Jump to content

DHL fyh!!!!!


Micael

Recommended Posts

Jag väntar på ett paket från England.

I torsdags fick jag en avi som sa att dom har sökt mig för utlämning men inte fått tag på mig samt att jag skulle ringa dom om ny utkörning alt hämtning. Jag ringde dom dagen efter, dvs i fredags. Då tog det 30 minuter innan dom svarade.

Dom erbjöd mig att köra ut det igen någon gång mellan 9-12 på måndag, tisdag eller Onsdag. Dom kunde inte säja vilken dag, utan bara att den skulle komma mellan 9-12 någon av dagarna. Som ni förstår så kunde ju jag inte godta detta i och med att jag faktiskt har ett jobb (tro det eller ej. Då fick jag möjligheten att hämta det på terminalen i rorsersberg norr om stockholm.

Sagt och gjort, jag susade dit på kvällen i fredags. När jag kom dit och öppnade dörren till utlämningen så strirrade jag rak in en hord av människor som alla väntade på sina paket. Efter 15 minuter kom jag fram till luckan där man lämnar in sin avi. Kvinnan bakom luckan tog min lapp och knapprade på datorn, skrev ut en ny lapp och susade iväg.

Efter 25 minuter kom hon tillbaka och meddelade att hon inte kunde hitta paketet. Hon lät också meddela att hon la det på "sökning". Sökning gick ut på att hon tog en blyertspenna och skev "söking" på en Post-it och la in en stor hög av papper. Ni vet en sån hög som det blir när man inte har ordning på papperna.

Under tiden jag väntade så pratade jag lite med dom andra som väntade. INGEN av dom som var där fick sina paket. Två vägrade gå därifrån innan dom fick sina paket.

Hela tiden strömmade det in chafförer med buntar med papper som dom bara slängde in genom luckan, vissa av buntarna hamnade på golvet och vissa hamnade i samma hög som min sökning senare hamnade i.

Vid ett tillfälle kom det in en kvinna och frågade om dom hade hitta hennes nycklar, som hon hade tappat under dagen. Det hade DHL inte, men dom hade hittat hennes paket. Kvinnan tog paketet och gick, men kom tillbaka ganska snart och meddlade att det inte alls var hennes paket Där vi stod och väntade så låg det lite paket på golvet och så. Jag kunde lätt tagit med mig ett antal paker utan att nån skulle höjt ett ögonbryn.

Som ni förstår fick jag åka hem igen utan paket, 6 mil och 1.5 timme gick åt utan något paket.

I morse ringde jag dom (samma 30 minuter i telefonkö). Till min stora förvåning så la dom mitt paket på "sökning". Jag frågade om det inte redan låg på sökning, men det gjorde det inte. Tydligen hade fredagskvinnans blyertssökning inte gått igenom.

Mitt råd till alla är att INTE använda DHL. Att se det totala kaoset som rådde där gjorde att jag funderar på om dom överhuvudtaget får fram några paket. Dessutom så hotar dom att ta betalt för lagerhyra för paketet i och med att det inte är uthämtat. Desstutom är dom otrevliga i telefon, och detta är rom innen jag har brusat upp. Efter man har sett hur UPS "blippar" varje paket så fort dom rör det, så var detta den totala motsatsen. En massa handskrivna lappar, chafförer från olika bolag, etc.

PS: paketet skickades den 12/1 från england.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att be dem köra ut paketet till en adress du finns på dagtid....eller frugan (om du redovisat inköpet) :hypocrite: .

Förtar ju inte på nått sätt gällande deras schabblande :banghead:

Som plåster på såren får du en bild på mitt grenrörsbygge

DSC00360.jpg

Edited by Triggerhappy
Link to comment
Share on other sites

Kan bara instämma

Min värmepump välte de och mosade alla anslutningsrör, de ställde bara av den utan att säga nåt. Hittade en notering på fraksedeln att den vält...

Mina fönster körde de på med palldragaren, det skadade godset tillfaller då DHL så fakturerar säljaren dem för ersättningsvarorna. Tror ni att de hämtade de skadade grejjorna...

Persienner lyckades de kröka trots att de var packade på en bräda.

Fick bara 13 av 14 kolli senast de körde hem. Chauffören skrev på för 14 kolli men när de scannade på terminalen var det bara 13. De ville inte ta emot en reklamation då det "inte var deras fel"

"Din leverantör har bara skickat 13 kolli" När jag sedan inte gav mig och ville prata med en ansvarig var jag "besvärlig" Hade varit lugn tills dess men så exploderade jag...

Gissa om de skämdes tre dar senare när kollit dök upp i Göteborg, de som inte hade gjort något fel....

Allt ovan var olika leveranser.

Aldrig mera DHL om jag kan styra över det själv.

Link to comment
Share on other sites

De har nog rekryterat personalen från postens företagscenter i Malmö, de tappade bort ett paket med delar jag beställt från England, jag stod också och väntade länge tillsammans med halva Malmö i terminalen. Till slut åkte jag hem och väntade, efter två veckor hade de hittat paketet i teminalen och jag åkte direkt för att hämta det, när jag kom dit var det borta igen, det visade sig att om man inte hämtat paketet inom två veckor så returnerar de det till avsändaren :angry:

Det var bara att ringa till England och förklara varför de fick redan betalda varor i retur och be dem skicka tillbaka det igen... Hur man kan vara så idiotisk att man skickar tillbaka ett efterlyst paket enligt "14 dagars" regeln övergår mitt förstånd? Till saken hör att jag ringde varje dag och frågade om de hittat det, de gjorde det kanske för att djävlas?

Link to comment
Share on other sites

Detta är för bra för att vara sant. men med svensk j-la byråkrati och inget sunt förnuft kan allting hända tydligen.

såna skulle inte få syssla med paket o gods. man sitter här och blir heligt förbannad bara av att läsa om tokerierna.

Link to comment
Share on other sites

Ja det här med frakter skulle jag kunna berätta många historier om, men kan bara säga att jag nog sagt otrevliga saker

till dom flesta bolagen.. :angry:

Numera tar jag alla mina privata sändningar till jobbet då kan dom inte skylla på att ingen var där och godset kommer oftast fram

lite snabbare.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Att använda firmas spetitionsavdelning är uteslutet. Dom är sämre än DHL och posten tillsammans.

I allfall så ringde jag DHL igen idag, men dom hade inte hittat det och dom letar fortfarande(??).

På måndag kommer leverantörern reklamera paketet.

Trist för jag behöver vekligen delarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

JAAAA! Min delar jag beställde 21/12 2009 har kommit!!!

NEEEJ! De ligger hos DHL i Malmö...

Ska dit i morgon och be om ursäkt för att jag stör dem i vad de nu sysslar med, de är alltid sura och irriterade när man skall hämta paket. Hoppas att grejerna finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

eftersom det verka sjukt med transporterna just nu så tog jag express på mina kolvar. det tog 1,5 dag till fraktpris £36 framkört till dörren. helt ok. jag ville inte ha dessa omlastade flera ggr för då är skaderisken större. 3000:- billigare än i sverige inkl. frakt.

och i sverige har vi frakt också även om den är billigare.

Link to comment
Share on other sites

Nu är det riktigt nära att grejerna åker ut på annons eller till soptippen!

Efter nästan 7 veckor kom det mycket riktigt ett paket, MEN DET VAR FEL GREJER!

Någon analfabet i England har skickat en holländares delar, mina delar skulle vara lackade och klara men jag fick hans gör det själv kit, han sitter väl i haschångorna och njuter nu!

Link to comment
Share on other sites

De har svarat på firman och skriver "Please rest assured we will endeavor to sort this problem" vi får väl se hur fort det går, pundaren bodde givetvis på en gatuadress som är snarlik mitt efternamn (vad är oddsen för det?, tur det inte skickades till Mauretanien istället...), när klåparna klistrade adressetiketterna gick det väl för fort...

Får se det positiva i det, slipper ha värmen på i garaget.

Link to comment
Share on other sites

Varför är jag inte förvånad???

Jag lider med dig.

Har iallfall fått mina grejer nu. Jag ringde dom i måndags (20 minuter i telefonkö) och då hade dom inte hittat det. Så dom koplade mig till "reklamation". Tanten där sa att dom visst fanns och att hon inget kunde göra. Så hon kopplade tillbaka mig till den jag pratade med först. Så jag fick sitta i samma telefonkö i 20 minuter igen. Och Hepp!!! nu fanns helt plötsligt paketet.

Nu "erbjöd" dom sig att köra ut det igen. Men jag sa att jag jobbar på dagarna (dom kunde bara köra på förmiddagen i mitt område). På deras initativ så ändrade jag addressen till vår transportavdelning på firman (som är sämre än DHL, men i bland lyckas dom faktiskt). Då trodde man att allt var klart

Men ICKE, efter några timmar ringde dom sa att deras adresskrivare var trasig, så dom kunde inte göra en leveransändring..............

Då sa jag att jag åker ut och hämtar paketet, och sa citat "OM inte paketet finns där, då JÄVLAR!!" kanske inte det mest taktiska saken att säja, men jag var så trött på deras krångel.

I allafall så fanns paketet där nar jag kom ut till dom.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick paket levererat med DHL idag. Med tanke på ovanstående inlägg så är det något överraskande att de faktiskt kom och levererade ett paket.

Tyvärr så bestod sändningen av två kolli, varav det andra kollit inte står att finna.

-Men men de har satt det på sökning!

Fortsättning följer.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Dom har en sak att göra.

Dom ska ta ett paket från ett ställe till ett annat. Detta mina vänner klarar dom inte. Trots att dom har försökt i 40 år.

Det är mysterium enligt mig.

Jag lider med dig.

Link to comment
Share on other sites

Beställde ett rör till en kinesisk påle, 6 Meter 50x6mm. Tror ni fan inte att dom lyckades böja det!!! Starka gossar det där.

Nytt rör gick iväg från Halmstad samma dag med samma företag, men det slarvade dom bort på vägen. Hehe.

Det Hamnar Långt bort, typ!

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering:

om man har ärendenumret för sin sökning så kan de bara säga att "vi söker efter paketet".

Nedan följer en rapport över resultat sedan igår:

----

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Ja man får intryck av att ingen bemödat sig med att leta efter paketet ännu.

Tyvärr så lönar det sig säkert inte att åka till Rosersberg och vägra åka hem innan de letat rätt på lådan.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Det kan vara skoj... om man är självplågare.

Ta med sovsäck och proviant. Det kommer att behövas. Kan vara värt att ringa och boka plats. Det lär ju vara ett par andra som campar där av samma anledning som du :)

DHL terminalen i rosersberg är ett svart hål. Saker som sugs in där kommer aldrig tillbaka. Dom har förpassats till en annan dimension. Ta på dig en röd toppluva så att dom inte tror att du är ett paket och kastar in dig i det svarta hålet.

Link to comment
Share on other sites

Välkommen i klubben, mitt paket betalades den 21 december förra året, skickades i början av februari och har fortfarande inte kommit fram... Handla på http://www.3gecomponents.com/templates1/index.php?site=63 om du snabbt vill bli av med pengar. Utan att behöva bry dig om att du får en massa saker som tar plats!

Link to comment
Share on other sites

Sist jag var där, hoppas verkligen det var sista gången också, var jag tvungen att vända mig om för att se om det inte stod Försäkringskassan eller nån annan liknande skyddad verksamhet på skylten.....banghead.gif

Link to comment
Share on other sites

Ruttnat fett på dom så jag skickade den här tråden till deras marknadschef.

Varför vet jag inte, för jag tror inte för en sekund att det kommer att hjälpa!

Men det kändes bra! 515.gif

Link to comment
Share on other sites

Marknadschefen verkar ha jour i alla fall.

Hej Stefan och tack för ditt mail.

Jag tittade lite snabbt på tråden och spontant, utan att ha sett varje enskild sändnings historik, kan jag bara beklaga och hålla med om att det det inte alls låter bra. Jag förstår den frustration som tar sig uttryck på sajten givet de upplevelser som delges.

Jag undviker helst att spekulera (och jag vet inte ens om du förväntar dig specifika svar) och i de fall vi misslyckas är det väsentligt enklare att rätta upp felbeteenden internt om det finns sändningsnummer etc. så vi kan se vem som gjorde vad, var och när.

Jag har skickat ditt mail vidare till produktions- och produktfolk inom de divisioner som jag kan utläsa är involverade (baserat på destinationer och terminaler) och bett dem läsa och ta till sig för bättring.

Återigen tack för din feedback, och har du specifika exempelsändningar (med sändningsnummer eller detaljer) är du välkommen att skicka dem till mig för djupare analys från vår sida..

Mvh,

Ted

Link to comment
Share on other sites

Drake: notworthy.gif

Synd man inte sparat fraktsedlarna.

Fast skit samma, det verkar ju vara lika illa i hela landet så om de inte uppmärksammat problemet tidigare lär det inte hända så mycket nu heller.

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Vi har ett internt DHL-kontor på min arbetsplats. Vill inte påstå att allt kommer dit det ska i rätt tid och mycket tenderade för ett par år sedan att hamna en dag extra i Bryssel, men de senaste två åren har det blivit bättre och de DHL-anställda som är stationerade hos oss hjälper alltid till att spåra och söka upp leveranserna som blivit knas. Ett incitament att vara behjälpliga kan i och för sig vara att det lika gärna kan bli en UPS eller något liknande företag som får kontraktet nästa gång.....

Att DHL skulle gå ekonomiskt dåligt pga av felleveranser är inte troligt eftersom de aldrig "garanterar" leverans i tid och hänvisar alltid till att 95% kommer fram i tid. Dvs de återbetalar aldrig en frakt som de "klyddat" till.

Link to comment
Share on other sites

Jo men vad kostar inte sånt här klödd ett företag? Både i Renommé och tid. och irritation bland både anställda och kunder.Arbetsron skadas

Link to comment
Share on other sites

Det är lungt om ni inte har fraktsedlarna kvar. Det kommer att lösa sig snart :)

Har precis köpt en sump av en kille i england och innan jag har säja till så skickade han den med...... vait for it......... vait for it.......DHL!!!!!

Så jag kommer strax ha en "sökning" på min hals.

Så DHL-chefen kommer inte gå tomhänt.

Ang proviant så skulle jag satsa på vanlig hederlig mat, kryddat med valium, Lergigan samt Remeron, i lika stora delar. Vanligt svenne-horse går också bra.

Men å andra sidan kan det bli lite Woodstock känsla över det med så många höga campare på samma plats.

Här finns mitt paket just nu:

10/03/2010 05:24:00 London Colney Departed O/B Gateway

10/03/2010 04:16:00 London Colney Sorting At O/B Gateway

10/03/2010 04:16:00 London Colney Sorting At O/B Gateway

10/03/2010 04:13:00 London Colney Arrival at O/B Gateway

09/03/2010 17:54:00 Edinburgh Departure from depot

09/03/2010 17:54:00 London Colney Piece measured by DHL

09/03/2010 10:57:00 Edinburgh Picked up

09/03/2010 04:13:00 London Colney Piece measured by DHL

Link to comment
Share on other sites

Så långt allt bra. vänta tills det byter land.

Jag hade ett paket 2008 som försvann och efter mycket påtryckande så hittades det i Irland??

Då hade de mage att kräva att jag skulle betala ny frakt för leverans till sverige?? Idioter tänkte jag. Jag svarade. Jag har betalt frakt till Sverige och då ska det till Sverige pumkt slut. Att ni inte kan läsa och skickar till annat land är ju inte mitt problem. Till slut gav de med sig. Man blir allmänt trött.

Jag kan också nämna att när mina Englandspaket går över till Schenker i sverige så är alltid kartongen sönder. och en gång var innehållet skadat (trasig TPS till M3 ca 900:- pix här) Men få nåt vettigt ur Schenker det gick inte. så till slut rann det ut i sanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde nyligen saker från Kina.

Kolla vilken föredömligt dokumenterad försändelse från EMS.

Noterbart är ju leveranstiden tvärs över hela "bollen" !

Det var inte någon form av express försändelse ändå.

Något över en vecka tycker jag är helt OK från Kina.

Med tanke på vad DHL brukar lyckas med så är ju detta ett mirakel jämförelsevis!!

DHL håller på att såga av grenen de sitter på.

Låt dom hålla på en stund till så gör dom snart platt fall.

Troligtvis dyker det då upp någon ny mer "serviceminded"

entreprenör eller blir de uppköpta.... Serviceföretag som inte

fungerar har en förmåga till att genomgå självsanering på marknaden.

Det ligger liksom i sakens natur. Låt dom hållas med sitt, de är påväg

mot någon form av "harakiri".

612201094057Pc0a9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett på väg från UK

12 Mar 2010 16:08 Malmö International Hub - In Transit

11 Mar 2010 21:04 Unna Hub International Hub - In Transit

11 Mar 2010 05:30 Hub Sorted by offshore gateway

11 Mar 2010 04:35 Gateway Exported by international gateway, to DPD Group

11 Mar 2010 04:35 Birmingham International Hub - In Transit

10 Mar 2010 23:16 Hub 3 Forwarded to Unna - Exports

10 Mar 2010 23:06 Hub 3 Confirmed at Hub

10 Mar 2010 15:33 Yate (west Coast Express) Collected from self-labeller

10 Mar 2010 15:32 Bristol Customer data received

Link to comment
Share on other sites

Plötsligt händer det!

DHL har lyckats.

Som tur var är min fru hemma och är sjuk och kunde ta emot paketet.

15/03/2010 11:31:00 Malmo Delivered

15/03/2010 08:18:00 Malmo Out for delivery

15/03/2010 01:27:00 Malmo Arrival at depot

13/03/2010 02:37:00 Denmark Departure from transit gateway

12/03/2010 14:22:00 Malmv Departed I/B Gateway

10/03/2010 05:24:00 London Colney Departed O/B Gateway

10/03/2010 04:16:00 London Colney Sorting At O/B Gateway

10/03/2010 04:16:00 London Colney Sorting At O/B Gateway

10/03/2010 04:13:00 London Colney Arrival at O/B Gateway

09/03/2010 17:54:00 Edinburgh Departure from depot

09/03/2010 17:54:00 London Colney Piece measured by DHL

09/03/2010 10:57:00 Edinburgh Picked up

09/03/2010 04:13:00 London Colney Piece measured by DHL

Så bland funkar det uppenbarligen.

Link to comment
Share on other sites

Nu har DHL hittat och levererat mitt paket.

De ringde det i måndags och bokade leverans idag.

de ringde dessutom på dan idag och sa att vi kommer om en och en halv timme.

Jag sa att jag ville att chauffören skulle ringa min mobil så att jag kunde ta emot paketet själv och lasta direkt i min bil. Han ringde 10 minuter innan ankomst och anlände på utsatt tid.

Genomgående bra bemötande.

Lite trist att paketet försvann förra veckan, men DHL gjorde en stark spurt på upploppet får man säga :).

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Återupplivar denna tråd med mitt lilla bekymmer

Har köpt en sak av en privatperson som skickat detta med Schenkers Privpak och jag har fått sändningsnummer

På deras eminenta sida så kan jag se att paketet är inlämnat och skickat från Skövde och tagit sin rutt genom södra sverige till ett utlämningsställe i Trollhättan.

Man kan även se att avi är utskickad till mottagaren.

Förmodligen är det bara jag som tycker att det är en viss skillnad på Trollhättan och Västerås :angry:

Tyvärr inte så enkelt att ringa till Schenkers Privatpaket utan endast mejlkontakt kan användas, å dom är inte snabba. Svaren har uteblivit varför mitt paket är därnere.

*suck*

Link to comment
Share on other sites

Transportbranschen tycks vara en märklig bransch.

Man kan ju undra över vilka personer som befolkar organisationerna.

Mina vedermödor, fast egentligen var det ett nöje, med svenska Posten finns i detta inlägg:http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8680

Antas

Förvandlas till obstinat tjurskalle när människor behandlas illa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dom är inte lätta att ha å göra med.

Hade en restorder som skickades från DemonTweeks och efter några veckor började jag efterlysa det. DemonTweeks visste inget, de kontaktade fraktfirman och de visste inte heller nåt. Sen efter några veckor fick jag ett mail och någon på fraktbolaget hade scannat paketet och plopp så dök det upp i systemen....i Irland. Blev lovad omedelbar leverans. Sen att det tog ett tag och dessutom att de antagligen ansåg att Sweden och Switzerland är samma sak...för det hamnade just i Schweiz där det också blev kvar ett antal dagar. När jag fick avi'n och såg paketets buckliga form (ja, bl.a speglar) så kunde man ju bara anta att de var trasiga också. Som tur var var allt helt :)

Link to comment
Share on other sites

Hade ett privat paket som skulle från en en kollega i UK till mig så inget komplicerat, men då dom bara kunde leverera på dagtid fick jag skriva leveransaddress till jobbet.

Vårt företag har två kontor i Landskrona men de har olika adresser och ligget i var sin ände av "stan". Jag fick en dag då det skulle levereras men det kom inget paket så jag kollade på fraktnumret, där står det att paketet är utlämnat och signerat :mad:. Då har dom puckona levererat mitt paket till produktionen och någon har signerat det, då jag ringer dom har dom ingen aning om att jag inte fått det men hävdar att jag borde ha fått det då jag signerat det. Jag ifrågasatte då och undrar om man inte läser på addresslappen utan hoppas att det kommer rätt ändå... Hon föreslog att jag skulle åka och hämta det (för jag hade ju betalt 700kr för att få mitt paket), för det var ju samma företag. Måste vara lätt att leverera till Volvo för det är ju bara att lämna in det på nåt volvorelaterat företag så får dom lösa det själva..

Link to comment
Share on other sites

Ja, som Volvo IT (göteborg) anställd så har jag några gånger funderat på om leveransen skulle kunna tas på jobbet. Men precis pga dina problem har jag inte vågat ta det dit. Sen tycker jag att generellt de fraktbolag som inte har för vana att hantera leveranser till privatpersoner bör undvikas. Väntade på ett paket från RallyDesign för ett tag sedan och pga vikten gick det med "traditionellt" fraktbolag. De skall ha varit hos mig under dagtid men inte hemma. De lämnar ingen lapp eller dylikt så att jag vet att dom har varit här.....tar med sig paketet till terminalen och slänger det på en hylla och "glömmer" bort det. Sen måste jag spåra det genom England och vidare i Sverige innan jag har lokaliserat var det finns, när jag kan hämta det...etc....allt pga att de inte lämnade en lapp med var det finns (terminaladress), telefon och öppettider.

Just det ....i detta fall var det "okända" JAB Transport i Göteborg ;)

Link to comment
Share on other sites

Det finns nomalt bara ett sätt att hantera den här typen av problem. Gå upp i transportvolym (rejält) då fungear i princip alla fraktbolag. Jag vet.

Gå man upp i volym så dyker ett nog så svårt problem upp. Ekonomin, både på frakter och på materieln som köps. Det blir dyrt......

Nä, jag håller med det är inte vare sig kul eller lätt att som sällan-sällan-sällan fraktköpare hävda sin rätt. Man får ofta ofta två hjulspår rakt över sig fast vissa saker skulle vara så lätt med tex en "lapp i lådan" var grejorna är mm

Lycka till i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jaha då har man transport med DHL på gång igen :)/>/>/>.

De har förbättrat sitt tracking system till imponerande nivåer.

post-1216-0-17127000-1389349359_thumb.jpg

Jag imponeras särskilt av att paketet redan lämnat HANNOVER på måndag den 13e. Jämför detta med tiden för när detta inlägg skrevs.

Kan man lita på detta?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...