Jump to content
cealm

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27

Recommended Posts

Hur smal dedionaxeln kan vara är en bra fråga. Det känns som begränsningen ligger i hur mycket du kan vinkla drivaxlarna innan de knyter sig eller hoppar ur, samt vilken fjädringsväg du räknar med att ha?

Om jag tänkar rätt så borde 4-länk och K-länk funka om infästningarna är koncentriska.

Jag har baknav till sierra, plus dito lagerhållare. Men du skulle ju bygga lätt, så jag föreslår att du slantar upp på Caterhamgrejor i aluminium istället. ;)

Dessa har jag alltså, fast rostigare.

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=394

http://www.caterhamparts.co.uk/product.php?id_product=686

Share this post


Link to post
Share on other sites

gka: Då låter det som jag tänkt rätt med de Dion.

Baknav = intressant även om de är rostiga. PM på väg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Calle!

Jag kan rekomendera MNR´s bakre uprights om du ska använda Sierrans nav. Lätta och prisvärda tycker jag. Jag ska själv beställa delar därifrån framledes om du (eller nån annan)skulle behöva något.

http://www.mnrltd.co.uk/index2.html

MVH // Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tar olika drivaxlar upp olika mycket rörelse i längsled? Då tänker jag på om det är skillnad på Sierras bultade vs instuckna drivaxlar.

Så de inte ramlar isär eller ramlar ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu förtiden är det nog lika. Men förr på t.ex. SAAB 2 takt så vart det 3 (tripod) drivknutar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jag tänker på är om jag har drivaxeln i "neutralläge" och sedan hur många mm som knutarna kan ta upp längsled inom fjädringsrörelsen. Som gka skriver ett par inlägg upp så blir väl rörelsen större om jag har mindre spårvidd. På en original Sierra som egentligen bara flyttas rakt av till en ny bil (Seven) kommer inte drivknutarna märka skillnad. Möjligen att det är olika fjädringsväg på en Seven kontra original Sierra och därigenom skillnad.

Jag skulle gärna vilja bygga med de Dion på den här bilen av tre skäl eller kanske fler skäl:

- enklare (tror jag) med stela bakaxlar enligt mitt sätt att se på det.

- aldrig byggt en de Dion förut så det är väl dags kan jag tro

- slipper panhardstag, har aldrig gillat dessa för de har en förmåga att vara ivägen och ta plats.

- så finns det säkert fler skäl att välja de Dion men de ovanstående är viktiga för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CV joints. Du får mäta helt enkelt. inte lätt att översätta till mm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JAg vill gärna använda standard Sierra delar men det är svårt att mäta utan att bygga. Någon kanske har info om vilken förändring i längsled det är på en standard Sierra i fjädringsrörelsen. Utifrån den plus info om vad standard knutarna tål kan man hoppas jag bedöma om det är möjligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Caterham S3 med dedion har något smalare spårvidd än en vanlig Sierra, så du kan korta en del iaf. Den långa axeln i det fallet är lika med den korta axeln från en Scorpio har jag för mig. Var det inte Bengt Norell som hade en byggtråd där drivaxellängderna avhandlades...

Du kan ju ha panhardstag på en dedion också, eller k-länk på en stel axel. Så för den sakens skull behöver du inte ha dedion, men det är alltid bra med mindre ofjädrad vikt. Totalt sett kan annars en stel axel bli lättare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då skall jag kolla med Bengt N. Jag skall "malla upp" bilen och plocka in mått på växellåda motor dvs plocka in motor och växellåda för de sitter ihop och finns i verkstaden. Då kommer jag hitta gränssättande max och min mått och från det bygga vidare först som jag gör nu tankemässigt sedan IRL.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte börjat alltför mycket med ramen än men skaffade en kärra att transportera den kommande bilen med. Den lastar runt 520 kg (750-kärra). FÖr samma pris fick jag med extra axlar varav en med tillhörande regnummer. Formula Junior inspirerade bilen blir så lätt att det inte känns vettigt att dra runt den på en 1500-trailer.

Karra750kg.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

2fast4u: Du vet en bil kan ju vara "trailer-queen".

kengren: Ja rorty den är användbar. Har kollat en hel del på den förut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligger denna bilen på is eller har du kommit nån bit på vägen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej calle

om du skall bygga de Dion- axel så måste ju den enklaste vara att använda dig av rorty-ritning som finns nätet under adressen http://locost7.info/files/suspension/RortyDeDionAxleAssembly.pdf. Där finns ju allt med som man kan behöva eller ....

kenneth

Får upp detta när jag klickar på länken "Page Not Found"

Finns det någon annan adress?

Antas

Klickar med "länkarmen".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blev osäker på en sak --> Spårvidd / track är det alltid mätt mellan centrum på repektive däck och aldrig ytterkant på däcken?

Så här står det i den del av formula Junior som jag är intresserad av:

6.18. Wheelbase, track, and ground clearance

These regulations MUST be observed.

6.18.1. The track andwheelbase must not be altered from the originalmanufacturer’s specification or if this

is not available one for which period evidence exists.

The tolerance for the vehicle track is ±1% and the tolerance for thewheelbase is ± 1.1%, as specified

in Appendix K.

6.18.2. Minimum track: 110cm.

6.18.3. Minimum wheelbase: 200cm.

6.18.4. Maximum width of body: 95cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har motsvarande mått för en Sierra spindel. Den nedan har jag fått av Stefan B som mätt in en Volvo 140 spindel. Jag behöver måtten för att kunna ange dessa i CASIM.

SBerglundfront.jpg

Ni ser motsvarnde mått på ritningen ovan, i CASIM har jag avrundat till heltal.

UprightVolvo140.jpg

142 = 142,4 Upper X

166 = 166,2 Upper Y

85 = 85,1 Lower Y

109 = 108,6 Lower X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen som har måtten för en Sierra spindel?

Måste finnas massor med bilar som har den spindeln. Borde även finnas ett antal som konstruerat sin helt egena framvagn eller i alla fall mätt spindeln. DEt kan väl inte bli så illa så jag måste mäta. Nej, eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hittade den på forumet för ett tag sedan

post-696-0-69614400-1333390870_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Morty!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad har ni för däckdimension och ET i allmänhet till Sierra spindlar? 13, 14 15 tum? 175, 185, 195, 205?

Share this post


Link to post
Share on other sites

195/50-15 på 7" fälg med ET42

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Morty. Jag har börjat räkna på framvagnen till en ensitsig bil. Använder CASIM från Pelle 17B. Jag vill ha bilen "så liten" att den är max 1290mm utvändigt däcken. Kärran jag tänkte använda till bilen sväljer 1300mm. Jag kanske kan ha 185 eller 175 däck också om du har 195, eller? Är 42 i ET ett normalt ET eller finns det alla möjliga att välja på?

Jag tittar på Formula Junior måtten.

6.18.2. Minimum track: 110cm.

6.18.3. Minimum wheelbase: 200cm.

6.18.4. Maximum width of body: 95cm.

6.19.2. The minimum weight limit is 880lbs (400Kg).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns alla möjliga ET till Fords 108*4 bultmönster. Det är bara att räkna ut den mest optimala varianten till ditt ändamål. Du kanske ska satsa på 13" istället till en sådan "liten" bil.

185/70-13 är en vanlig R-däcks dimension.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Det låter som en klok ide med 13 tum. Är höjder och med det omkrets ungefär samma på R däck som vanliga med samma mått? Tex 185/70-13 R mot 185/70-13 Vanliga

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte ett underrede till en Polar 530 för ett tag sedan. Idag hämtade jag släpet. "Rostfritt" och allt fungerar. Antingen blir det en biltrailer av den eller så säljer jag den. Jag har redan en trailer och några övriga släp.... men det är sällan (tror jag) man hittar ett så fint och redan avskalat underrede.

DSC00802.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pris?

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500 Kr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500 Kr.

Totalvikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Totalvikt 1200.kg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller på och städar.

Är någon intresserad finns denna (en kort stund till) för avhämtning.

PlastkapaSierra.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rorty-hemsidan kan nog många hembyggare ha nytta av. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drivknutarna till Sierra hur mycket spel klarar dessa att ta upp, (läs längdförskjutning pga fjädringsrörelse).

Motor1.jpg

Motor2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sålt en trailer och en släpkärra plus ett husvagnschassie. Nu är det lite "gatlegalt tomt" på släpsidan. Dock är inte gården tom på släp. Håller på att göra om en HT kärra så jag slipper bromsarna. Ordinarie axel på kärran är skrotad och en ny(are) axel som är lite större är iordninggjord nu. Iordninggjord betyder allt vad bromsar heter är borta. Det finns absolut ingen anledning att ha en kärra med max 750kg bromsad om man har en bil som väger minst 1500kg. Bil under 1500 kg då kan man möjligen fundera över beslutet.

Bort med bromsarna. Sedan sänker jag fästena för axeln så lasthöjden minskar. Tar bort allt onödigt som fram- och baklem samt en del övrig plåt baktill på kärran. Eftersom kärran är smalare än 1600mm behöver jag inte vita ljus fram utan klarar mig med bara vita reflexer. Viktbesparing, förstår ni! Vinner några gram. Det är viktigt!

Målet är att kunna få upp lastvikten till max, dvs 750 minus kärransvikt. Just nu är den typad för 520kg last. Så med vita reflexer kanske jag kommer till 520,1 kg, eller?

Stödben är inte obligatoriskt, bort. Bromsspak mm fyller ingen funktion längre, bort. Kärrans golv, hmm tål att tänka på. Plåtskärmar, tungt. Kanske alplåt om den är tunn och hålborrad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är målet att du ska kunna lasta nästa sjua på den när du är klar? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då lär han nog få hålla på och lätta ett bra tag! prop.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp. CealmSeven är invägd till 745kg. Får jag ner kärrans vikt till 5kg har jag lyckats........eller?

Jag vill ha så mycket lastvikt det går men en vanlig sjua blir tyvärr svår att köra lagligt med på flaket men det finns mycket annat att lsta.....

Tur att tow-bar finns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde jag läst på överallt men jag missade en viktig rad på V70 bilens fordonsdata.

--- Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500 ---

Här hade jag räknat ut att den obromsade kärran som bromsad fick lasta 520 kg + egenvikt till 750kg. Men så roligt får jag inte ha. Jag får bara dra 500kg obromsat och då ingår kärrans egenvikt. Det blir en lastvikt på runt 250kg. Det är helt ok för att köra en och annan gipsskiva eller köra till återvinningsstationen.

Det är alltså tow-bar som gäller eller skaffa en bromsad kärra, då kommer jag upp i lastvikt igen.

Kan nämna att det var aldrig något alternativ att ha kvar bromsarna på kärran jag fick problem med för det var axeln som var problemet dvs "avbromsingsbeslutet" var korrekt. alltid en liten tröst.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack thlu för motorn.

DSC01078.jpg

DSC01079.jpg

Insuget passar på Audi 80 motorn jag köpte häromårdet av Kompressor-Anders.

DSC01080.jpg

Det här är motorn som skall insuget eller i alla fall delar av det.

Motor2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har ett bra tips på en smal, stel bakaxel?

Ett exempel är Morris Minor. Det är den smalaste jag sett hittills. Även Kadettbakaxel från 1962 är smal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renault hade en fin bakaxel helt i aluminium som var för smal för en vanlig 7a. Om du inte vill ha drivningen kan du ju ta väck inkromet och få värdens lättaste axel ;)".

En betänklighet jag har med ditt motorpaket är var tyngdpunkten kommer att hamna. Du har så här långt i projektet möjlihet att lägga mycket vikt fram om det behövs, riken är annars att du får en bil som skulle gå fortare att backa runt banan ;)

En effektiv strategi för att få ner vikten är att sätta ett pris på vad varje kg får kosta. Dvs hur mycket dyrare får en ett kg lättare pinal vara jmfrt med locostvalet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken Renaultmodell och årtal satt den axeln på?

Motorpaketet på bilden något inlägg upp är sålt och befinner sig cirka 30 mil norr om Arboga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

På forumet någonstans finns en bild på ett bygges bakdel där man använt en framhjulsdriven bils nav som baknav. Vems bilen var på forumet eller om det var en Googlebild från någonstans i något resonemang snarare än byggtråd kommer jag inte ihåg. Inte ens en lite ledtråd vilket det var, tyvärr.

Det kan ha varit i samband med någon Toe-in-out diskussions för delade bakvagnar. För mitt inre finns någon aning om att det var skruvbara uniballsstag som satt fast i styrarmen för att hålla körriktningen.

Ungefär så här långt kommer jag i min egen minnesbild, finns det någon som kan fylla i luckorna så bilden / tråden går att hitta på forumet?

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittmotor och letar stel bakaxel??? Hur tänkte du bygga egentligen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mest ett par frågor som jag ställde i tråden, hör inte direkt ihop med mittmotorn, eller?

Det är nog så att en 140/240 Volvo bakaxel kontra Golf typ III, kontra 2CV inte ger den viktskillnaden jag hoppats på. När jag "väger" ihop för och nackdelar så blir det troligen enklast och kanske även lättast att ta en 140/240 för hela axeln behövs inte. Får jag sedan hjälp av någon att minska original S80 plåtfälgar så jag får på däck med dimension 125 då blir det bra.

Men som sagt det blev denna byggtrådarna jag valde för att ställa frågan i fast valet av tråd är inte helt slumpmässigt.

Edit: Gjort rubrikjustering

Edited by cealm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bara för att förvirra lite, det här med mittmotor alltså. Lotus Europa använde fram till -72 en bak och fram vänd renault 16 drivlina, tror att dom löste problemet med att få hjulen att gå åt rätt håll genom att vända diffen i lådan 180 grader.

Renoverade den motor åt kompisen samt byggde ny el till europan baserat på en säkringsbox från en Escort Mk3. Får ni chansen så studera en sån motor rackarns bra konstruktion och lätt. Pratade med en kille som varit med när renault tävlade med dessa enligt honom så var motorerna i princip skottsäkra så länge det fanns olja i dom. I orginal så togs maxeffekt ut vid 6600 rpm och motorn har helt hemisfäriska förbränningsrum, tändstiftet i mitten plockar man ur ventilerna så ser man att det är raka fina kanaler in och ut ur cylinderhuvudet. Cylinderblocket är i aluminium med kam i blocket och stötstänger och integrerad oljepump. Som gammal konstruktör så får man ståpäls av en så fin kontruktion ! :-)

Det svåraste är väl att hitta en sån nu för tiden :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter trevligt att Renaultmotorn är en sån pärla. Min är bromsad till 169 hkr men jag har inte provkört den ännu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

min Renault motor bromsade sist 312,8 på drivhjulen vid 1 bars övertryck

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...