Jump to content

185 hk i en locost, är det möjligt?


Recommended Posts

Håller på att leta efter lämplig spis till mitt bygge och det är en Saab 2.0t som önskas. Som det ser ut nu är det lättare att hitta fulltryckarna till ett bra pris än en LLT.

Problemet är att fulltryckarna ligger på 185 pollar. Finns det på något sätt en chans att få igenom en sådan utan att vikta bilen till nära på tonet?

Link to comment
Share on other sites

Det krävs ju en tjänstevikt just över 900 kg så det är inte omöjligt. Men det kräver större bromsar, kraftigare ram (glöm engelska 1,6mm-ramar säger jag) och totalt sett en välbyggd bil.

Jag har väl godkänt några liknande byggen. Men det funkar inte om man bygger "lättviktare" och försöker trimma ned med blytackor...hela bilen måste ju vara anpassad för kanske 1000 kg totalvikt så det blir rätt stor skillnad mot en "puritan-sjua" på 600 kg...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

min är helt laglig med 180 hp (skulle varit 185 men vi skrev in fel värde tog fel på DIN och SAE tror jag banghead.gif ) .

Att min turbo är av annan modell har inte med saken att göra utan det är vikten som Pinto säger. Sedan har jag från början byggt chassi mm för lite större effekt så de skall lira ihop.

att sedan jag har nästan 50 liter i bensin tanken mm + vatten kyld IC + att 225-rdäck är tunga mm ger ju lite vikt oxå. Så egentligen blev den för jädra tung

Link to comment
Share on other sites

3mm gods är en trevlig dimension. SFRO tycker om den, jag tycker om den, svetsen tycker om den och hållfastheten tycker om den.

Sedan kan det möjligen finnas någon som inte tycker om den men det beror oftast på att man anser att 3mm gods-bilar är för feta och tunga men det är något man måste ta ställning till.

Jag har både 2mm bilar och 3mm bilar.

3mm --->> att ALDRIG ens få en antydan från SFRO att jag valt för klena rör det tycker jag är värdefullt.

2mm är ok också.......... skall jag väl i ärlighetens namn också säga.

Link to comment
Share on other sites

mitt regbevis säger detta

Skattevikt, kg: 880

Totalvikt, kg: 975

Tjänstevikt, kg: 885

2 mm rör är helt ok,

Jag hel svetsa kardan tunneln, i mitt fall för jag tyckte vridstyvheten blev/kändes kass men troligtvis är detta helt onödigt ( kändes bra i mitt huvud dock )

Det är kanske inte effekten som är din värsta fiende utan tokigt mycket moment ur den motorn om man tittar på konstruktion, bygg åt dig själv inte sub optimera mot regler i onödan. Ofta är det så tokigt att de sammanfaller :prop:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...