Jump to content

Bagings Lådbil!


Recommended Posts

vad tror du om saabs vevaxelsensor som sitter i blocket ,skulle den passa tro?

Finns ju i överflöd här i stan nästan gratis på( Ana Beg delar)

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 882
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaha, då var det en stunds letande i garaget igen då..... och jag undrar om jag inte tittat på fel givare hela tiden? Har fått ut en bra logg på VR-sensorn och vad jag kan se tappar den inte tänder, däremot verkar Hallsensorn i fördelaren tappa en del...

Sen av någon märklig anledning går det inte att spara loggarna från Hallsensorn, men jag har lyckats få 2 skärmdumpar på den. Har dock INTE kört den mot oscillocopet ännu.... var tvungen att bryta för käk en stund ;)

Loggbild på Hallsensorn som fungerar korrekt:

TRIGGER1.png

Och en bild på samma sensor när den börjar missa:

TRIGGER2.png

Eftersom det här garanterat är ett fel, så får jag börja med att byta sensorn i fördelaren tänker jag.....

Kikade även på måtten på den Honeywell Hallsensorn till veven om den skulle behövas och den ser ut att kunna passa "nästan" rakt på!! Tack för tipset :)

Kopplade även ur varvräknaren, men det var ingen skillnad....

Känns ändå lite bra att hittat något som garanterat är galet :)

Link to comment
Share on other sites

Den ser i stort sett ut som en originalgivare till Opeln ju. men som sagt måtten ska ju stämma och särskilt längden.http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1478398&CarReference_ID=1765&CategoryType_ID=1

Link to comment
Share on other sites

Den ser i stort sett ut som en originalgivare till Opeln ju. men som sagt måtten ska ju stämma och särskilt längden.http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=1478398&CarReference_ID=1765&CategoryType_ID=1

Diametern är densamma, dock lite längre.... man får väl svarva en distans både till givarkroppen och bulthålet? Huvudsaken var ju att diametern på kroppen var likadan :)

Link to comment
Share on other sites

Och täta mot olja för det är hål rätt in.

Men det ser ju bra ut om det kan passa.

Hur är det med varvstopp i MS boxen?

Link to comment
Share on other sites

Och täta mot olja för det är hål rätt in.

Men det ser ju bra ut om det kan passa.

Hur är det med varvstopp i MS boxen?

Jo, det får ju bli en aluadapter som ser likadan ut i flänsen mot blocket som originalgivaren..... känns enkelt :)

Nix, varvstoppet helt avaktiverat.....

kommer missen från fördelarn klockrent på missarna i motorn vid 6000 + ?

Ja, vad jag hinner se så är det då den börjar missa, så jag antar (ta i trä) att jag hittat största orsaken nu :)

Kanske en dum fråga, men vad ska du med fördelare och hallgivare till när du har trigger och kan köra helt fördelarlöst? :unsure:

Måste ha kamsensor för sekventiella tändningen.... :)

Link to comment
Share on other sites

Prova med att köra "waste fire" och strunta i att använda kamsynken. Har för mig att jag tipsat om det tidigare. Jag hade exakt likadana bekymmer när jag körde kamsynk och fick då rådet att köra "waste fire" för att undvika onödiga driftsstörningar.

Link to comment
Share on other sites

Prova med att köra "waste fire" och strunta i att använda kamsynken. Har för mig att jag tipsat om det tidigare. Jag hade exakt likadana bekymmer när jag körde kamsynk och fick då rådet att köra "waste fire" för att undvika onödiga driftsstörningar.

Jo, har testat, men får det inte att funka.... vet inte om jag gör något galet, men i wastespark-läget går den bara på 2 cylindrar??? Ställer om från Coil on plug till Wasted fire och Dual wheel missing tooth till Single wheel missing tooth....

Mailade Mofid, men han säger bara att det inte behövs några hårdvaruförändringar för att köra waste....

Link to comment
Share on other sites

I wastespark har du en 4-coil spole då?

Den måste få signal för 1o4 o 2o3

Och ett tändsteg om det inte finns i boxen (Edis)

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Du får nog bara 1 utgång i taget att ge signal till spolarna.

Vanligast är väl att man har 2st dubbelspolar, eller om systemet kan trigga 2 spolar med samma kabel.

Har ingen koll om det finns något system som kör wasted med 4 spolar

Link to comment
Share on other sites

I wastespark har du en 4-coil spole då?

Den måste få signal för 1o4 o 2o3

Och ett tändsteg om det inte finns i boxen (Edis)

Förmodligen förutsätter boxen en singelspole om jag sätter den i waste.... tändsteg har jag ju på spolarna.....

Och det är ju en anledning till att jag fortsätter bråka med kamsynken..... spolarna är ju bra och dom var f*n inte gratis, så det är synd att tappa funktionen.....

Du får nog bara 1 utgång i taget att ge signal till spolarna.

Vanligast är väl att man har 2st dubbelspolar, eller om systemet kan trigga 2 spolar med samma kabel.

Har ingen koll om det finns något system som kör wasted med 4 spolar

Jo, man kan ju tycka att boxen borde fatta att ge 1 signal till alla 4 samtidigt om man säger att man vill köra waste, men men..... Specar man single wheel och coil on plug sår man en konflikt som inte fungerar alls....

Morty kanske har nåt tips om hur hans uppsättning är kopplad? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kör VEMS och det kanske inte är likadant, men jag har för mig att jag fick flytta något stift i kopplingsdonet plus att jag ändrade i mjukvaruinställningarna. Jag har också spolarna direkt på stiften.

Min tanke har varit att ändra tillbaka till kamsynk igen, men ingen har rekommenderat det och det fungerar fin fint utan :unsure:

Edited by Morty
Link to comment
Share on other sites

Den måste få signal för 1o4 o 2o3. alltså 2 utgångar.

man kör inte med gnist på 4 samtidigt

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Jag kör VEMS och det kanske inte är likadant, men jag har för mig att jag fick flytta något stift i kopplingsdonet plus att jag ändrade i mjukvaruinställningarna. Jag har också spolarna direkt på stiften.

Min tanke har varit att ändra tillbaka till kamsynk igen, men ingen har rekommenderat det och det fungerar fin fint utan :unsure:

Ah ok..... gör ett försök till innan jag ger mej på det här :)

Den måste få signal för 1o4 o 2o3. alltså 2 utgångar.

man kör inte med gnist på 4 samtidigt

Sorry.... tankevurpa ;) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag var det lilla hjulafton igen :) Efter att ha fått ringt till Schenker lyckades vi hitta paketet från Thomas på den lokala ICA-posten och innehållet såg ju riktigt riktigt kul ut ;) Sen när jag kom hem låg det 4 avier från Schenker i lådan :D

Elfa var däremot grymt duktiga på att skicka den nya Hallsensorn (tack pelle17B för tipset!) jag tänker använda om dom sista försöken med VR-sensorn inte kommer fungera..... Elfa's paket kom fram efter mindre än ett dygn!!!

Thomas paket innehöll ju detta då ;)

kammar.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aningen elakare än original! ;) Du blev inte nervös va?? ;) :D

Infon jag fick från Thomas säger följande...

271 grader

10,7mm lyft

Bascirkel 34mm

Lyft TDC 1,8mm

Nockvinkel 112

Edited by Baging
Link to comment
Share on other sites

Småfilat i garaget en stund i kväll..... förbereder för det ev bytet av vevsensor från VR-givare till Hallgivare....

Hallsensorn passade ju inte riktigt rakt av, men testade att slakta en gammal VR-sensor och det känns som det kan funka :)

Nya Hallsensorn till höger om någon undrade ;)

Photo%202012-05-17%2019%2017%2002.jpg

Kroppen avstucken

Photo%202012-05-17%2019%2021%2023.jpg

Rensad och ursvarvad

Photo%202012-05-17%2019%2040%2055.jpg

Och Hallsensorn ipressad i gamla kroppen :)

Photo%202012-05-17%2019%2041%2011.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Äventyren fortsätter.... skickat boxen till Mofid, så han får modda den för Hallsensor nu....

I övrigt fick jag ett batteri i dag jag tänkte testa. Ett Shorai Litithium Iron som en kompis vill jag skall testa i bilen. Får se om 24A och 360 CCA räcker? Skulle det göra det är det ju bra....batteriet väger 1.75 kg ;) :D

Info här för den som är nyfiken:)

http://www.shoraipower.com/p-205-lfx24a3-bs12.aspx

Link to comment
Share on other sites

Det där är läckert! LiIo-batterier är heta! :thumbsup:

Livslängden ökar markant om man balanserar cellerna, de skall ha en laddare som gör det. Fick du med den?

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur många fabriker som börjar spotta ut litiumjon-celler för automotive bruk kommer vi att översvämmas av dem. Det är rätt coolt att våra små bilar kan få batterier som väger under 2 kilo tack vare det här, en nätt liten viktminskning på nästan 90%. :racesmile:

Nu är det dags att börja optimera elsystemet för låg förbrukning baging! In med LED'ar på broms-, blink-, bak- och P-ljus! Tyvärr finns inga LEDar för H4 som är starka nog ännu, men det kommer säkert snart. :)

Link to comment
Share on other sites

När det står laddström max 24A, hur funkar det med bilgeneratorn?

ett problem med små batterier är kapaciteten t.ex. om man står med kylfläkten på o kanske en laptop m.m.

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag misstänkte...nu kommer Pac gå igång av lågvikts-porr :)

Pac: hade du verkligen ett bil-batteri i Tiger? Jag har ju ett 22 Ah MC batteri och det funkar fint....å inte är det så tungt heller

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag misstänkte...nu kommer Pac gå igång av lågvikts-porr :)

Pac: hade du verkligen ett bil-batteri i Tiger? Jag har ju ett 22 Ah MC batteri och det funkar fint....å inte är det så tungt heller

Lågvikts-porr, säg inte så... :wub:

Jajamen, Tigger vägde in på 620 kilo med 17 kilo batteri i bilen. Så utan det hade stått 605 på vågen. 605 kilo är fotfarande överviktigt men då börjar man närma sig :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

När det står laddström max 24A, hur funkar det med bilgeneratorn?

ett problem med små batterier är kapaciteten t.ex. om man står med kylfläkten på o kanske en laptop m.m.

Litiumjonteknologin tål större stötströmmar än bly-syra, men det beror så klart på hur det utformas också. Vi får väl se hur bagings batteri tål verkligheten i racerbil. :D

Link to comment
Share on other sites

När det står laddström max 24A, hur funkar det med bilgeneratorn?

ett problem med små batterier är kapaciteten t.ex. om man står med kylfläkten på o kanske en laptop m.m.

Litiumjonteknologin tål större stötströmmar än bly-syra, men det beror så klart på hur det utformas också. Vi får väl se hur bagings batteri tål verkligheten i racerbil. :D

Ja, det där återstår att se..... faktum är att jag inte ens funderat på hur mycket generatorn trycker ur sej..... blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Äventyren fortsätter.... skickat boxen till Mofid, så han får modda den för Hallsensor nu....

I övrigt fick jag ett batteri i dag jag tänkte testa. Ett Shorai Litithium Iron som en kompis vill jag skall testa i bilen. Får se om 24A och 360 CCA räcker? Skulle det göra det är det ju bra....batteriet väger 1.75 kg ;) :D

Info här för den som är nyfiken:)

http://www.shoraipower.com/p-205-lfx24a3-bs12.aspx

Är nog inga problem med det JÄTTE batteriet ! :)

Min plan är ju att klara mig med 14Ah batteriet, är nog mer bekymrad över min generator effekt på ynka 400watt (33A) :( http://forum.locostsweden.se/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=10670

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Litiumjonteknologin tål större stötströmmar än bly-syra, men det beror så klart på hur det utformas också. Vi får väl se hur bagings batteri tål verkligheten i racerbil. :D

Nu är det inte ett litium-jon utan litium-järn :icon_smartass1:

Håll oss uppdaterade. Priset var faktiskt överkomligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det inte ett litium-jon utan litium-järn :icon_smartass1:

Hehehehe, Litium-järn??? :D Njaaeee det är det väl ändå inte... :blink: Mer om litium-järnfosfat här!

Link to comment
Share on other sites

Är nog inga problem med det JÄTTE batteriet ! :)

Min plan är ju att klara mig med 14Ah batteriet, är nog mer bekymrad över min generator effekt på ynka 400watt (33A) :( http://www.locostswe...attach_id=10670

Borde väl inte vara några problem? En original Hayabusa har ju allt du redan har utom dubbla baklysen ;)

Link to comment
Share on other sites

Nja lite mer är det.

Ett extra framljus

Elvattenpump

Eldriven oljekylpump

Bränslepumpen drar nog mer än orginalpumpen

Värst är CDI tändningen som är säkrad med 20A, har blåst en 15A när jag inte hadde några 20A.

Men det lilla jag har haft den igång så laddar det batteriet.

Men det är utan lysen.

Har sett någon som bygger om laddningen så man får 100w till.

Får väl bli ett sådant i värsta fall.

Link to comment
Share on other sites

Nja lite mer är det.

Ett extra framljus

Elvattenpump

Eldriven oljekylpump

Bränslepumpen drar nog mer än orginalpumpen

Värst är CDI tändningen som är säkrad med 20A, har blåst en 15A när jag inte hadde några 20A.

Men det lilla jag har haft den igång så laddar det batteriet.

Men det är utan lysen.

Har sett någon som bygger om laddningen så man får 100w till.

Får väl bli ett sådant i värsta fall.

Åkejdå... liiite mer var det, men 20A på tändboxen?? Mitt MS med inbyggda tändsteg tar 5A..... Det var en del det!

Link to comment
Share on other sites

Jo, självklart. Har säkrat dom på 10A styck.... ;)

Trodde inte du hade inbyggda steg i boxen.....

Testade att montera Shorai-batteriet i kväll och det drog runt maskin helt problemfritt. Mitt gamla blybatteri var ett 24A tydligen (har aldrig sett klisterlappen på sidan tidigare) ;)

Link to comment
Share on other sites

Laddbalans är en sak och energilagring i batteriet är en annan.

- Batteriets primära uppgift är att agera "buffert" och lagra energi så att vi kan starta motorn.

- Generatorns primära uppgift är att generera tillräckligt med energi så att elförbukarna i fordonet inte "går torra" samt att ladda batteriet för framtida starter. Laddbalansen sköts altså av generatorn.

Laddbalans är det ni pratar om när ni snackar förbrukad energi i spolar/motorstyr/lampor/... och där påverkar inte batteristorleken. Batteristorleken påverkar däremot om man gör som Thomas vill göra, stå med motorn avslagen och tändningen på + extra förbrukare. Gör man så går det fort att dra slut på ett litet 14Ah energilager/batteri.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok, då var MS-boxen hemma igen då, så nu fortsätter jobbet med att försöka få varvtalssignal... Nya hallsensorn på plats, men det vill sej inte riktigt ännu.... verkar som avståndet måste justeras en aning....

Sen kom trattarna från Danst hem i går, så nu är den biten klar i alla fall.... Kullen närmar sej med stormsteg och tiden är knapp med det jobb jag har ;)

post-3582-13400894062376_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jahaja...... stooor suck snart..... bytt till nya hallsensorn och sk*ten räknar bara 31 tänder.... Antagligen är mitt tandhjul aningen ovalt (såg det tidigare i loggern med VR-sensorn), så nu får det bli externt hjul i stället. KL-Racing har lite olika, så nu är det bara att hoppas att nåt av dom kan funka.

Kullen känns skakigt för stunden :( :(

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt och gott om tid än så länge :thumbsup:

Tänk på oss andra som missar Kullen i år :(

Jo, vore det inte för att midsommar och annat krafs (8 nya fordonsleveranser till firman) kommer i vägen, så var det ju gott om tid kanske ;) :D

Synd att ni inte kan komma upp, men ni kör väl Knutan antar jag? Får komma ner och gästa nu när jag skaffat dragbil som får ta Lådbilssläpet utan E-behörighet ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...