Jump to content

Karossidor


Antas

Recommended Posts

Har fyndat idag!

Fick några reklamskyltar helt gratis. Gratis är gott!!!

Tänkte använda skyltarna till karossidor (borde stavas med tre "s").

Nu till min fundering.

Bör man popnita karosssidan (hoppsan!) mot diagonala och lodräta rören, eller ska man limma, eller båda, eller inget alls?

I min tankevärld borde popnitning styva upp bilen eller saknar det betydelse? Vibrationsljud borde också minimeras med nitning/limmning antar jag?

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag nitade på undersidan och på insidan där uppe, i övrigt endast lim.

//

JEK

Edited by Panzer
Link to comment
Share on other sites

Alla verkar hitta reklamskyltar, det är så jag tror ni får ha skyffel med för att komma fram på vägar och trottoarer där reklamskyltarna ligger och skräpar. Jag hittar aldrig några, jag hittar bara stålplåt grövre än 3 mm.

Var letar ni någonstans? Var sitter såna här skyltar, nej jag skall inte skruva ner där jag inte får skruva ner jag skall bara försöka se någon sån skylt någonstans........ och kanske få känna och klämma lite på en reklamaluminiumplåt.

Det finns i reklam Arboga också, inte så många men det är alltid papper som klistras upp på "tresidiga" anordningar. Bredd cirka 1000 och höjd kanske 3000 eller så.

Kan någon ta en bild och lägga in där just sånt här används. Inte bara skylten utan miljön dvs var sitter reklamen.

Sen skall jag ut på jakt..............

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Hur många cm mellan nitarna?

De undre nitarna håller även golvet så där har jag cirka 50mm mellan.

De övre, på insidan (sidoplåtarna är vikta runt de övre ramrören), ca 100mm.

Tror att jag kommer att använda 75mm på de plåtar som "bär" eller rättare sagt där det inte finns någon triangulering tex på kardantunneln.

Nitningen tillsammans med limning blir ju väldigt starkt, kolla på en gammal aluminiummonocoquetävlingsbil!

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Kan inte undvika att delge er dagens arbete med reklamskylten.

"Ett väl utfört arbete skänker tillfredsställelse och........." var visst något som Karl Bertil Jonssons kära mor yttrade på julaftonen i julsagan. Ack så sant!

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej hopp..

jag popnitade mina 1mm alu plåtar med 4,8 mm nitar å skallen e 15 mm men för å slippa skrammel så blev d tätningslist där d kanske behöver tas bort å silicon på andra ställen å d ble tyst på plåten=)

post-3622-127723626307_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Brolle å välkommen hit.

Jag har följt ditt bygge på SHRA, de va raskt jobbat och intressant läsning

Stort tack.. D va som fasen.. men kul.. hur hittade du mej där??? har bara varit på shra forat å inge annanstans.. va du i almenäs kanske? eller i vårgårda i lördags?? körde en uppvisnings repa me hurven å trots at ja inte fick i tvåan riktig utan fick klämma i trean å inte drog fullt å d regnade så gick d på 9,7 sek.. hyfsat för en bil som inte e tunad alls.. men den blir värre...

Edited by Brolle SR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...