Jump to content

motorstativ ritning??


Michael Th

Recommended Posts

hejsan jag tänkte mig att bygga ett motorstativ..

ja jag vet Biltema har ett för 589 kr...

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=102764

jamen köp ett då tänker ni kanske..nä

jag har hjul ..redan..gratis.. rör ligger och dräller på jobbet och jag vill bygga ett lite special med en del av en vw växellåda så jag även kan provstarta vw motorer.. om sanningen skall fram kommer jag att bygga 2 då en arbetskamrat med en -67 21 fönsters vw lyxbuss oxå vill ha ett

till frågan har någon här ett dylikt från biltema som vill mäta, lite mer exakt än biltemas

Mått: 800 x 850 x 870 mm (hxbxd). jag vet ju inte var dom mätt

bottenplattan e ju som ett h mått tack..

liksom måttet upp till centrum på pelaren..

sedan får jag väll uppskatta resten av måtten..

varför jag inte själv mäter på biltema.. det är ett antal mil till närmaste varuhus och det borde finnas flera här som har..

en cad ritning e för mycket överkurs för min gamla dator..och mig..

tack på förhand/ michael

Link to comment
Share on other sites

Förr fanns de som hade en kuggväxel i bakkant så man vevade runt motorstativet med en vev mycket bra. Det måste du ju ha Michael

jag blir imponerad - det läggs ut en ritningsfråga - svaret finns på forumet 104 minuter senare - snabbt jobba cealm

kengren

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket... :notworthy:

du är en redig kompis!!!! :thumbsup:

har köttat sönder en vw växellåda med tigersågen nu... får ta och planfräsa baksidan på måndag..

Thomas angående kuggväxel... blir ett 20 mm hål tvärs genom det rörliga röret sen drar man lätt runt en liten vw motor..

Link to comment
Share on other sites

den som känner mig vet..jag befattar mig inte med bojsänken... :515: :lol:

iofs långtids planerar jag ett hotrod bygge.. men det är då..fast där vill jag helst ha en liten tex vedette sidventils v-8:a...eller en Rover/buick olds hel alu v8:a men det dröjer tills jag är där. e ju inte ute efter förödande hjulspinnande effekter.. utan v8 ljudet i det bygget....säger inte att det är fel med tunga motorer... men det e inte i mitt intresse..

och ja jag vet en "hotrod" "het vevstake" är i vissas öron det samma som en trimmad v8:a.. men lite som hur långt är ett snöre.. det e upp till byggaren hur han vill ha den.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Vinkelväxel är inte optimalt, man vill ha en snäckväxel så man får steglös "självlåsning" i snäcktransmissionen och därför kan veva motorn till valfri vinkel och få den att bli still där. Det vore sannerligen klockrent i en motorbock, min har bara en "klämma" om axeln och jag vet att den inte ville vara helt still med en Pontiac 8:a hängande i bocken med bara klämlåsning.

1569532.jpg

Link to comment
Share on other sites

tja en snäckväxel är nog inte fel ibland... men då skall man hitta en dylik i lämplig dim med lagring och gärna lowcost :banghead:

blir flertalet hål genom bägge rör och en ..8 mm sprint.. det snurrar iofs inte min motor men blir nog bra.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Vinkel växslar (Ursäkta Snäckväxel menade jag) med bra utvexling kan man säkert hitta på någon skrot som tar hand om restmaterial från process industrin för de anvender sådana till sina stora hand manövererade ventiler. Fins för 1/2 varv och hel varv.

Såg någon bild där man gjort fästen så att det passar att hänga motoren på sidan i "motorfästet" gör det ju enklare att komma åt båda ändar av ex vevaxeln. Skall söka för att se om jag hittade den.

Det är ju inga problem att vända en 4a på biltemas men om du har en längre ex 6a så blir det tungt och vingligt.

Skulle jag bygga en själv så satte jag nog två vettig lager i axel då slipper man det tröghetsmomentet när man skall vända på grajen.

Edited by Polo
Link to comment
Share on other sites

En sån här 41-030 kanske för 189 kr på Biltema

Blir väl lite extra bygge att få till vridningen så den inte roterar helt fritt men ett kedjehjul i bakkant på hjulaxeln och lämpligt litet kedjehjul med vev på vertikalstativet borde kunna vrida och hålla även V8or. 41-030 är typad för 750 kg inne vid bultarna. En VW motor borde inte vara ett hållfasthetsproblem. För en V8 kanske man skall byta till en kraftigare axel än 41-030. Den motorn är rätt låg och bryter väl en del i lagren och tapparna. Eller så sätter man en liknade anordning på andra sidan också. Då blir det som att grilla en helstekt V8a. Hmmm låter inte så dumt..........marinerad i mineralolja.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

hejsan nu är stativen mer eller mindre färdiga... blev 2st då arbetskamraten ville ha ett oxå... han fick göra lätt hålen efter mina ritningar..pappers cad.....sen gjorde jag resten..

kostnad 0 kr.. bakhjul från ett kasserat stolsunderrede från en norsk Ambulans vi byggt och byggt om framhjul från en kasserad städ vagn.. resten "skrot"....

2lb0w0g.jpg

312xz0j.jpg

24mhkis.jpg

1449rox.jpg

206mpn9.jpg

24cz96b.jpg

gjorde misstaget att kladda på Wash primer på framaxeln och längs gående röret...

funderar nu att klarlacka stativet då jag gillar den råa konstrukttionen..

vad tycker ni??

silver hammar-lack kanske... epoxi-lack?? funderade på svart pulverlack... skulle vara lite "porr".. men har inte tillräckligt stora toleranser...

bara kom med tankar..

ps gjorde lätthål då jag inte gillar tunga saker... vill ju inte få avtryck i garage golvet..tråkigt med spår i betongen....Ds.. :unsure:

nej jag har inte ekparkett i garaget...detta är det outnyttjade vardagsrummet i huset vi renoverar...

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hur snyggt som helst!!! Och "här passar faktiskt lättningshålen" ...... men måste de kallas lättningshål? Räcker det inte med hål bara?

Klart det skall vara klarlack med underliggande polering. Kom bara ihåg att ha ett svetsglas framför linsen när det är klart och du skall ta bilder på det polerade motorstativet så inte kameran pajar i "blixtglansen".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...