Jump to content

Cagiva maskin


Snowman

Recommended Posts

Hej,

Har fått nys om en Cagiva 2-cylindrig 600cc (?) maskin som finns på en skrot. Enligt uppgift är det en mc som polisen beslagtagit och lämnat in för skrotning. Enligt skrotarn kan ev motornummer och ramnummer vara bortslipat. Är det något man bör oroa sig om man vill bruka motorn till ett hembygge?

Nån som har erfarenhet av Cagivas motorer? Nått att ha? Den är vätskekyld och ser hel ut. Dock har jag inte fått vare sig pris eller fått reda på om den startar. Vad ska man ge för dylik mackaper? Jag vill ha elsystem, motor/växellåda, kylning, swing/fjädring, bakhjul, instrument (om det behövs), tändningslås och ev tanken.

Detta ska inte bli nån super 7 utan en reverse-trike i så fall..Behöver tips på lämplig framvagn? Ska man ta en Bagge framvagn eller har nån ett bättre förslag?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Jag hade nog satsat på en vanligare motor, underlättare när du ska köpa reservdelar. Tex Yamaha R6 (om det är 600cc du är ute efter) motorer verkar det finnas gott om.

Ang framvagn så hade jag nog byggt med A-armar som på en seven.

Link to comment
Share on other sites

Borde bli problem med ursprungskontrollen om motornumret är borta också. Kanske ett intyg från polisen är godtagbart. OM det nu inte är ett riktigt vrakpris på den, så håller jag med Jonas. Det finns vanligare motorer att välja på.

Link to comment
Share on other sites

Cagiva har inte gjort allt för många egna motorer, mycket Ducati i dom större maskinerna, om du har modellbeteckningen kan jag kolla runt lite.

Är det ett typ Morgan bygge? Kolla på Moto Guzzi motorer i så fall. En V-tvin passar troligen bättre än ett bambustaket.

Link to comment
Share on other sites

Tanken var väl nått åt detta hållet fast lite enklare http://www.indycycle.net/

Tycker den liknar en sån här, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Cagiva_elefant_650_1986.jpg

Eller kanske en W16

Lite svårt att jämföra då den saknar vissa kåpor och är allmänt misshandlad. Dessutom omlackad så inga betäckningar syntes.

Mvh

Magnus

Edited by Snowman
Link to comment
Share on other sites

Eletanten var luftkyld & med motor från Ducati Källa

W16 encylindrig & luftkyld Källa

Tror fortfarande på att det är en Suzukimotor du hittat. Har inte sett några andra vattenkylda Cagivor som inte varit 2-taktare.

Med den förebilden du valt, leta efter 1000cc bambustaket från den uppgående solens land. Leta I Tyskland & England, bättre utbud. Regga som MC & slipp hk/kg regeln (om jag fattat rätt).

Link to comment
Share on other sites

Intressant projekt. Skall bli riktigt kul att se bilen eller om det blir en Mc-reggad-bil växa fram.

Skulle själv kunna tänka mig en kärra med liknande utseende (en-sitsig) men då skulle jag plussa på ett hjul till bak. Jag vill gärna ha minst 4 hjul mot mark.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...