Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

Ja nu får du öka prop.gif skulle vi inte ut och prov åka någon slinga oxå INNAN kullen

Jo, det är ju tvunget, men jag får väl ta Cittran i värsta fall ;) :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jo, det är ju tvunget, men jag får väl ta Cittran i värsta fall ;) :D

Cittra .... det är nog fel klubb du tänker på där , franska hand trampade viner, mögliga ostar och slotts promenader thumbsdown.gif

Link to comment
Share on other sites

Synd att ni inte kan komma upp, men ni kör väl Knutan antar jag? Får komma ner och gästa nu när jag skaffat dragbil som får ta Lådbilssläpet utan E-behörighet ;)

Stämmer, tyvärr krockar SSM på Knutstorp med årets Locost körning. Båda är en höjdare och inget man vill missa.

Du är välkommen till de sydligare breddgraderna när som helst.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det stressigt vill jag lova.... fick tag på ett hyggligt passande 36-1 hjul på KL-Racing innan helgen och i går var jag till lokala motorverkstaden och bad om hjälp med en distans. Normala mekaniska verkstäderna hade absoluuuut inte tid att hjälpa mej så jag tog av mej mössan innan jag gick in till Roger på IA-motor och bad om hjälp. På lunchen i dag levererades distansen! :)

Photo%202012-06-27%2023%2003%2052.jpg

Kvällen tillbringades i garaget och nu är hälften klart. Hjulet på plats och basen för sensorfästet på plats. Det är ju inte direkt gott om plats att jobba på, så det är ett evigt plockande i och ur med generatorn och generatorfästet, men det ser ut att kunna funka helt ok ännu så länge....

Lite stressad med tanke på tiden fram till festivalen och dessutom det som är kvar runt den biten... bl.a. kolla nån kväll vad som kan vara ett lämpligt vägval för den som inte vill tälja runt på Kullen 2 fulla dagar ;) :D

Photo%202012-06-27%2023%2003%2057.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaja, man får känna att man lever nu ;) 20 timmar senare med ett system som tappar signaler och beter sej allmänt stökigt, så filar jag ner tänderna till 1/3 i "längd".... gapet mellan tänderna var alldeles för kort och sensorn tappade räkningen hela tiden. Nu med filat hjul så startade den direkt och varvade snällt upp till en nivå grannarna kunde stå ut med..... helt utan synkproblem!!!!

Så för stunden känns Kullen verkligare än det gjorde i går kväll ;) Men man ska väl inte ropa hej i onödan, så under morgondan får vi se om problemen är helt ur världen.... :D

Link to comment
Share on other sites

Gött mannen!

Alla fel är enkla när man svurit klart.

Fast riktigt färdigsvuret är det inte ännu..... fortfarande en del småmissar, men får leva med det under helgen OM inte expresspaketet från http://www.diyautotune.com/ dyker upp innan helgen.... byte triggerhjul och sensor kan jag ju i värsta fall pyssla med på Kullen ;)

Sen till en annan kul grej.... har äntligen lyckats identifiera chassit!!! Det visar sej vara en ganska så exakt kopia på en 86/87 Caterham SuperSprint :)

sevenm.gif

Link to comment
Share on other sites

Antar att du använder Tuner Studio?

Ser du om "Lost Sync" räknas upp när den missar? "Lost Sync" är relaterad till om VR sensorn(eller Hall sensorn) inte funkar som den skall och ECUn tappar synk mot triggerhjulet. ("Lost Sync" räknas också upp när man bränner data till MS. Då är det helt som det skall.)

Jag hade störningar på VR signalen i början. Resultatet var att den tappade synk ibland och då hackade motorn till. Jag moddade kortet map Low-Z spridare (men det problemet har ju inte du). Jag moddade ochså VR signal kretsen enligt några av de ändringar som är beskrivna i slutet på dokumentet här:http://www.bgsoflex.com/megameet2008/megameet2008_gnding.pdf

Minimum tycker jag att du skall använda skärmad tvåledarkabel (skärm, signal och jord) till VR eller Hall sensor. Skärmen skall jordas i ena änden (Megasquirt t.ex) INTE i båda då skapar man en jordslinga.

Försök också dra VR kabel och kablar från generatorn separerade från varandra så gott det går.

Glöm inte kolla att det blivit rätt vinklar på sensorer och hjul innan du ger järnet. Enkelt att låsa tändningen till t.ex 10 grader på tomgång och kolla med en tändinställningslampa.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Antar att du använder Tuner Studio?

Ser du om "Lost Sync" räknas upp när den missar? "Lost Sync" är relaterad till om VR sensorn(eller Hall sensorn) inte funkar som den skall och ECUn tappar synk mot triggerhjulet. ("Lost Sync" räknas också upp när man bränner data till MS. Då är det helt som det skall.)

Jag hade störningar på VR signalen i början. Resultatet var att den tappade synk ibland och då hackade motorn till. Jag moddade kortet map Low-Z spridare (men det problemet har ju inte du). Jag moddade ochså VR signal kretsen enligt några av de ändringar som är beskrivna i slutet på dokumentet här:http://www.bgsoflex....2008_gnding.pdf

Minimum tycker jag att du skall använda skärmad tvåledarkabel (skärm, signal och jord) till VR eller Hall sensor. Skärmen skall jordas i ena änden (Megasquirt t.ex) INTE i båda då skapar man en jordslinga.

Försök också dra VR kabel och kablar från generatorn separerade från varandra så gott det går.

Glöm inte kolla att det blivit rätt vinklar på sensorer och hjul innan du ger järnet. Enkelt att låsa tändningen till t.ex 10 grader på tomgång och kolla med en tändinställningslampa.

/Peter

Bra tips alltihop! Tack!

Jodå, synkfelen räknar upp så fort den tappar och koden säger lost sync. Har för mej code 9 var vanligast och det kunde man ju även se i loggen.....

Ett av problemen var att interna triggerhjulet var ovalt och jag misstänker att MS-boxen inte riktigt fixade skillnaderna i volttal (trots att optoisolatorn borde klarat det?)...

Nu är VR-sensorn bytt mot Hall (Honeywell 1GT10... ditt tips var det va?) och externt triggerhjul... problemet just nu är att minimimåttet mellan tänderna inte är inom spec.... har beställt nya hjul från diyautotune som förhoppningsvis kommer innan helgen. Annars funkar den hyggligt med sporadiska missar i 4000-området, men går förbi dom och varvar 7 vad jag kan se utan att grannarna kommer över med hagelbössa ;) Mellanrummet var 4mm (signaler kom och gick som dom ville) innan jag hackade loss på hjulet med bågsågen och ökade till 10mm och nu ser signalerna bra ut på oscilloskopet (dock inte perfekta).... Känns som att med ett korrekt hjul och bra sensor, så är problemen ur världen!

Skärmad 2-ledare, check! Jordad i MS, check! Dragen långt från störkällor, check! Triggerflank mätt och satt, check! Tändning finjusterad med strob på 10 fast, check! 1Kohm pull-up mellan signal och +12V, check! Avstånd/vinkel mot triggerhjul, check!

Har nog testat alla trix i boken nu, med både VR-sensorn och nya Hall, men som sagt, nu känns det som att det är hjulet som är boven.... tog hem en av diyautotunes sensorer för säkerhets skull. Den varvar ju 19000 utan signaltapp på en av deras triggerskivor, så det borde ju funka nu :D

Dom är duktigt känsliga på störningar kan man säga.... det räckte att sensorkabeln till stroblampan låg och hängde över Hallkabeln så gick knappt bilen ;)

Tar med Pico-oscilloskopet upp till Kullen om nån är intresserad av att kika på det!

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är riktigt sant ännu, men med nya sensorn som kom i dag, varvar den 100% felfritt till varvstoppet på 7200 :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det är riktigt sant ännu, men med nya sensorn som kom i dag, varvar den 100% felfritt till varvstoppet på 7200 :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gott :thumbsup: Då blir åka hela helgen då eller??

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det nog snabbt åka av.....

Vi får hoppas..... rapporter från erfarna chaufförer säger att Kullen är runt sekunden långsammare än förra året.... banbeläggning som sjunker på en del ställen ;)

MEN, oavsett, kommer jag ge den så mycket den (eller jag) orkar med ;) :D

Gött ljud! :racesmile:

Lite orolig för Kullen bara.... nu har jag ju 4 öppna trattar som pekar åt fel håll, dvs mot bandepån från var mätningen sker ;) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag missade att du svängde av stora vägen, så jag for raka vägen hem istället. Vi får ta en tur någon annan gång.

Ditt ljud överröstade ljudet från min bil fastän du låg en bit framför mig. Lät riktigt gott :)

Link to comment
Share on other sites

Jag missade att du svängde av stora vägen, så jag for raka vägen hem istället. Vi får ta en tur någon annan gång.

Ditt ljud överröstade ljudet från min bil fastän du låg en bit framför mig. Lät riktigt gott :)

Inga problem, jag tog en krokig väg hem :) Kul att träffas på vägen sådär! :)

Låter? Nu fattar jag inte vad du menar.... den går väl tyst och fint?? ;) :D

Kambytet och mappningen känns riktigt bra nu..... så bra som den går nu har den ju aldrig gjort tidigare :D

GoPro'n var med under dagen:

Link to comment
Share on other sites

Jo, en annan låda kanske inte skulle göra ont.... ;)

Enda stället den spökar lite på mappningen nu, är precis när man öppnar från tomgång. 0-5% trottel reagerar ganska abrupt, i övrigt ser det helt ok ut överallt. Ska pilla lite till där, så ska det nog bli bra...

Stängde av "overrun fuel" på motorbromsen, så nu har den slutat skjuta i dämparen också Pac ;)

Nya kammarna drar klockrent upp till varvstoppet på 7800 och största skillnaden är från 3000 nånstans och uppåt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dåså, då har man varit på semester! En sväng genom Tyskland ner till Frankrike, med ett intressant stopp på vägen ner. Dock inte med Lådbilen ;)

He he...

Undrar vem av oss som kört den slöaste bilen rint Ringen?

Jag fick låna en Peugeot 205 Diesel (utan turbo). Den gjorde 90 uppför Bergwerk, men 175 nerför innan Fuchsröhre.

Det var kul ändå. Däcken vek sig i karusellen så bilen "ploppade" upp på asfalten som en hal tvål. :prop:

Edited by Peter M
Link to comment
Share on other sites

He he...

Undrar vem av oss som kört den slöaste bilen rint Ringen?

Jag fick låna en Peugeot 205 Diesel (utan turbo). Den gjorde 90 uppför Bergwerk, men 175 nerför innan Fuchsröhre.

Det var kul ändå. Däcken vek sig i karusellen så bilen "ploppade" upp på asfalten som en hal tvål. :prop:

Tveklöst jag!!!! Loggen noterade maxfart 89.7 km/tim och det var på Schwedenkreuz ;) :D

Där höll tygtaket på att blåsa av när Porscharna blåste förbi i +200 ;)

Upp mot Adenauer var vi nere på 2an tom :D

Så du är där Båging. jag har undrat vart du har varit för det har varit tyst sedan kullen.

1 månad utomlands... Kändes som att det behövdes ;)

En halv minut utan att bli omkörd i en 2CV.. respekt! prop.gif

:D :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Njaaaaaa...... mer en intressekoll kanske man kan säga.... ;)

Har iofs kikat lite på nån BMW Cup-bil. Tävlingsnerven drar litegrann......

Intressekoll?

Du ger ju bort bilen. Borde bli såld omgående. :blink:

Skumt att sälja tävlingsbilen om det drar i tävlingsnerven. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju en del av problemet. Måste vikta upp den 140kg enligt beräkningsmallen för att köra Roadsport.

Nåja, det här är inget som är skrivet i sten och skulle den bli kvar blir jag inte ledsen om man säger.

Det jag har kikat på annars är BMW-cupen, klass standard, men som sagt, vi får se ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är ju en del av problemet. Måste vikta upp den 140kg enligt beräkningsmallen för att köra Roadsport.

Nåja, det här är inget som är skrivet i sten och skulle den bli kvar blir jag inte ledsen om man säger.

Det jag har kikat på annars är BMW-cupen, klass standard, men som sagt, vi får se ;)

Om man tar reda på fakta blir saker och ting mycket lättare att diskutera. :icon_smartass1:

Har man för hög beräkningseffekt så begränsar man varvtalet tills man ligger exakt på den magiska gränsen. Inte svårt och ganska rättvist. :thumbup:

(Med min bil får jag varva 6800 RPM, ungefär.)

Link to comment
Share on other sites

Man ser över reglementet i Roadsport inför nästa år. Det "verkar" inte bli någon förändring på effektberäkningen av modifierad motor utan det enda som ryktats hittills är fri däcksbredd.

I år har jag kört två olika varvtalsbegränsningar i MSCC's klubbmästerskap och SPVM baserat på olika däcksbredder. I SPVM har jag hört 195 runt om och 8000rpm, samt i MSCC 195 fram och 205 bak och 7650rpm.

Link to comment
Share on other sites

??? Räcker det att varvtalsbegränsa? Vad bra! :)

Det är tur att vi har "magistern" här som kan lära oss, tack Peter! :racesmile:

Ja, visst är det bra. :)

Tänk så många fler som skulle rejsa om de bara visste hur smidigt det är att göra räserbil av en Sjua.

Link to comment
Share on other sites

Allvarligt? Är det så enkelt som att ställa ner varvtalet? Det ställer ju saker och ting i en annan dager såklart..... fast f*n vet om jag skulle ge mej ut bland Corvetter och andra karossbilar utan att komplettera bågen?

Ok, då är alltså nästa steg i en fortsatt karriär att väga bilen exakt för att kunna gå vidare med beräkningarna.....

Har ju iofs fått ett bytesförslag redan. En riktigt fin Volvo 142 Sport....... kan det..... nähä, trodde inte det heller!!! ;) :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...