Jump to content

Locost eller Kit?


Mr Dirkschneider

Recommended Posts

Har du inte möjlighet att svetsa själv så måste du nästan köpa ett helt kit. Köper du bara ett löst chassi, så fattas en massa fästen och annat.

Link to comment
Share on other sites

Det är BETYDLIGT svårare att bygga eget även om du köper chassi.

Jag rekomenderar att du köper ett kit om du inte är så hemma på t.ex. svetsning.

Dock har jag hört att flera som köpt kit har fått en del svetsarbete ändå fast inte

så omfattande grejor...

Link to comment
Share on other sites

Håller med Arrowsmith... det är mycket svårare och tar mycket längre tid också!

Om jag varit smartare så skulle jag köpt ett kit med den kunskapen jag har idag, men tyvärr är jag nog rätt dum :D :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Bygger Locost nu och om jag vetat det jag vet idag så hade jag bara bytt motor:)

Har du en massa pengar som du inte vet vad du ska göra av så tycker jag du ska köpa ett kit.

Vill du därimot ha en bil som du kan säga "ne det här är inget kit, jag har gjort ALLT själv" så bygger du ju sjävlklart en locost!

Det är skillnad på att bygga och montera ihop en bil ;)

Hade nästa inte hålt i en svets innan jag började och nu anser iaf jag att jag kan få godkända svetsar:) får se vad sfro säger... :thumbup:

Menat absolut inte att något sätt att bygga på är sämre än det andra!!!

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle satsa på kit så undrar jag om ni känner till nått bra fungerande svenskt forum? (Men det kanske går bra att fråga här även om man håller på med ett kit.)

Där man kan ställa kit-frågor. Dom jag hittat på svenska marknaden är ju Westfield, Caterham, Dax Rush, Tiger. Vet inte om det finns flera?

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle satsa på kit så undrar jag om ni känner till nått bra fungerande svenskt forum? (Men det kanske går bra att fråga här även om man håller på med ett kit.)

Där man kan ställa kit-frågor. Dom jag hittat på svenska marknaden är ju Westfield, Caterham, Dax Rush, Tiger. Vet inte om det finns flera?

Det finns även Luego och Estfield(?) på svenska marknaden...

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle satsa på kit så undrar jag om ni känner till nått bra fungerande svenskt forum? (Men det kanske går bra att fråga här även om man håller på med ett kit.)

Där man kan ställa kit-frågor. Dom jag hittat på svenska marknaden är ju Westfield, Caterham, Dax Rush, Tiger. Vet inte om det finns flera?

detta är mig veterligen det största forumet för icke "äkta" sjuor....

så har du frågor så kläm fram dom bara.. :)

Link to comment
Share on other sites

Bygger Locost nu och om jag vetat det jag vet idag så hade jag bara bytt motor:)

Vad använder du för motor då? Vilka problem har du stött på?

Bygger på en pinto soch motor... Inga problem alls finns det egentligen, många som använder den så många som har svar på frågor som man har!Men det är ingen rolig motor. 100 hk och väger hur mycket som helst:( Men det är nog en bra "nybörjar" motor den är ju nästintil grattis så om man trötnar så har man kanske inte förlorat så mycket pengar på den:)

Blir roligare med nästa bygge:)

Link to comment
Share on other sites

Om man skulle satsa på kit så undrar jag om ni känner till nått bra fungerande svenskt forum? (Men det kanske går bra att fråga här även om man håller på med ett kit.)

Där man kan ställa kit-frågor. Dom jag hittat på svenska marknaden är ju Westfield, Caterham, Dax Rush, Tiger. Vet inte om det finns flera?

Detta forum är nog det största (kanske enda) där du kan få svar på kit-frågor

Link to comment
Share on other sites

Acke o Jonte> Det låter ju bra att det går bra att ställa frågor om kit's här. Tänkte bara om det var mest locost som gälde här.

Hoppas inte det....då har man snikit in här som en ulv i fårakläder :D

Link to comment
Share on other sites

Acke o Jonte> Det låter ju bra att det går bra att ställa frågor om kit's här. Tänkte bara om det var mest locost som gälde här.

Hoppas inte det....då har man snikit in här som en ulv i fårakläder :D

LoMiHicost Var det inte så ? :D

post-2-1084121752.gif

Link to comment
Share on other sites

Inte riktigt dags för frågor än då. Måste fundera ut vad jag ska satsa på för kit för det första.

En korkad fråga kan jag ju börja med, som läget är nu har jag ju inte tillgång till nått varmgarage. Knappt kallgarage om man satsar på t.ex en Westfield hur lång byggtid får man räkna med? Tänker som så att om man kan ta ut den bilen som står i kallgaraget nångång i Mars. Hur mycket förberedande jobb kan man då göra på annan plats (källare)?

Link to comment
Share on other sites

Inte riktigt dags för frågor än då. Måste fundera ut vad jag ska satsa på för kit för det första.

En korkad fråga kan jag ju börja med, som läget är nu har jag ju inte tillgång till nått varmgarage. Knappt kallgarage om man satsar på t.ex en Westfield hur lång byggtid får man räkna med? Tänker som så att om man kan ta ut den bilen som står i kallgaraget nångång i Mars. Hur mycket förberedande jobb kan man då göra på annan plats (källare)?

När du väl bestämt dig för vilket chassi/kit och sedan donatorbil så kan du förbereda en hel del i källaren.

Renovera motorn och vxllåda om det behövs, putsa upp och måla delar som ska in i bilen, samla på dig övriga delar som inte finns i donatorn

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som kan starta en undersökning om hur många som bygger kit resp. locost. vet itne hur man gör=)

Redan gjort, har du missat det? ;)

Link to comment
Share on other sites

Acke o Jonte> Det låter ju bra att det går bra att ställa frågor om kit's här. Tänkte bara om det var mest locost som gälde här.

Hoppas inte det....då har man snikit in här som en ulv i fårakläder :D

Nejdå, forumet är ju till för alla som är intresserade av Lotus Seven-liknande bilar. Var det inte så vi sade att det skulle stå på siten? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog vilja ha det till att ju lättare bil ju större skillnad blir det, teoretiskt iallafall. Om man tittar på förhållandet mellan fjädrad och ofjädrad vikt så gör ju varje kilo ofjädrad vikt större skillnad på en lätt bil jämfört med en tung. Men en stel axel har ju fördelen med konstant spårvidd och inga camberförändringar vid fjädring (dock kan den ju "styra" lite vid fjädring). Så på en slät bana kan nog stel bakaxel vara väl så bra som en delad, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

........men det finns inte många bilar som det går att plocka en av. Någon alfa och volvo 340/360 har DeDion (någon mer?). Båda har växellådan hopbyggd med diffen och får inte plats i en 7:a ram :( Caterham och många kit-tillverkare använder DeDion.

Link to comment
Share on other sites

Fast slutväxeln måste ju gå att använda från en siera/scorpio/bmw eller nästav vadsomhälst med delad axel.

Och själva DeDion upphägningen är ju bara ett rör som håller ihop 'spindlarna' så det blir en 'stel' axel.

Kan man antingen ta från en Volvo 360 eller svetsa själv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Om man i första hand tänker sig ha bilen på gatan är då MC motor ett allternativ?

JA.

Jag har bestämt mig för R1 motor. Och bilen skal gå båda på väg och bana (mest väg)

Jag ser inte varför det inte skulle funka. Bilen är ju en leksak.

/ironi-mode on/

Om det inte var det kanske men borde bygga en Locost volvo 240 :D

/ironi-mode off/

Jag tror det beror mycket på ens bakgrund. har du en bakgrund med bilar eller MC ?

/Bo

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag köpte ram med bärarmar,bussningar o kaross av killarna som kallar sig DD7 här på forumet,jag tog dit rattstång pedaler,spinlar o bakaxel.Så dom hjälpte mig att få bilen rullande,så när jag hämtade bilen var det bara i stort sett att beställa ram besiktning .jag tog hem chassit i februari och prov körde bilen i går bilen,så med rättså mycke hjälp så fick jag i hop bilen på 4 månader,dom har annons här på forumet ring och kolla med Tomas eller Gunnar.

Link to comment
Share on other sites

Om man i första hand tänker sig ha bilen på gatan är då MC motor ett allternativ?

JA.

Jag har bestämt mig för R1 motor. Och bilen skal gå båda på väg och bana (mest väg)

Jag ser inte varför det inte skulle funka. Bilen är ju en leksak.

/ironi-mode on/

Om det inte var det kanske men borde bygga en Locost volvo 240 :D

/ironi-mode off/

Jag tror det beror mycket på ens bakgrund. har du en bakgrund med bilar eller MC ?

/Bo

Hej Bo!

Har du fått ditt kit ännu?

Det borde närma sig i alla fall?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Nej jag har inte får det än, och på onsdag drar jag iväg på 3 veckors semester.

Har du fåt dina skyltar ?

/Bo

Hej Bo!

Jajamensan, skyltarna sitter på och jag har varit ute på några mindre provturer. Vädret har ju inte varit så väldigt inbjudande... :( Ha en trevlig semester ! Själv åker jag till Spanien på måndag...Vi får väl se om jag pallar värmen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...