Jump to content

Projekt MK indy deluxe "R" Hayabusa


Recommended Posts

Tänkte det var väl dax att lägga upp lite bilder på mitt påbörjade projekt :-)

Kitet är köpt för några veckor sedan av en forumsmedlem som påbörjat det lite. Så nu är det mitt ansvar att slutföra projektet.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen in med tråden i forumet. En ny bil som växer fram ur byggbordspuppan. Bra att du tar ansvar, bilar skall inte stå obyggda för länge.

Edit: Tillägg: Din båge måste du ta extra kort på speciellt fästen mm för främre rören men också hur sidobågarna sitter fast i bilen

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Tackar :wub:

Ja det är sant de får inte stå för länge. Försöker köra på så mycket jag bara kan. Hoppas jag kan få min slutväxel någon gång.. killen som har den har haft problem att komma åt donatorbilen (scorpio 2,8 G automat) pga all snö :(

Väntar besked så jag oxå kommer åt donator Hayabusan som står hos polisen i Karlskrona, den hojen har jag själv ägt för 2 år sedan, jag sålde den och killen fick den stulen.. den är inte lika fin efter det.. men motorn är perfekt :lol: .

Kommer lägga ut så mycket bilder jag bara orkar.

Välkommen in med tråden i forumet. En ny bil som växer fram ur byggbordspuppan. Bra att du tar ansvar, bilar skall inte stå obyggda för länge.

Edit: Tillägg: Din båge måste du ta extra kort på speciellt fästen mm för främre rören men också hur sidobågarna sitter fast i bilen

Link to comment
Share on other sites

Bra bilder på bågen. Tack, det var just de saker jag ville se som också fanns med på bilderna. Vilken dimension och gods är det på rören? Ser ut att vara minst 42mm och gods gissar jag på 3 eller 4 mm. Har jag rätt?

Link to comment
Share on other sites

Bra bilder på bågen. Tack, det var just de saker jag ville se som också fanns med på bilderna. Vilken dimension och gods är det på rören? Ser ut att vara minst 42mm och gods gissar jag på 3 eller 4 mm. Har jag rätt?

Den kan jag svara på ;) . Bak bågen är MK orginal på ytter 48mm, tak och sidor är 40x2mm och fram bågen är 45x3.

Ser trevligt ut jonas, lycka till :notworthy: :notworthy: :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Är bågen certifierad enligt FIA? Dvs. är MK FIA-certade? Håller på och försöker få utrett vad som gåller för bågar för sportvagnar/sjuor. Tänker själv försöka få igenom en båge av samma typ som Radical-bilarna har. Mindre luftbroms helt enkelt. :prop:

Får se hur långa tid SBF behöver på sig för att svara.. blev väldigt yst i andra änden när jag ställde frågan.. :P

Link to comment
Share on other sites

Är bågen certifierad enligt FIA? Dvs. är MK FIA-certade? Håller på och försöker få utrett vad som gåller för bågar för sportvagnar/sjuor. Tänker själv försöka få igenom en båge av samma typ som Radical-bilarna har. Mindre luftbroms helt enkelt. :prop:

Får se hur långa tid SBF behöver på sig för att svara.. blev väldigt yst i andra änden när jag ställde frågan.. :P

De kanske inte förstod frågan du ställde för i min värld är svaret enkelt. se punkt 2.8 Skyddsbåge/Bur och titta på den klass du tänkt delta i! http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagnsregl.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hur går det på denna fronten då, några nyheter??

Nja.. just nu har jag nog varit lite vinter deppig :wacko:

Men snart händer det grejer igen.

Fick en liten knäck när av problem med min motor.. alltså.. först hade åklagaren glömt häva beslaget på den och nu när det

är gjort så får jag inte hämta eländet.. pga byggnaden (betong 8 våningar högt) håller på o rasa.. man får inte gå i närheten av fastigheten då taket i källaren buktar in..

Men förhoppningsvis så måste de ju få ut allt gods som finns där inom kort..

Har rita upp golvplåten riktigt o ska lämna måtten till plåtslageren och jag har förberett en order till Rallydesign.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Och jag är på gång oxå :hypocrite: Jobbar varje dag med bygget efter att beslutat att ta ner den till min större verkstad så händer underverk varje dag :prop:

bilder på "underverken" kräves

fråga: såg att du hade samma sorts lager till rattstången som jag bygger om medd just nu. Men hur gör du med fastsättning ? drar du bara åt låsskruvarna "ordentligt" eller tänker du svetsa dit något stopp för att förhindra inträgning genom lager stoppet.

( jag har för övrigt bara ett låsande lager och 15 cm deformation just nu borde räcka. unsure.gif...)

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 4 months later...

Ser rätt ut enl den info jag fått från Quaife (in längst ifrån ventilationen).

Tack :-)

Då ska jag ge mig på handbromshistorian idag. Förmodligen får man väl tillverka wire då jag gissar att

sierra original är förlånga?

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdatering. Vad jag har kvar att göra nu inför SFRO 1 är.. tänkte få till handbromsen, stolsfästen och kardanskydden. Alla plåtar har jag fixat och passat in men nya problem uppstår med jämna mellanrum. Totalrenoverade slutväxellådan och nu läcker den redan ur pinjongen? märkligt :-(

post-3414-0-07651200-1340276233_thumb.jpg

post-3414-0-83595900-1340276306_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Beställde kardanstängerna nu via NWP! Fick svar inom 24 timmar och priset blev för heavy duty modellen upp till 250 hk 290 pund inkl frakt + moms :-) kan inte klaga.

Helt otroligt!!

Jag godkände ordern vid 17 tiden igår och nu idag vid kl 13.00 ringer det en trevlig kvinna och ber om betalning för de är redan klara :-) underbart snacka om service!! Och jag bör ha dem på tisdag sa hon!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...