för att beskriva vad jag pratar om... http://www.hellerman...UCTID=150-07010

P.S. Funkar klockrent för att montera motorkablage:

- Tryck i grantoppen i något förborrat/gängat hål som inte används, samla kablaget och fäst det med en tiewrap.

- Tips för motorkablage, håll kablaget på kalla sidan.. Kör det på varma sidan och du kan råka ut för oväntade effekter... :blink:

Smart. Finns ju varianter på temat och jag har en del liknande som ligger i nån låda någonstans ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska använda en blinkersspak från Saab 9000 med farthållare. On off blir park ljus och "set" knappen blir till en annan funktion. Går ju tex att ha till tuta eller till ett växlande (flip flop) relä för andra funktioner. Jag kommer inte att ha någon knapp alls på instrumentpanelen.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska använda en blinkersspak från Saab 9000 med farthållare. On off blir park ljus och "set" knappen blir till en annan funktion. Går ju tex att ha till tuta eller till ett växlande (flip flop) relä för andra funktioner. Jag kommer inte att ha någon knapp alls på instrumentpanelen.

Det låter ju riktigt intressant! Du har möjligen ingen bild på den så man kan få en uppfattning om "omfånget"?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det får du koppla via ett växlande flip flop relä. Förslagsvis Saab 9000 ljusrelä, som alltid startar på halv vid påslag ,och växlar vid impuls.

Edit: Det växlar vid minus impuls.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Jodå det är allt intressant!! Växlande relä är lungt..... har alltid kört det på motorcyklarna eftersom man vill ha så lite sk*t som möjligt på styret ;)

Enda viktiga för mej är att få undan alla knappar på brädan och få alla funktioner i spaken.... det är alltså ljus av/på, parkering/halv/hel, blinkers och tuta....

I dag har jag 4 vippbrytare för det, 1 ljus av/på, 1 hel/halv, 1 blinkers och 1 tuta....

Så kan man få till dom funktionerna köper jag den gärna av dej ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplar mitt ljus så att halv alltid slår till på tändningen, parkeringen via farthållarknappens on/off när tändningen är av och via ett växlande relä så att den går ner på parkering när tändningen är på. Set knappen går ju fint att använda till tutan, sitter ytterst på spaken och givetvis blinkers och hel/halv. På så sätt slipper jag också knappar på panelen. Det blir värmepaket i min, men fläktknappen sätter jag dolt under panelen,eller i rattkåpan. Blir rent och snyggt på brädan då. Jag kan skicka delarna för påseende om du vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag kopplar mitt ljus så att halv alltid slår till på tändningen, parkeringen via farthållarknappens on/off när tändningen är av och via ett växlande relä så att den går ner på parkering när tändningen är på. Set knappen går ju fint att använda till tutan, sitter ytterst på spaken och givetvis blinkers och hel/halv. På så sätt slipper jag också knappar på panelen. Det blir värmepaket i min, men fläktknappen sätter jag dolt under panelen,eller i rattkåpan. Blir rent och snyggt på brädan då. Jag kan skicka delarna för påseende om du vill.

Asch, jag kan väl köpa det som går åt och chansa på att det går att få dit ;)

Har inte så mycket rattrör som sticker ut från brädan, men det ska nog gå att få dit..... fäste måste ju tillverkas oavsett :)

Link to comment
Share on other sites

Asch, jag kan väl köpa det som går åt och chansa på att det går att få dit ;)

Har inte så mycket rattrör som sticker ut från brädan, men det ska nog gå att få dit..... fäste måste ju tillverkas oavsett :)

Jag har aluminiumramen som sitter runt rattröret på Saaben kvar, spaken är 80 mm djup + kabelskorna. Du skulle ju ha en Saab rattkåpa också för att få in den snyggt. Har en sån också tror jag. Ska rota fram delarna och skicka mått i morgon.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det väl tänkt att det inte skall vara mer än Dash2'an som instrument, så det blir lite pyssel där också med anpassning av givare osv....

Vi behöver ha planerings möte smile.gif

Jag har nämligen efter lite för mycket klickade på ebay en dash2 och en dl1 liggande under granen :- )

Så nu skall hela instrument brädan byggas om, hade lite ideer om låta det balla ur och mäta en massa signaler avgas , olje, vatten, IC temp , olje tryck, throttle % , laddtryck, tank level osv osv .

Har du löst det med givare för tryck sensor än ? jag har tittat på några industri varianter som ger 5 volt ut direkt, tycker en del andra verkar lite tveksamma i kvalitet eller tok dyra typ vdo .

Link to comment
Share on other sites

Jag har aluminiumramen som sitter runt rattröret på Saaben kvar, spaken är 80 mm djup + kabelskorna. Du skulle ju ha en Saab rattkåpa också för att få in den snyggt. Har en sån också tror jag. Ska rota fram delarna och skicka mått i morgon.

Kanon! Det r som sagt rejält trångt, så lite måtte hjälper nog till :)

Vi behöver ha planerings möte smile.gif

Jag har nämligen efter lite för mycket klickade på ebay en dash2 och en dl1 liggande under granen :- )

Så nu skall hela instrument brädan byggas om, hade lite ideer om låta det balla ur och mäta en massa signaler avgas , olje, vatten, IC temp , olje tryck, throttle % , laddtryck, tank level osv osv .

Har du löst det med givare för tryck sensor än ? jag har tittat på några industri varianter som ger 5 volt ut direkt, tycker en del andra verkar lite tveksamma i kvalitet eller tok dyra typ vdo .

Grattis!! F*n vad kul! :)

Klart man ska mäta allt som går. Allting sparas ju i loggen och det är nästan lika kul att glo i den efter ett pass på Kullen, som att köra :D

Trycksensor till oljetrycket kör jag original. Det löste sej smidigt med en pull-down-resistor. Nästa på listan (efter kabelstamsrenoveringen) är att få in vattentemp, slutväxelsignal för riktig hastighetsmätare och bränslemångd.

Skulle också vilja mäta TP, men jag har ju spjällägesgivare, så med den kan jag bara se 0%, dellast och fullast :( Går väl iofs att lösa med en lös TPS någon annanstans på länkaget...

Link to comment
Share on other sites

Dåså, äntligen är ECU'n flyttad till ett bättre ställe, där den förmodligen kommer överleva längre än på gamla placeringen rakt under expansionskärlet till kylet ;)

Sen blir det demontering av en hel del kabelstam till motorstyrningen.... man måste ju inte ha stammar som är en halvmeter för långa överallt!!

Link to comment
Share on other sites

*Hej igen. Jag upptäckte att Saabens blinkersspak även har "tysk" funktion för parkeringsljuset, dvs. kopplar du ett växlande relä som ger 12V till en av polerna på spaken när tändningen är av, så slå på blinkersen så går det ut ström på vä el hö park ljus, alt om park ljuset är hopkopplat, så lyser båda. Dessa är separerade från vanliga blinkersfunktionenVilket ger farthållarens on/off möjlighet att användas som ljuspåslag.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det nämnts tidigare, men jag såg din bil i ett tidigare liv (det var väl några år sedan programmet spelades in) som hastigast i ett Top Gear-avsnitt på BBC. Det var nåt inslag från Nördburgring :racesmile:

Kameran svepte förbi i kön fram till starten.

Link to comment
Share on other sites

*Hej igen. Jag upptäckte att Saabens blinkersspak även har "tysk" funktion för parkeringsljuset, dvs. kopplar du ett växlande relä som ger 12V till en av polerna på spaken när tändningen är av, så slå på blinkersen så går det ut ström på vä el hö park ljus, alt om park ljuset är hopkopplat, så lyser båda. Dessa är separerade från vanliga blinkersfunktionenVilket ger farthållarens on/off möjlighet att användas som ljuspåslag.

Låter ju kanon! Stämmer ju helt med vad som kan behövas.... enda är ju att "bara" montera den då ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.youtube.c...E75D2C&index=21 4 minuter in ? Kanske fel bil, såg att den var gul bara..

Nix. Den där är helgul och har engelska plåtar vad jag kan se :)

Som jag förstått på Peeter som hade den innan mej, så har den gjort fler varv på Nordslingan än vad jag har ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kul grej hände i kväll....

Peeter Pahv som tidigare ägde Lådbilen körde den ju på Nordslingan och i kväll fick jag en länk till ett Youtube-klipp på ett varv från onboardkamera.... ja, eller kanske motorrumskamera eftersom den sitter gömd i luftintaget på huven :)

Link to comment
Share on other sites

Fränt. Skulle inte skada med en växel till.

Nä, det skulle behövas ett steg mellan 4an och 5an :)

Kikar man noga på filmen precis när den börjar ser man en kameragubbe och några fler som står vid bilen framför. Det är tydligen Top Gear när Clarksson och Schmitz skulle försöka köra under 10 min med Jagga S-typen :)

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, Baging nu steg andrahandsvärdet på rörhögen lådbilen! Vem sjutton(mer än du så klart...) kan skryta med att ha haft bilen i ett topgearavsnitt? :lol:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar ju stämma. :lol:

Hahaha, grymt :)

Hahaha, Baging nu steg andrahandsvärdet på rörhögen lådbilen! Vem sjutton(mer än du så klart...) kan skryta med att ha haft bilen i ett topgearavsnitt? :lol:

Hehe, du får kalla den för rörhögen ;) Jodå +10k om den skulle säljas blev det nu :D

Link to comment
Share on other sites

Ok, då sitter nya "kommandocentralen" på plats!

Har efter både tips och spak från Christer J nu monterat en spak från SAAB, som skall kunna sköta alla funktioner som tidigare satt som lösa knappar på panelen. Så skönt att slippa alla småvippor överallt :)

Stort tack Christer för all hjälp med både delar och elschema!!! Det här blir kanon!

Måste bara försöka fixa någon form av kåpa som skall täcka "mekanismen", men det kommer säkert att lösa sej!! :)

post-3582-0-79545200-1295603116_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, då sitter nya "kommandocentralen" på plats!

Har efter både tips och spak från Christer J nu monterat en spak från SAAB, som skall kunna sköta alla funktioner som tidigare satt som lösa knappar på panelen. Så skönt att slippa alla småvippor överallt :)

Stort tack Christer för all hjälp med både delar och elschema!!! Det här blir kanon!

Måste bara försöka fixa någon form av kåpa som skall täcka "mekanismen", men det kommer säkert att lösa sej!! :)

nice..... har du någon mera bild på hur stor spaken blir med alla kablar fästen etc ?

Link to comment
Share on other sites

nice..... har du någon mera bild på hur stor spaken blir med alla kablar fästen etc ?

Enda jag har för stunden är denna..... kanske inte ger så mycket, men jag kan ta bättre när jag kommer ner i garaget igen ;)

post-3582-0-77994900-1295626605_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu byter vi ämne..... Jag behöver smakråd!

Köpte ju ett par lätta och fina bakskärmar av Lupus på fikaträffen, men självklart passar dom inte 100%....

SÅ, nu är frågan: Kan man med att montera dom som dom sitter på bilden nedan, eller bör man försöka få till en snyggare övergång mellan bakre delen på karossen och skärmen?

Kan inte bestämma mej, för personligen tycker jag bägge alternativen haltar lite grann stilmässigt för mej.... ;)

Skärmarna fortsätter ju rakt bakåt där karossen svänger av som dom sitter nu...

180705_501084981688_567736688_6563712_5858662_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du ska absolut fixa någon form av anpassningskil mellan skärm och bakdel. Antagligen bäst att bygga på skärmarna med plast, och lackera så det inte blir tre delar av det hela.

Jo, det är väl lösningen jag tittar på just nu.... det får bli en kil mot karossen där karossen svänger ifrån...

fixa ja ,

hur....ingen aning skämarna är stora fixar 17" i värsta fall , knacka ny bakdel smile.gif

Ja en ny bakdel känns ju som jag skulle vilja börja med..... inte! :D

Att dom är stora är ok, radien stämmer mot hjulet trots det. Sen har jag för stunden rätt mycket fjädringsväg att ta hänsyn till. Dom gamla skärmarna var lika stora i radie och där hade däcken gnagt hål för tidigare ägare innan han bytte fjädrar....

Behåll den gamla bakdelen, nita på en ny bakdel i den gamla :thumbsup:

Kan vara en idé.... ska kika på skärmarna och se om det är enklare att para ihop dom än att bygga en kil. Förmodligen inte, men man vet ju inte ;)

Misstänkte svaret skulle bli "fixa". ;) Tack alla!!

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med mina skärmar.

Jag skar ut några "tårtbitar" ur den del på skärmen som ligger an mot karossen (inte riktigt hela vägen upp). Då gick det att böja skärmarna till lite mindre radie och bulta fast dem i bilen.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Men den blir fet ! hur mycket bredare ? eller är det en synvilla

Hehe, det är en synvilla.... dom är 50mm smalare än dom gamla ;)

Proportionerna på bilen blev betydligt bättre nu, speciellt om man tittar framifrån. Bredden bak stämmer bättre med bredden fram nu....

Jag hade samma problem med mina skärmar.

Jag skar ut några "tårtbitar" ur den del på skärmen som ligger an mot karossen (inte riktigt hela vägen upp). Då gick det att böja skärmarna till lite mindre radie och bulta fast dem i bilen.

/Peter

Har funderat på något liknande... Skar du bara på insidan? Inget på utsidan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...