Jump to content

Hur lång tid tar slakten?


robbanson

Recommended Posts

som titeln säger, hur lång tid tar det att slakta en Sierra?

Räcker det med slägga, skiftnyckel, vinkelslip och ett jävlar annama?

Klarar man det på en helg? Tänkte lämna kvar motor och låda men i övrigt ta så mycket "bra att ha delar" som möjligt.

mvh

Robban

Link to comment
Share on other sites

Beror extremt mycket på skick på bilen också.

Jag fick kapa bort några bultar på min sierra för dom satt fast nå inn i h-vete att dom blev runddragna i skallen. Vissa bultar satt fast så hårt i gängorna att dom vreds av när jag skulle lossa dom o.s.v.

En skiftnyckel eller "bultskalleförstörare" är BIG NO NO. använd riktiga nycklar så är risken att du slipper ta fram kapen större :)

Edited by Krolleg
Link to comment
Share on other sites

Lägg lite extra tid på att ta massor med digitala foton och märka upp med tejp och märkpenna medan det sitter ihop. Kan löna sig när man några år senare står och vrider på grejerna och undrar hur f-n satt det här ihop egentligen…

Fråga mig inte hur jag vet detta… :)

Link to comment
Share on other sites

tack för tipsen och var inte oroliga, skiftnyckel använder jag att banka med. Jag lärde mig det som 9-åring att det var det enda som den dög til...

Dokumentering, uppmärkning, mutterknäckare och nått att värma med var nog sånt jag missat utan er hjälp.

Tack,

mvh

robban

Link to comment
Share on other sites

Mutterknackare är underskattat när man ska ha isär bilar med lite tempo. Även om skruvar och muttrar inte sitter fast går det ca 5 x fortare med en tryckluftsdriven mutterknackare. Suveränt till det mesta i hjulupphängningen! Släggor av olika storlekar, huggmejsel (vass) och lite rejäla donar är andra bra-att-ha-grejor!

Edit: Lägger till att använd helt bara 6-kants-hylsor och använd endast 12-kants på redan runddragna muttrar, eller rostiga bortom igenkänning. 12-kants i tum-dimensioner är bra att tvinga på runda skruv/mutter.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Vinkelslipen den är bra vid demontering av Sierror. Gärna två storlekar för ibland kan det vara trångt. Ledningar, wire, bultar, plåtar nästan allt kan den "kärleksfullt" demontera (demolera). Jag använde den flitigt när jag tog bort lite saker på en Sierra. Funkar även på andra bilmärken tex Volvo, Saab mfl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...