Jump to content

Ronnys SlowCost


Recommended Posts

Det var väldigt inspirerande att få tillbringa tid i Ronnys garage. Såpass eggande att jag faktiskt har varit i mitt eget garage en stund i dag och kapat och funderat över småsaker inför årets uppstart!
Porschen är trots allt lite småborgerligt trist att leka med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt inspirerande att få tillbringa tid i Ronnys garage. Såpass eggande att jag faktiskt har varit i mitt eget garage en stund i dag och kapat och funderat över småsaker inför årets uppstart!

Porschen är trots allt lite småborgerligt trist att leka med.

Tänk att man kan ha sån inverkan, själv känner jag mig mest förvirrad.

Men om min blotta närvaro kan tillföra något så kommer jag självklart och utgör moraliskt stöd i ditt garage när du behöver det.

Link to comment
Share on other sites

Försöker gå till botten med varför oljetryckslampan inte släcks. Kopplade multimetern mellan stiftet på givaren och jord och startade motorn, det hände absolut ingenting. Kontakten är alltså konstruerad så att den är öppen vid inget oljetryck och sluten vid adekvat oljetryck.

Jag hoppas innerligt att det är givaren som är trasig, annars har jag att göra.

Link to comment
Share on other sites

Låter som en ypperlig idé. Bara jag får loss den så ska det väl gå att hitta en vettig ersättare, kruxet är att mitt motorfäste sitter i vägen så att man inte får in en hylsa. Till råga på allt har jag målat blocket så den sitter nog skapligt fast.

Link to comment
Share on other sites

http://www.ebay.com/itm/SOB808-Oil-Pressure-Switch-1-4-x-18-NPTF-Bedford-Saab-Vauxhall-/121227595948?hash=item1c39ba50ac:g:52gAAOxy3zNSnILr

Står inte att den är NC men eftersom den passar gamla saabar är jag 99 % säker.

EDIT: Här står det NC :) http://www.allareservdelar.se/delar/SOB808/LUCAS-CAV

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Tack Rickard!

Jag vill ha igång bilen igen snarast möjligt så jag får nog förära någon av bildelskedjorna ett besök idag. Kanon att den passar SAAB 900, då borde det ju finnas prylar tillgängliga.

Jag fick i alla fall bort kontakten trots idiotisk (min egen) konstruktion av motorfästet, fick svarva ner en 24mm hylsa tills den kom in mellan kontakten och motorfästet.

Provade med multimetern mellan gängan och stiftet samtidigt som jag trycksatte kontakten med tryckluft. Den är stendöd, tack och lov för det. Var lite orolig att oljepickupen låg dikt mot botten av tråget eller nåt annat svåråtgärdat.

Link to comment
Share on other sites

Se på f-n..

Köpte en ny Mondeo-kontakt på Biltema, den är NC!

Då kan jag skrota det onödiga reläet, det är faktiskt mycket möjligt att det varit onödigt ända från början.

Link to comment
Share on other sites

Där ser man, jag har aldrig ägt någon SAAB förutom ett snabbt mellanspel med en V4 på nittiotalet.

Tydligen finns det både öppnande och slutande kontakter till Mondeo, såvida det inte blivit helt knas i kopplingsschemat. Det fick jag ändå av en Fordverkstad.

Nu är nya kontakten på plats i alla fall, men jag har ännu inte ändrat i elcentralen. Lampan tänds nu när motorn startar.

Link to comment
Share on other sites

Släpper Megasquirtgrubblerierna för en stund och kopplar av med lite mekaniska delprojekt.

Fäste för varningstriangeln.

IMG_2687_zpshzvkh2eq.jpg

Och en dragögla för det osannolika scenariot att man någon gång skulle behöva bogserhjälp. Och så är den ju bra att ha när man ska vinscha upp bilen på trailer.

IMG_2688_zpsaxbolbzh.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Liten sammanställning av helgens aktiviteter, sköt den ofrånkomliga tuningen framåt och tog tag i diverse kvarvarande mekaniska utmaningar i stället.

En plåt som täcker upp mellan kylare och insidan på noskonen måste man ju ha. Först en ordentlig mall..

IMG_0016_zpscskyea5w.jpg

Som blir en aluplåt, elegant kantskodd med en präktig list från Biltema.

IMG_0019_zps0eh1n4gj.jpg

Gick vidare med kåpa för fläkten.

IMG_0020_zpsrebfugsu.jpg

För att slutligen ge mig på den ultimata surdegen, huven. Det blev en rejäl urkapning för att ge plats åt plenumkammaren, men det ser ju riktigt fränt ut. Vet man inte bättre kan man tro att jag har kompressor.

IMG_0028_zpsiwf6ixxm.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ikväll har jag kört 8 km med sjuan, 4 för att kalibrera hastighetsmätaren och 4 till för att kalibrera hastighetsmätaren rätt. Plus en uppmjukning med fruns bil för att mäta upp 4 km.

IMG_00321_zpslfczmdno.jpg

Den går ganska varmt, men det kan kanske bero på att den går för magert i vissa körfall?

Kylfläkten går i alla fall igång, även om Polofläkten kanske inte direkt orsakar orkan i motorrummet.

Nu behöver jag bara få till tuningen såpass att jag slipper skämmas vid besiktningen samt hitta en grusplan där jag kan prova om bromsarna tar jämnt.

Link to comment
Share on other sites

Grannen hade en folkrace-bil som hade 2 bromspedaler, de olika pedalerna påverkade fram respektive bakvagn. Användes för att "sladda" igenom kurvorna. Om det var godkänt eller inte vet jag inte, men så såg bilen ut när den kom i hans händer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hejsan

hur går de i plastbranchen ? eller blev de styren i en plastpåse å några dygn på plattan....... :w00t2:

Jotack, det har gått bra. Monterade tillbaka förarstolen igår och provsatt, känns bergstadigt.

Nu väntar jag bara på att Marlon ska komma hem så att vi kan få till en slutbesiktning. Han är bortrest till den 16:e.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
19 timmar sedan, family guy sade:

 

 


Nej, det hann bli för kallt för bullerprov. Jag väntar tills våren och tar det som det kommer.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

idag är de varmare, inte tveka, bullra på nu....

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Stor dag idag, SFRO 2 och bullerprov avklarade utan större obehag!

Fick en liten att göra-lista, men inga stora saker. Polskydd på batteriets pluspol, en slangklämma på slangen som går från insugsröret till MAP-sensorn, styrstopp samt skriva ett materialintyg. Borde vara gjort på några kvällar.

Omdömet efter provkörning blev; "Det är i alla fall inte den värsta bil jag kört". Det får man väl se som en framgång för en förstagångsbyggare..

Vägningen visade lite obalans hjulen emellan, så in bra inställning av corner weight borde göra bilen trevligare, likaså en bättre inställning av bromskraftfördelningen. Det blir mycket lättare att göra när man fått skyltar och får vistas lagligt i trafiken.

IMG_0733_zpsk6wc6yeu.jpg

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hur gör du praktisk för att få till en bra "bromskrafts-fördelning" ??


Det vete fåglarna, det får jag se när jag har plåtar och kan börja köra med bilen.
Det borde väl göras bromsprov vid registreringsbesiktningen också, där bör man få lite input.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Just nu, family guy sade:

 


Det vete fåglarna, det får jag se när jag har plåtar och kan börja köra med bilen.
Det borde väl göras bromsprov vid registreringsbesiktningen också, där bör man få lite input.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

inget bromsprov ska göras på regbes, ska bara titta på sfro2 papprena och kolla lampors olika höjder och märkning, vilken däckdim du har ,hjulbas och spårvidd och en vägning osv,,allt som ska in i regbeviset.

Som sagt ingen vanlig bes ska göras som en del stationer gärna vill .

och Grattis förresten :checkeredflag::wink:

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Ok, det är inte helt lätt att hänga med i svängarna. Marlon trodde att ansökan om enskilt godkännande görs i samband med besiktningen/kontrollen, men Opus bilprovning hävdar att ansökan om enskilt godkännande skall skickas in och godkännas av transportstyrelsen först.

https://bilprovning.se/Besiktningar/Enskilt-godkaennande

Hur är det egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Det var tydligen inte så svårt, bara att fylla i en ansökan hos TS. Namn, personnummer och ramnummer var allt man behövde uppge för att få iväg en ansökan.
Nu har jag ett ärendenummer så det ska vara fritt fram att boka besiktning.

 

EG2_zpsacjd2yix.jpg

Link to comment
Share on other sites

Angående bromskraft, som nån här skrivit förr ut på nån "inhägnad" grusväg och ställ in så att framhjulen låser först. fin lir får du nog ta efter besiktning. kan va bra att ha nån som står brevid bilen och ser vilka hjul som låser först ! :biggrin: minst ett år tills  jag är i det läget skulle jag tro.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pratade precis med Marlon, han har papperen klara och ska lägga dem på lådan så nu ska jag boka tid för besiktning.

SBP i Gävle är ju en favorit, men Marlon rekommenderade även Opus Librobäck i Uppsala. Vad tror ni om det?

Link to comment
Share on other sites

Här vilar vi inte på hanen, jag ringde Librobäck och bokade för säkerhets skull.

Det blev den 5/5 kl 0920, jag tog lite höjd för att Postnord kanske schabblar bort försändelsen från Marlon. Den borde egentligen skickas med ridande kurir.
2170:- fast pris låter ju som lite av ett fynd!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Att stänkskärmsstagen skulle paja förr eller senare var väl väntat, men att det skulle bli redan nu var jag inte riktigt med på.
Regbesiktning 5:e maj, så än finns tid.

IMG_0827_zpsdzapj1kx.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Här tappas inte modet, det här är bara en liten bula på vägen. Grundorsaken är först och främst att de är byggda enligt boken med plattjärn sista biten. Materialet har helt enkelt utmattats av vibrationerna.

Jag siktar på att lappa och stärka upp just nu, längre fram får det bli nya stag i bockade rör hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...