Jump to content

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27


cealm

Recommended Posts

  • Replies 350
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slagskruvmejseln, Ölöppnaren, Fjärrkontrollen & Internet-forumet och så fyller jag i två förslag åt Drake, Kamaxeln (ett hästkraftsverktyg eller mat) samt vågen.

Kan vi inte ge alla dessa nästintill oumbärliga saker Verktygs-Nobelpriset? Jo det tycker jag.

Bilder på audimotorn när jag lastar av.

DSC02011.jpg

DSC02012.jpg

Nytt bilbyggarföretag? Platt paket, en byggbeskrivning och en insex-nyckel. Voila en bil....eller?

DSC02017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Om Fiestamotorn: Inte Kent utan Valencia! Snarlik och mycket passar men.. Utmärkt motor och som sagt kan man sätta dit en annan motor på växellådan om man vill.

Har själv spånat om att använda min MI16 drivlina bakom föraren i sevenramen. Den lutar åt rätt håll och vill man så kan man! :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, ett citat ska redovisas ordagrant. Ser lite skumt ut i Kilkennys inlägg men det kanske inte var ett citat utan ett önsketänkande. Vi kör på skruvmejsel också, kan vi inte det Kilkenny jag tycker det låter vettigt med det verktyget också? Tex skulle du förlagt ölöppnaren så kan du alltid hacka drickhål och lufthål i ölburken.

Jaha då har jag baxat fram ramjiggen och ställt in den i verkstaden. Det borde rimligen betyda att jag skall bygga en ram. Spännanade. Nu finns det alltså tre och ett kommande projekt där inne. Undrar var jag får plats?

rickepumpen: Lite osäker där på inlägget om Fiesta, Kent mm. Att Kent motorn finns på Fiesta bilar tror jag att jag vet. Har för mig det i alla fall att det är så. Men kommer Audin in någonstans där eller är Audins växellåda som menas. En fråga till : Vad är en MI16 drivlina. Var sitter sådana. Just ja, Google finns ju = Peugeot 405 Mi16‎. Aha passar den motorn på min Audidrivlina?

Link to comment
Share on other sites

Verktygsnobelpriset:

Nyckeln: så man kan låsa in sig i garaget

Diamantringen: så man kan få lite mer tid i garaget

Dildon: Så man får lite ork över i garaget

Men framför allt: Garaget!

Ett partytält är helt ok, men ett garage, det är fan värt ett nobelpris!!!

Link to comment
Share on other sites

Nå Calle, har du antagit min utmaning: En 7:a under 550 kg?

Berätta för oss hur du tänker nu! Gör det Calle!!!

Har funderat lite själv, först så vill jag blästra kammen för att slippa bli matförgiftad, kapa i kallsåg i lagoma tuggor. Har en idé om hur jag ska tumbla bitarna så dom ska slinka ner bättre. När dom äter helikoptrar och liknande så tar det ju flera år, jag tror nog att jag ska kunna klämma en kan på en kväll eller två om jag sköljer ner med lite majonäs och en massa drajjor. Börjar verkligen hoppas att du kommer under målet, även om jag innerst inne vet att du är oförmögen till att bygga lätta bilar!

Link to comment
Share on other sites

---- Calle, har du antagit min utmaning: En 7:a under 550 kg? ---- --- även om jag innerst inne vet att du är oförmögen till att bygga lätta bilar! --- Jag är i alla fall rätt ok på att bygga Lätta Lastbilar.

Det som är bra är att jag inte behöver anta någon utmaning för över 550 kg kommer du donera kammen till mig (ref tidigare inläg) och ett omöjligt under 550 kg så äter du upp kammen (ref tidigare inlägg där med). Det enda jag behöver göra är att bygga och sedan låta SBP väga.

550 kg skattevikt gatreggad då måste några saker hoppas över, tex motor eller ram ....... Jag hade nog tänkt ha med dessa på Mittmotorbilen. Däremot behöver den kanske inte väga ett ton men mer rimlig skattevikt tror jag blir 700 till 750 kg. Fast under kan ju ske på CealmSevens Industries avdelning för tunga fordon, eller? Tråden bakåt specar mina tankar kring mittmotorn. Förresten bara Audi drivlinan (motor, växellåda och diff) är enligt uppgift runt 180 kg....... Jag bygger på så får vi se vad det blir i slutänden. Själv tippar jag på 550 plus plus plus......

Skall man verkligen ha majonäs till V8 kam? Skär inte det sig?

Link to comment
Share on other sites

Din motorn och låda är ju lite tunga om jag jämför med min bil, men å andra sidan så är nog inte min stela bakaxel så lätt. Du har ju själva diffklumpen i lådan. Lite beroende på hur stor tank du ska ha borde det inte vara så svårt att komma en bit under 700kg tjänstevikt utan att tumma för mycket på stabiliteten i ramen?

Hur skiljer sig tjänstevikt och skattevikt?

Link to comment
Share on other sites

Skattevikt

De flesta fordon beskattas idag utifrån ett viktbaserat system. Fordonets skattevikt är den uppgift som används i beräkningen. Vad skattevikten utgörs av varierar beroende på fordonskategorin. För personbilar är skattevikten fordonets tjänstevikt. För lätta lastbilar och släp är skattevikten fordonets totalvikt, det vill säga tjänstevikt + maxlast.

Uppgiften om ett fordons skattevikt finns på registreringsbeviset.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

gka: ---- borde det inte vara så svårt att komma en bit under 700kg tjänstevikt ---- Det är ju detta Drake vet som läst min tråd noggrant "en bit under". Att komma till 550 kg betyder att komma 150 bitar under 700 kg. Det plus mitt "dåliga rykte" vad gäller lättviktskontruktioner.

Drake skulle se min minikalkyl jag gjorde för länge sedan på vikten som 550 kg medför. Jo tack svårigheter var ordet. Fnissade själv åt alla "överkilo". Men 700 och kanske även 675 kg går att fixa till med inte allt för mycket bantning. Det skulle väl bli avkall på dragkrok och tow-bar och lite till men vem vill göra avkall på så viktiga funktioner..

Link to comment
Share on other sites

Nu du Drake skall jag bli VÄLDIGT tydlig. I inlägg efter inlägg har jag talat om vad jag har för avsikt att bygga. I inlägg efter inlägg har du tjatat på att få äta kam. Jag skulle kunna peka på varje inlägg där jag säger att du skall NOGGRANT läsa tråden.

I inlägg fem står --- Chris Gibbs singel seater har Lotus 22 bland annat som förlaga. ---. Eller inlägg 21 eller inlägg 36 eller inlägget med Fomula Junior.

Vad jag skrivit är bara intressant om kamaxelätar inlägget kom före eller efter mina inlägg och eftersom jag till och med i rubriken har ordet singel-seater så påstår jag att det inte kan finnas någon tveksamhet om vad som gällt för bygge. --- Hörru, inget fusk nu! Det ska vara en 7:a och inte nån formel-bil! ---. Jag är lessen Drake men jag vet att du inte läst tråden ordetligt det är av just den anledningen jag tjatat i inlägg efter inlägg på att du skulle läsa. Jag började föra in vägningar i inlägg 102. Eller kolla på länkarna i inlägg 104.

Se till exempel i inlägg 117 där du MENAR allt.

Kort och gott Drake, jag skaffade mig planen direkt i princip mellan 5 och 10 minuter efter att ditt första kamaxel-ätar inlägg kom. Det är av exakt det skälet som jag började prata om omöjlighetn att bygga under 500 kg för det var ditt första bud. Det skulle inte gå. Därför var jag tvungen att få dig att gå med på 550 kg och jag föreslog då att du skulle slippa käka nockar beroende på varje tiotal kg ÖVER 500 så vid 550 var du "fri". Gissa om jag klappade händerna när jag fick ditt svar att ja ja 550 kg då. Det satt den!!!!!!!

Där startade planeringen på högvarv. Jag bygger inte en bil på under 550 kg. Sånt larv släppte jag för länge sedan. De som känner min plnaer vet att jag växlade från kg till gram. Gränsen är 550000 gram skattevikt. Alla ingående komponenter som jag kommit på behövs är gram-vägda. Jag har en Excelkalkyl med aktuell vikt , prognostiserad vikt, refernsvikter. Jag har kontakt flera referens personer inom rätt bransch som jag bollar idéer samt myndigheter och myndigheters företrädare för att kolla mina idéer om lättning mm kan vara ok och inte stöta på patrull i besiktningarna. Jag har kollat upp vilka spindlar som jag skall köpa har fått förkasta ett RD förslag men fick Saab 9-3 nyare al spindlar som motförslag. Har lusläst än mer i VVFS 2003:22 och hittade eller rättare sagt kom på saker som kan lätta bilen mer än tjugo kilo. Har kollat med flera SFRO besiktare om mina idéer kring kaross mm stämmer för då slipper jag säkert tio kg där eller mer.

Referat till ovanstående kan jag säga två saker. Naturligtvis behöver du inte äta en kam i verkligheten, för jag vill ha den. Det är viktigt att verkligen läsa vad som skrivs. Jag har inte varit otydlig så det råder ingen tvekan om att något fusk aldrig ens funnits en tanke på. Allt har redovisats helt öppet. Att inte bara du inte riktigt läst vad jag skriver kan inte lastas mig.

Däremot har jag ett grundmurat rykte att bygga precis som jag vill eller känner för, vill jag ha en tung bil bygger jag en, vill jag ha en lätt bil bygger jag en. Så därför ska du veta Drake att jag är jätteglad att du "började det lilla lättvikts tjafset" för visst antog jag utmaningen men ville inte skylta med den för jag visste nästan direkt att du var ute på hal is och skulle förlora och då garanterat vid 550 kg. Av artighet har jag aldrig antagit det hela formellt för jag visste att de två inlägg du nyss skrev skulle komma. Frågan var bara när? Och det blev visst nu.

Vi har inget avtal eller så och det är jag glad å dina vägnar på för jag vill nog ha kvar Drake i original skick och inte med någon slö V8 kam invändigt. Vem skall jag då bråka med?????? eller hur?

Min plan tabell med gramvikterna kommer i ett senare inlägg.

Men Drake innan du skriver nästa inlägg läs alla de inlägg jag refererar till eller egntligen hela tråden så kommer du se att allt stämmer som jag skriver ovan. Sen gör du som du vill det är inte jag som kräver kamaxelätande det har jag också varit tydlig i tidigare. Utan det är nog andra som du får förklara den delen för om du vill slippa kamaxelätning. Jag är övertygad om att du inte kommer lagföras om jag bygger under 550000 gram skattevikt och du inte äter.

Jag har haft jätteroligt både i min byggplanering och i tråden för jag har väntat så på denna dag.

Förresten finns det i tråden att jag inte anser att en BEC är tillåten för då kommer jag under 450 kg skattevikt, Nä det är inte schysst och BEC är svårt tycker jag.

Så Drake nu vet du allt. Jag kan berätta som kuriosa att bilen är planerad för 3000 gram bränsle i Al tex. Några inlägg upp resonerades om detta och VVFS har inget min antal liter bränsle. Jag har klarat ut att inget reservdäck behövs. Jag är ju bilbyggaren och specar bilen med en punkasprayburk. Det finns heller inget krav i VVFS på tex generator, det är praktiskt med en generator men absolut inget krav. Gissa att bilen är strippad det finns inte en pryl på den som inte behövs för att klara VVFS 2003:22 eller de prov som SFRO och SBP gör.

Tabell kommer, ta ett djupt andetag när du kommer se den Drake, och läs texten ytterligare en gång sedan gör nystart och så tillverkar vi en kan i tex vingummi eller choklad så kan du väl käka den istället om det nu skall vara nödvändigt att käka kamaxel.

Godmorgon på dig KOMPIS !!!!! Jag har haft jättekul hela tiden i de tråden. Nu får du hjälpa med bra idéer och bli det vanliga "ett riktigt bra Drake-bollplank" när du hämtat dig efter lätt-chocken.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jösses, hur lång tid tog det att skriva det där?

Jag menar faktiskt allvar, jag tänker käka kam, men i min värld så har det hela tiden handlat om en sjua.

Du har ju så många trådar att ingen fan har tid att sitta och kolla igenom alla. Alla referenser till olika inlägg, länkar och så vidare har man ju inte tid med om det ska bli nån bil byggd. Varför utmaningen kom i den här vet jag inte, men faktum kvarstår, jag har HELA tiden pratat om en 7:a, inget annat! Alla dina byggen och idéer flyter ju ihop i alla trådar, men meningen är ju att det ska vara en utmaning. Vem fan som helst kan bygga en formel-bil under 550 kg, förresten säger du att du kan bygga en BEC under 450 kg.

Fan trot, om du lyckas så ska jag äta upp mitt luftfilter! Och oljesticka!!!

Link to comment
Share on other sites

Oj, nu först såg jag din uppmaning om att läsa all inläggen. Du ser vad slarvig jag är. Lovar att jag ska gå igenom hela tråden men inte just nu. ;)

Link to comment
Share on other sites

Du är ju redan förlåten Drake, jag vet ju hur kaxig du är i början ibland (tex noll till 100 på under 4 sek) och sedan ........ Det är kul att kunna ha lite olika åsikter och så.........

Det gör inget att du inte läste allt jag har haft jättekul undertiden. Jag hoppas du också fnissar en del när du nu läser tråden bakåt med, som Kilkenny skriver, putsade glasögon. Min utmaning var ju att se om / när du skulle upptäcka det är med 500000 / 550000 gram. Det gjorde du 11:26 idag. Fast i det här fallet påstår jag inget flytit ihop utan allt har verkligen funnits i just denna tråd. Du ser ju alla referenser bakåt.

Nåja nu får du också vara med i projektet. Du skall äta vanlig mat, inte kamaxlar, oljestickor och sånt det skall du hålla dig ifrån!

Just ja, det långa inlägget gick rätt fort tog cirka 30 minuter att skriva. Jag fick ju lov att ha två "fönster" öppna för att leta efter inläggsreferenser så allt blev korrekt.

Gramtabell kommer presenteras ikväll. Min målvikt är 450000 gram på en CEC (heter det så?) för att nå skattevikten på 550000 gram. Just nu ligger jag cirka 13000 gram fel mot målvikten. Ikväll eller helgen kommer jag väga motorn och mot en MC motordrivlina så är nog Audin kanske 75000 gram tyngre. Dra bort 75000 på cirka 463000 och lägg till 70000 för förare och 5000 för verktyg och punkaspray. Begränsa bensintanken till 1500 gram. 1500 gram räcker till SFRO och SBP, du får tanka emellan....... Stunta i 155/13/70 däcken gå på 145 istället. Då landar man på runt 450000 trots att det fortfarande ät Sierra hubbar, Sierra framspindlar vanliga Sierra / Scorpio bromsok. Byt ut på nya Saab 9-3 SS framspindlar i Al, Wilwood ok, hålborrade skivor. Jag Har mätt på vanliga Scorpio skivor. Gå över till TIG svets på allt. Jag har också kollat vad avser skärmar och den iden jag har där kan säkert spara 500 per skärm = 2000 totalt och ändå vara godkänt.

Som du förstår har jag verkligen tänkt till redan från början så jag visste var allt skulle landa och sedan började leken annars hade jag aldrig dragit igång om jag inte var säker på utgången..........

Nu kommer jag inte köra med BEC det är utanför min kompetens. MC motorer är inte lätta att jobba med tycker jag. Allt känns så småttigt men så är det väl inte egentligen. Mest ovana tror jag.

Faktum är att Audi motorn kom som en skänk men jag har hela tiden varit beredd på alternativ som att välja FIAT 127 eller Ford Fiesta drivlinor om jag skulle vara tvungen för att klara målvikten 450000. Fortfarande tror jag på att Audin kan användas.

Det som jag vacklar mellan är delad bakaxel eller deDion,, jag tror de Dion är mer vikteffektiv (vikteffektiv vilket ord va, och det JAG som skriver det)..... fast jag kan ha fel där.

Tänk om någon på forumet har en deDion axel med Sierra hubbar och kan väga den. Det vore bra. I och för sig kan jag rätt räkna ut det också med volym och ståldensitet. Är de nära varandra väljer jag delad axel men är det flera tusen gram i skillnad till deDions fördel, då vette katten om jag inte hoppar på deDion-tåget. Då blir det lite nytt där också....

Det allt för denna gång.....Det här inlägget gick också rätt fort att skriva

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det blir så stor skillnad på de Dion och dubbla länkarmar... Det är förvisso färre delar i en de Dion, men själva "axeln" måste ju vara rejält stabil, och sedan ska det till ett gäng länkarmar för att hålla styr på den, precis som med en "vanlig" stel bakaxel.

Kan ju iafs säga som så att, bortsett från någon gammal Lotus F1-konstruktion, så har jag nog aldrig sett någon de Dion-axel som rimligtvis skulle kunna vara lättare än min delade Westfield-bakvagn. Själva axeln brukar vara en ganska bastant rörbåge (grovt runt rör, eller klenare fyrkantrör med lite förstärkningar, t ex), och sedan tillkommer som sagt en bunt länkarmar ändå.

Link to comment
Share on other sites

Olofson: Du har nog rätt. de Dion får jag ta på någon annan kärra istället. deDion-en skall ha panhard stag också som tillkommer. med all plus plus plus gram så är man snart uppe i och kanske över vad en vanlig delad har.

Är det någon som vet hur mycket rörelse som drivknutarna på en Sierra är specade för / tål i längdled. Drar man i en losskopplad knut så rör den sig säkert 50 mm men är det 50 användbara mm eller får jag bara utnyttja tex 40 mm?

Link to comment
Share on other sites

Här är min Mittmotor-vikt-prognos-tabell.

Observera det röda fältet med just nu gällande "minusvikt" cirka 13670 gram för mycket mot 450000 gram i målvikt. Kolumn C med * (stjärnor) är ett vägt värde. Står det Nytt värde i fältet har jag har en vikt men lagt om den till en ny "rimlig prognos". Ju längre bygget kommer och materialvalet "förfinas" så blir prognosen mer och mer säker. SE rad 20 generator = finns inget krav på att ha en generator, det är praktiskt men är jag tvungen och det är just den saken som skiljer att komma under skattevikten så reggar jag utan. Helt tillåtet, lite ovanligt kanek men absolut tillåtet. Samma med bränslemängd, behöver jag blir det bara 1500 gram. Hubbarna är invägda men vid behov hålborrar jag dem. Karossen blir minimal med betoning på minimal. 0,8 eller 1,0 mm al och endast på ställen som behöver täckas pga utstickande delar. Jag skall göra en skiss på en skärmtyp som jag kom på häromdagen. Den bör vara godkänd också. Det är ett litet kryphål jag råkade komma på av en händelse. Avstämt och ok med SFRo men jag måste ta det med Transportstyrelsen och SBP. MEd det kanske jag kan spara mellan 250 och 500 gram per skärm.

Jag kanske ser på byggen på lite annat sätt än vad som är brukligt. Just nu är målet låg vikt. Ett grundkrav är att bilen skall kunna gatreggas. Under den nivån kan jag inte gå men jag kan tänka mig vilka olika vägar som helst för att nå målvikten 450000 gram. Allt är tillåtet så länge bilen är "gatreggbar". Jag menar ALLT och så har det varit hela tiden.

Mittmotorviktprognos.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det blir så stor skillnad på de Dion och dubbla länkarmar... Det är förvisso färre delar i en de Dion, men själva "axeln" måste ju vara rejält stabil, och sedan ska det till ett gäng länkarmar för att hålla styr på den, precis som med en "vanlig" stel bakaxel.

Kan ju iafs säga som så att, bortsett från någon gammal Lotus F1-konstruktion, så har jag nog aldrig sett någon de Dion-axel som rimligtvis skulle kunna vara lättare än min delade Westfield-bakvagn. Själva axeln brukar vara en ganska bastant rörbåge (grovt runt rör, eller klenare fyrkantrör med lite förstärkningar, t ex), och sedan tillkommer som sagt en bunt länkarmar ändå.

11kg väger min de Dion axel naken, så det borde gå ganska lätt att göra en delad axel med samma vikt eller lättare.

Jag byggde med de Dion för att vara säker på att det fungerar jämfört med att smida ihop

en delad bakvagn.

En stel axel med långa fyrlänkstag brukar sällan bjuda på några överaskningar,

man måste ju fega ibland :-)

Link to comment
Share on other sites

Nolltillhundra på fyra gäller fortfarande Calle. Det kom en husrenovering emellan bara. Har en 7,5:a på gång med bultade knutar, ska beställa stora knutarna och sviktstålsaxlar i vinter, sen jävlar. Just ja, en 350 ska i eller om jag väljer att trimma vidare på min cp-motor. Det är nog bara 50 hk till och en lättning på lika många kg som behövs för att nå målet. Som jag sa tidigare, klarar jag inte det så byter jag motor. Frågan är bara när?prop.gif

Link to comment
Share on other sites

de Dion skippar jag nu med den infon Gerhard. Delad axel blir det.

Jay-c: Tillet är för trånga tycker jag. Kommer ner i dem men sitter inte bekvämt så jag kommer ha al plåt och al-stöd så även stolen kommer bli väldigt lätt.

Nu är hela verkstaden omflyttad. Vad som är gjort för respektive bil kommer i respektive tråd. Så det inte blir trassligt. Audidrivlinan är vägd. Mittmotor-vikt-prognos-tabell säger 175000 gram. Den är vägd enligt det som finns och syns på bild när den hänger i hjullastaren några meter inlägg bakåt.

Jag skall framkalla lite pixlar och lägga in i Photobucke och länka upp under tiden gär det bara att gissa hur mycket fel jag hade om 175000 gram. Felet kan vara uppåt eller det kan vara neråt. Om en stund finns resultatet på bild och i ny Mittmotor-vikt-prognos-tabell.

Kort uppehåll............

Link to comment
Share on other sites

Så här såg det ut vid vägningen. Observera att ett rätt "komplicerat" avgasrör finns med i vikten samt att en rätt "fet" generator okså är med men olja finns nog inte..... i alla fall är oljestickan torr och inget vatten runt cylindrarna. Plankan mellan vågarna var god för 1000 gram motorn balanseras vid avgasröret av en gummiklubbskaft så det tar nog ut varandra med plus och minus där.

DSC02035.jpg

DSC02038.jpg

Så här mycket visar våg nummer 1:92000 gram

DSC02037.jpg

Men vad visar våg nummer 2? Jo den visar 42000 gram.

DSC02036.jpg

Motorpaketet väger bara 92000 + 42000 = 134000 gram. 41000 gram mindre än vad jag har i min tabell.

Jag kollat vågarnas tillförlitlighet med att stå själv på dem och de visade vad jag förväntade mig. Fast något 1000 gram osäkerhet kan säkert finnas. 100 kronors vågar på Jula En uppdaterad tabell kommer strax in i tråden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ny viktprognos. Obs Drivlinan är satt till 140000 gram för att vara "safe" (Invägt 134000 gram) Skulle inget tillkomma och prognosen håller ligger jag på en teoretisk bilvikt om 430670 gram alltså 49330 gram som kan spillas på ett drag eller towbar-fäste eller något annat trevligt. Nej skämt åsido de där 49330 gram vikt behövs för oväntade tyngder eller så enkelt att jag kanske glömt något i tabellen. Det innebär också i resonemanget att med en BEC istället skulle det landa på runt 400000 gram dvs skattevikt under 500000 gram. Men det är bara en spekulation mot jämförelsen i tabellen. Till sist kommer verkligheten ikapp.

Mittmotor-vikt-prognos-nr2.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nä, det är ju skitkul! Med den jävlar-annaman han har så blir det här skit-spännande att följa. Äntligen säger jag.

Kom ihåg bara vem som fick dig över kanten Calle.

Och börja nu inte med en massa sidospår för guds skull! Får ibland för mej att du är hobby-inkontinent. laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt när världen kastas om och pansarkryssarbilar blir små mygg-jagare. I något inlägg i någon tråd någonstans skrev jag, Att bygga tungt är lätt. Fortsättningen på det skulle kanske bli --> att bygga lätt är tungt (tungt skall läsas som ordet svårt, populät uttryck hos ungdomar), eller är det så?

Här är i alla fall byggramen i aktivt sido-vänteläge. Jag hade glömt att det var en mittmotor och då sitter motorn bak. Alla andra bilar jag byggt har haft motorn fram så jag ställde in ramen med hjullastaren hjälp i position "motor fram". Dumt. Men jag fick hjälp idag av Lars-Olov T (LOT på forumet) att möblera om i verkstaden och fixa till och vända byggramen så motorn hamnar i rätt ände av bilen.

DSC02051.jpg

Link to comment
Share on other sites

hittar du en 4 växlad låda från äldre audi eller vw golf t.e.x så väger antagligen den mindre.

Golfarna har tvärställda motorer så lura nu inte CEALM att leta efter sådana växellådor ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

ha ha Drake --- Kom ihåg bara vem som fick dig över kanten Calle. --- Det där kommer du aldrig någon vart med. Glöm det bara!. Förresten kan vi ha det som projekt när vi sitter på hemmet och resonerar om gamla tider tex om dina 3,99 repor och mina 1,3 tons bilar......... --- Nolltillhundra på fyra gäller fortfarande Calle. ---- Hmm det var faktiskt under som det stod i en del inlägg....även om inte jag krävde det.........

Jag bygger med den drivlina jag har, dessutom är den ren, tvättad, blank och fin. Jag tror aldrig jag haft en så ren motor någon gång.... En längsställd motor har gjort att jag fått vänja mig med att "sitta lite längre fram".

Det jag behöver från dig Drake och Drak-mobilen är eller någon annan: Hur svetsas drivaxlar på bästa sätt. Jag svetsat ett antal drivaxlar men det har varit till olika hjullastare jag byggt och dessa racermaskiner går i hiskeliga 10 km/h.

Behöver också veta hur mycket rörelse går det att ta ut i en Sierra knut?

Bilen blir smal och Formula Junior är smala.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

kom igen, du kan nog allt klämma ner bilvikten till under 400.000 gram.

rattstång, väger den verkligen 7kg? plockade ut rattstången ur civicen i somras och den vägde nog under 5kg inklusive tilt, tändningslås, reglage och ratt. eller så har jag blivit stark hmm

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag var otydlig. UNDER 4 ska det naturligtvis vara.

Vad gäller rörelsen på en knut så tror jag att hållfastheten inte påverkas nämnbart så länge den inte bottnar åt nåt håll. Alltså, kläm ihop, dra isär. Där har du måttet du är ute efter.

Jag googlade en del innan jag svetsade min drivaxel och det verkar finnas en hel del metoder, men om du inte ska ha ett likadant vrid som jag har så tror jag att folkrejs-gubbarnas knep funkar. Trä över ett rör med snedkapade ändor så att svetsen blir längre och inte rakt över röret. Jag gjorde så, dessutom kapade jag axeln halvt-i-halvt, alltså så att det var ett par tappar kvar som passade i varandra. När allt var klart så slipade jag ett par breda spår längs med röret ner i axeln och fyllde med go migsvets. Har lattjat lite på grus men vågar inte dra på på torr asfalt, men innan vintern så ska jag kolla på gatan utanför vad som går först, knuten eller svetsen. Jag tror på knuten.

Eller också så håller skiten och då har jag och Danne smygkört i 150 mil i onödan. Satan, det får bara inte vara så!!!

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Och du, det där med balansering. Det tror jag bara är blaha-blaha. Axeln på en Sierra är mellan 23 och 28 mm. och snurrar 3-4 gånger långsammare än kardanen. Jag var nog uppe i 150+ och märkte ingen obalans. Det var med helt oslipade, rätt fula migsvetsar.

Link to comment
Share on other sites

ha ha Drake --- Kom ihåg bara vem som fick dig över kanten Calle. --- Det där kommer du aldrig någon vart med. Glöm det bara!.

Haha, jag VET Calle. Du är en notorisk överdimensonerare, men du kunde inte motstå min utmaning.

I´m the man, så är det bara!!!

Och det där med hemmet vet jag inte om jag pallar, känner en skådis som tillbringade en jul på psyket ihop med Lars Norén. Jag vill ha en "lätt" ålderdom.

Link to comment
Share on other sites

"Jag googlade en del innan jag svetsade min drivaxel och det verkar finnas en hel del metoder, men om du inte ska ha ett likadant vrid som jag har så tror jag att folkrejs-gubbarnas knep funkar. Trä över ett rör med snedkapade ändor så att svetsen blir längre och inte rakt över röret. Jag gjorde så, dessutom kapade jag axeln halvt-i-halvt, alltså så att det var ett par tappar kvar som passade i varandra. När allt var klart så slipade jag ett par breda spår längs med röret ner i axeln och fyllde med go migsvets."

Man bör lämna någon millis mellan axeländarna i röret oxo så att dom kan expandera något vid svetsningen.

//R

Link to comment
Share on other sites

--- Och det där med hemmet vet jag inte om jag pallar, känner en skådis som tillbringade en jul på psyket ihop med Lars Norén. Jag vill ha en "lätt" ålderdom. ----

I och för sig Drake är kanske inte "psyket och hemmet" är riktigt samma sak men du har helt rätt i jag vill också ha en Lätt ålderdom inte en Tung sådan. Vi har i alla fall hittat en sak som INGEN av oss någonsin kommer att ge sig kring, det är vem som gjorde vad. Långfilmer och dokumentärprogram kommer i all oändlighet försöka analysera eller så är allt glömt om tre dagar. Eller menar du med exemplet att jag skulle få det tungt om vi tillbrinagde en jul tillsammans? Hmmm ingen kan veta?

Jag kör myggspiraler i verkstden och det funkar både på mygg och människa. Hur är det med såna där "lysrör". Flugor fungerar de på men mygg? Någon som vet? Myggspiralen är väl kanske inte det allra hälsosammaste i en stängd verkstad men mygg är inte heller det allra hälsosammaste. De stör tankebanorna med sitt eviga stickande. Det såna är små marodörer, översvämmningsmygg.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

--- Trä över ett rör med snedkapade ändor så att svetsen blir längre och inte rakt över röret.----

Ahaa nu tror jag att jag äntligen är med på vad du menar! Jag har läst & läst.....

Axelbrottet eller skarvningen ligger "inne i rörer så där är det bara svetsen i slitsningen som kommer år. Själva svetsarna blir diagonala kanske 20 mm från axlebrottet / kapningen. Slitsar har jag gjort förut vid drivaxelskarvning på hjullastarna och ångbilen också förresten men snedkapningen är ju förbaskat smart för det bli mer yta och inte "rak uppvärmning" av axeln.

Att jag inte sett någon bild än Drake beror väl bara på att du inte hunnit med riktigt än. Det blir intressant när bild / bilden kommer.

Link to comment
Share on other sites

Gör snedkapningen åt samma håll på båda ändar så minskas risken för obalans. det värsta är om man får axeln i bananform. Jag skulle föredra om det var nära presspassning på röret övet axeln.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...