Jump to content

Är detta en korkad idé?


Snowman

Recommended Posts

Jag har inte byggt nån bil tidigare men har en fundering vad det gäller motorer och växellådor.

Skulle det vara möjligt att rakställa en tvärställd motor från en FWD bil och sedan spärra diffen till att driva endast en sida och därmed skapa en rwd?

Är detta en vansinnig idé? De enda nackdelarna jag spontant kan se är att den kanske blir onödigt hög, att växellänkaget kan bli tjabbigt att få till samt att kardanen måste skarvas med en drivaxel...

spontana reaktioner tack..

mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nej

Det var inte nån speciell maskin jag funderade utan bara rent allmän fundering då det verkar vara lite svårt med vissa motorer att skaffa rwd-lådor istället för fwd-låda. För om jag inte missförstått allt så måste splinesen stämma på motorn, koppling och låda och hur vet man det innan man rivit och kollat efter?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Man frågar/leta runt på internet! :)

Ex: Volvos femmor passar utmärkt ihop med m90h-växelådan från 960, motorn blir då också rakställd, koppling och svänghjul skall passa rakt av.

Var det så du menade? färdiga lösningar på fwd-motor ihop med rwd-vxllådor?

Link to comment
Share on other sites

I så fall skulle jag tro att du måste svetsa ihop diffen så den driver lika mycket på båda "sidor" ska diffen i lådan hela tiden diffa kommer du troligen få en överhettad låda ganska snart. Om du inte har en regäl oljekylare för lådan.

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen en FWD låda för det? sedan kommer väll kardanen bli onödigt krokig om du inte har motorn extremt mycket åt vänster/höger?

Som tidigare sagt satsa hellre på att hitta en vxl som passar din motor. Välj först motor och leta sedan låda eller tvärt om om motorn inte är så viktig. Fwd audi är ju bra då de har längsmonterade motorer så slipper du kapa om i tråget för nya skvalpplåtar osv.

Link to comment
Share on other sites

kardanen krokig? du menar väl vinklad? inte oroa sig för det. titta då på drivaxlar som med sin korta längd har stora avvikelser. en kardan ska inte gå helt rakt . då slits knutarna onödigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...