Jump to content

Vilket Väder


PeerO

Recommended Posts

Vilket härligt väder det är idag.

Bild tagen från ytterdörren. " Jag vägrar att gå längre"

post-2391-126665394091_thumb.jpg

Idag är en garagedag. Sosialt umgänge och stadsvandringar behöver man inte deltaga i. Skulle man ertappas på soffan så kan man ju alltid försvara sig med att någon behöver att det har blivigt skottat tills på måndag då och det är inte lönt att börja skotta än.

Ha en trevlig dag i garaget.

Peer O

Jag har svurit länge över den förbannade snöslungan jag köpte för fem årsedan funkar ju inte utan snö. Men idag skall den få utökade medar. Den har denna vinter gjort skäl för varenda krona den kostade då.:)

Edited by Polo
Link to comment
Share on other sites

i luleå har vi de ganska bra, -25, strålande sol och plogade vägar :)

Ja dom är en "aning" bättre på att vårda vägarna i norr än här i söder.

I förrgår blev jag rent ut sagt förbannad när jag åkte bakom plogbilen. Han körde med plogbladet uppe och salt sprutet på för fulla muggar. Som att salt hjälper när man vet att de ska snöa hela natten?

Link to comment
Share on other sites

Jajamen det är ett riktigt "Top Secret projekt" som gömmer sig. Det har gömt sig länge också. Det blir 14 år nu 2010.

Jag skall se efter om jag hittar några bättre sommarbilder på "projektet". Kan också säga att hjälp med projektet välkomnas men jag har full förståelse om ingen anmäler sig som frivillig.

Link to comment
Share on other sites

Undrar om de som bestämmer om saltningen på vägarna kör bil själva, eller ens har körkort? Ibland undrar jag verkligen vad dom håller på med. Snö och is går ju att köra på, men detta slask som saltet framkallar är ju hopplöst att köra på. Irriterande också att se snöbladet uppe och saltet på, dessutom kör dom oftast i hjulspåren istället för att ploga bort mittsträngen. Korkat.

Link to comment
Share on other sites

Hemmavid så kom en dag sandbilen. vad bra tänkte jag då slipper de ploga upp en stor hög framför infarten (som de alltid gör) men döm om min förvåning när de kom en stund senare och plogade bort det och givetvis lade en stor vall o blockera infarten. jag tror inte de får göra så hela tiden. ska jag ta hand om kommunens "avfall" som snö klassas som nuförtiden?

Link to comment
Share on other sites

Mätte snödjupet här hemma för 1/2 timme sedan 60 cm! Sådant snödjup här i Borensberg har vi inte haft så länge jag har bott här, dvs 20 år. Granne som är född har kan inte på minna sig något liknande och han är drygt 60. Vi får väl skylla på den Globala Uppvärmningen :D

/Janne

Link to comment
Share on other sites

vi svor och skottade rent bägge infarterna vid våra hus.. 15*3 och 9*6 meter.. nöjda och hyfsat trötta i ryggen vilade vi..

åkte och tänkte vi skulle finjobba i huset vi renoverar, när vi hör plogbilen.. genast vart det en halvmeter hög vall 1,5 m bred i alla grindhål...stor suck.. väntar en halvtimme går ut.. döm om min förvåning.. där är en traktorgrävare i farten att skära rent framför alla tomter på gatan YIPPIE !!! visar sig att grannen känner någon på kommunen som beordrat dit en grävling.. visar sig att jag känner föraren så han rensar kvikt upp grindhålet och längs hela tomten.. mao det löste sig... när vi kom hem till det andra huset var där oxå en äckel sträng.. fast den fick jag allt skotta bort själv.

är trött på snö nu..

Link to comment
Share on other sites

33 varmgrader just nu i Jordanien.

Känns som att vi åkte med vääldigt bra tajming...

Kan hälsa dej som fd Lulebo att vi just nu (20:21) har -29,1 c. Betydligt behagligare än +33 c, man blir ju bara svettig och törstig.

Hälsar Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Här kommer avslöjandet av CealmSeven fabrikens "Top Secret projekt".

Tegelpannor garnerade med snö, visst är det trist. Det enda bra är att jag hittills klarat att ha dem i orört skick i 14 år. Det är en del av pallarna på bilden, finns flera lika fint garnerade på framsidan av huset.

CIMG5576Small.jpg

Lite mer "hemma hos" snöbilder. Det påkörningsramperna på trailen som sticker upp som små gröna stegar.

CIMG5549Small.jpg

Insnöad hjullastare som väntar på våren

CIMG5544Small.jpg

Ingång till huset.

CIMG5561Small.jpg

Det drev ihop lite på taket under gårdagen och natten. Jag har tagit bort en hel del av drivorna nu (igen).

CIMG5560Small.jpg

Efter att grannen kommit på besök med en anitsnöutrustad Valmet blir allt genast mycket ljusare och trevligare.

CIMG5565Small.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag är också ganska uppgiven när det kommer till snön.....

Skulle vara skönt att slippa skiten nu, och ungarna tycker inte heller det är kul längre....

Nyskottat i garageinfarten efter dagens plog passerat.....

Men nu snöar det igen så va fan -i morgon är det väl samma skit igen....

d21201041620P8acd.jpg

Trappan in till värmen....

Snart ser man inte snögubben för all snö.........typ...

e51201041840P95d2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilka fina bilder både oskottade och skottade.

Varför misströsta över detta fina snö täckta landskap.

Helre den vita vinter vi har nu än den grönbruna blandning vi brukar ha.

:wacko:

Håll ut!

Snart Kommer Sommaren.

"Citerat från skrapan"

Link to comment
Share on other sites

Ja Cealms trädgård är deras naturliga plats. I det huset jag bodde tidigare så hade vi ibland älgar som åt äpplen på träna och fallfrukt. Bara de inte blir fulla så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Trädgård och skog här är det inte så stor skillnad på. Dvs älgarna trodde nog de fortfarande var kvar i skogen. Härom åren (10 år sedan) hade vi älgar utanför fönstren så det gick inte att öppna fönsten för då slog det emot älgen. Inte brydde de sig, de var fullt upptagna att äta äpplen.

Får se vad vi får för besök inatt och imorgon, träden är inte färdigätna än.

Link to comment
Share on other sites

I poolen? Måste varit en syn var den än simmade. Undrar just om den hade ont i huvudet dan efter?

Nej nere i ån som rinner förbi, dom kommer simmande varje dag som en klocka. Men inte nu. Nu har ån varit isbelagd hela året, och det brukar bara frysa några dagar per vinter annars.

Jag som trodde vi skulle få medelhavsklimat här lagom till man blir pensionär..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...