Jump to content

Styrväxelutslag


AlfaRonny

Recommended Posts

Jag har en lös 240 styrväxel kom jag på. Om inte mått kommer för kl 12:00 lokal tid idag då är det endast mitt minne som spökar. Påminn via PM då........eller tråd.....

Link to comment
Share on other sites

Med risk att bli dryg så är ju mm per varv lite ointressant om man inte vet spindel den sitter på( finns någon gammal tråd om detta).

MAO man behöver grader ratt till grader hjul. Speciellt om du har det fina möjligheten att rita en egen spindel. Då kan du ju ta en tokigt långsam styrväxel och korta styr armar till gocart eller Scania känsla.

Libell ? har du någon aning om vad grader ratt ger i hjul vinkel ? 1:14 ish

Link to comment
Share on other sites

För mej är det i högsta grad intressant eftersom jag antagligen skall bygga engna spindlar och vill veta vad olika styrväxlar har för utslag. Hur mycket hjulet skall röra sig per varv vet jag redan, frågan är bara hur lång jag behöver göra armen om jag t.ex väljer 240 styrväxel. Men det mesta är nu löst och jag tror att den kommer att se ut ungefär så här.

Det gröna är stål och resten alu. Caster och styrutväxling har tre olika lägen. Camber ändras med skims "utan" att påverka styrning.

post-407-126544715248_thumb.jpg

post-407-12654471652_thumb.jpg

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

jag tror spindeln kommer att röra sig skumt när man svänger, Mitsubishi har nåt sjukt men 2 spindelleder där och likaså vw passat det är väl styrradien de vill ändra.

Link to comment
Share on other sites

Med risk att bli dryg så är ju mm per varv lite ointressant om man inte vet spindel den sitter på( finns någon gammal tråd om detta).

Du låter inte alls dryg. Men då många har en ide om vilken spindel dom skall använda eller helt enkelt inte har möjlighet att tillverka en och då kan det vara bra att veta hur mycket slag olika styrväxlar ger/varv.

Libell ? har du någon aning om vad grader ratt ger i hjul vinkel ? 1:14 ish

Har ingen aning faktiskt, men den är perfekt (för mig).

Här är en bild på Westfields "snabba" styrväxel. 2.4 varv mellan fulla utslag, men då har den "lockstops" för att förhindra fulla rattutslag.

Styrutslag%20fore.jpg

Här med Quaifes 2.2, fick mer styrutslag och samtidigt mindre varv.

Styrutslag%20efter.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lyfter denna tråd igen då jag håller på med samma sak som AlfaRonny gjorde då han startade denna!

Jag skulle behövt veta hur mycke styraxel en std Sierra kuggstång skickar åt sidan per rattvarv och även hur många rattvarv den har mellan stoppen.

Jag sitter på studieorten och försöker detaljplanera ett "locost"bygge men har inga möjligheter att kunna ta mig någonstans att mäta själv på diverse stångar så det skulle uppskattas!

Sierrans växel har jag förstått är ca 715mm mellan inre lederna? Nån som vet hur det är med Scorpion? Eller 740in? (Och i så fall även gärna matningen av styraxel och antal rattvarv :))

Lite synd GT40in ska vara så trång fram vid fötterna, en bred styrväxel skulle helt klart underlätta för att få mer fotutrymme! Sierrans är den bredaste jag har mått på just nu men en som är 730-740mm hade ju inte skadat!

Link to comment
Share on other sites

Cassius: Förstår inte riktigt problemet. Om styrväxeln är för kort, förläng den bara så får du dina 730 eller 750 eller vad du vill ha mellan inre lederna. Undrar just hur jag vet detta? Ref tex Inlägg #569 och framåt

För den som orkar läsa kommer då upptäcka att det som var ett stort problem med för kort avstånd mellan inre styrledskulorna helt plötsligt löst sig. Troligen en god fe på besök eller kan det varit en speciell förlängning om 43mm på var sida? Ingen kan veta helt säkert......

Ps om du förlänger gör som jag, se till att ha god kvalite och gott om gods för utvändiga och invändiga gängorna. Jag har det som Caroliner i Kungsör använder av någon anledning. Kommer inte på rak arm ihåg kvalitén men men något 2xxx, (kanske 2272 eller något i den stilen). Bra kvalite var det för att bearbeta i maskin samt med god hållfasthet Kan kolla om du skulle behöva.....

Link to comment
Share on other sites

Cassius: Förstår inte riktigt problemet. Om styrväxeln är för kort, förläng den bara så får du dina 730 eller 750 eller vad du vill ha mellan inre lederna. Undrar just hur jag vet detta? Ref tex Inlägg #569 och framåt

För den som orkar läsa kommer då upptäcka att det som var ett stort problem med för kort avstånd mellan inre styrledskulorna helt plötsligt löst sig. Troligen en god fe på besök eller kan det varit en speciell förlängning om 43mm på var sida? Ingen kan veta helt säkert......

Ps om du förlänger gör som jag, se till att ha god kvalite och gott om gods för utvändiga och invändiga gängorna. Jag har det som Caroliner i Kungsör använder av någon anledning. Kommer inte på rak arm ihåg kvalitén men men något 2xxx, (kanske 2272 eller något i den stilen). Bra kvalite var det för att bearbeta i maskin samt med god hållfasthet Kan kolla om du skulle behöva.....

Det har du rätt i, det går ju skarva innanför inreleden också, det tänkte jag inte ens på! :) Skarva styrstaget i sig måste jag göra på Kadetten jag breddat framvagnen på så den lösningen har jag redan undersökt :)

Då är ju den punkten lugn då. Då var de bara hur mycke styraxel som kommer ut per rattvarv, eller totalt mellan ändlägena + antal rattvarv mellan ändlägena :)

Edited by Cassius
Link to comment
Share on other sites

Mitt problem var att V8 Sevenbilen var så nosbred att en Volvo 240 styväxel blev för kort dvs inre kullederna hamnade alldels för långt ifrån linjen övre undre bärarmsinfästning. Då kom jag på att kan man förlänga utåt mellan inre och yttre leden så då borde man kunna förlänga "stora stången också" utan att bli åtalad och dessutonm få kulan i rätt linje med fästena. I Sevenvärlden är det lite ovanligt att en Volvo 240 styrväxel är för kort den mesta handlar om hur mycket varje bilfabrikör kortat sin men inte alltid som sagt.

Lycka till hoppas det var till hjälp.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har en sierraväxel och orkar mäta lite? :)

Hej jag har sierra styrväxel - mätt upp 1 varv på ratten ger cirka 28 mm - jag har 3 varv för fult utslag vänster - höger, jag har monterat styrstopp så hela styrväxeln används inte. Jag "tror" att det var 3,75 eller 4 varv innan jag satte styrstoppen

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej jag har sierra styrväxel - mätt upp 1 varv på ratten ger cirka 28 mm - jag har 3 varv för fult utslag vänster - höger, jag har monterat styrstopp så hela styrväxeln används inte. Jag "tror" att det var 3,75 eller 4 varv innan jag satte styrstoppen

kenneth

Tackar! :) 28mm per varv duger gott som info, antal rattvarv torde gå hitta på annan plats :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att Sierran har 4,5 varvs utslag. Kör med Sierrans spindlar tyckte det blev ett fasligt vevande så jag bytte ut innanmätet till en 2,7 varvs från Rallydesign. Kostade inte många kronor. Fortfarande väldigt lättstyrt trots 245:or och mer vikt på framaxeln än en sjua. Kommer nog att gå ner till 2,2 varv eller modifiera spindlarna.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att Sierran har 4,5 varvs utslag. Kör med Sierrans spindlar tyckte det blev ett fasligt vevande så jag bytte ut innanmätet till en 2,7 varvs från Rallydesign. Kostade inte många kronor. Fortfarande väldigt lättstyrt trots 245:or och mer vikt på framaxeln än en sjua. Kommer nog att gå ner till 2,2 varv eller modifiera spindlarna.

Många bud ;) Har nu hört 3.5, 3.6, 3.75-4 och 4.5!

tror jag får försöka komma i kontakt med någon som har en original Sierra som kan tvärveva och räkna varv :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...