Jump to content

Hur måla ram?


Kilkenny

Måleri  

18 members have voted

  1. 1. Vilken metod rockar?

    • Roller
      0
    • Pensel
      3
    • Målarspruta
      12
    • Svart magi
      3
    • Annat, beskrivs nedan...
      0


Recommended Posts

Färgspruta, färgspruta

Färgspruta, färgspruta

Färgspruta, färgspruta

Färgspruta, färgspruta

Färgspruta, färgspruta

Färgspruta, färgspruta

Glöm inte gristryne också.........

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hade planerat att stryka penselmåla min ram, men insåg att det var ganska många meter och jobbigt att komma till. Har nu istället lämnat bort den för sprutmålning.

Använder dock vanlig Mekanlack för att kunna bättra på ett lätt sätt om, när, jag kommer på att jag måste svetsa förändringar eller skaver bort färg.

//

JEK

Link to comment
Share on other sites

Lite OT då du frågar efter metodval, färgspruta alt roller men underarbetet då?

Jag vet inte om jag är fel ute igen men jag har haft idér om att göra klart allting till i princip SFRO 2, sedan riva ner och lämna in ramen på elförzinkning och sedan spruta grundlack 2K och avslutningsvis 2K topplack. Men det är kanske att överarbeta? Men det är inte heller så kul med rost... Vid kompletteringsarbeten, svetsning mm får man väl använda ny grundfärg och topplack.

Ett annat alternativ är att göra ramen klar och sedan skicka den på blästring och pulverlackering, nackdelen är väl sämre rostskydd och problem om man skall komplettera och behöva svetsa och slipa pulverlacken, sedan kanske pulverlacken släpper lättare vid stenskott mm? Minst jobb med detta förslag.

Mitt tredje alternativ är att tvätta av ramen med thinner och dra av den med en scottsbriteduk sedan tvätta igen givetvis, sedan 2k grund och 2k topp med spruta. Frågan är om rosten kryper igenom, det är omöjligt att få det riktigt rent med bara duken, mycket jobb är det också men jag kan göra allt i garaget, billigaste alternativet. Det har ju funkat på de bilar man slipat plåtrena och sedan lackat utan efterföljande rostangrepp.

Fjärde alternativet är att skicka den på blästning och sedan lacka enligt alt tre.

Någon som tror att rost innifrån ramrören komer att bli ett problem? Lite drygt att borra hål och spruta rostskyddsmedel, det är ju några rör det handlar om.

Som tur är har jag lång tid kvar innan detta skall göras...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Skulle jag göra det igen skulle jag nog lära mig spruta innan. Jag gjorde med pensel och det gick bra men tog en massa tid. Det som är värst är ju underarbetet tycker jag, jag slipade hela ramen med vinkelslip + flapdisc 80 korn, sen körde jag Marine Clean på allt för att få det rent, sedan Metal Ready för att etsa metallen för bästa fäste - sedan penslade 2 lager Por 15.

Håller inte det så vet jag inte vad som håller. Men skulle jag göra igen skulle jag lära mig spruta och gå på det.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Underarbetet är inga problem, har tillgång till industribläster och zinksprutpistol :thumbsup:

Bara funderar på om man tjänar tid på att rolla, man slipper ju en massa kringfarande aerosoler.

En fördel är att man kan vara två som kladdar på färg, och så ha ramen i en snurrvagga, då borde det gå fort?

Gristryne blir det oavsett metod.

Link to comment
Share on other sites

Bra Kilkenny att du har gristryne som standard vid målning.

Varför jag är kraftfull förespråkare för färgspruta är att det tränger in överallt, man målar tunt flera gånger det går rätt fort också. Du ser i min V8 tråd så lätt det var att måla alla omöjliga vinklar och ställen. Jag målade tunt MÅNGA gånger...

Men visst nu är det vinter och färgspruta inomhus ger lite andra villkor. Jag garagelackade inte ens V8an utan jag körde utomhus helt med grundfärgen och lyxade till det lite med utomhus under ett tak utanför verkstaden vid någon av täckmålningsomgångarna.

Jag röstar för färgspruta bara du kan hantera lokalen vintertid.

Link to comment
Share on other sites

Får väl värma upp lokalen hursomhelst, så spruta funkar.

Har ju köpt en sån på Jula, just för ändamålet också... nu börjar det luta över ;)

Intressant att två stycken valt pensel och ingen valt roller :blink:

Link to comment
Share on other sites

Färgspruta. Har en liten färgspruta med liten sprutbild. Du får i och för sig spruta varje rör från många vinklar för att få bra täckning.

Jag körde först två lager med Hagmans CA epoxigrund (senapsgul) sedan 2 lager med Hagmans CA-V epoxigrund (ljuslila) och sedan tre lager med 2K svart billack.

Efter det var jag rätt trött på färgsprutan........

Provade en liten roller på ett ställe innan jag bestämde mig för att spruta. Rollern löstes upp och det var omöjligt att komma åt inne i många hörn.

Link to comment
Share on other sites

för er som vill spruta lite färg innomhus å slippa det mästa av allt färgdamm som blir så finns det ett trix för detta.

Köp en HVLP spruta, High Volym Low Pressure och kör så tjock färg som möjligt på ca 1,5 bar :)

Har inte testat detta själv men känner en proffersionel lackerare som tipsade om detta.

Link to comment
Share on other sites

Om du ändå ska slabba med färgsprutan så kör 2K. 2K lack brukar ha kortare torktid, bli tåligare/segare, täcka bättre osv. plus att det är lika jobbigt att göra rent färgsprutan med 1K som 2K..

Link to comment
Share on other sites

Vad skiljer 1k från 2k då?

Edit: om man läser noga så behöver man inte fråga

:stupid:

Den tänkta färgen är gratis så det är svårt att pruta om man säger så ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Undvik 1K färg, spiller du bensin löser den upp färgen... Kolla tråden om 2K från biltema om du vill snåla, 2k primer och 2k topplack till en billig peng. Det blir så mycket bättre med 2K...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...