Jump to content

Bränsle mätare..nödvändig?


Recommended Posts

Hej

som rubriken säger..är det ett krav att ha bränslemätare vid SBP besiktning..?

jag ska byta till en fuelcell o samtidigt bygga ny instrument panel...

jag slipper gärna bränslemätar arrangemanget

tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Heralue: Enkelt och bra. Tänk vad bränslemätarsystemen i nya bilar är tillkrånglade. Vi borde införa en speciell allmän helgdag för att hedra just Trabantens bränslemätare.

Även någon traktor som har en liknande modell men kan inte komma på vilken traktor just nu.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

inget man måste ha men fruktansvärt jobbigt att vara utan. mätarn på min civic har pajat å de e bra bekymrande å inte veta hur mycket man har i tanken, går ju att köra efter tripmätaren och veta att man kommer 75mil på en full tank men dryygt!

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Tumstock är väl avsedd för diesel eller avbruten gren på en buske går bra till diesel också. Du menar alltså att tumstocken också är lämpad till bensin? Etanol då? Man lär sig nytt varje dag.

Link to comment
Share on other sites

tack för snabba svar..som vanligt :notworthy: eftersom min är primärt en trackday bil

som tankas efter varje pass eller körs en testrunda på kanske max 10 mil så är det inga bekymmer

att vara utan mätare ..vill ju så klart inte va utan på den vanliga bilen :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

Antas: Biltemas mätare fungerar helt ok. Normalt sett tankar jag båda bilarna enligt principen "jag hur mycket bränsle jag har i tanken" och därför också vet när det är dags. Blir jag osäker någon gång åker jag till bensinpumpen en extra tur.

Jag använder ingen instrumentpanelsmoterad mätare till Biltemas givare utan gör bara en enkel resistansmätning direkt på trådarna. Så jag kollar egentligen hur många ohm jag har i tanken. 180 ohm är fullt. Givarna sitter i framkant och ena bilens tank är kraftigt vinklad men det spelar ingen roll för om jag får vid koll tex 70 ohm så åker jag och tankar. Då brukar det vara kvar 10 L ungefär. Jag kommer inte dra fram någon mätare på instrumentpanelen utan enkel plint istället för två lösa trådar är målet. Skall tilläggas att jag inte har någon trippmätare som hjälp på någon av bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...