Jump to content

CealmSeven Nummer Sju (ev. mittmotor) Lättviktsbil Start 2010-03-27


cealm

Recommended Posts

  • Replies 350
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack MarcuZ, vilken schysst samling nakenbilder på bilar där man verkligen ser hur "bilrumporna ser ut".

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det här är kanske något att ta tag i igen, en Lättviktsbil....... När vårsolen kommer är det bra att ha grundat solbrännan med en ny Sevenram.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: --- svetsar Cealm dit en järnvägsbalk till--- SJ och Banverket behöver all hjälp de kan få... eller är det jag som snott spåren så de inte kan köra tåg.....?

Drake: Vill bara referera till Inlägg 177.

Förresten hur sa du det gick med det där under 4 sek....?

Link to comment
Share on other sites

Drake: ---- Just det ja, men ingen tror dig ju, det kommer helt enkelt inte att funka! -----

och --- Förresten hur sa du det gick med det där under 4 sek....? ----

är det så att vi har samma problem men i två olika områden??

Link to comment
Share on other sites

Drake: Visst det svårt, det är mycket som är svårt och jag vet varför just du önskar att jag inte lyckas............

Link to comment
Share on other sites

Oj, oj, oj, Drake upplyst det har jag varit länge. Klart att vikt är viktigt men inte det viktigaste, det viktigaste är att bygga och trivas med det man bygger och vara en av alla som ger bredd på byggandet. Kamaxelgnagande, hmm det är lite udda även i min värld men för mig får du gärna ta det som en "förstärkt dagens". Hur länge skall en kam ligga i marinaden? 10W-40? Syntet eller mineral?

Link to comment
Share on other sites

Drake: Som de flesta Cobror, mellan 975 till 1100kg (skattevikt). Är inte din Cobra på mellan 1000 och 1100 i skattevikt.

Link to comment
Share on other sites

Drake: --- Som de flesta Cobror, mellan 975 till 1100kg (skattevikt). Är inte din Cobra på mellan 1000 och 1100 i skattevikt. ---

Din Cobra ligger alltså som de flesta Cobror i vikt.

Skattevikt, kg: 1020

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1020

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja påstå att dom flesta ligger mellan 1100-1300. Vet några under 1100 och minst en över 1400. Tror inte jag sett en under 1000 kg, men det finns säkert.

Snart så kommer det att finnas en som slår nya rekord är jag rädd för. prop.gif

Dessutom så väger nog min under tonnet numera, åtminstone när jag fått nya topparna och lite andra aluprylar. Målvikt är 950 kg med förare och full tank. Har räknat lite på det och under 900 kg är inte omöjligt alls men dyrt. Får kompensera med fler hästar istället. Om jag inte ska ta och slipa karossen från insidan, den är skittjock, kan säkert ta 30-50 kg där och då skulle det bli en av världens lättaste Cobra-replicor. Varför man nu ska ha det? Eller?

Kan man regga om den så att man får lägre skattevikt eller är den för evigt?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Drake: Oj då Cobrorna är så tunga. Då skäms jag inte om jag råkar sy på lite "pondus" här och var på bilen. DEt där fulltankad och förare är så lurigt begrepp. Två liters tank och 3 månader med anorexia-förare. Kör skattevikt för att få jämförelsen. Under tonnet det blir bra men jobb isåfall, fast du slipa karossen, nej det var väl ett skämt hoppas jag.

Jag kan börja med att tvätta min kaross och bil. Det kan jag ibland tappa något kilo på om jag varit på lervägar.......

Regga om för vikten, japp det kan du göra och det enklaste sättet är att du installerar en dragkrok, då är du skyldig att väga om bilen i och med regbesiktningen på dragkroken. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!! Bygg dragkroken lätt men ändå så den är besiktningsbar så får du väl slipa karossen mm. Du kommer få en nettominskning av vikten.

Tänk att jag skulle få en så här fråga och just av dig med just det här svaret. Vilken bra början på fredagen.!!!!

Behöver du hjälp och stöd inför installationen, hör av dig, du kommer få ett VIP-tel-nummer.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Kommer nog att installera en kompressor istället, då måste jag också regga om.

Ang. vip-nummret så får man tacka, men jag ringer nog hellre till jourhavande präst eller psykakuten.laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Drake: Du är så känslig men i september tror jag det värsta lugnar sig, eller hur?

Klart att du skall ha en kompressor. I år eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kan man tro på 30 april 2011? Den har fått ISBN nummer, boken är noterad till 176 sidor, språket är identifierat. Gillar katergorin = Samhällsvetenskap. Jag tror det väl när jag kan inte bara boka utan köpa.

SingelSeater.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag ställde frågan eller påståendet på Haynes forumet men svaren jag fick lät inte som någon trodde på att boken verkligen skulle komma. Jag hoppas att den dyker upp i alla fall helst 2011 och inte 2025.......

Link to comment
Share on other sites

Den där är ju byggd för en MC-motor! Det går ju inte om man inte törs varva, kommer bara att bli kärringstopp hela tiden. Dessutom så funkar det inte så bra med mc-motorer till tunga bilar.

Link to comment
Share on other sites

Drake: En Scania åtta borde väl räcka eller? MC motor är så hoppigt och varvigt, det går inte att ha en sådan i cruisingar utan att ha med en ICA kasse med lameller. En Audi 80 motor däremot går bra. Vilken tur att jag råkar ha just en sådan. Plus att jag råkat köpa en extra Audi 80 växellåda (satt för en dieselmotor).....

Link to comment
Share on other sites

Just ja, glömde ju att du bara skulle cruisa i din formel1-replica. wacko.gif

Smygraggare där, ut ur garderoben och skaffa nåt mer passande, en Kaddilack t. ex. 515.gif

Link to comment
Share on other sites

Drake: Cadillac har jag redan haft och sålt. Det var en 11,5m2 stor Cadillac Fleetwood brougham. Det tog om man snabbade på cirka en kvart att gå ett varv runt bilen. Var du än parkerade innan friggebods reglerna ändrades krävdes det bygglov. Köpte den främst för V8 ljudet. Hör man en Cadillac v8a? Nej inte inne i bilen i alla fall. Och åka med rutan nere jämt , nja

inte så lyckat.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det här är den lättaste bil jag någonsin har haft i stallet. Väger hittills noll gram, det du Drake. Den dagen jag jag svetsar första rambalken det är den dagen det bara kan gå utför, precis som för alla andra som lämnar det ideala tillståndet "Noll Gram".

Målet är att inte komma högre än max 550000 Gram över idealtillståndet. Räknat mot begreppet Skattevikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har trädgårdsarbetat. Eller kanske mer haft trädgårds-roligt. Först börjar man lite trist och sågar och klipper ett äppleträd som är för stort. Ja jag vet det kanske skulle gjorts för någon månad sedan men idag blev det gjort. Jag sågar bara för att trädet skall bli mindre. Hoppas det inte blir några äpplen. Det blev en hel del som sågades ner.

Minnesgoda kommer ihåg att jag hadlade lite trädgårdsutrustning för ett tag sedan hos en "maskin-kontakt". Nu fick jag nytta av trädgrenskvarnen. Det var riktigt kul att göra om alla grenar till flis. Fort gick det också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blank och fint. Det är till och med flygplankvalité, pläterad, ML12/p3. Samma kvalité som flygvapnet använt 1960 och framåt. Mina bliar kommer formligen flyga fram. Eller?

Se också så fint de glänser i solen.

Link to comment
Share on other sites

Calle,om du behöver ett luftintag till ett Viggenplan så har jag ett, har dessutom en datorhållare till JAS Gripen. Är du nu inne på lättvikt kan det ju vara värt att fundera över - men det kanske stannar vid "fundera".

Antas

(Har numera fungerande bromsar på "rörhögen")

Link to comment
Share on other sites

Luftintag till Viggar, hmmm varför har du inte den på din "raketbil". Byggde inte du ett scoop förut eller?

Det var en tillfällighet att jag fick tag på plåtarna, en kompis som hade dem. Vi gjorde upp det hela 2 juli på Arboga Meet och häromdagen fick jag dem dessutom hemlevererade.... vilken service.

Det här är en Lättviktstråd så därför passade bilden så bra. Eller så är det en "hur man tillagar en kamaxeltråd".

Instrumentbräda. stolar, skärmar och lite annat pasasr ML12/p3 plåten till. Lite för hård att bocka i 90 grader, det gilar den inte men väljer man mindre än 90 eller gör en lite större bockningsradie så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I helgen är det 75-års jubileum för Röforsloppet i Arboga.

Deltagarlista uppvisning

Michaela Månlycke förare av nr 31 en Formula Junior codriver medföljer.

Roforsloppet2011StoraTorgetArboga21.jpg

Album från Stora Torget och uppvisningen där för Klassiker. Mer bilder kommer succesivt.

Michaelas pappa resonerade jag en hel del med och fick en inbjudan att hälsa på honom när jag passerar och det är möjligt för oss båda att träffas. Han har ett 20-tal Lotusbilar. Skall bli ett intressant möte.

Link to comment
Share on other sites

Underbara vagnar. Den blå kroppkakan/köttbullen Austin A35 är den med V8?

Jag träffade en karl med en sån för många år sedan och höll på att regga den då.

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Vet faktiskt inte vad som satt under huven på den. Den Austin du såg var den gul? Det har gått en gul Austin V8 med mycket kraft i sig här i trakterna. Var just den bilen är nu vet jag inte, vet heller inte vem som ägde bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Då var den original grå men inte riktigt färdig.

men på dina bilder här var en blå? kan det vara den? på anmälningslistan stod en A35 och att den gått bana?

Link to comment
Share on other sites

Piggat upp mig på morgonen med lite läsning i Technical Regulations for Formula Junior Cars. Skall strax läsa Nerikes Allehanda också.

Fast egentligen är det bara 6.18.2 samt 6.18.3 och 6.18.4 som jag bryr mig om i reglementet allt övrigt intressant för projektet finns i VVFS 2003:22

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Nej, 6.19.2 och 3 har jag avsiktligt skippat.

Men gör ett eget tillägg i FJ-reglementet 6.19.4 som innebär en skattevikt under 550 kg. Undrar just varför jag valt den vikten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Några frågor:

de Dion bakaxel. Hur smal kan en sådan vara samt hur mycket får jag vinkla axeln bakåt för att "komma förbi" växellådan och diffen . Spårvidd på runt 125-130cm det är mått för Formula Junior ungefär. Motorpaket = Audi80. Bild finns i tråden.

Nästa fråga är kan jag ha en K-länk på en de Dion eller blir det en praktisk omöjlighet eftersom bakaxeln då är vinklad. Borde inte vara ett problem, eller? Jag skulle gärna ha en de Dion på FJ-wannabe-bilen. Det sparar mig en massa onödigt jobb för bakvagnsupphängningen. 4-länk eller motsvarande K-länk är enklare, om det nu går att göra så.

Kan jag "dubblera" dvs ha en vanlig 4-länk men komplettera med en extra K-del vars enda uppgift är att göra panhardstaget onödigt.

Vad skulle kunna hindra en K-länk på de Dion eller tänker jag helt fel och glömmer något?

Sista frågan detta pass: Finns det tex i England nya Sierra baknav så jag slipper köpa Sierror för att komma åt baknaven. Framnaven går ju att köpa nya i England. Jag vill slippa ta hem bilar för skrotning......

Förreste det kanske finns någon på forumet som har ett eller några baknav över? Hör av er i så fall.....

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...