Jump to content

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27


cealm

Recommended Posts

  • Replies 350
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stort tack för vägningarna, då har jag två referenser att gå på. Hur konstigt det än låter så kan vikt vara av intresse och då inte bara uppåt.......

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev till "Haynes" och frågade när Gibbs Singel Seater skulle ges ut. Eleaine Sparks svarar:

--- This title is not available at present as is not yet published. However, we should be releasing this towards the beginning of 2011. ---

Tack för info, men inte den info jag ville ha. Det är väl så att boken inte är klar eller är man inte överens om dusören Gibbs vill ha för den skulle ges ut 2010 sedan mot sommaren 2010 och nu 2011.

Jag får skippa boken, köper när eller snarare om den kommer ut. Tanken var att ha den som referens och uppslagsbok för ett eget bygge. Nu kör jag eget i kombination med Formula Junior reglementet . Det blir bilens "ryggradsbok". Utöver reglementet så har jag tittat på många Formula Junior bilder via nätet. Volymen med bilder finns men lite dåligt med bilder på ramkonstruktionerna. Ramar har jag gjort några så det skall nog gå bra ändå.......

Link to comment
Share on other sites

om Formula Juníor bilar. Jag tycker de ser så trevliga ut. När de är flockvis blir inte intrycket på mig mindre precis.

Får börja måtta lite mer på ramen för farbror Gibbs (vid närmare eftertanke kanske jag är äldre??) blir inte mycket att luta sig mot i det här fallet. Annat än allmänt bygge av bil....

Link to comment
Share on other sites

Till spalten Fråga någon.

Varje morgon hoppas jag att någon lyft ut Clio-motorn och ställt in den i motorförrådet. Varje morgon är jag besviken. Vad skall jag göra?

// Undrande.

942_7782.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kanske Clio-problemet löser sig? Jag kommer gå över från Renault till Audi.

Köpte en motor idag. En Audi 1,8 med växellåda. Det här känns som en passande motor till mittmotorprojektet. Mer passande än Clio-motorerna. Leverans på torsdag. Det är bra att bo där E18 & E20 går ihop.

Audi8018.jpg

Undrar om motorn ska luta i den vinkel? Hoppas det för drivaxlarna ser ut att gå rakt utåt (ungefär). Det är precis rätt isåfall för en ensitsig vänsterstyrd bil om nu en ensitsig bil kan vara vänsterstyrd.

Sedan gillar jag färgen på remskivorna

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Hmm, vilket ljus? Audi?? Eller? Bara Ljuset är korrekt E-märkt så är det ok.

Audin blir bra för den förenklar (hoppas jag) hela kontruktionen. Går allt ytterligare som jag vill framöver så kanske jag kommer ha skaffa en mer generell konstruktionsförenklare. Konstruktionsförenklaren skall permanent installeras men mer om det senare om plan håller annars blir det bara den här lilla notisen.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar mittmotorkonstruktionen klarna. Visserligen har jag ännu inte sett drivlinan men jag har studerat vidare i Formula Junior reglementet + Bokchassiritningar (McSorleys motsvarande). Om-den-nu-kommer-någon-gång-boken-om Gibbs Singel Seater börjar kännas smått överflödig numera. Det är kanske lika bra det.

På torsdag blir det spännande att få se en Audi 1,8 plus växellåda live. Bilens kommande storlek i skala 1:1 med yttermått, drivaxelmått, spårvidd, hjulbas mm skall märkas / mätas ut.

Hur många kW / hk är en Audi 1,8 på som standard?

Bra att det här börjar rulla igång så smått.

Link to comment
Share on other sites

90 hk låter som en bra effekt för mig.

Fick ett PM från en Västkustare (säkert ingen som kan gissa vem, eller?) han tyckte jag skulle bygga så lätt så alla svimmar, nej det var kanske jag som skrev svimma. Så många idéer, och det är bra att ha idéer.

Ärligt talat bygga tyngt är bland det lättaste man kan göra, bygga fins är svårt och bygga lätt är misnt lika svårt vem vet kanske värre. Är det både lätt och fint då börjar jag tala i termer om omöjligheter för mig........

Nåväl. Jag mäter allt i skattevikt och inget annat. V8an är 1280 kg vad den här kärran kan få för skattevikt vet jag inte och har till och med svårt att spekulera i, men jag skall försöka hålla ner vikten men ändå ha god sökerhetsmagrinal. 25-or till bärarmar tex. Kanske jag gör ett undantag och skippar dragkroken trots att det ÄR fabriks-STANDARD. Det tar emot och lovar inget, bara så ni vet.... men kanske.

Har jag byggt bilar som är kombinationer av, vanligt, tungt, konstigt, eletriskt och faktiskt lite ånga med och lätt ingår i begreppet "konstigt" för mig.......

Vi får se. Idag fick jag förresten lite grejor men det tar jag i den tråd där det hör hemma, plus att det blev problem också kunde blivit mycket allvarliga problem så jag fick göra ett bilbyte, men det får gå i den tråden där det hör hemma.

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag tror faktiskt inte det. Det säger jag inte för att sporra vår käre Calle, men jag tror inte han kan faktiskt.

Även om han har det som mål så kommer han att slänga dit nån grovbalk, tow-bar, dragkrok eller liknande bara för att jävlas.

Jag LOVAR (menar det) att jag ska äta upp min kamaxel om han lyckas bygga en besiktad sjua under 500 kilo!

Kommer aldrig att hända, men om det skulle göra det så är det så. Fan det finns ju folk som glufsat i sig helikopetrar och tv-apparater så varför inte! Dessutom så ska jag ju byta kam.laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Drake: hmmm, du är elak!!! Om du letar lite i något tusen inlägg bakåt i någon av mina trådar så lovade du att jag skulle få din kam när du bytte eller i alla fall få köpa den väldigt billigt, kanske 1 kr, tror faktiskt det var uttryckt som "donera". Nu skall du äta den. Här har jag gått och trånat efter en kam, så tänker du spruta ketchup på den, steka den eller grilla eller koka den och tugga i det. Säger det igen: Du är elak!!! (eller inte?) Förresten kammar skall kokas "al dente".

Å andra sidan Drake är det helt riskfritt med 500 kg eftersom det är skattevikt jag tror du menar, det innebär bilvikt på max 410 kg. Jag förstår dig. Kamaxlar är hårdsmälta, eller härdsmälta kanske.

Det betyder alltså att du inte vill göra av med kammen egentligen mot den bakgrunden borde alltså det som skrev i något tusen inlägg bakåt gälla. Skall bara hitta stället, så har jag en billig kam, alltså är jag vinnare oavsett vikt på bilen. Intressant.

Eller kan man tolka inlägget så att uppätning av 100% kam vid 499 kg, Slippa äta nockarna för ettan och tvåans cylinder vid 510 kg, slippa nockarna för trean och fyran vid 520 och vid 550 kg skattevikt slippa äta kam. OBS skattevikt.

Bygga-lätt är svårt!

Link to comment
Share on other sites

Du är snäll och klok Drake!!! Då är det alltså 550 kg skattevikt i regbeviset. Då får vi se hur många kg över det jag landar på..........

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Du menar alltså att en morot är bättre än en kamaxel? Fast du har inte tänkt på att jag är vinnare i vilket fall. Antingen håller jag Drake med ketchup (för det lär gå åt) eller så får jag en kamaxel. För mig blir det alltså dyrare om jag bygger lätt och Drake äter kamaxel men Drake vet att jag är ekonomisk också. Han har säkert kalkylerat med det den busen!!!!

I Karlstadtrakten finns det en kille (tror det var Karlstad och inte BeLo) som körde Sjua på bana också sålde lite grejor härom året som jag ringde på. Bil som jag inte tror var gatreggad vägde 410 eller om det var 450 kg. Den var lättad överallt. Säkert heliumfylld också. 550 kg gatreggad är en rejäl utmaning även för den som är van att bygga lätt. Hur skall det då vara för mig?

Han har gjort en seriös kalkyl och upptäckt att hans chans att få rätt både praktiskt och teoretiskt ligger på 99,98%. Eller hur Drake? Fast lite roligt skulle det vara att lyckas men 0,02% chans??? Är det verkligen värt det? Nja.

Link to comment
Share on other sites

Söm jag sa tidigare, finns inga baktankar med inlägget, bara ett kallt och torrt konstaterande.

Du KAN inte göra det, om det omöjliga inträffar so fine. Jag blir lite tyngre, forumdeltagarna får sig ett gott skratt, och du får för första gången förstå vad det innebär att åka en lätt och go sportbil!

Link to comment
Share on other sites

Helt riskfritt Drake max 0,02%. kanske bara 0,002%

Edit Tillägg: Såg ett Upprop på forumet, tyckte först det stod Uppror men så var det inte. Jag förmodar att inte jag får tecka på mig? Det blir väl "jäv" då?

Med 0,002 % risk borde tråden bli fulltecknad och få splittas för att få plats på forumet.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

underbart.. jag gör riktigt goda kalla såser baserade på Turkisk Yoghurt..det blir mycket godare

än ketchup... jag tror en sås typ Guacamole blir bra till jänke kam...till Zetecs bör man ha en

mer Asien inspirerad sås men jag tänker inte äta upp mina ännu..Micke Åhman har säkert ätit nån Zetec kam

som låg o drällde i garaget..vad hade du för sås Micke??? :lol: .. vi kanske ska starta en recept tråd :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Jag vill Gärna se en recepttråd.

Jag är djupt imponerad av Åmans färdigheter med köks-sysslorna

under gårdagen trots de spartanska förutsättningarna på plats.

(upp med filmen på istergrytans tillredning cealm)

Ser med spänning fram emot denna kommande tråd.

Link to comment
Share on other sites

Drake det är ingen fara för dig du är trygg. Det jag tänkte ta upp var att fråga om olika bilars skattevikt bara för att få en uppfattning om hur det ser ut och få någon sorts lägsta hittills kända värde, medelvärde, medianvärde men toppvärde det är kanske redan klart, eller?.

Vad har ni för skattevikter? Att jag ta skattevikten är för att få jämförbarhet. Finns det någon gatreggad bil under 600 kg skattevikt eller under 550 kg?

1. CealmSeven 850 kg

2. CealmSeven V8 1280 kg

Link to comment
Share on other sites

Imorgon får jag hem en Audi motor. Leverans vid bromsbänkkörningen i Västerås. Undrar vilka drivaxlar som passar på den. Förutom Audi förstås. Förmodligen måste jag ha Audi mot diffklumpen och sedan Sierra utåt om det inte går att göra en liten bekväm adapter.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Fick med mig AUDI drivlinan hem idag. Överfringen mellan släpkärrorna skedde på Bollsta Gård i samband med bromsningen. Fin motor det där. Kanske lite tung på Mittmotorbilen men vad väl gör några kilo hit eller dit, Drake. Vill minnas att den vägde runt 175 / 180 kg.

Link to comment
Share on other sites

Fast just skattevikten styrs ju av kravet om lägsta vikt/effektförhållandet. Stor andel av de vassaste lätta bilana har väl en tjänstevikt som kanske är lite ... öhm ... uppjusterad?

Ehm... *host* Vadå, menar du? ;)

*kollar på en mystisk hög med ca 120 kg överblivet bly*

Link to comment
Share on other sites

Olofson: --- 120 kg överblivet bly* --- Så skönt att du blev av med balanseringsvikterna för däcken vad kunde annars allt det där blyet varit till?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då har jag fyllt på CealmSeven Industries lager med lite smått- och gott och blandat.

Ca 38m 25x25x2mm fyrkantsprofil, mestadels i 3m längder

12m 20x20x2mm profil i 3 meterslängder

6m 25x2mm rör i 2meterslängder

10m 25x3mm hydraulrör

Så perfekt att kompisen i V8-klubben som jag åkte med en tur under sommaren i hans 25,5 meters lastbil och släp råkar passera bara några hundra meter eller så från platsen där rören finns. Fick besked nyss att allt är klart för lastning imorgon natt och på onsdag vid 11 taget får jag dem i Örebro. Så bra och praktiskt.

Jag har i och för sig redan rör så det räcker till en liten Mittmotorbil men det är aldrig fel har mer rör. Jag kanske vill bygga fler bilar nu när alla bensinbolag sänkte priset med 10 öre........till 12:43 i Arboga.

Link to comment
Share on other sites

Jag haft en ramjigg till låns några år. Nu har jag köpt den. Den skall in igen tillsammans med fyra andra bilar i verkstaden. Har jag tillräckligt många bilar i verkstaden får inte myggen plats. Strategin är kanske udda och om den inte fungerar har jag kompletterat med myggspiraler.

Link to comment
Share on other sites

---- Har sett 2 eller 3 mygg här hemma de sista 10 åren --- Jag skall sätta upp semesterbroschyrer speciellt för mygg --- hmmm Höllviken var det eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget insug till Audi motorn och heller inte någon förgasare. Är det någon som kanske kan ha ett passande insug och lämplig förgasare.

Jag har Volvo Pierburg men här kanske en MC eller originalförgasare är bäst. Eller Weber eller annat förslag mottages tacksamt.

Jag har heller inga drivaxlar. Kan det vara sådan tur att någon råkar ha en uppsättning extra som ligger i vägen och vill ha ett nytt hem?

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni för skattevikter? Att jag ta skattevikten är för att få jämförbarhet. Finns det någon gatreggad bil under 600 kg skattevikt eller under 550 kg?

Ja här är en under 600 iaf. Snapper 7 har skattevikt 580kg med sin gjutjärnsmotor. Jag verifierade även med mig i på vågen på Uråsa en gång, det stämde bra.

Link to comment
Share on other sites

Grattis gka, med "första under 600 och gatreggad". Någon fler på forumet under 600?

Jag vägde förresten en ram idag. Kommande elbilen = 125 kg men då finns det golv och fästen för bälten plus lite annat trevligt extra. DEt är ju alltid bra att ha ett skräckexempel på tungramar / bilar då uppfattas alla andra ramar och bilar som lätt och smärt.

Skulle väl gå att spara in lite på elbilens ram men, nej varför nu sitter ju allt svetsat och klart...... När den är helt klar dock utan bärarmar blir det nog runt 150 till 160 kg men då är bågen inräknad för det är en bärande del till draget så jag måste räkna på den också.

Link to comment
Share on other sites

Lastningen i natt i Vara av rören jag köpte från Janne85 gick bra. Just nu vet jag att de finns i Mariestad på väg mot Örebro. Hämtas där kl 11:00. Nu skall jag fortsätta städa i verkstaden och utanför. Dvs lasta en av släpkärrorna så Arboga tippen, eller det heter väl Återvinningsstationen kan få lite.

Om jag är stark nog själv så skall jag försöka få in ramjiggen som jag numera köpt och längre lånar i verkstaden. Tänkte ta av de nya rören till Mittmotorramen.

Annar är vädret är bra här = jacka med varmt foder. Lite regn då och då men solen slipper jag.

Myggen verkar också fått en körare inatt när tempen går ner. De är inte så aktiva nu. För några dagar sedan gick det ju att ta en smörgås och "dra den i några cirklar i luften" så hade man en färdig Myggpastej-macka. Tre halvcirkalr var lagom annars blev det för tjockt pastejlager.

Link to comment
Share on other sites

--- Annars är vädret är bra här --- Hmm 8:11 ja---> Nu är det ösregn så jag vill ändra lite på "nöjdhetsindex".

therealpinto: Här skall mätas. Kanske det är just lösningen jag håller på med. Kom precis in från att ha skruvat loss en drivaxel från en Scorpio. Hoppas den passar rakt av.........

Kan man ge ut ett Nobelpris till bästa verktyg så skulle jag direkt nominera den eller de som uppfann slagskruvmejseln. Ena Scorpions drivaxel är lossad vid hjulnavet. Tack slagskruvmejseln och uppfinnarna till den! Hade aldrig fått loss bultarna utan det vektyget.

Är det någon annan som har ett favoritverktyg som borde nomineras till Verktygs-Nobelpriset?

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...