Jump to content

Kvalisorter på alu?


Drake

Recommended Posts

Nån som kan förklara hur det funkar (på enkel svenska helst )med olika alulegeringar.

Vad ska man ha till en tank t. ex.? Eller om man ska forma nåt, eller bara klä in motorrummet?

Tycker det verkar vara en djungel med beteckningar och kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Bröderna Edstrands lilla röda är bra den med

(finns dessutom länkar till återförsäljare på deras sida som säljer över disk till oss glada amatörer)

http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Aluminium/BEs-Lilla-Roda-PDF/

1050A är nog den kvalitet man hittar lättast och bra att jobba med.

Vill man ha en lite hårdare kvalitet som är lätt att hitta och dessutom tål saltvatten bättre så är 5052 ett bra val.

Link to comment
Share on other sites

Vi använder 5754 på jobbet, går bra att göra all bearbetning med. Kan vara risk att det "spricker" när du bockar lite tjockare.

Sen har du även 6082 som är kanon om du ska svarva eller fräsa något. Funkar väldigt dåligt om du ska bocka.

4007 är väldigt mjuk alu plåt, kanon vid valsnings jobb.

Sen om du ska ha något skurit så är det inte alla alu sorter man kan skära i laser tex, 4007 är precis att det går när det är tunnare material. Blir en väldigt åter reflektion, vilket inte alls är bra. Men skär man det i vatten så har det ingen betydelse vilket material man använder.

När jag kommer så långt så blir det mesta i min bil i kvalitet 5754. 5754 är rätt så hårt men ändå mjuk, vet inte riktigt hur jag ska förklara :lol:

Hoppas du blev lite klokare.

Mvh: Jocke

Link to comment
Share on other sites

Till golvet valde jag saltvattenbeständig 5754 aluminium 2mm tjock.

Till kardantunnel och resten av plåten har jag valt 4007-14 halvhård 1mm.

Förutom till scuttlen där är det en mjukglödgad "djupdragningsaluminium"

4007-02 i 1mm. tjocklek.

Till andra pryttlar som dumpventiler mm som jag brukar svarva använder jag oftast 6012

Edited by Arrowsmith
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jo, men det blir ju onödigt krångligt om man blandar olika standarder. Din mjukglödgade djupdragningsaluminium är alltså helt vanlig 1050A -02 om jag förstått det hela rätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

lyfter tråden lite..

Jag har smidda Porsche nödhjul.15*5,5

tanken är att bredda 2 av fälgarna till 15*7,5..

dom skall på en bubbla/p356 cupe bygge.. dvs ett lätt fordon.. 🙂

hittat aluplattlist 5*50 6*50 8* 50.. tjocklek väljs beroende på vad som är i fälgen.. som rullas till lämplig kringla.

materialet var antingen AW 6060 eller AW 6082. ?? lämpligt eller??

så vad är lämpligt att tigsvetsa.. har en licens svetsare som gör jobbet.. jag för tillsats material skall man använda  (TIG)

DSCF2485.md.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...