Jump to content

Ronnys SlowCost


Recommended Posts

Skönt att höra. Jag är väl i och för sig inte direkt oroad över kolmonoxidhalten i kupén eftersom ventilationen är förstklassig, men man vet ju aldrig vad besiktningen säger.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Längesen man skrev nåt nu..

Jag har dock inte varit overksam, sen början av oktober har jag ihärdigt betat av åtskilliga småjobb. Det är bara det att de känns lite futtiga att lägga ut ett och ett.

Bilen har nu fungerande bromsar, både färd- och parkeringsbroms. All belysning är på plats men inte inkopplat, bortsett från att främre blinkers måste flyttas fram för att klara siktvinklarna. Gjorde också en ny kopplingspedal då bokvarianten inte kändes speciellt stabil, den gick att böja med bara händerna.

Med baklysen och nummerskyltsbelysning har nu bilen inte bara ett ansikte utan även ett arsle. Kanske lite udda placering av baklyktorna, men vad gör man inte för att sticka ut?

IMG_0727_zpsbb49ad16.jpg

Kraftpaketet står redo och väntar bara på oljetråget som är borta på lite kompletterande svetsning. Sen blir det giftermål motor och låda och hopp in i motorrummet.

IMG_0645_zps73957451.jpg

Vad som i övrigt gör mig glad som en spelman är att jag nu kan lägga en egen svarv till verktygsarsenalen, lite för sent för de flesta jobb på detta bygge men en ovärderlig resurs för framtida dito. Det går bra nu..

IMG_0728_zps17317750.jpg

Återkommer vid nästa visuella genombrott.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt användbart med en svarv. Jag har gjort alla bussningar i min svarv, Satte ett maskinskruvstycke i stålhållaren så jag kunde spänna fast småsaker, så jag kan fräsa ovala hål, mindra delar kan planfräsas osv osv. Jag kapade av ett 30 mm borr och fräste med när jag gjorde bärarmarna, blev ju ganska okej. Likaså med vissa ramrör som grovkapades lite med vinkelslipen och finpassades med fräsning i svarven.

Link to comment
Share on other sites

Framtiden för oljetråget verkar oviss, pratade med svetsaren för en stund sen och förstod att det nog inte var så lätt att få ett gammalt Mondeotråg tätt. Dåligt material och rikligt med gammal inbäddad skit gör det svårsvetsat, torts blästring och ultraljudstvätt. Han ska göra ett nytt försök, men det är väl lika bra att börja planera för alternativa lösningar.

Billigast blir nog ett Scholar tråg, snyggast ett Raceline.

Det är väl händelsevis ingen som hsr ett fungerande moddat Zetectråg som bara ligger och skräpar?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...

Jäklar vilken smutt liten svarv.

Var hittar man såna? till vettigt pris?

Hur går det med tråget- vill minnas en bild med tråget i en minst sagt komprometterande situation!

Kommer du ut i sommar?

/Vedde

Link to comment
Share on other sites

Svarven hittade jag på blocket, hade turen att hitta den strax efter att annonsen lagts in.

Tråget blev tätt till slut och sitter på bilen nu, alla vätskor utan bensin är på plats och än läcker det ingenstans.

Jag har ambitionen att åtminstone vara körbar i sommar och i princip är det nu bara elen kvar, tyvärr är det mitt sämsta ämne så det går inte så fort.

Ska försöka komma ner lite i garaget under dagen och kämpa med kretsarna.

IMG_09751_zpslsgfiffu.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Genombrott i projektet, motorn uppstartad för första gången sen den togs ur donator-Mondeon för mer än 4 år sedan.

Den startar bara man skramlar med nyckeln, men går däremot inte att stänga av med samma nyckel så min inkoppling får väl beskrivas som en 3/4 framgång.

Å andra sidan ska ju bilar rulla och den går lätt att stänga av genom att klippa kabeln till tändspolen.

Problemet ligger helt klart i reläboxen, ska försöka ta isär den och rensa bort allt ovidkommande.

Inkopplingen är än så länge av experimentell natur, lägg särskilt märke till laddningslampan.

IMG_2256.MOV

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Grattis du har kommit en bra bit med bilbygget, har varit nere i Stockholm många gånger men än har jag inte kommit och hälsat på dig. Jag skäms, men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sådärja, nu har jag pillat med det och nu funkar det inte längre. Beslutade nig för att göra en egen reläbox för att få ner storleken, bli av med alla överflödiga kablar och förenkla framtida felsökning. Strippade sedan kabelhärvan på överflödiga kablar och anpassade längden för att passa.
Den nya säkrings/reläkonfigurationen satt jag och ritade på länge och väl för att sedan koppla upp den experimentellt på en bräda. Bränslepumpen gick inte så då kopplade jag den på tändningen i stället. Motorn startade lik förbannat inte.

IMG_22661_zpsnqffbyy8.jpg

Gick nu mer rakt på sak för att söka isolera orsaken och matade utan reläer. Funkade inte heller.

IMG_22671_zpsdekizjuk.jpg

Ska försöka klura ut om det är tändning eller insprutning som inte funkar, men nu släpper jag för i kväll.

Sitter och tittar på Megasquirt som i tidigare mörka stunder, kanske faller jag till föga och kör med det i stället.

Link to comment
Share on other sites

:thumbsup: :lol: Tror inte det räcker med att det är ekfaner, trots att det både är snyggt och hållbart.

Mvh Pär

Ska aldrig mer handla golv på Hornbach om det ska vara på det här viset.

Hur som helst har jag helt tappat intresset för originalsystemet, nu är Megasquirt på gång in.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Svarven hittade jag på blocket, hade turen att hitta den strax efter att annonsen lagts in.

Tråget blev tätt till slut och sitter på bilen nu, alla vätskor utan bensin är på plats och än läcker det ingenstans.

Jag har ambitionen att åtminstone vara körbar i sommar och i princip är det nu bara elen kvar, tyvärr är det mitt sämsta ämne så det går inte så fort.

Ska försöka komma ner lite i garaget under dagen och kämpa med kretsarna.

IMG_09751_zpslsgfiffu.jpg

Jag känner igen de där ljuddämparna :-). Ja de har klarat bullerprovet.

Link to comment
Share on other sites

Omtag i garaget, nu blir det Megasquirt i stället för original motorstyrning. Hedersknyffeln Stigge har försett mig med allt jag behöver så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.

En framgångsrik städning i Stigs garage resulterade i en kartong fyll med godsaker, här syns en av bestarna granska husses byte.

IMG_2289_zpsedfqpehh.jpg

Jag har nu en MS3 enligt nedanstående specifikation:

MegaSquirt-III MS3X Expansion Card

MegaSquirt-III V3.57 Case

MegaSquirt-III daughterboard kit

Fick även med insug, spjällhus, bredbandslambda, bränsletrycksregulator, några EDIS-moduler, samt kabelhärva. Och ett Jim Stim.

IMG_2298_zpszwvmxhjw.jpg

Får nog börja med att läsa manualerna på msextra.com, och jag behöver väl inte tillägga att jag tacksamt tar emot alla tips jag kan få. Dela gärna med er av era misstag också, jag har tystnadsplikt.

Min tanke är att till en början använda alla originalgivare och aktuatorer förutom bredbandslambdan och köra med original insug för att sedan uppgradera till spjällhus nästa vinter. MS3 verkar kunna styra tomgången också, så den tänkte jag försöka få med.

Jag har en fundering angående bränsletrycksregulatorn också, ska den sitta på returledningen? Ska jag i så fall ta bort original bränsletrycksregulator?

IMG_2300_zps2jjl06tl.jpg

Slangen i topp på bilden ska till insugsröret, så mycket vet jag.

Ska returen från fuel railen in på anslutningen till höger i bilden nedan och ska anslutningen rakt ut mot oss i bilden till bränsletanken?IMG_2302_zps4vblvb5t.jpg

Fler frågor kommer, var så säker.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sådärja, nu har jag skrivit ut manualen för MS3X/V.3.57. Den är på 218 sidor...

Skrev även ut manualen för Tunerstudio, även det en diger lunta på 330 sidor. Kommer med andra ord inte att sakna kvällslektyr den närmaste tiden.

IMG_23171_zps7b8bilfw.jpg

Råkade av rent oförstånd skriva ut 2 exemplar av manualen till MS3X/V.3.57, så om någon vill ha en skickad är det bara att höra av sig.

Link to comment
Share on other sites

Manualerna är bra, ( räcker att läsa ett exemplar iofs ) och det är riktigt tillfredsställande när väl fattar galoppen. Men vad jag krånglade..............innan jag fattade att allt står faktiskt i manualen, gäller bara att ta åt sig det.

Lycka till, mvh Pär

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Manualerna är bra, ( räcker att läsa ett exemplar iofs ) och det är riktigt tillfredsställande när väl fattar galoppen. Men vad jag krånglade..............innan jag fattade att allt står faktiskt i manualen, gäller bara att ta åt sig det.

Lycka till, mvh Pär

Känns trots allt ganska tacksamt, här finns ju i alla fall oceaner av information jämfört med originalsprutet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är nödvändigt att byta bränsletrycksregulator om du inte ska byta spridare & trimma.

Du har nog rätt, och jag tänker nog vänta med det. Tillsvidare ska jag nog bara använda bredbandslambdan, sen får resten förbli original så länge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Är btr ställbar?

Den jag fick av Stig menar du? Det vet jag faktiskt inte, men det ser inte så ut. Det sitter en kupolmutter längst upp med en kontramutter mellan den och huset men det er inte ut som någon justeranordning. Jag får nog fråga Stigge.

Link to comment
Share on other sites

Om din btr är lik den jag har på min bmw turbo så skruvar man bort kupolmuttern och lossar kontramuttern så skruvar man in den gängade stången för ökat grundtryck och gängar ut för lägre grundtryck. När man sen är nöjd låser man med kontramuttern och skruvar över kupolmuttern igen. Den btr jag har är av märket malpassi och är väldigt lik den du har. Är det en sådan bör den klara uppgiften galant :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om din btr är lik den jag har på min bmw turbo så skruvar man bort kupolmuttern och lossar kontramuttern så skruvar man in den gängade stången för ökat grundtryck och gängar ut för lägre grundtryck. När man sen är nöjd låser man med kontramuttern och skruvar över kupolmuttern igen. Den btr jag har är av märket malpassi och är väldigt lik den du har. Är det en sådan bör den klara uppgiften galant :)

Nu blev jag ju bara tvungen att kolla, och visst var det så att det satt en gängad stång med skruvspår under kupolmuttern, den är alltså ställbar.

Vore väl i och för sig onödigt med en manometer annars....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ökenvandringen med elsystemet börjar närma sig slutet, nu ska bara alla kablar från Megasquirt hitta en kompis i motorrummet.

Om det funkar är en helt annan sak.

IMG_26341_zpswiw7qk3y.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Elsystemet verkar nu funka efter lite justering, men det började jobbigt:

Kylfläkten gick igång när jag slog på tändningen.

Inga indikeringslampor funkade. (Blinkers, helljus, laddning, handbroms, oljetryck)

Gick inte att slå på helljus.

Ingen belysning varvräknare.

Allt utom varvräknaren löste sig dock ganska enkelt, indikeringslamporna lyste till exempel inte för att jag glömt sätta i glödlampor.

Ett annat festligt faktum är att man nog inte bör sätta 21W lampor i Biltemas skyltbelysning, då smälter de. Ska titta noggrannare på effekten nästa gång jag köper glödisar.

IMG_2643_zpsyqywyqfz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Surdegarna är inte riktigt slut, undersökte nyss varför oljetryckslampan inte lyser.

Jag gjorde ansatsen att oljetryckskontakten var normalt sluten och öppnade då oljetrycket byggs upp, tjosan vad fel jag hade.

Mätning med multimeter gav avbrott mellan kontakt och jord, vilket bekräftades då jag gjorde en djupdykning i Mondeons elschema.

oilpress_zps9dzajegs.jpg

Oljetrycksgivaren sluter alltså vid adekvat oljetryck.

Det blir till att gå in och rodda i elcentralen igen, är det nån som har förslag på enkel lösning tas det tacksamt emot. Annars får det bli ett relä.

Link to comment
Share on other sites

Vad jobbigt av Ford... Det är inte så att den sluter mot 12 V när trycket är lågt? Antagligen svävar kontakten bara i det fria, men du kan ju testa.

Annars är det som du säger relä som gäller.

Svårt att testa, jag vet bara att kontakten är öppen när trycket är noll. Tog bort scuttlen igår och lade till ytterligare ett relä för oljetryckskontakten, nu har jag inte plats för fler. Har nu totalt 12 reläer, varav 10 mikroreläer, så elcentralen ser grym ut.

Så här blev det i alla fall, snodde ett av de switchande reläerna till hel/halvljus så länge.

Oilpress_zpsbx77twmi.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...