Jump to content

CealmSeven Nummer Tre Cobra (Cheva 355 och 350 låda) Start 2010-12-28


cealm

Recommended Posts

Cobra ramar är fina konstruktioner. Jag kan tänka mig att börja bygga en likartad ram som Drake har till sin Cobra / Snake. En ny tråd för CealmSeven Cobra inom CealmSeven fabriken blir bra att kunna resonera i kring den här typen av bygge.

För några år sedan i samband med ett eventuellt köpa av en veteranlastbil hos en åkare hittade jag rätt stora mängder fyrkantprofiler i lämpliga dimensioner. Tog kontakt med honom igen och det fanns fortfarande kvar en del. I alla fall så det ledigt räcker till en CealmSeven Cobra och någon grävmaskin samt hjullastare också om jag vill det.

Jag lägger inte in en alltför stor och omfattande specifikation annat än det blir en Cheva V8 som drivmotor.

En eller två bilar skall tillverkar före denna så det är ingen bil som kommer rulla under 2010 men det känns bra att ha planer färdiga att ta tag i både under tiden som de andra bilarna byggs men framförallt när dessa andra två är klara. Då vet jag ju redan vad som skall byggas härnäst

Då är tråden startad men trådtitelns datum får fortfarande vara xx både på år månad och dag tills vidare.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 261
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Banverket håller just nu på att byta en del räls på sträckan mellan Växjö och Kalmar.

Ligger ditt projekt lite längre fram i tiden så kan jag tipsa om att sträckan

Emmaboda - Karlskrona kommer successivt restaureras.

Saxat från Banverkets hemsida:

"Byggarbetena startar tidig höst 2011. Banan tas i drift i slutet av 2013.

Efterarbete till mitten av 2014 och projektet avslutas slutet av 2014"

Där har du nog hyfsat billiga ämnen till din ramkonstruktion.

Link to comment
Share on other sites

Jösses här går det undan :)

Du får passa dig så du inte bygger för många. För visst finns det en gränns på hur många ammatörbyggda fordon en person får bygga på per år? (7st har jag hört nån stans)

Link to comment
Share on other sites

Krolleg: Jo det kan nog finnas en gräns men den är jag långt , långt , långt ifrån. Jag snittar ju inte ens en bil per år hittills.

Kilkenny: Du har säkert delvis rätt både i fråga och i påstående.

Det har visat sig att jag har betydligt fler Cobra byggare i närheten än vad jag ens kunde ana. Fast bilarna är inte aktiva. En lär till och med vara avsomnad i en lada. Kanske borde väckas ur Törnrosa-sömnen. Ett telefonsamtal igår kväll och ett par byggare med 6 stycken bilar i grunden (ram och kaross) tillverkade. Dessvärre fick jag veta att den karossformen har bytt adress. Fast i mil närmre mig faktiskt. I vilket fall är en kaross är en senare fråga. DEt kan finnas möjlighet att hyra en form (och helst någon som kan plasta). Skall jag plasta själv då kör jag hellre utan kaross och plåtar bilen istället.

Jag har hittat bra Drake-ritningar istället för de CAD ritningarna som jag fick först. PDF-Drake-ritningarna bygger helt och hållet på CAD ritningen. En omtänksam person på CROCS hade formulerat om dem från (oläslig) CAD till "läsbar-PDF" Av pege fick jag igår bilder med "Paintade" mått linjer. Stort TACK pege!! . Slår jag ihop en pege-ram + en Drake-ram + en annan ram så vem vet ut kanske det kommer en

CealmSeven Cobra. Men det kommer ta mer än 9 månader det kan jag säga redan nu. Ramen kan ju bli grov om jag går helt och hållet på Arrowsmith´s tips och idé. Då kommer inte en Cheva V8 räcka. Det behövs minst en Detroit-diesel eller en Griffon för att blir bra.

Nu har jag lite att låta hjärnan jobba med ett tag framöver. Det känns mycket bra för trots allt kommer jag ihåg hösten 2009 dvs för knappt två månader sedan när V8an var klar och ingenting riktigt på gång. Det var inte kul alls att inte veta riktigt vad jag skulle göra närmaste året. Med denna trådstart och ett par andra trådar tror jag en sådan skräckupplevelse inte behöver ske fler gånger inom de närmaste åren.

Edit: Tillägg: Krolleg: Gjorde en extra koll på snitt-byggfarten. Officiell start för CealmSeven var 2006-09-12 samt CealmSeven V8 var regbesiktad och klar 2009-10-23. Det ger två bilar på 3 år 1 månad och 14 dagar (cirka).

Dvs en vart 1,5-te år.

Som sagt långt långt ifrån eventuell "byggräns / år"

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ringde till en bekant nyss för att "kolla läget med svänghjul". Han lär ha ett 153 kuggars svänghjul med stora eller lilla bultcirkel. Varför skall inte CealmSeven fabriken kunna göra som alla andra biltillverkare? Välja ut en sak och sedan bygga bilen kring denna. Volvo har gjort så med värmepaketet på sin 240 modell. Vill minnas det var VW som valde ena sidan strålkastare som bilcentrum. En sida är glödlampan bytbar för alla medan andra sidan är ett verkstadsjobb. Kan ha varit någon annan än VW men jag tror det är lätt att känna igen sig för varje bilmärke.

Jag tror ett svänghjul blir ett bra val som bilcentrum. Är det lilla bultcirkeln letar jag fortsättningsvis efter V8 motorer 1985 och yngre och är det stora bultcirkeln blir det 1984 och äldre. Eller så köper jag svänghjulet och hänger upp det på väggen och sätter i en automatlåda istället.

Som fabrikant är mycket tillåtet.....dock inte allt, aktieägaren kan ju bli sur.......

Link to comment
Share on other sites

Ringde till en bekant nyss för att "kolla läget med svänghjul". Han lär ha ett 153 kuggars svänghjul med stora eller lilla bultcirkel. Varför skall inte CealmSeven fabriken kunna göra som alla andra biltillverkare? Välja ut en sak och sedan bygga bilen kring denna. Volvo har gjort så med värmepaketet på sin 240 modell. Vill minnas det var VW som valde ena sidan strålkastare som bilcentrum. En sida är glödlampan bytbar för alla medan andra sidan är ett verkstadsjobb. Kan ha varit någon annan än VW men jag tror det är lätt att känna igen sig för varje bilmärke.

Jag tror ett svänghjul blir ett bra val som bilcentrum. Är det lilla bultcirkeln letar jag fortsättningsvis efter V8 motorer 1985 och yngre och är det stora bultcirkeln blir det 1984 och äldre. Eller så köper jag svänghjulet och hänger upp det på väggen och sätter i en automatlåda istället.

Som fabrikant är mycket tillåtet.....dock inte allt, aktieägaren kan ju bli sur.......

Har du blivit ensamstående Kalle?

//Per

Link to comment
Share on other sites

Mildseven: Inte så jag vet det i alla fall.

Morty: Borrad brunn, vattnet du vet, säkert tungt vatten mycket mineraler och H2O-power i kvadrat.

Fast faktiskt jag har inte börjat bygga en CealmSeven Cobra än. Det två bilar före i kön men planerna är i full rull. Både det ena och det andra rullar på och in och lägger sig på rätt ställe i "hjärnlagret", verkstadslagret eller i datorfil-lagret.

Mycket tack vare folk på detta forumet men också på andra "kontaktställen". Om jag ändå tror mig veta vad jag vill göra efter de andra kärrorna känns det så mycket bättre att redan nu kunna jobba tanke- och "ekorrmässigt" på CealmSeven Cobra.

Link to comment
Share on other sites

Snart får jag Drak-besök.

Äntligen får han se en stabil och smäcker CealmSeven V8 med sin stolta 9,28 sekunders tid.

För 2010 är ju Drakes år.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med fabriksbesök med resonemang kring boggibil, CealmSeven Cobra, diffklumpar mm.

Fabriken gav en specialvisning av CealmSeven V8 kardantunnel i 5mm plåt samt som finalnummer = En installerad Dragkrok på Sevenbil.

Vem vet rätt vad är kanske Drakes Cobra kommer stoltserandes med en egen Dragkrok, eller?

Link to comment
Share on other sites

In your dreams! Har man inge drag i kärran så får man väl ha det i kroken.prop.gif Men en Cobra med dragkrok får du nog bygga själv.

Tack för titten, och diffen!

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har jag köpt på mig en komplett drivlina till Scorpio 92 med twincam motor. Scorpio twincam? Någon som vet något om en sådan motor vad avser användbarheten? Fint tvättade och målade är delarna som diffklump, drivaxlar, bromsok styrväxel, nav mm

Skall hämtas några mil bort bara. Den här gången borde det räcka med "det lilla släpet", trailen får allt stå hemma och frysa. Största skälet är nog att det står en Sierra som skall till skroten på det släpet.

Link to comment
Share on other sites

----- In your dreams ---- Drake bara en tisdfråga och jag väntar gärna ut dig, har inte bråttom.... 1 år eller 20 år. Och jag hjälper gärna till att bygga kroken så får du dubbelt drag i din bil. Hur kan du motstå en sådan frestelse?

I vilket fall är jag helnöjd med att hittat ditt album med bra Cobra-bygge-bilder på CROCS forumet. Massor med användbar, tänk om det bara var att markera allt och "Spara bild". Suck så är det inte. En och en men det är bara 100 eller 150 jag tänkte ta ner och nogsamt studera. Som det ser ut just nu ser jag inga som helst krångligheter med en monoque ram eller Cobraram överhuvudtaget. Lite pilligt att svetsa alla dessa vinklar som blir men till sist är man färdig.

Hmmm vad mycket Cobra jag tänker håller 3,5 bilen få ågot som tränger sig före... Hmmmm kan det verkligen vara på det orättvisa sättet? Framtiden får nog utvisa det. Just nu planerar jag för en hämtresa av delar. Tänk om reell teleportering av bildelar fanns.

Link to comment
Share on other sites

--- Inte dammar så mycket ---- Skojar han? Titta bara hur mycket glasfiberslipdamm som ligger runt om, förresten verkar det som hela Sverige håller på att plastar om man tittar ut. Glasfiberslipdamm överallt. Ytterligare ett skäl till att INTE plasta.

17form7.JPG

Link to comment
Share on other sites

Thomas: Har kollat Rover V8 annonsen men växellåda och sprängkåpa fanns inte med.

LUPUS: Max en byggtråd, jag är nog ett åtalbart fall........ Kan tänka mig rubrikerna på löpet ...

Seriebyggare fast i Arboga.

Byggde utan lov inte bara två utan flera bilar. Fd vänner och bekanta är bestörta ....... Hur kunde myndigheterna undgå att se fabriken?

Något åt det håller kanske LUPUS?

På tal om byggen. Hemkommen från en inköpsresa det blev totalt drygt 42 mil. Körde lungt och sakta för det halt som katten hela vägen, få bilar på vägen ett antal vid sida om vägen. Klokt val att skippa motorn för då hade jag fått släpa runt på kärran i drygt 42 mil och kul är det på en skala 1 till 10. Gissar på minus 4 ungefär.

Jag skall ta några "bakluckebilder" och det blev fullt på golvet i baksätet och på golvet vid frampassageraren också.

Ett tillfälle som bara var att hugga i flykten. DElarna skulle plockats in i en Roadster Cobra. Allt tvättat, rengjort, målat och fint.

Bilder kommer.

Det kommer också upp en säljesannnons snart (idag eller imorgon) på forumet på det jag inte skall ha kvar.

Link to comment
Share on other sites

Köpte en V8 till CealmSeven Cobra idag. En V8a som är mig väl bekant dvs min förra. Den jag sålde i höstas men som ännu inte är hämtad. Jag köper tillbaka den för killen som köpte den V8an han hämtade en LT1 med "all inclusive" idag så han behöver inte min förra V8a längre. Men han måste ha kvar sin 262-besiktningsmotor.

Jaha då är motorvalet klart också och finns hemma till CealmSeven V8. Förresten Drake den har ingen kam den heller och skall inte ha någon. CealmSeven fabriken är känd för sina kam-lösa motorer (Obs!icke att förväxla med Wankel-motorer).

En extra Borg & Warner T5 har jag, kanske inte skall göra av med den då. Eller så sätter jag in en PowerGlide två stegad. Fast då får jag köpa en sådan men det vet jag var det finns 3 stycken för jag vet om 4 stycken och de är inte dyra alls.

Förresten LUPUS jag har delar till fler än tre bilar det räcker till fyra stycken nu och jag har bara tre inbokade i planeringen. Hur skall jag göra nu då har du tänkt dig?

Link to comment
Share on other sites

Några bilder.

CIMG5193%20(Small).JPG

CIMG5196%20(Small).JPG

CIMG5198%20(Small).JPG

Diffklump, kardan, framspindlar, drivaxlar med knutar för fläns, baknav, bromsservo, pedalställ, rattstång, styrväxel, handbromsspak, växellåda, bromsok fram och bak med nya klossar, bromscylinder.

Jag skall inte använda kardan, bromsservo, pedalställ, rattstång, växellåda och bromscylinder.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nej de kommer från en 92 eller om det var 93 Scorpio. Det skulle vara exakt en av årsmodellerna för att Roadsters Cobra kit ska passa rakt av. Allt skrotat, tvättar, rengjort, putsat och målat.

Bara att tacka och ta emot. Annonsen dök upp på Blocket. Troligen ingen som sett den pga sökorden inte stämde med "Locost" sökord. Jag råkade fånga den på ett helt annat sökord.

Måste kolla av allt jag skaffat börjar bli dags att plocka in ett logistiksystem snart för att hålla ordning på lagret.

Än så länge fungerar det manuellt men det börjar finnas delar till 4 bilar faktiskt om man räknar efter.

Link to comment
Share on other sites

##Förresten LUPUS jag har delar till fler än tre bilar det räcker till fyra stycken nu och jag har bara tre inbokade i planeringen. Hur skall jag göra nu då har du tänkt dig

##

Enkelt

Du tar fram blankett 1.23.7 och ansöker om 2 timmar mer per dygn !

Link to comment
Share on other sites

LUPUS: Tackar. Ahaa var det blankett 1.23.7, den har jag i PDF format hemma. Fixar ansökan.

Jay-c: Jag vet faktiskt inte vilken han hade tänkt. Köpet och överlämnningen av materiel i Gävle gick fort. Från jag hade hittat rätt och parkerat så var jag på rull igen hemåt inom 13 minuter. Kan noteras att jag stängde av dieseln i alla fall under lastningen.

Han sade under lastningen att det bara en speciell Scorpio som passade till den tänkta karossen men Roadster kan ha flera varianter. Styrväxeln, vindrutetorkarmaskineri skulle passa rakt av. För mig var det nav och drivaxlar som jag egentligen handlade. Att det ramlade med en bunt annat var mer bonus.

Undrar just vilka karosser som passar på en CealmSeven Cobra. En kaross vet jag om, med det kan finnas fler....

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat lite priser på balk för att bygga ramen. Jag ringde till en "butik" i Örebro och bara frågade efter meterpriset på 40x40 och 35x35. En ramkostnad på 6 till 8000. Det blir strax under 6ooo om jag köper 54 meter. 54 är kanske lite snålt. Det här är utan någon typ av resonemang kring priset bara en telefonförfrågan.

Bra att veta i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Precis hemkommen från operan Carmen live från The Metropolitan Opera, New York. Ett litet trevligt avbrott i CealmSeven fabrikens vanliga göromål.

Det var invigning av Arbogas nya digital hus. Nu var jag förstagångsbesökare på opera. Det var helt ok kan nog tänka mig att gå på flera framöver faktiskt. Jag tror det är fyra inplanerade livesändningar från "The Met" under våren.

Vi får se hur det stämmer med fabrikens planering av produktionen.

Måste kolla av Spotify och se vad som finns att få ......

Link to comment
Share on other sites

Vilken kaross som är snyggast finns det nog lika många åsikter om som det finns byggare. Dax är fin men deras scoop ser inget vidare ut tycker jag, Kulle kan nog leverera med olika scoop iofs. Framför alls så verkar kvaliten vara tokhög. Själv så tycker jag naturligtvis att Örebro-karossen är snyggast om man bara bygger om instrumentbrädan, tyvärr så är den lite nersjunken vid bakluckan så det blir rätt mycket korrigeringsjobb. Det är för övrigt en avjgutning av en Southern roadcraft. På ERA:s hemsida finns jämförelser mellan olika karosser.

Roadsters kaross är en Pilgrim från början har jag för mej.

Link to comment
Share on other sites

Börjat räkna på hur mycket 40x40x3 som går åt och hur mycket 25x25x3 som behövs för att triangulera med mera.

Efter att ha intervjuat Drake så verkar 4 pipor á 6 meter 40x40x3 räcka. Sedan tyckte han 25x25x2 var lagom men jag tycker bättre om 25x25x3. Ett par stycken pipor av den sorten blir bra.

Fortsättning följer.....

Har förresten fått löfte om plastningshjälp och det behöver verkligen jag, jag vet en person som kan gå i god för det uttalandet. Fast vill jag verkligen ha en kaross? CealmSeven Cobra ramen är väl fin i sig, eller??

Står inget i VVFS 2003:22 att man måste ha kaross det som däremot står är att visst skydd mot utstickande deteljer mm skall finnas, men inte ett ord om kaross som helhet.....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

asså jag tycker det blir lite bökigt att påstå att det är en cobra utan karossen,

- jo men säkert det är en cobra, ja lovar. Det går bara inte att se :P

Link to comment
Share on other sites

Jay-c mfl: Rubriken i tråden är CealmSeven Cobra (replika). CealmSeven Cobra består av två huvuddelar, ram och kaross. Det är bara ramen som är nödvändig för att det skall kunna vara en bil. Dvs om jag bygger ett ramverk som kan hålla en Cobra (replika) kaross eller mer direkt plåtad som en Seven. För mig är det vilket som och ger mig dubbla möjligheter. Kanske ett lite ovanligt synsätt men som bilfabrikör är jag rätt fri att bygga som jag vill. Det är i huvudsak VVFS 2003:22 som styr och den hindrar inte idén. När jag bygger ramen kommer jag bygga den så den kan fungera på båda sätten. Inte skiftbart som ett "mobiltelefonskal" men troligen blir CealmSeven Cobra eller den kanske borde heta CealmSeven-Kobra. Tål att tänka på namnet.....det blir mer rätt med ett minustecken och stort K. Det visar redan i namnet "mulit-purpose" funktionen.

Vill jag ha en C(K)obra replika kaross på ramen då kan jag plocka bort några delar, tex den typiska Seven rundningen baktill och lägga till en mer typisk C(K)obra rundning vid instrumentbrädan. Plus lite till med fästen osv. Rätt konstruerat från början så blir det en "multi-purpose" ram. Det passar mig jättebra. Och jag tror det är ok för de flesta även om bygget inte riktigt följer de vanliga "skolböckerna" för byggen. Det är sånt här som ger mig mycket nöje och glädje i olika byggen.

Det jag gjort är först en någorlunda vanlig Seven sedan en tung V8a, på väg med en 6x4 med planerad eldrift samt en liten lätt Seven, och efter dessa en lite annorlunda CealmSeven-Kobra. Vad som kommer efter det vet jag inte nu, kanske en midjestyrd skogstraktor. En sådan har jag alltid önskat att jag byggt. Det skall helst vara med konverterdrift.

En liten finess som jag inte har stämt av än men det kan vara så att det inte behövs någon omreggning från "plåtad Seventyp" till Kaross-Kobra. Än har jag inte hittat något i VVFS 2003:22 som säger något om att reggning krävs för karosspåklädning. Det är lätt att kolla. Möjligen detta med vidruta / defrosterkrav som kan ställa till något, Det är är i alla fall lätt att regga om bilen.

Link to comment
Share on other sites

Litet påpekande: "The Met" är Metropolitan Museum och inte operan. ;) //f.d. New York-bo

Klart du ska ha kaross. Själv tycker jag cobra-rabar ser ut som "hej kom o hjälp mig!"! Och varför alls bygga en kobra ifall du inte vill ha kaross? Karossen vs ljudet är väl grejhen med cobror?? :P

Går ju att bygga både snyggare och styvare ramar om man ska bygga naket! :)

Link to comment
Share on other sites

ezroller: Ok, de sa bara The Met i olika intervjuer som var i pausen. Fast när du säger det så stod det på skärmen The Met Opera just dessa ord hade lite "vitare" färg i det hela utskrivna orden. Det var nog bara en muntlig förkortning på förkortningen.

Kobror ja, poängen är att den skall kunna bära en kaross men den behöver inte ha annan kaross än plåt i steg 1, om det blir ett steg 2 = kaross är ett ännu inte klarlagt kort. Kan också bli steg 2 direkt.

Det intressanta för mig är att jag redan nu tagit steget att bygga en femte bil som har (om jag vill) Kobra kaross möjlighet. I praktiken skall två bilar tillverkas först. Båda helst i år.......... i alla fall om jag får önska...

Link to comment
Share on other sites

Fått ritning på elmotorn nu så jag kan bygga vidare med transmissionen eller snarare kardantunnel mm. Jag tillverkar en pappcylinder med elmotorn yttermått som skall användas som testmall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag får jag besök av en Cobra byggare från Stockholm. Det blir en garageträff och överlämning av två kopplingar som normalt sitter på en scorpio styrväxel.

Tydligen rostar dessa bort normalt sett och Ford har haft godheten att sluta tillverka reservkopplingar för något år sedan. Nu slumpade det sig så bra att jag råkade ha kvar mina som jag hämtade i samband med Scorpiodelarköpet i Gävle häromveckan.

I övrigt på den Cobran kommer det finnas en kardan som han köpt av mig också.

Link to comment
Share on other sites

Det var rätt anslutning som han behövde till styrväxeln. Det kommer göras en ritning på den som läggas ut på CROCS så andra Cobra byggare med samma problem kan tillverka sin egen nippel. Ford vill ju inte längre reservdelsförsörja denna nippel.

Link to comment
Share on other sites

De är ett par bilar kvar i "CealmSeven fabrikens pipe-line" där en CealmSeven-Kobra ligger sist i raden hittills. Men när den är klar då? Jag vill nog redan nu veta fortsättningen eller i alla fall ha tankar om en fortsättningen för det kan ju inte bara ta tvärt slut efter en Kobra.

Idag på morgonen kom jag på en tänkbar fortsättning. Jag tror jag vill bygga en lastbil med tippflak eller kanske krokbil, minst tre-axlad. Vikt spelar mindre roll jag har C-kort. Än så länge bara en idé men det är en logisk fortsättning på den tre-axlade Sevenbilen och andra Seven-tung-dragare.

Det här kommer jag tänka mycket på ett tag framöver. Plus läsa på VVFS 2003:22 och lastbilssektionerna för jag har hittills till stor del bara slöläst om lastbilar. Hoppas det inte är några hinder i regelverket för att bygga en egen lastbil.

Bra nu finns det en tänkbar fortsättning och inte bara ett "Oj nu är allt färdigbyggt" när Kobran blir klar. Jag skulle nog få lite svårt för ett sådant "Oj"......

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Lastbilsfrågan. Reglerna har luckrats upp för hembyggda lastbilar. Bra.

Kravet på slagprov på hytten för lastbilar över 7 ton är borttaget. Numera är alltså 7 ton ingen gräns längre. Bra.

Det här tål att tänka på. Jag skall mer aktivit läsa VVFS 2003:22 och lastbilssektionerna. Nu är det här en CealmSeven-Kobra tråd men lastbilstanken hör ihop på sitt sätt ändå för det är det som kan bli fortsättningen i CealmSeven fabriken.................

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...