Jump to content

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27


cealm

Recommended Posts

  • Replies 350
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Då måste det vara klockrent med Fiesta-växellåda. Får jag fart på Fiesta (Kent) motorn = så bra annars kan jag leta fler Kent-maskiner.

Och Kent-motorer går att trimma till mer än 53 hk, varför jag nu skulle göra det, men det går att göra och det är bra..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hittat lite info:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta#Fiesta_Mark_I_.281976.E2.80.931983.29:_The_first_generation

och lite mer info

http://www.burtonpower.com/technical_1/type_bc_gearbox.aspx

Om BC4 och BC5 samt IB4 och IB5 har samma bultmönster mot motorn så verkar valet av drivlina vara bra. Att hitta något ställe som bekräftar eller dementerar det är inte det lättaste.

Den Fiesta jag får är en 1978. det är en MKI

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

En arbetskamrat (hans dotter) har två Renault Clio till övers. Jag skall åka och titta på dessa. Kanske är användbara som drivkälla till en liten mittmotorbil?

Årsmodellen är okänd hittills men de kan väl vara från mitten 90 till slutet av 90-talet kanske. Jag får Googla på hur sådana maskiner ser ut. Affären är oprutbar, samma som Ford Fiesten jag dvs 0 (noll) kronor. Bara besväret....

Någon som vet om Renault Clio motor- och växellåda är vettiga saker eller "utdömda på förhand" Det finns ingen charm i att ta hem två bilar och det visar sig att de inte är användbara till något annat än skrotning. Inte ens till motor på en gräsklippare eller hjullastare eller något annat.

Link to comment
Share on other sites

clio är väl ungefär samma som fiesta, fast fransk. kanske något bättre kvalite. tycker fortfarande du ska hitta en audi så du får transaxel så inte drivpaketet blir så överdrivet brett..

Link to comment
Share on other sites

Jay-c: Fast med trans-axel blir det väl svårt att få en förarplacering långt bak plus att hålla formula junior måtten. Bil med trans-axel har väl motorn i bilens längdriktning, eller?.

Jo, franskt är väl inte alltid en trevligt upplevelse... men i detta fall skulle det trevliga vara gratis.....

Link to comment
Share on other sites

Audi 80 hade redan på -70 talet längsmonterad motor.

Hade en Audi 80-89. Det var mitt livs sämsta och värsta bil. Allt gick sönder på den, motorn gick hyfsat men var för svag (fel utväxling).

Cealm, tänk på att den saknar vridmoment (nästan) och är växlad för autobahn. Detta medför, enl mitt förmenande, att den inte är växlad för 90-110 km/tim, snarare 130 km/tim.

Antas som under resten av livet avstår från Audiägarskap.

Link to comment
Share on other sites

Hemkommen från ett "franskt studiebesök". Två Cliobilar som snart kommer att transporteras till CealmSeven fabriken för förädling. Ett helt och felfritt drivpaket och en bil med fungerade motor men kass växellåda. Växelföraren på Cliobilar är av "en-arms-typ" alltså helt rätt modell.

Nu med franska och svenska och amerikanska motorer kanske CealmSeven fabriken borde internationalisera sig en aning.

CealmSeven Industries

Frågan är om jag inte gör ett firmanamns-byte? Skall "suga lite på karamellen".

Link to comment
Share on other sites

Rohan: Kan bero på att det bara är ett litet bolag, så litet att det är svårt att Hitta........

Förresten står det två Renault Clio på gården nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ajajaj. Top-hemlig information på väg att läckas...

Bara inte den "Tophemliga Elektroniska Utrustningen" hamnar i fel händer...

("Tophemliga Elektroniska Utrustningen" från en svensk filmklassiker... :) )

Link to comment
Share on other sites

Hmm undrar vad den "Topphemliga Elektroniska Utrustningen" är? Jag blir ju nyfiken......

Hitta.se är också aktiverad men de säger att det kan ta ett par dygn innan CealmSeven Industries vaknar till liv hos dem. Det får bli en tävling mellan Eniro och Hitta.

Från det ena till det andra.

Jag har börjat behandla en av Cliobilarna. Upptäckte att det är en TBI-installation och inte TPI. Blev lite förvånad först men det kanske inte gör något. Ett MegaSquirt borde klara en TBI också eller?

Kanske går att bygga om till förgasarmotor i värsta fall. Eller skrota bort dem. Många möjliga alternativ.

I och med att det är noll-kronors bilar så är det möjligen besväret med dem som hittills kostat.

På morgonen idag kom jag på en strålande lösning på ett projekt som redan är igång men inte finns redovisat i egen tråd på forumet. Idén leder troligen till att jag behöver starta ytterligare en ny byggtråd. Mer om det när (om) tråden startas.

Link to comment
Share on other sites

Någon som har ett tips till länk eller har ett elschema till en:

Fabrikat: RENAULT B57B05 RT ---- >>> Renault Clio Fordonsår: 1994 Chassinummer: B57B0511810604

Mot senkvällen igår fick jag för mycket hjäp av myggen i bilskrotningen men jag stod ut någon timme trots allt som utvald " blodleverantör".

Link to comment
Share on other sites

Fått jobba själv idag, bara någon vilsen mygga på genomresa.

Moton är nästan loss, skall kapa av växelinkaget samt ta bort mittre motorfästet. Det motorfästet tror jag blir vinkelslipbehandlat bara jag kommer åt under bilen. Kabelstam mm verkar vara föredömligt separerad. Så vitt jag kan se verkar det mesta gå att dela mellan torped och motorrum. Tog ett tag med navbultarna men hylsa nr 30 och en mutterknackare förrresten lite Aga-värme också. Till sist släppte allt. Regnet gjorde att höger drivaxel är loss men inte borttagen än.

Målet är att kunna lyfta ut motor och växellåda i närtid och sedan lasta bilen igen på trailen för leverans till skroten.

Link to comment
Share on other sites

Motor och växellåda är urlyft ur bilen. Skall plocka lambda-sonden och ett par kontakter till sedan är det klart att lyfta upp Clion på trailen och iväg till skroten.

Link to comment
Share on other sites

Det var körning det men vilka galningar till publik. Huvudelen av dem tillhörde de som var trötta på livet. Stå på det sätt vid vägen som som de gjorde???? Tur för dom att just han kunde köra och klara alla kurvor........

Det finns alltså flera Clio-varianter. Min hette inte MAXI utan Gratis. Det är Renault som tillverkar båda typerna förmodar jag.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ja, det är tur att det är slut med dessa åskådare som mer eller mindre kan ta på bilarna som passerar. I VM startar man inte sträckorna före folket flyttat på sig, även i sydeuropa. Det finns dock fortfarnade lokala tävlingar i dessa länder då man kan se folk stå lika illa... (Även i Sverige finns det vissa mindre begåvade som står ilte tokigt..)

/ Henrik

Link to comment
Share on other sites

Clio nummer ett lastad för skrotning. Tog hjullastaren och "körde skottkärra" med Clion upp på trailen. Fungerade alldeles utmärkt.

En liten första bild.

Cliopavagtillskroten.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack Mildseven för info. Nu har jag hittat bultnr 3 och 4. Det var en sub-ram som motorn satt i precis som du sade. Jag hittade bult 1 och 2 direkt men sedan såg det så konstigt ut. Ungefär som vanliga plåt rambalkar som är självbärande och hopsvetsade med allt annat. Böjde man sig ner och tittade bakom lite plast så syntes det att så var inte fallet. Det var sub-rambalkar med väl gömda bultar.

Tur jag har två gratis-Clio. Nu vet jag hur man gör om man lyfter en motor uppåt och ur.

Den andra Clion skruvar eller skär jag bor sub-ram-bultarna och tar hjullastaren och lyfter bort bilen istället. Då får jag se vilket som är enklast. Hjullastaren lyfter bilen utan alltför stort klagande och gnäll.

Link to comment
Share on other sites

MT75-an blir nu Peter B (auditqs) ansvar att ta hand om. Det blir bra för hos mig skulle den inte komma till nytta alls. Peter hade en stol för mycket hos sig och jag hade en stol för lite. Bra kombination. Det var kul att du kunde titta förbi hos CealmSeven Industries på din "snabba (del av) Sverige-resa".

En RACINGSTOL till råga på allt och jag sitter som gjuten i den. Den stolen kommer bli perfekt i mittmotor-kärran. Det är så jag kan se den kompletta bilen på bilderna. Det här inlägget blir byggstartinlägget eftersom stolen är på plats och det är bara några rambalkar, motor och hjulupphängning som skall fixas till sedan är det---->>> RACE!!!!! eller jag kanske menar cruising, nu blev jag lite osäker här hur det blir. Jag kontaktar jourhavande Drake för råd.

Racingstol1Medium.jpg

Racingstol2Medium.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tack (jourhavande) Drake och en bra midsommar till både dig och din Drak-mobil.

Fåtölj, hmmmm vilken bra idé......Måste bara välja ut en fin läslampa också. Någon idé på läslampsalternativ Drake?

Link to comment
Share on other sites

Läste lite om valtider, men inte de valtider som kulminerar 19 september, utan valtider i vatten. Valoljan bli nog lite svårhanterlig på både det ena och andra sättet.

Men varför inte fortsätta att utveckla på din idé men byta art. Myggolja istället. Läs på varje förpackning, det står klart och tydligt att de är giftigt och Brandfarligt. Vad kan bli bättre då än att kombinera myggfritt med ljus?

Någon gång måste jag prova att sätta en tändsticka till några droppar myggolja och se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Clion jag skrotade stod åt fel håll för att kunna lyfta nosen med hjullastaren och "skottkärreköra" den på trailen för vidare transport till skroten. Jag fick flytta Clion 90 grader. Hade lite svårt först att hitta en bra dragpunkt men så kom jag på att säkerhetsbältena måste gå att använda. Till och med väldigt bra.

Filmen är lite skakig och hoppig men att vara maskinförare, säkerhetsansvarig, kameraman, producent, scripta, ljud och ljussättare, vaktmästare, bilmekaniker samt vd för CealmSeven Industries på samma gång sätter sina spår i filmen.

Link to comment
Share on other sites

Idag åker jag och hämtar en bil till. En Fiesta från slutet av sjuttiotalet. Den kommer inte (tror jag) driva någa av de Sevenbilar som är påbörjade. Den kommer få en egen tråd tidsnog. En tråd som inte har bensin, diesel eller el som drivkälla. Fast reggad kommer den bilen inte att bli men den kommer ändå att lagligt få framföras på allmän väg närhelst jag vill. Det är gott nog för mig.

Link to comment
Share on other sites

Idag åker jag och hämtar en bil till. En Fiesta från slutet av sjuttiotalet. Den kommer inte (tror jag) driva någa av de Sevenbilar som är påbörjade. Den kommer få en egen tråd tidsnog. En tråd som inte har bensin, diesel eller el som drivkälla. Fast reggad kommer den bilen inte att bli men den kommer ändå att lagligt få framföras på allmän väg närhelst jag vill. Det är gott nog för mig.

nu spricker man nästan av nyfikenhet... blir det Gas? Etanol?... :prop:

Link to comment
Share on other sites

Idag åker jag och hämtar en bil till. En Fiesta från slutet av sjuttiotalet. Den kommer inte (tror jag) driva någa av de Sevenbilar som är påbörjade. Den kommer få en egen tråd tidsnog. En tråd som inte har bensin, diesel eller el som drivkälla. Fast reggad kommer den bilen inte att bli men den kommer ändå att lagligt få framföras på allmän väg närhelst jag vill. Det är gott nog för mig.

cealm du verkar ju ha ett helt hav fullt av bilbyggar energi. Har du kommit på ett sätt att omvandla denna energi till att driva ett fordon?

då har du kanske löst problemet med att tillverka en fungerande evighetsmaskin.

Link to comment
Share on other sites

Det var bra förslag men inte det jag tänkt riktigt. Trodde jag skrivit det i någon av trådan men jag hittade inte på det hela. Fiestan är hämtad och skrotad. Den fick också "säkrhetsbältes-sido-transport-förflyttning" för att komma i rätt läge så jag kunde köra skott kärra med hjullastaren upp på trailen. Skrotning imorgon eller på tisdag.

Osannolikhetsdrift är annars en bra drivkälla. Det här här mycket mer vanligt än så. Så vanligt att det inte ens är ovanligt.

Jag får nog ordna en egen tråd för det projektet. Men det gör jag framöver. Jag har en bil till att skrota och några att bygga......

Link to comment
Share on other sites

En Ford Fiesta som snart bli nedsmält och ombyggd till potatisskalare eller 3 tums spik.

CIMG7527Small.jpg

En drivlina till motorlagret. När MT75-an försvann blev det plats för denna.

CIMG7528Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ref inlägg #66 --- >> Hitta.se vann över Eniro som ännu inte länkat in CealmSeven Industries.

Men Hitta.se är inte fläckfri heller. Kör inte efter deras kartanvisning för då hamnar ni helt fel. Visserligen fortfarande i Arboga men ungefär där stannar likheten med den rätta adressen.

CealmSevenIndustriesviahitta.jpg

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Thomas: Hoppas de har bra saker att sälja eller om de vill köpa. Just nu behöver jag en ny ministarter till V8an för 1200 kr. DEt var slut i Lindesberg. Fast jag har sällan telefonen på så de tröttnar nog.......

Link to comment
Share on other sites

En rent allmän fråga om motorer. Clio-motorena jag skrotat fram är TBI försedda. DEt bästa är väl att försöka köra med original TBI men om jag vill få snurr på en motor enkelt kan jag inte då bygga en adapterplatta och montera tex en Volvo förgasare Pierburg / Stromberg eller något liknande enkelt. Inte för att få motorn "effektiv" utan för att kunna köra motorn så den snurrar i alla fall. Det kanske finns lämpligare förgasare men sådan har jag hemma i lager.

Link to comment
Share on other sites

Bra. Jag kommer ihåg när jag var ung för länge sedan och vi körde med en FIAT 600 "BOB-TBI". En stod baktill på kofångaren och hade bensin i en BOB saftflaska. Så hällde vi med jämna och ojämna tillfällen en skvätt direkt i förgasaren. Så gick bilen bit till. Kanske inget jag skulle göra idag men motorerna bry sig kanske inte så väst om hur bränslet kommer in bara det finns bränsle och gnista.

Då skall jag titta på en adapterplatta-modell som kan passa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som har ett par vanliga standard Seven framskärmar utan fästen lösa och har en "gram-våg" samt lust och möjlighet att väga en skärm?

Det vore minst lika förnämligt och få en vikt uppgift på en standard bakskärm också.

Det skärmar jag själv har sitter fast på bilen och blir därför lite svårare att väga .......... i alla fall nu.

Viktuppgift mottages tacksamt.

Link to comment
Share on other sites

Mina Westfieldskärmar väger styckvis

Fram: 1050 gram

Bak: 1591 gram (notera ej "vanlig" seven stuk utan Westfield's EVO)

...är dock lite osäker om vikt i gram är något som går hem i Arboga men ta ovanstående och dela med 1000 och ev multiplicera med 2,5 så blir resultatet i bekanta kilogram och lite tyngre :D

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...