Jump to content

Recommended Posts

Har haft lite mailkontakt med Bosse bildoktorn inför SFRO 1. Då jag helst skulle vilja pulverlacka innan besiktning .. Detta är har skrivits.

Hej Bosse!

Jag håller på o bygger en sk Super Seven bil av fabrikat MK.

Tänkte höra med dig om du fortfarande gör SFRO besiktningar för super seven.

Och hur långa väntertiderna normalt är framöver i tex maj.

Hej!

Jodå jag besiktar Super 7 bilar.

Vem tillverkar MK?

Väntetiden för en besiktningstid är 2-3 veckor.

/Bosse

Hej!

Tack för snabbt svar :-)

Jo det är ett kit MK indy Deluxe "R" kit jag köpt. Det är MK:s nya kit som är extra förstärkt + att

jag har valt att köra med bur, rent säkerhetsmässigt då jag tänkt ha lite skoj på banorna oxå.

Buren är ett extra tillval jag gjort. MK-sportscar är en av de största tillverkarna av kit i England http://www.mksportscars.co.uk/

Där kommer även en fråga in.. då jag skulle vilja pulverlacka chassit innan SFRO 1. Det är ju lite olika regler vad jag har hört. Vanligt

är vad jag förstått okej att lacka då det är en känd fabrikör av chassi, hur ställer du dig till det?

Mvh Jonas Jonson Jämjö

Hej, så här säger min kollegor inom SFRO om MK:

Kollega 1. Alla MK jag sett har varit i stort sett väl utförda (dvs helt okej

svetsar, vettiga materialval etc.) men allt är också lite "engelskt",

dvs det är inte showfinish och det brukar finnas lite saker att

komplettera på chassit.

Därför rekommenderar jag inte en pulverlack före byggbesiktning.

Gränsande till att jag inte tillåter det trots att jag sett flera MK

förut. Om det dessutom är en förändrad modell är det ännu större

anledning att besikta före lack. Det vill ju också TS att vi gör.

Kollega 2. Jag skulle vilja säga att MK;s grejer är okej men inte mer.

Generellt uppfyller de kraven vi har men som alltid beror det på byggaren vad slutresultatet blir.

Som liten tillverkare kan en o anna svets bli fel eller lite snett.

Någon gång har dessa bitar slunkit med ut till kund, så det gäller att vara uppmärksam.

Felaktig Scrub radie och chassien inte riktigt anpassat till "stora" motorer (Volvo mm).

Min åsikt:

Jag vill besikta ett chassi som inte är lackat och där svetsarna inte är slipade.

Jag vill även ha klara uppgifter på materialets (annars kan jag inte besikta bilen):

* sträckgräns.

* brottgräns.

* förlängning innan brott.

* beteckning.

* svetsbarhet samt svetsmetoden (enligt SFRO.s NYA bygghandbok).

Mvh

Bosse A

SFRO

Vad innebär detta?? Måste jag ha massa tekniska dokument från MK ?? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Materialintyg kan du få av MK. Det fick jag så det ska inte vara något problem.

Däremot hade det varit intressant att veta vad SFRO kollega nr2 menade med "Felaktig Scrub radie och chassien inte riktigt anpassat till "stora" motorer (Volvo mm)."

Vilken "scrub radie" har en MK som standard? Borde väl bero en hel del på fälgvalet och enligt min SFRO besiktningsman var Sierra spindeln bra + att jag har -42mm i offset vilket gynnar situationen ytterligare.

Med att chassit inte är gjort för en stor motor. Spelar storleken någon roll??? Får den plats så får den plats eller (som flickan sa....)?? Jag är mer bekymrad av vikten på motorn än storleken.

Link to comment
Share on other sites

en större motor är ofta tyngre men inte alltid, men de menar kanske tung och eller kraftig motor.

Alltså att det är lite vekt.

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Kollega 2. Jag skulle vilja säga att MK;s grejer är okej men inte mer.

Generellt uppfyller de kraven vi har men som alltid beror det på byggaren vad slutresultatet blir.

Som liten tillverkare kan en o anna svets bli fel eller lite snett.

Någon gång har dessa bitar slunkit med ut till kund, så det gäller att vara uppmärksam.

Felaktig Scrub radie och chassien inte riktigt anpassat till "stora" motorer (Volvo mm).

Jag blir så trööööööt LITEN tillverkare dom bygger över 250 om året det finns ju jättemånga kitcar tillverkare som är större

Michael Wänström

Link to comment
Share on other sites

Först av allt får jag väl säga att Bosse verkar bra för att han svarar på mail. Jag har mailat ett par SFRO män när jag skulle besiktiga min, men fick aldrig svar från någon av dem. Den enda som svarat mig och alltid kommit med bra och konstruktiv information är "therealpinto".

Kollega 1 svarar väl ok, dvs att han anser att man ska besiktiga varje bil individuellt. Bilarna byggs väldigt individuellt och det är av den anledningen som vi kan klassa dem som amatörbyggda.

Kollega 2 ger ett svar som om jag varit Bosse kunde vara helt utan. I mina ögon "svammel"

Link to comment
Share on other sites

Kollega 2. Jag skulle vilja säga att MK;s grejer är okej men inte mer.

Generellt uppfyller de kraven vi har men som alltid beror det på byggaren vad slutresultatet blir.

Som liten tillverkare kan en o anna svets bli fel eller lite snett.

Någon gång har dessa bitar slunkit med ut till kund, så det gäller att vara uppmärksam.

Felaktig Scrub radie och chassien inte riktigt anpassat till "stora" motorer (Volvo mm).

Jag blir så trööööööt LITEN tillverkare dom bygger över 250 om året det finns ju jättemånga kitcar tillverkare som är större

Michael Wänström

Hej Micke,

tror faktiskt MK är nr2 i england efter Robinhood som faktiskttillverkar 3 ggr så många som MK gör.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Skippa pulverlacken och gå på en epoxibaserad istället, Pulverlacken kan flaga om den får "stenskott". Det är svårt att bättra på i efterhand så att det blir bra. Du kommer alltid att få svetsa dit något extra. Tar dom extra betalt för att inte pulverlacka?

Link to comment
Share on other sites

Jag har tivstat om jag ska pulverlackera eller inte.. just nu känns det mer rätt att göra som du säger att epoxilackera istället.. mitt chassi var beställt olackerat.

Skippa pulverlacken och gå på en epoxibaserad istället, Pulverlacken kan flaga om den får "stenskott". Det är svårt att bättra på i efterhand så att det blir bra. Du kommer alltid att få svetsa dit något extra. Tar dom extra betalt för att inte pulverlacka?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...