Jump to content

Pegasus7+ 95


auditsq

Recommended Posts

Hej på er

har ju hängt här 1 1/2 år nu men inte fått tummen ur o visa bilen...så då kör vi lite history ..

satt på jobbet en fredag efter semestern sommaren 08 o var uttråkad..slökolla på Blocket

o där dök nåt som jag inte kollat på innan.. ( suttit i sporthojträsket i 25 år ) så bilar va

ju inget man tyckte va så kul..såklart Audi Quattros va ju kul som bruksbilar men .. :icon_oops:

sagt o gjort så åkte jag & kolla på hembygget i annonsen... bygget va säkert fint men ..nä inga feelings

..hade som backup ringt på en Pegasus 7+ ( hade ju noll koll på vad det var för bil)bara fr att det var bara

12mil ifrån den andra bilen..när jag parkerar o får syn på den så tänker jag bara ...f*** me..den måste jag ha..

love at first ....

post-2697-126600509156_thumb.jpg

post-2697-126600511051_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

så det blev ju att övertyga dåvarande frugan att det var ingen "racerbil" o jag skulle inte bli en idiot

bakom ratten som jag normalt blev bakom styret på sport eller crosshojar :hypocrite: :angry:

vi bytte mot ett nytt badrum..känner ni igen det snacket :icon_oops:

spec vid köp var :

2.0 Zetec Silver top med Dunnell option 1 ( tändbox , insugsrör optimerat för weber 45 )

Dunnell svänghjul, Dunnel koppling och tryckplatta. Dunnell "wetsump"

Mirra fräst top.. motorn e en viss Henric's f.d motor... mycket påkostad ..170.4hp i bänk

väldigt fint iordning på det mesta..nylocks, stålomspunna slangar, bromsreduceringsventil ( Tilton)

Spax dämpare ( byttes direkt mot GAZ )

MT75 låda mot Atlas axel ..

4 länkad med quality Uniballs

bytte samtidigt med dämparna förarstolen till en Tillet B4 och även bältet där till ett Sabelt FIA bälte

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

----- var ingen "racerbil" o jag skulle inte bli en idiot bakom ratten som jag normalt blev bakom styret på sport eller crosshojar -----

Hur gick det då? Har du två mappar, en när hon ser din körstil och en annan "mer hemlig"........

Link to comment
Share on other sites

nu blev den lite roligare.."Tillet is da shit" GAZ dämparna gjorde susen

o den hemgjorda kränghämmaren plockades bort..nu var den inte livsfarlig i 150+ på ojämnväg längre :515:

problem med att den blev för varm på bana gjorde att ett Griffin kyl från en skrotad Skåne dragster

fick ta plats..tyvärr så löste inte det problemet..det var fel draget kylsystem som var grundproblemet .. :banghead:

A4 SportQuattro på 260hp var inte så sportig längre :515:

post-2697-126600629689_thumb.jpg

post-2697-126600633704_thumb.jpg

post-2697-126600672779_thumb.jpg

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

----- var ingen "racerbil" o jag skulle inte bli en idiot bakom ratten som jag normalt blev bakom styret på sport eller crosshojar -----

Hur gick det då? Har du två mappar, en när hon ser din körstil och en annan "mer hemlig"........

Cealm det står något om dåvarande fru .Peter måste ha bytt fru. Smart varför krångla till det med två mappar :icon_oops: :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

----- var ingen "racerbil" o jag skulle inte bli en idiot bakom ratten som jag normalt blev bakom styret på sport eller crosshojar -----

Hur gick det då? Har du två mappar, en när hon ser din körstil och en annan "mer hemlig"........

tack för era kommentarer..jag har så stor respekt för er som kan det här på riktigt... :515: jag fortsätter flödet med bilder.. jag satte ju tyvärr den i ett träd när jag väjde för grannens hund... så here come's: "Pegasus the resurection" :wub:

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

Cealm det står något om dåvarande fru .Peter måste ha bytt fru. Smart varför krångla till det med två mappar :icon_oops: :icon_oops:

hehe.. uppmärksamt av dej Sorin .. :thumbsup: jo Pegan hade nog en stor del i att vi gick lyckligt skillda vägar :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Jag körde sönder generatorn på Snowdragons Kinnekullekörning så när jag fick den nya hade jag redan börjat

plocka ner bilen för det stora vintermecket..men ni vet hur det e .. sätta i nya generatorn ..bara testa så den funkar..

ooopps grannens hund e på Rådjursdrev.. instinkt ( som hundägare ) säger sväng undan..crasch..

träd är hårda .. Pegasus7+ e hyffsat hårda... dom 2 kassa bilderna på skadorna e tagna precis efter vurpan

av en skakig Auditsq..men ni ser hur krokig den blev..Bilsport&MC har varit helt fantastiska som bolag..min första vagnskada någonsin..det är det ingen som tror när jag säger det .. :hypocrite: men det är lätt att kolla :icon_oops:

AlvhemsBil fick uppdraget att laga bilen, Rickard kom ner o hämtade bilen hemma hos mej..och efter ca 5v hämtade jag bilen

hos honom.. ( Bilsport&MC betalade kärran.. :thumbsup: ) Rickards jobb är inget annat än rent trolleri.. :prop:

för en som sitter o roddar med "datanät" hela dagarna e sånt här hantverk "pure magic"

ramrör byttes från torpedvägg..nya länkarmar....nu håller jag på att passa in den nya huven..

sedan ska alla "blå delar " + huven köras till lack hos Rickard

tack alla för att ni tittade in på min tråd..jag lusläser ju allt som du Morty o du Cealm skriver..

ja..alla andras också givetvis..e man forum junkie så e man :icon_oops:

nu e det snart vår..håll ut

50liters touringtanken i rostfritt byts mot den här godbiten från JAZ på 18 liter

post-2697-126600828678_thumb.jpg

post-2697-126600893742_thumb.jpg

post-2697-126600895342_thumb.jpg

post-2697-126600911225_thumb.jpg

post-2697-126601341936_thumb.jpg

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

liten update

då är delarna lämnade på lack... har jag tur så får jag tillbaks dom

nästa helg... :wub:

huven blev hyffsad... den kommer att lackas blå också...och den kommer att få ett Luftutsug från Carbonmods

http://www.carbonmods.co.uk/Products/Carbon-Fibre-Bonnet-Vent---12andquot-__CMBSC10001.aspx :racesmile:

det blir bara sidopanelerna som blir olackade

Fuelcellen på sin plats men ej kopplad..jag kommer till att börja med inte ha något "remote fill" lock.

post-2697-126912022137_thumb.jpg

post-2697-12691206678_thumb.jpg

post-2697-126912090496_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hämtade delarna från lack igår.. var tvungen att testa o se hur det tog sej ut.. :wub:

så nu ska det svarvas bussningar till länkarmarna i Polyacetal ( Delrin ) imorgon, borras hål för

de nya instrumenten i panelen, passa in den nya vindavvisaren ( i Makrolon )

byta ventilkåpspackning, sätta i nya stift o byta olja.... trycka på start knappen o NJUTA :wub:

post-2697-127022057528_thumb.jpg

post-2697-127022060244_thumb.jpg

post-2697-127022065052_thumb.jpg

post-2697-127022070774_thumb.jpg

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

Njut bara men håll dig borta från hundar och trä nu när den blev fin och hel igen :unsure: :unsure:

Ska visa lite bilder till Ulf nån dag.

Tack Sorin :thumbsup:

...hoppas vi syns den 2maj. ska bli kul att se din fina bil i verligheten

Link to comment
Share on other sites

Delrin bussningar tillverkade..har fått obegränsad tillgång till grymmeverkstad..tror jag flyttar dit :lol:

det lönar sej ibland att bygga nät hos polare..Delrin var helt grymt att jobba med..svarvar som stål

o man känner de självsmörjande egenskaperna så fort man svarvat lite i det ..

dom gamla Cadillac komfort bussningarna åkte ut..

svarva ..svarva.

blästrade länkarmarna också..hmm glasblästrat ser för djäkla snyggt ut..men det blir svart

lackat ändå... mm .nu har man fått upp farten lite :hypocrite:

post-2697-127031693416_thumb.jpg

post-2697-127031696486_thumb.jpg

post-2697-127031699023_thumb.jpg

Edited by auditsq
Link to comment
Share on other sites

Håller med, blå & aluminium är en snygg kombination.

Har kylproblemen löst sig? Luften vill gärna ta den enklaste vägen, så man kan sätta plåtar mellan kylaren & noskonen för att styra den igenom kylaren. Ventilationshålen uppe på noskonen kanske också släpper ut en del luft?

Link to comment
Share on other sites

Håller med, blå & aluminium är en snygg kombination.

Har kylproblemen löst sig? Luften vill gärna ta den enklaste vägen, så man kan sätta plåtar mellan kylaren & noskonen för att styra den igenom kylaren. Ventilationshålen uppe på noskonen kanske också släpper ut en del luft?

Hej Anders

jodå.. kylproblemen visade bero på feldraget kylslangsarrangemang..(pluggad från termostathuset :banghead: )

när det var åtgärdat så upphörde alla problem o den gick snällt en hel dag på bana utan några som helst problem.

jodå ..jag har en styrning ( Keps ) av luften i överkant på kylarn... trångt därframme nu iom Griffin

kylen som egentligen e dimesionerad för en V8... :hypocrite: men den kyler bra :prop:

får se hur jag gör med oljekylen... kanske sätter jag den i motorrummet o tvingar luft mot den via ett scoop..

..förhoppningsvis får jag ner bilen på hjul idag..nu e det nära...

Link to comment
Share on other sites

äntligen ..nu e det bara paketet från RallyDesign med nya instrument, ny D formad ratt, oljekyl.. och paketet från Carbonmods som saknas..

vindavvisare i Lexan ska också göras men det känns grymt gött o va såpass klar ..mycket på jobbet nu

men kanske blir den körklar efter nästa helg

post-2697-127099957148_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Så snygg bil du bygger.

--- Griffin kylen som egentligen e dimesionerad för en V8... ---

Jag har en V8a som "ibland är lite het" då inte het i fart eller varv om någon nu skulle tro det utan i grader Celsius. Hur många liter rymmer kylaren. Såg en bild på den i inlägg #15 i din tråd. SEn så klart den kanske kostar en del också?

Har du någon länk med data på kylarpaketet? 2 radig? 3-radig?

Edit Tillägg: Nu vet jag mer om din kylare efter telsamtalet. Jag skall prova tipset från dig att plugga "övre lilla avluftningen" på Volvo kylaren och endast köra med avluftning från högsta punkten vi termostaten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Grymt fin bil! Fått kika (och provsitta) på nära håll och blev inte så lite avundsjuk på finishen ;)

tack Stefan... :notworthy: sånt värmer..man blir lätt "hemma blind" när man bor i garaget :wub:

nu skulle den bara va lika snabb som din ..eller det är nog jag som skulle va lika snabb som du :D

Link to comment
Share on other sites

tack Stefan... :notworthy: sånt värmer..man blir lätt "hemma blind" när man bor i garaget :wub:

nu skulle den bara va lika snabb som din ..eller det är nog jag som skulle va lika snabb som du :D

Det bästa var att jag såg lösningar som jag helt fräckt och totalt utan samvetsbetänkligheter bara tänker sno rakt av, bl.a. din dragning av extraktorrören. Den är ju klockren. Minimalt med rör innanför karossen (med tanke på att jag efter 5-6 varv höll på att bli grillad upp till knäskålarna ungefär :) ) och mycket enklare att få till ett system som kan fungera bra..... å snyggt som f*n jämfört med mitt kråkbo ;)

Vad gäller farten är det enkelt! När man närmar sej bron så är det bara att sikta och blunda!!! Har man tur kommer man rätt :D :D :D

Misstänker att om jag besöker nåon bana mer söderut blir det omvända roller..... har ju viss erfarenhet av Kullen om man säger......

Förresten, hur gick det med Opeln? Kom han hem som det var tänkt, eller trasslade den mer med ECU'n?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ok, satt och gick igenom gamla bilder från Alfaklubbens träffar och vad får man se? En Pegasus man kände igen från någonstans ;)

En del av bilderna är ju rätt suddiga, men det är väl inte varje dag man passerar en Speedster på utsidan i TV-böjen, så dom får hänga med ändå :D ;)

Alla bilderna finns med högre upplösning på Flickr: Peters Pegasus!

5196672850_f36a9f63f8_b.jpg

5196073057_c9d6ef3b53_b.jpg

5196073843_9c74900e1a_b.jpg

5196139605_298c7fe5bf_b.jpg

5196138963_e78bb2e42a_b.jpg

5196738544_bdaccc987f_b.jpg

5196137709_7afe1bdfc2_b.jpg

5196140339_6853f85122_b.jpg

5196741338_48606362b4_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...