Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack tack :)

Nu lämnar vi min födelsedag för viktigare saker ;)

Funderade på en grej i bilen på väg hem i kväll..... om man nu vet att den varvar 5900 rpm vid 170km/h på 4an (som är 1:1), borde man inte då kunna räkna ut utväxlingen i bakaxeln om man har omkretsen på hjulet?

Har för mej omkretsen är 187cm, så om någon tycker det är intressant, så får ni gärna testa..... eller förklara för mej hur man gör ;) :D

Link to comment
Share on other sites

motorn snurrar 5900 rpm x 60= timme 354000 varv för att gå 17 mil = 170000 meter

hjulet 1,87 meter hjulet behöver snurra 90909 varv på sträckan 354000/90909=3,89

Motorvarv = pinjongvarv

jag är trött nu så jag kanske får revidera senare

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

3,89 blir lite konstigt om man ska få det till verkliga kuggar, 3,90 kanske skulle ge 39 kuggar på kronhjulet och 10 på pinjongen

Vad säger du om Volvo:s 4,56, 5,38, 3,73 etc.

38/11= 3,45

Link to comment
Share on other sites

Med reservation för att jag inte har någon som helst aning om hur många kuggar som är normalt på kronhjul och pinjonger men 35/9 = 3.888888… och det är faktiskt matematiskt närmre det uppmätta värdet 3.89 än vad 39/10 = 3.9 är. Ett problem med dessa typer av bråk är att de är väldigt svåra att uppfatta storleken på, särskilt när det skiljer så lite.

Link to comment
Share on other sites

Vad enkelt det är med båtracing, där benämner man växelhusets utväxling med antalet kuggar ex 12:15, 13:15 osv. sen kan ju någon försöka räkna ut hastigheten med hjälp av propellerns stigning varvtal och slip, men det låter man helst bli att tänka på utan man räknar mest poäng i heaten ;)

Link to comment
Share on other sites

Med reservation för att jag inte har någon som helst aning om hur många kuggar som är normalt på kronhjul och pinjonger men 35/9 = 3.888888… och det är faktiskt matematiskt närmre det uppmätta värdet 3.89 än vad 39/10 = 3.9 är. Ett problem med dessa typer av bråk är att de är väldigt svåra att uppfatta storleken på, särskilt när det skiljer så lite.

Hi Hi Nu måste vi ta i beaktning. Är hans varvtal exakt 5900 rpm vid exakt 170 km/h??????

Så han kan likagärna ha 3,90. eller nåt annat i närheten. Fick vi reda vad han har för bakaxel så kan man nosa upp vad som finns till den. men 35/9 är ingen ovanligt i utväxlingar.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack! Då skall jag bara försöka utreda om det verkligen är en 1031 eller om det är en 1030..... utseendet pekar mer åt en 1030 iofs.....

Sen fyllde jag ju år förra veckan och hade stor fest i Lördags. En kompis undrade innan om jag inte önskade mej ngt till bilen och jag tyckte väl att en liten 7a till grillen kunde passa bra :)

Nu hör det till saken att min kompis är av dom mer practical-joke-älskande typerna :D :D :D

post-3582-030442900 1285074214_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Han kanske trodde storleken skulle förvilla. Men den sitter väl fint på garageväggen? Min lilla 7a ser lika fjuttig ut på min verkstadsvägg som din bil ser ut i förhållande till 7an. Ett byte kanske??

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ju varit bortrest ett tag och under tiden har samma kompis som gav mej jätte-7an i present, fått låna bilen.

I dag kom han hem med den igen och hade inte bara polerat och putsat, utan även förgyllt nosen med en 7a i normalare storlek :)

Snacka om bra kompisar man har!! ;) :thumbsup:

post-3582-091311200 1288043177_thumb.jpg

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack tack :)

Då så, nu är förmodligen sista höstvändan avklarad..... nu åker den isär för lite vinterarbete. Måste göra nya headers, byta låda eller synkring 2an, dra om all el, montera tankgivare, laga och rätta till bakskärmarna och förmodligen ett helt knippe med annat jox :)

Så i dag fick jag äntligen testa GoPro'n på Lådbilen. Tyvärr glömde jag byta bakstycke till det täta, så det blir en del vindbrus, men men.... :D Kul att den har så stort skärpedjup. Inga problem med skärpan på hjulupphängningen trots att den satt väldigt nära!

Youtube-rullen ligger uppe i 1080 ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt filmat! :thumbsup:

Solen i ryggen och öppna landskap, jevlar vad körsugen man blir :racesmile:

Tack tack! Jo, det är sk*t att vintern kommer nu ;)

Opellådan finns det i alla fall delar att köpa till men frågan är om det inte blir billigare att byta den.?

Tänkte på det oxå.... det borde bli både billigare och enklare att bara hämta en låda på skroten :D

Link to comment
Share on other sites

uuhh vad sugen man blir.. får nog snabbmontera ihop den gamle Pegasusen imorgon så man kan ta en sista runda på söndag

jag vill också ha kompisar som polerar min bil när jag e bortrest :wub:

grymt fräckt att kunna filma fjädringsrörelser ( fusk :515: ) måste inskaffa en kamera :banghead:

annars e allt som pågår i mitt garage hemligt ( och dyrt :hypocrite: )

Link to comment
Share on other sites

Tack tack! Jo, det är sk*t att vintern kommer nu ;)

Tänkte på det oxå.... det borde bli både billigare och enklare att bara hämta en låda på skroten :D

du kan få en gratis i grästorp ! har en från omega 3000 88:a (donatorn) , fel bultmönster men troligtvis rätt innanmäte, ligger på "skrot" hörnan av ladugården, 15000 mil har jag för mig .

Och borde vi inte åka ett varv bil till innan de saltar ? lådbil till viggen planet ett strög och vxl låda med hem

Link to comment
Share on other sites

Bra film.

Du, det finns en lösning på --- Jo, det är sk*t att vintern kommer nu ----.

Kan du gissa vilken?

rallydubb, thailandsresa, bygga racemotor i garaget (givetvis sug motor..allt annat e fusk :hypocrite:

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

Inspirationen flödar. Tack för åkturen. racesmile.gif

Vassego, det var så lite så ;) :)

uuhh vad sugen man blir.. får nog snabbmontera ihop den gamle Pegasusen imorgon så man kan ta en sista runda på söndag

jag vill också ha kompisar som polerar min bil när jag e bortrest :wub:

grymt fräckt att kunna filma fjädringsrörelser ( fusk :515: ) måste inskaffa en kamera :banghead:

annars e allt som pågår i mitt garage hemligt ( och dyrt :hypocrite: )

Inga problem, får jag låna din bil 3 veckor i sommar, så kommer den tillbaks nypolerad ;)

Jo, kameran är rätt cool..... klarar tom. 60m djup (funkar kanon när man snorklar i Thailand har jag märkt! :hypocrite: )!

Hmmm..... tror telefon går varm till england ang ett uppgraderingskit? Eller?? :D

Frexten, tänkte höra med dej vad du har för diameter på dina primärrör? Håller på och skall plagiera ditt avgassystem som du vet! ;)

du kan få en gratis i grästorp ! har en från omega 3000 88:a (donatorn) , fel bultmönster men troligtvis rätt innanmäte, ligger på "skrot" hörnan av ladugården, 15000 mil har jag för mig .

Och borde vi inte åka ett varv bil till innan de saltar ? lådbil till viggen planet ett strög och vxl låda med hem

Vem kan tacka nej till ett sådant erbjudande? Klart man kan ta en sväng till någon torr fin dag... det var faktiskt inte ett dugg kallt. Körde med såndär snöskotermask som täcker halsen och går upp över näsan. Kanonbra!!

Bra film.

Du, det finns en lösning på --- Jo, det är sk*t att vintern kommer nu ----.

Kan du gissa vilken?

Hmmm?? som på gokarttiden kanske? Plåtband med isvetsade skruv som man klämde över däcken? :D

Rallydubb på sjön är en tanke som slagit, men misstänker att det kan bli lite för bra fäste? Lite ska det ju sladda :)

Sen tog jag nån bild oxå. På den här syns GoPro'n :)

5149417387_66216f803d_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

rallydubb, thailandsresa, bygga racemotor i garaget (givetvis sug motor..allt annat e fusk :hypocrite:

Alternativ 2 är klart redan, men kan tänka mej det igen..... Alt 3? Hmmm...... you'll find out ;) :)

Link to comment
Share on other sites

vi fuskar väl inte med fläktar Stefan... jag har t.o.m. lagt bud på Rally-hillclimb Opel CX motorn

som finns på Ebaay.UK ..grymme motor för ca 1300£ ..nuvarande bud 1230£..plus hämtkostnad..men 230hp sugmotor ..

jag kör gärna långt o hämtar ..300mil med S90= 4RedBull..den här motorn bör vi sno åt oss snabbt ..den har säkert kostat

minst 120k att bygga. nu e jag ju rent korkad som tipsar dej om det här...glöm alltsammans :hypocrite: :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Snygg film Stefan! Jag gissar att den kommer att snurra några varv i vinter. Förutom att man hellre sitter bakom ratten så har vintern fördelen att man kan smida nya projekt i garaget. :)

P.S. Dina kamerafästen verkar vara riktigt bra! Vilken GoPro är det du har?

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

vi fuskar väl inte med fläktar Stefan... jag har t.o.m. lagt bud på Rally-hillclimb Opel CX motorn

som finns på Ebaay.UK ..grymme motor för ca 1300£ ..nuvarande bud 1230£..plus hämtkostnad..men 230hp sugmotor ..

jag kör gärna långt o hämtar ..300mil med S90= 4RedBull..den här motorn bör vi sno åt oss snabbt ..den har säkert kostat

minst 120k att bygga. nu e jag ju rent korkad som tipsar dej om det här...glöm alltsammans :hypocrite: :hypocrite:

Oj! Den låter spännande ;) Nejdå, det blir ingen fläkt (än så länge...).... Har pratat lite med lokala motorbyggaren om vad det skulle kosta att få ut en 30-40hk till som sugmotor, men vi får se..... prioriteringar säger sambon??? :D

Snygg film Stefan! Jag gissar att den kommer att snurra några varv i vinter. Förutom att man hellre sitter bakom ratten så har vintern fördelen att man kan smida nya projekt i garaget. :)

P.S. Dina kamerafästen verkar vara riktigt bra! Vilken GoPro är det du har?

Tack :)

Det blir nog inte så mycket se7en-åka i vinter dock, den måste plockas ner.... har en del grejer som måste fixas ;)

Fast jag har sett lite balla filmer med kameran monterad på skidor, så lite vinterfilm kan det kanske bli...

Fästet är sugkoppen som ingår i Motorsportkitet.

GoPro motorsportkit

Link to comment
Share on other sites

30-40 hkr . Ett spjällhuskit arrangemang och lite moderata kammar och ev lite putsning i toppen

o vettigt avgasrör så är du i hamn. Spjällhusena gör mycket på dessa motorer ca 30 hkr.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

30-40 hkr . Ett spjällhuskit arrangemang och lite moderata kammar och ev lite putsning i toppen

o vettigt avgasrör så är du i hamn. Spjällhusena gör mycket på dessa motorer.

Jo, det är ju den linjen jag är inne på också.... har ju förstått att du kör spjällhus med framgång.

Börjar med nya headers. Vad som helst måste vara bättre än rörarrangemanget som sitter där i dag :)

Man verkar ju förorda "merge collectors" i dag. Känns dock lite halvjobbiga att tillverka :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...