Jump to content

R-däck till Dala7


Ranggren

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om det är någon som kan rekommendera lite bra typer av r-däck till mig.

Vilka dimensioner ska man använda? Just nu har jag fram 205/50/16 och bak 245/40/16.

Jag kan även säga att jag mestadels kommer köra på Ring Knutstorp.

Bilen har är den här: http://www.garaget.org/?car=183047.

Skulle vara glad för alla tips jag kan få nu inför det att jag ska börja tävla med bilen.

Tack på förhand. Mvh Ranggren

Link to comment
Share on other sites

Ska du köra r-däck är 14-15" fälgar att föredra vad jag vet och det är där som det är lättast att få tag i däck å de har bra pris.

Dessutomu mindre fälgar du har ju mindre rörelsemassa är det i dom = snabbare acceleration samt effektivare inbromsning.

Sen vilken bredd du skall ha på däcken har ju lite med om du vill ha den över/understyrd. Men jag skulle tro (efter vad jag sett på sjuor) att lika breda däck bak å fram är rätt lagomt.

Link to comment
Share on other sites

Klämmer du dit 245 R-däck lär du aldrig få upp någon temperatur i dem, skulle tippa på att 195 är fullt tillräckligt, jag körde 205 på min octavia RS och det höll i så det blev blött i brallan, sedan finns det bara två anledningar att köpa stora fälgar och det är för att bromsarna skall få plats och sedan är det bara utseendemässigt, kan du leva med det är det minsta möjliga fälg som gäller, då sparar du en rejäl slant och bilen blir snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju lite beroende hur man vill ha bilen. där finns nog inget som sägar att det ska vara si och så.

Tittar man på min westfield så hade jag 205/60x13 toyo, jag hade lite problem att få temp i fram däcken, man kan ju styra lite med lufttrycket samt att man kan labba lite med cambern.

Jag hade nog valt 195 fram samt 205 bak och då 13". men visst det finns andra ;)13" = lite dyrare.

Vilken tävling är det du ska köra, har du kollat med din vagndeklartion om hur den är med olika däcksbredd, nu menar jag vikten/effekt.

men att ha 245 bak kommer din bil att bli tung om man tittar på deklartionen.

Så sätt dig ner och gå igenom det och knappa in det här för att se http://www.spvm.se/uploads/Reglemente/Vagndeklaration_Roadsport_SPVM2009.xls

Ska du åka på Toyo, avon, yokohama, mfl.

Hoppas det hjälper lite iaf.

Edited by Robban1
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips, det blir nog andra fälgar till racing.

Jag ska börja med att köra lite klubbrace för Hyllinge ms på Ring Knutstorp, sen för man se vad framtiden har att erbjuda.

Mvh Ranggren

Link to comment
Share on other sites

Sedär.... där har vi ju Englundh's gamla bil...... Är den i Kågeröd nu då?

...........

Jag har samma mått på min bil och kör Yokohama 205/50-15 A048 i medium gummi blandning.

Jag tycker det verkade funka på Kinnekulle när man bara släppt ur tillräckligt mycket luft.

Började på för högt tryck och sänkte efterhand och fästet kom med det lägre trycket.

Minns inte vad tempen i mina däck var efter ett pass, men du behöver inte bredare däck än

205 iallafall om du väljer Yoko 48'or.

Link to comment
Share on other sites

I Roadsport kör jag med Avon ACB10 195:or och vägde med massa bly i bilen ca 750 kg, funkar bra men har tendens att överhetta bak efter 5-7 varv.

När jag inte kör roadsport kör jag med Avon acb10 245:or som egentligen inte är 245:or, samma däck finns i 15" och heter då 215... nåväl däcket är ca 25 mm bredare än fram och är det som funkar bäst. Så lite bredare bak är att föredra :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ja där har vi ju Englundh's gamla bil och den rullar i Kågeröd

Jag får åter igen tacka för all hjälp

och säga att det blir nya fälgar med mindre däck på bana men gata blir det de gamla

Vad rekommendera ni för märke och modell på däcken.

Kan Toyo R888 vara passande på min bil? har nämligen hittat sådana däck billigt.

Ungefär vilket däck tryck bör jag hålla?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen borde du som har stel bakaxel köra Avon acb10 som är ett diagonaldäck och som inte behöver någon camber, men tyvärr är dom duktigt dyra :( , Toyo's 888 är nog ett vettigt däck som oxå ska vara ett av dom bästa r-däcken i regn.

Däckstrycket bör ligga någonstans ca 1-1,5 kg (kallt)och omkring 2 kg varmt.

Jag brukar ligga på 0.95- 1,05 (kalltryck) om det är varmt ute.

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...