Jump to content

Högre komp i Pinto motorn


Recommended Posts

Jag har en Sierra med katalysator, d.v.s. de lite lägre kolvarna med mindre komp. Därför undrar jag om det blir någon skillnad i effekt om jag stoppar i kolvar som har setat i en sierra utan kat(från pinto-motorn såklart) eller om jag planar? Är det bättre att stoppa i kolvar eller blir det lika bra om jag planar blocket några mm? Och förresten, hur mycket kan man plana på ett block som är helt orginal?(motor med kat)

//John

Link to comment
Share on other sites

bättre du byter kolvar om du inte vill tima in kammen efter för planar du toppen så kommer kammen längre ner och kamrem blir slakare och när man sträcker den så flyttas kammen mot tidigare öppningstider och då ger den effekten längre ner i registret.

jag tror inte du ska gå över 9,5:1 på motorn om du inte byter kam o portar och byter andningssystem på den.

Link to comment
Share on other sites

Det skiljer ju 14 hk mellan Pinto med kat och utan, allt sitter inte i kompressionen men ganska mycket. Fast ska man få ut hela skillnaden får man byta till "okattat" sprut också.

Om det är värt jobbet eller inte kan diskuteras...men visst kan man få en lite roligare snurra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Men om man kollar på mekonomen så står det att min motor har effekten 85 kW och motorkoden är N4I. Finns det alltså en pinto med mer effekt? En tidigare ägare kanske har satt dit en kat efteråt, d.v.s. utan kat original. Hur stor effekt har en pinto utan kat original?

Link to comment
Share on other sites

Japp, har Pinton med 115hk. Den är helt original i utförandet. Hur mycket kan jag plana? Vill ha en motor som är lite kvickare men samtidigt bra för gatbruk. Har inte tänkt tävla någonting. Hur mm ska jag ta bort för att få 9,5:1? Eller är det fortfarande behagligt om jag tar ännu mer så att jag får mer än 9,5:1 i komp?

Link to comment
Share on other sites

jag tror inte du ska mer mer än 9,5:1 pga risk för spikningar p.g.a standardkam,gjutjärnstopp. stiften inte i mitten etc. kanske den klarar 10:1 men inte mer och kanske blir du då tvungen att tanka V.power, eller 98 i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Om du ska ta ut effekten med någon säkerhet och finess behövs programmerbart sprut/tändning eller väl justerade förgasare och fördelare med anpassad tändkurva.

Originalsprutet hänger med upp till kanske 130 hk, med en snällare trimkam och moderat kompressionshöjning.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...