Jump to content

Hur lägger man in bilder i en tråd?


family guy

Recommended Posts

Hej, svejs!

Kan någon möjligen hjälpa mig med råd om hur man lägger in bilder i en tråd. När man klickar på "lägg till bild" kan man ju inte bläddra så som brukar vara vanligt, utan skall tydligen ange en URL. Det betyder "Uniform Resource Locator" vet jag i alla fall, det har jag läst i en Dilbert-stripp.

Fram för förslag, och försök förklara som om jag var 3 år.

Ha det!

//Ronny

Link to comment
Share on other sites

Det funkar så här.

Klicka på "Välj fil", leta på din dator efter filen, klicka på "Bifoga denna fil".

post-3272-126941861984_thumb.png

Sen klickade jag på "Lägg till i inlägget" ute till höger och får en liten konsnutt inom [], där kommer min bild att dyka upp när inlägget visas. Kladda inte runt med den "taggen", råkar du ändra på den är det bättre du tar bort den helt och börjar om proceduren.

post-3272-12694186554_thumb.png

Nu ser det ut så här.

post-3272-126941888497_thumb.png

Edited by Rohan
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nu ser det ut så här.

post-3272-126941888497_thumb.png

Så såg det ut för mig också en gång i tiden. Men nu kommer det inte fram nån "kod" i texten längre. När man postar så kommer dock bilden med som ett attachment sist i inlägget, men det kanske inte var där man ville ha det. Är det bara jag eller? (Jag kör firefox 3.6.6 för tillfället).

Edit: Dessutom, nu när jag citerade inlägget ovan fick jag inte en bild i inlägget, utan bara en länk.

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Förut använde jag "Bifoga funktionen" men beroende på hur stora bilder man lägger in så tar utrymmet slut till sist. DEt är oundvikligt. Dessutom blir det tungt för Locost-servern att presentera allt. Om ni tänkt på att vissa trådar som lagt allt som bifogad fil ger en text längst ner "Objekt kvar att läsa" dvs det tar rätt lång tid att se senaste inlägget. Stänger man forumet och sekunden efter öppnar samma tråd igen så startar hela proceduren igen att läsa in.

Ett sätt att slippa problem är att ta tex www.Photobucket.com eller någon annan lämplig lagrare av bilder och sedan ta direktlänken man får och lägga in den med "bildlänk" stället. DEt är att klickbara knappen bredvid "gladgubben" när man tryckt på Svara.

Det finns en tråd hur man gör allt detta som Jonte skrivit förut.

Så gör jag i alla fall för det har ställt till minst med trassel för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Än så länge har jag plats att ladda upp mina bilder på forumet, och då vill jag gärna fortsätta med det. Det är trist när man hittar trådar där bilderna försvunnit på grund av att de tagits bort från nån annan server eller att de flyttat runt saker så att länkar inte funkar längre.

Så min fråga kvarstår. Går det på något sätt att visa bifogade bilder direkt i tråden som det gjorde förr?

Link to comment
Share on other sites

gka: Ja du kan ladda in bilder direkt på LocostSwedens server men ett förslag är att du "resizar" bilderna först såvida inte det är av stor vikt med en detaljerad och därmed "tung bild". Du har en begränsad mängd data tillgängligt och laddar du in en bild på 1 eller 1,5 Mb tar utrymmet snart slut.

En 1,5 Mb bild kan "resizas" till 60-100 kb med ett enkelt handgrepp och gäller det vanliga bilder ser man rätt bra ändå vad som avses. Är bilden 100 kb får du plats med 15 bilder istället för en på 1,5 mb.

Jag vill minnas vi har 30 mb utrymme på Locost Sweden servern. Förut var det 20 mb men det utökades någon gång 2009.

Personligen lägger jag allt numera på www.photobucket.com och sedan håller jag ordning på bilderna där. Photobucket går att ha både som gratis och betaltjänst. Cirka 2 USD per månad om man betalr årsvis. Fungerar väldigt bra men som du skriver håller man inte ordning på bilderna som är länkade utan skapar nya konton, släpper konton som stryks bort då blir det som det blir.

Tweak UI på Microsofts sida.

På höger sida rätt långt ner hittar du Imageresizer.

Kör du Xp så är Imageresizer i programgruppen Tweak UI mycket bra. Fick det tipset från Arrowsmith för något år sedan när jag stod inför samma utrymmesproblem.

Installera programmet sedan kan du höger-klicka på en bildfil och välja Resize Picture till Small eller Medium eller Large. Normalt använder jag small och då blir en 1,5 mb bild under 100kb vanligen 50 till 70 kb.

Det finns en finess till med att resiza bilderna det är att det går mycket fortare att kunna läsa ett trådinlägg för det är så mycket mindre data som skall överföras.

Syns längst ner på webbläsarens statusrad, tex 10 objekt kvar att läsa in är dessa objekt = bilder 1,5 mb tar det en stund i förhållande till 50 kb. Det sker varje gång som en sida klickas upp.

Det var lite idéer och tankar om du kör annat än Xp så finns nog motsvarande program men då har inte jag någon aning om vad det kan heta eller hur det används men jag är helt övertygad om att motsvarande funktion och motsvarande "lätthet att använda funktionen" finns. Det gäller bara att hitta.

Just detta med tidaspekten innan LocostSweden servern levereat alla filer / bilder. Skrev jag en del om i en tråd för ett antal veckor sedan men kan inte komma på just nu var det var för tråd.

Din fråga var ju framförallt om det går att ladda upp, japp men gör om bilderna till JPEG istället då är det lättare och du kan med lite olika verktyg ta ner storleken och därigenom dröjer det innan du slåt i taket för antalet mb på servern

för att se hur mycket utrymme du tar upp samt om du har stora bilder som med fördel kan göras om går du in i "personliga inställningar" på forumet och där finns en flik som du kan klicka på och se vilka bilder som du har lagt in och storlek mm. Är det trångt om plats kan du värdera om en bild på 1 mb verkligen behöver vara det för bilden behöver inte visa små enskilda detaljer. Då kan du ta hem bilden igen och resiza den och lyfta tillbaks och vips så fick du mer utrymme för nästan inget besvär.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Gerhard: Nej jag använde inte png själv. Rohan använde png i inlägg 2 och bilden visas i inlägget. När jag citerade hans inlägg visas bilden bara som länk.

Cealm: Tack, men jag vet hur man skalar om bilder, och jag vet att jag kan lägga bilder på andra servrar. Det var inte det jag frågade om.

Tydligen har jag uttryckt frågan lite oklart. Egentligen är det två frågeställningar.

1. Om jag lägger till en fil (knappen "Attach This File"), och sedan klickar på "Add to Post" händer inte ett iota. Filen läggs ändå till inlägget, men hamnar sist och bara som tumnagel. Jag kan inte visa bilden i sin helhet i inlägget lägre, och framförallt inte där jag vill ha den. Eller kan jag det om jag bara vet hur?

2. Även om jag citerar ett tidigare inlägg, som visas här ovanför, så visas inte bilden på samma sätt i mitt inlägg som i orginalinlägget som jag citerade. Varför detta inkonsekventa beteende?

Link to comment
Share on other sites

Vilken webbläsare använder du. Explorer 6 gav problem för mig tidigare med bifogade filer men Explorer 6 är väl idag bara historia och finns inte knappt längre..... eller?

Link to comment
Share on other sites

Vad hette den sade du? Exploder? Det låter farligt ;)

Nä, som jag skrev ovanför så använde jag Firefox 3.6.6 och gäller även idag.

Link to comment
Share on other sites

Sorry, missade det där med Firefox. Nä, då har ja slut på förslag utom såklart standardförslaget = Stänga av allt, byta elbolag, gå åtta varv runt huset idogt läsande och mumlande sista TSFS från Transportstyrelsen sedan starta datorn igen bara för att upptäcka att det inte att hjälpt. Men i brist på annat..... .

Skall också prova en .png och se. Jag kanske har samma problem med bifogade png-bilder som du men jag vet inte om det än. Skall också se om det är skillnad på att bifoga .png och jpg.

förresten beter sig bifogade filer på samma sätt i PM funktionen?

Link to comment
Share on other sites

Test av PM till dig med en png och en jpg är gjort. Resultat = verkar fungera. Jag kan lägga till bilder i png och i jpg visserligen är png tio gånger större än motsvarande jpg post-787-127943655004_thumb.jpg

men bifoga funktionen i PM verkar fungera hos mig. SEdan kan jag klicka på bilden och "tumnageln" övergår till fullstor bild.

Gör jag samma sak i tråden så blir det så här: Dvs verkar fungera. Kan visa bilden i sin helhet, flytta bilden fungerar syns genom att jag lagt in en bild ovan mitt i texten.

post-787-127943654222_thumb.png

post-787-127943655004_thumb.jpg

För det är väl så här du menar i ditt inlägg?

1. Om jag lägger till en fil (knappen "Attach This File"), och sedan klickar på "Add to Post" händer inte ett iota. Filen läggs ändå till inlägget, men hamnar sist och bara som tumnagel. Jag kan inte visa bilden i sin helhet i inlägget lägre, och framförallt inte där jag vill ha den. Eller kan jag det om jag bara vet hur?

Jag har Explorer 8 och inte Firefox ........ men det borde inte vara avgörande

Link to comment
Share on other sites

Alltså funkar "Add to post" i Explorer men inte i Firefox.

Det är ju OK att man bara får en tumnagelsbild som man får klicka på, bara man kan lägga den där man vill så man inte får alla bilder sist.

Att bilden sen bara blir en länk om man citerar ett inlägg kanske går att ställa in under huven på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...