Jump to content

Ronnys SlowCost


Recommended Posts

Tack för alla glada tillrop, det värmer i höstkylan. Åka sjua till Rosenhill låter väl lagom inbjudande nu, men vad fan.... Kom över du så tar jag på mig skoteroverallen.

Nu sitter även framskärmarna på plats, och naturligtvis kan man då inte låta bli att hänga dit noskon och lampor också. Bara för att se hur det ser ut.

IMAG1326.jpg

IMAG1325.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lyfte i motorn också, bara för att kunna färdigställa bakre kardanring, paneler till kardantunnel och annat småplock. Motorn måste tyvärr ur igen så småningom eftersom jag ännu inte byggt om rekmkrets, skaffat rätt

kopplingskomponenter m.m.

IMAG1330.jpg

Eller så blir det "Baby Doll" i stället, bara en hästkraft men en sjujäkla vridmoment. Gödsel till rabatterna får man på köpet.

BabyDoll.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mera pyssel. I helgen provade jag en mall för instrumentpanelen i masonit, ska försöka hitta en lite tjockare aluplåt att göra den i.

Flong ny hastighetsmätare från Speedhut tronar i mitten.

IMAG1334.jpg

Så småningom tänkte jag att den ska få sällskap av en sån här:

QUAD.jpg

Kostar dock lite grann, så det får jag nog suga på ett tag.

Jag tog mig också i kragen och värkte fram panelerna till kardantunneln, vänta dock líte med att dra fast dem. Känns som att det kanske kan vara bra att dra broms-, bränsle- och elledningar först.

IMAG1341.jpg

IMAG1338.jpg

Nu ska jag lägga mig och läsa lite kataloger, har jag tur drömmer jag om en växelspaksdamask.

Link to comment
Share on other sites

Du har ju glömt det viktigaste instrumentet Ronny!

Jag antar att du inte menar barometer utan snarare det som Tyskarna så poetiskt kallar "Drehzahlmesser". Jag funderade på en sån också men kom på att då skulle kopphållaren inte få plats.

Det kanske hittar dit en varvräknare så småningom, eventuellt en lite mindre variant som man kan sätta mer i blickfältet.

Link to comment
Share on other sites

Klipp och klistra-kväll hemma i köket. Börjar inse att jag nog måste rätta mun efter matsäcken och att den fina "Quaden" från Speedhut måste utgå om jag ska ha råd med något annat än instrument till bilen. Lite drygt 2000:- + frakt från USA mot 407.90 på Biltema är en betydande skillnad och visst kan det väl se trevligt ut ändå?

IMAG1347.jpg

Någon bränslemätare har de inte i lager, jag gör ett fäste för reservdunk i skuffen så är man hemma i alla fall.

Skulle saknaden bli för svår så finns det ju också utrymme kvar för en liten vavräknare.

IMAG1350.jpg

Biltemas är visserligen i minsta laget och jag vet heller inte vad man ska ha för givare till. Nån som vet?

Mera Biltema; Passade på att köpa grillgaller också som jag givetvis utan dröjsmål ville provmontera. Ser väl ok ut, men jag ska nog köpa den den där lilla sjuan jag såg på beslagsavdelningen på Hornbach för att fylla ut mittsektionen lite.

IMAG1351.jpg

Link to comment
Share on other sites

Meeeeeen???

Du kan väl inte ha en varvräknare som är mindre än hastighetsmätaren??! SKÄRPNING!!!515.gif

Dessutom tycker jag att det är snyggt med en massa instrument istället för ett kombiinstrument, och mycket lättare att avläsa.

Link to comment
Share on other sites

Pust, folk är så kritiska....

Men visst ligger det något i att en sportbil ska ha varvräknare och jag kommer att ta detta under allvarligt övervägande. Snyggt blir det ju i alla fall.

IMAG1357.jpg

Skulle ju kunna höra med Speedhut om de har varvräknaren som klistermärke, då sparar jag en dryg tusenlapp ;)

Hur mycket varv ska man ha till en Zetec? Har helt glömt vad det stod på varvräknaren i Mondeon.

Link to comment
Share on other sites

Små framsteg i garaget och ett första prov med motorhuven. Passformen är inte riktigt 100 än och original plenumkammaren får nog inte plats. Arbetet fortskrider.

IMAG1361.jpg

Bakåtsikt har tillkommit via två ytterspeglar från CBS och en, hmmmm... "innerspegel" som jag fått av Stigge. Ratten har jag fått av Daffe och jag tycker den pryder sin plats. Åtminstone tills jag får råd med en Moto-Lita nån gång 2016.

IMAG1368.jpg

Som lök på laxen har jag också fått en omgång 15" Sierra-snyggfälgar, tack igen Daffe. Samma sort som i Gibbsboken minsann.

IMAG1359.jpg

Link to comment
Share on other sites

Förvånansvärt vad lite man kan hinna med på en helg ibland, men lite pyssel blev det i alla fall.

Första biten på avgassystemet är nu modifierad så att jag kan gå på med ett 2" rör direkt ut genom sidopanelen. Behöver jag nämna att komplicerade flödesberäkningar ligger bakom det slutliga utseendet?

IMAG1370.jpg

IMAG1371.jpg

Tyvärr har jag inga dämpare än, så längre kom jag inte denna gång.

Har även börjat fundera på hur motorrummet skall möbleras för att bli så praktiskt och trivsamt som möjligt. Som jag ser det så är det främst 4 komponenter som slåss om utrymmet.

  1. Batteri
  2. Luftfilter
  3. Expansionskärl
  4. ECU (Eller snarare kontaktstycket och kabelhärvan till densamma)

Har gjort en prototyphylla för att känna lite på alternativen.

IMAG1373.jpg

Hade sen en liten fundering på att kanske placera batteriet i mitten och montera det i ett nedsänkt fäste. Då får man ju plats med lite koppleri eller liknande på torpedväggen ovanför. ECU:n tänkte jag placera i scuttlen.

IMAG1376.jpg

Expansionskärlet kanske man kan trycka in framför motorn? Ska läsa på rörmokerischemat och se var det skall kopplas in först.

IMAG1374.jpg

Luftfilter och plenumkammare tänkte jag helt enkelt ersätta med en slang till ett sportluftfilter från Biltema, givetvis med luftmängdmätaren emellan. Funklar det tror ni? Har plenumkammaren någon viktig funktion eller är den främst avsedd att få ner ljudet?

Link to comment
Share on other sites

Så här var komponenterna i fråga grupperade i donatorn, så det är kanske vettigt att lägga expansionskärlet framför motorn? Då får jag dock se till att man kan fälla fram noskonen eller placera kärlet så att man kommer åt påfyllningslocket.

Notera även det omfattande "luftinduktionssystemet" som det står i handboken. Plenum, resonanskammare och luftfilterhus. Lite väl mycket för att få plats i en sjua.

DSCN0009Medium.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att expansionskärlet måste vara högsta punkten på kylvattensystemet.

Njae.. Det måste inte nödvändigtvis vara det. Ett flertal Franska bilar (vad annars) har expansioskärlet lägre, MEN de har en lite längre slang, så man kan hålla upp det i högsta punkten medans man fyller och luftar. Sedan sätter man tillbaks det i sin hållare. Tror att lite äldre Renault Traffic eller Master har den lösningen. Funkar utmärkt. Det spelar ingen roll att luften ligger nedanför i och med att de har slangen går neråt först, så kommer aldrig luften in i omlopp i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också i bakhuvudet att expansionskärlet bör vara högsta punkten och kommer att sträva efter en så hög placering som möjligt. Bra input det där med slangen, förmodligen blir det till att lufta systemet med kärlet upplyft en bit och sedan göra fast det efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Observera att de kärlen bara har en slanganslutning i botten. Urluftningen sker i högsta slangen/punkten när man har tryck i systemet. Jag ska göra så på min bil pga mitt exp kärl passar så bra på "fel" höjd.

Som äldre Volvo -67 t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också i bakhuvudet att expansionskärlet bör vara högsta punkten och kommer att sträva efter en så hög placering som möjligt. Bra input det där med slangen, förmodligen blir det till att lufta systemet med kärlet upplyft en bit och sedan göra fast det efteråt.

Ja när konstruktionen av det är sådant så ska det vara så.

Link to comment
Share on other sites

Observera att de kärlen bara har en slanganslutning i botten. Urluftningen sker i högsta slangen/punkten när man har tryck i systemet. Jag ska göra så på min bil pga mitt exp kärl passar så bra på "fel" höjd.

BIld på en Traffic, kärlet sitter i gummistroppar så man enkelt kan lossa och fylla/lufta.

DASHAC7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Idag fick jag äntligen lite gjort i garaget, verksamheten har i princip legat nere sen före jul pga valpköp och andra distraktioner.

Jag beslöt mig för att ta tag i tanken eftersom det är den som räknas, till middagen var det svetsat och klart. Tyvärr läcker den en aning, men något annat var väl inte att vänta. I morgon ska jag trycksätta den och se till att få tätt.

IMAG1616_zpse64848af.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter att jag börjat med tanken hittade jag den här tråden från en "Moose" i toppform. Kan inte mycket annat än hålla med, tank borde man köpa. Tyvärr har jag inte kunnat ta till mig goda råd sen jag fyllde fyrtio, så jag gör ett omtag och försöker igen.

Tank GDS

I övrigt så är det lika svårt som vanligt att koncentrera sig på väsentligheterna, fick en ide om att göra egna "Snål-Brooklands" av plexi från Biltema och kunde som inte komma till ro förrän jag provat. Vet inte riktigt vad jag tycker än, men billigt blev det ju i alla fall.

IMAG1660_zps7165a4f3.jpg

IMAG1661_zpsaea3728d.jpg

Ytterligare ett genombrott blev när en sjua från Bauhaus monterades uti fordonets nos.

IMAG1663_zps80795a0f.jpg

Nästa inlägg: Se mig virka överdrag till Brooklandsrutorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Varvar det tröstlösa jobbet med tanken med lite roligt småpyssel, nu har panelen tagit slutgiltig form.

Varvräknare och hastighetsmätare från Speed-Hut och småmätare från Biltema gör nu sitt bästa för att fylla ut intrumentbrädan.

IMAG1688_zps3d4eb3ec.jpg

Brädan själv är i 2mm aluminiumplåt rollad med svart sidenmatt Combi-Color.

Link to comment
Share on other sites

Varvar det tröstlösa jobbet med tanken med lite roligt småpyssel, nu har panelen tagit slutgiltig form.

Varvräknare och hastighetsmätare från Speed-Hut och småmätare från Biltema gör nu sitt bästa för att fylla ut intrumentbrädan.

IMAG1688_zps3d4eb3ec.jpg

Brädan själv är i 2mm aluminiumplåt rollad med svart sidenmatt Combi-Color.

Det där ser "djävligt snyggt ut"

kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fast besluten att återuppta bygget efter ytterligare ett abnormt utsträckt sommaruppehåll tog jag idag chansen och gick ner till garaget eftersom det råkat bli några timmar över. Ambitionen var att få ok och nya skivor på plats och att mäta upp hur långa bromsslangar jag behöver.

Kan bara konstatera att jobbet börjar i uppförsbacke, när jag monterat oken upptäcker jag att bakre skärmstaget förmodligen inte kunnat sitta på ett sämre ställe. Här är ändå inte klossarna på plats.

IMAG2503_zpscfc7ddd3.jpg

Denna upptäckt gjorde att det plötsligt kändes oerhört angeläget att måla upp oljetråget i stället, en fördel med att ha mycket jobb väntande är i alla fall att det alltid finns att välja på. Vid rengöringen visade det sig dock att detta läckte på ett par ställen. Stånk...

Får bli omtag i morgon, behöver ändå handla skruv av rätt längd till bromsoken och bromscylindrarna bak. Sen åker skärmstagen av, dem kan jag fixa när bilen är på rull.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Äntligen ledig med tid för pyssel i garaget, nu är det bara att gneta på tills man ska till jobbet igen den 7/1.

Inledde julpysslet med ett fäste till expansionstanken. Använder Mondeo original, lite trixig geometri eftersom den i original ligger på höger innerskärm. Men är man snål så är man.

IMAG2551_zps93e2691e.jpg

Sen blev det en batterihylla.

IMAG2572_zps23fb2291.jpg

IMAG2574_zps0be6e340.jpg

Med detta har jag också invigt min nya metallkap som jag köpte i höstas när den gamla sa upp sig efter gud vet hur många kubik stål den avverkat. Klingkapen är en fröjd att jobba med, inte en gnista så långt ögat når.

IMAG2573_zps1ac0f3cd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pyssel i scuttlen (finns det verkligen inget svenskt ord för detta?). Jag gjorde det enkelt för mig och slog till på Car Builder Solutions elcentral. Gjorde även fäste för motorns styrenhet.

IMAG2582_zpsffc0aea2.jpg

Sett från torpeden:

IMAG2584_zpsb191784a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nytt år, nya tag. Nu är det (nästan) klart för tankning.

IMAG2590_zpsae58533d.jpg

Det stora genombrottet är dock LOGOTYPBYTE, en bil som heter Elgenthorpe skall givetvis prydas av en stegrande älg. Tänk att dessa dekaler bara var en googling bort.

IMAG2587_zpsc7e96172.jpg

Förutom de rent estetiska aspekterna förväntar jag mig att detta också kommer att innebära högre toppfart då frontytan på dekalen är mindre och risken för asymmetrisk virvelbildning bakom densamma nu torde vara reducerad till ett minimum.

Naturligtvis sitter en även bak. Här kan också tanklocket beskådas i all sin prakt, egentligen ett oljepåfyllningslock med texten "Oil". Måste jag klistra över detta månntro? Påfyllningsröret är grönt för att man inte ska glömma att tanka grön 95, att den svarta färgen är slut är en ren tillfällighet.

IMAG2589_zps3e52fc8e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jahaja, här händer det saker, det börjar bli dags för ett nytt besök tror jag.

Lustigt det där med dekalen, jag har alltid trott att det var en myra som sover på sidan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket snyggt!!!

Jag har en son boende i Aspudden. Skall ner och hälsa på honom i Februari - skulle jag kunna göra ett besök till dig då?

kenneth

Stoneleigh 2012 senast

Link to comment
Share on other sites

Tack för uppmärksamheten, såväl Drakar som Kennethar är hjärtligt välkomna förbi och titta. Jag har faktiskt aldrig reflekterat över likheten med en insekt, jag ser bara skogens konung.

Debaclet med skärmstagen är nu tillrättat, det blev en ganska rakt på sak-lösning och tillika blev de nu gröna. Det är det nya svarta.

IMAG2597_zps98e9d3de.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har i alla fall försökt bo där, ibland har det dock varit svårt att värja sig när de dagliga förpliktelserna tränger sig på. Nu har jag satt upp hyllor i gästrummet så n u ska jag ner i garaget igen. Regbesiktning i vår är kanske väl ambitiöst, men körbar till sommaren ska den i alla fall vara.

Link to comment
Share on other sites

---- körbar till sommaren ska den i alla fall vara. ----

Du menar med egna regplåtar på bilen och inte "körbar på inhägnat område", eller?

Njaa, jag tänkte snarare runt kvarteret och så kanske besiktning framåt hösten. Men vem vet, jag kanske hinner få klart. Det är ju bara januari än.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tjohoo, äntligen en heldag i garaget! Inte för att det blev så värst mycket gjort, men nu sitter avgassystemet där det ska i alla fall.

IMAG2756_zpse8562363.jpg

Grejerna fick jag av Vedde för länge sedan, det är ett begagnat system som klarat bullerprovet.

En sak som det eventuellt kan bli bakläxa på är slutröret, är det sagt att det ska mynna ut bakom sittbrunnen eller är det ok så här?

IMAG2758_zps282e6ed4.jpg

Insugssystemet börjar jag också få kläm på, bet huvudet av skam och valde att använda original plenumkammare. Det får bli hål i huven till att börja med.

IMAG2742_zps6b58c29c.jpg

Resonanskammaren kapade jag dock bort, nån måtta får det vara. Sportluftfilter från Biltema knyter ihop säcken.

Link to comment
Share on other sites

--- eventuellt kan bli bakläxa på är slutröret, är det sagt att det ska mynna ut bakom sittbrunnen eller är det ok så här? ---

TSFS 2013:163:

Personbil och lätt lastbil

2 § Avgasrör på personbil och lätt lastbil får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.

Kap 41 = särskilda krav på amatörbyggda bilar

Avgassystem

15 § Avgassystem ska uppfylla kraven i 8 kap. 1 och 2 §§.

Dvs samma som för alla andra bilar

Min summering är:

Skulle förvåna mig väldigt mycket om du får problem med en sådan fin konstruktion som du har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...