Jump to content

Strypning av mc motor..


JonasJonson

Recommended Posts

Jag ringde Teknisk upplysning på bilprovningen angående effektreducering av mc motor för bilbygge.. jag fick ett luddigt svar efter att han slog i sina böcker.. svaret var: Det är inte godkänt att reducera effekten på en mc motor genom att strypa den.. men sen fick jag svaret att det är okej om man kör den i bänk.. jag vet inte vad jag ska tro riktigt.. men roadster han visar ju på sin hemsida när han mycket riktigt placera strypningar i hayabusa motor. Frågan är var han nu får tag i dem för "mc kompaniet" är de enda jag känner till som har strypningar och vill minnas att de har ensamrätten till det. Det finns 72 kw strypningar att få tag i.

Tänkte slippa köpa 400 kg bly :unsure:

Är det någon som "vet" vad som gäller??

Edited by JonasJonson
Link to comment
Share on other sites

gör egna strypringar och bänka motorn sedan. har du den i bilen kan du åka till Bert-ola i Björkeryd Masens motor och få intyg. Eller som sagt 200kilo bly ung. tänk på att de går efter skattevikt inte fordonsvikt. min ska på 150hkr väga 733 skattekilo. och har för mig att det är ung -80kg.

full tank verktyg o reservhjul o extra tungt batteri m.m. kan du ha i

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att när det finns "certifierade" strypningssatser som till hoj så bör de kunna godkännas. Det förutsätter att den är monterad och intygad enligt reglerna som gäller för MC, Bilprovningen har ju lista på vilka verkstäder/motsvarande som får göra sånt.

Det finns inga klara regler som säger si eller så just i detta fall. Jag brukar hellre råda kunderna att välja en lagom stark MC-motor från början, så slipper man risken för problem. Ska man ändå strypa till x kW kan man kanske fundera på att hitta en motor med "rätt" effekt från början...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Min åsikt är att när det finns "certifierade" strypningssatser som till hoj så bör de kunna godkännas. Det förutsätter att den är monterad och intygad enligt reglerna som gäller för MC, Bilprovningen har ju lista på vilka verkstäder/motsvarande som får göra sånt.

Det finns inga klara regler som säger si eller så just i detta fall. Jag brukar hellre råda kunderna att välja en lagom stark MC-motor från början, så slipper man risken för problem. Ska man ändå strypa till x kW kan man kanske fundera på att hitta en motor med "rätt" effekt från början...

/Gustaf

Men inte lägger man ner så mycket pengar på en motor som en hayabusa o kör med den stryp??

Jag har själv behörighet att strypa motorcyklar o stämpla intyget att den är isatt.

Men jag tror bilprovningen har fel i det hela.. det måste vara godkänt.. ska gå till botten med det på måndag. Inte fan kan det väl vara godkänt o bänka en bil... o sen inte godkänt med strypsats som dessutom är typgodkänt? I annat fall är det ju bara o sätt i strypningen o sen bänka bilen o då blir det ju samma effekt men vad väger egentligen mest? ett typintyg som dessutom är E märkt än ett intyg av någon som kan bänka??

Edited by JonasJonson
Link to comment
Share on other sites

http://www.roadster.se/M010723.html

Så gör roadster.. antingen är det okej eller så gör han det för skoj skull eller så har en jävligt bra polare på bilprovningen.

Inte för att jag vet men bilderna verkar snart vara 9 år gamla så reglerna kan ju ha ändrats på vägen också.

Edited by Jocke4U
Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag vet men bilderna verkar snart vara 9 år gamla så reglerna kan ju ha ändrats på vägen också.

Ja det kan ju vara som så.. ska helt klart kolla upp det på måndag om det skett några ändringar. En annan anledning kan ju oxå vara att det är en ny motor som kommer från england som egentligen inte har någon samman koppling till hayabusa utan de har sk egentillverkning av motor med 72 kw..

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det verkar konstigt om det går att få igenom en bil med sådana strypbrickor som effektreducering och inget mer "varaktigt" mekaniskt ingrepp så att säga.

Konstigt men väldigt praktiskt för BEC åkare om det funkar..... ;)

Link to comment
Share on other sites

http://www.roadster.se/M010723.html

Så gör roadster.. antingen är det okej eller så gör han det för skoj skull eller så har en jävligt bra polare på bilprovningen.

Det finns SBP stationer i min närhet där det räcker med en flaska whisky i passagerarsätet, (som försvinner vid provkörningen) då går det mesta igenom.

Men jag ser ofta att dom släpper igenom bilar med riktigt dåliga bromsar utan anmärknning, frågan är vilket som är värst? Det går ju att köra för fort eller vårdslöst med 100 hk också.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte lösa det på enklaste sätt, enligt Thomas är det ca 200 kg att vikta ner med, gör 4 tackor av bly och bulta fast på lämplig plats. Det blir tackor i måtten 200 * 200 * 100 mm. När den är besiktigad och klar är det ju bara att sätta ut annons på dem. Tror de är lättsålda;-) Hålla på att strypa och skaffa intyg är ju bara ett spel för galleriet, de plockas ju bort 10 min efter bes iallafall.

Att det sedan finns ett regelverk för vikt/effekt kan vi diskutera i en annan tråd...

Link to comment
Share on other sites

Jo, men de fick inte begränsas i varvtal mer än till 10% under varvtalet där max effekt upnås, och gäller bara förgasarmotorer. Men detta var bara för att få ner max hastighet tillsammans med nerväxning. Insprutningsmotorer får ej strypas i traktor.

Link to comment
Share on other sites

Det finns Hayabusa hojar i Frankrike som e på "100" hästar, köp en sådan databox så e saken biff.

Varför köpa en motor o strypa? jo! man får en liten, lätt modern motor som drar lite bränsle. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ja det kan ju vara som så.. ska helt klart kolla upp det på måndag om det skett några ändringar. En annan anledning kan ju oxå vara att det är en ny motor som kommer från england som egentligen inte har någon samman koppling till hayabusa utan de har sk egentillverkning av motor med 72 kw..

Förlåt mig men det är jo ett tag sedan du komenterade på denna sida i detta ämne men fick du nånsin klart för dig hur reglerna egentligen fungerar. Är bara nyfiken då jag själv skulle kunna tänka mig att bygga på en busamotor :notworthy: ! Vad jag fått fram från en fransk sida är tydligen den enda skilnaden ECU´n som begränsar franska Hayabusa. Enligt deras diskusionsforum ser det utt som nedan:

Franska Suzuki Hayabusa med effektbegränsande ECU (78KW)

Generation1 = Denso ECU 21H80 har 78KW! Med tråd till stift 21 bortklippt är effektbegränsningen bortkopplad!

Generation2 = Denso ECU 21Hx0 har 78KW! Med tråd till stift 58 bortklippt är effektbegränsningen bortkopplad!

Link to comment
Share on other sites

Grabbar ,,ni sitter här och diskuterar hur man kan komma runt nuvarande regelverk, inte speciellt smart då det finns personer som håller koll på dylika

diskusioner på varierande forum i detta avlånga land. :unsure:

Kan ni inte se till att följa det regelverk som vi har för närvarande istället ? det är inte många länder i världen som har ett så "snällt " system så att man kan bygga sin eget

fordon så lätt, detta ska vi vara rädda om.

Vet inte hur många av er som har åkt en 7:a som väger 740kg med en bilmotor på 150 hk,,,den går utav hel...e :thumbsup: det gör min måste jag säga.dom

allra flesta som tar upp denna fråga har enligt min erfarenhet aldrig åkt vår typ av fordon.

Är det nåt ni inte gillar ta upp det med SFRO som är det organ som nog kan påverka mest av oss.

Min personliga åsikt är att sådant prat ska inte förekomma på detta forumet, det ser inte speciellt bra ut på ett väldigt bra forum.

Det är klart att man kan ställa en fråga om vad som gäller och hoppas på att få ett bra svar men att tråden sen utvecklar sig till att försöka komma runt ett regelverk

,det set illa ut och det borde vara Forum moderatens uppgift att stävja detta.

Fråga måste man och bör man göra annars så får man inga svar.

Mvh Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Vi stryper ju motorcyklar ibland för körkortens skull och besiktningen kräver endast att intyget är med vid regbesiktningen.

Vad jag vet finns inga krav på speciella verkstäder eller bekräftelsekörningar med bänk, utan det räcker som sagt med det intyg som ingår i strypsatserna från MC-Kompaniet i Väring.

Många av dom här strypningarna är heller inte "lätta" att ta bort. Ofta är det brickor som skall svetsas i avgassystemen....

MC-Kompaniet säger själva på sin sida följande: "I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver

för att registreringsbesiktiga hojen. Montering av strypningen får man enligt Svensk bilprovning göra själv alternativt väljer man att monteringen utförs på en mc-verkstad.

När monteringen är utförd signerar montören det medföljande effektintyget med datum samt signatur på avsedd plats.

Våra strypningar är även godkända för helfordonsgodkända hojar vilket innebär att man i stort sett kan reducera effekten i vilken mc man vill."

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att de tänker på det viset jag menar att en strypbricka reducerar effekten på motorn oavsett om den sitter i en skooter, flygplan, MC eller bil. Den har ju mer med drivlinan att göra än med fordonet den sitter i. Tack för infon Jörgen.

Skulle det funka att montera strypningen på donatorn och regga om den innan man slaktar den? Det blir krångligt, dyrt och kanske inte helt praktiskt...

Link to comment
Share on other sites

Konstigt att de tänker på det viset jag menar att en strypbricka reducerar effekten på motorn oavsett om den sitter i en skooter, flygplan, MC eller bil. Den har ju mer med drivlinan att göra än med fordonet den sitter i. Tack för infon Jörgen.

Skulle det funka att montera strypningen på donatorn och regga om den innan man slaktar den? Det blir krångligt, dyrt och kanske inte helt praktiskt...

Tror jag hittat lösningen på problemet...... CB650 heter den ;) :prop:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

men... om man nu väljer å "vikta" en alltför motorstark bil med 200kg, (som gott å väl skulle motsvara en viktökning med 40-50%), så borde man ju få dimensionera om hela konceptet på chassiet. Med tanke på fjädrar, dämpare osv. osv. detta borde ju i sin tur sbp eller tillochmed SFRO "märka" och stoppa innan den blir "gat-legal". När man väl fått den "igenom" skall ju vikterna bort, och sedan hela chassiet vagas in, och om... Känns kanske lite bättre å vara överrens med sin SFRO-man ang. effekten från början, och ha en sund diskusion med denne...

bygg stabila/överdim chassie så blir det sällan problem, iaf vad "min" SFRO-man sa, som för övrigt tyckte att jag hade för klen maskin i min... 700kg/130hk...

endast fritt tänkande...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...